10 WhatsApp Business API-gateways om op grote schaal met klanten in contact te komen

WhatsApp is de populairste instant messaging-app, met meer dan 2 miljard maandelijkse actieve gebruikers wereldwijd.

Vanwege de enorme populariteit en het gebruiksgemak is het voor bedrijven een geweldige deal geworden om met hun klanten in contact te komen via WhatsApp.

De WhatsApp Business API is een interface waarmee op grote schaal tekstberichten programmatisch kunnen worden verzonden of ontvangen. Grootschalige bedrijven gebruiken het om hun klanten te bereiken en de betrokkenheid te vergroten.

Serviceproviders zoals Twilio kunnen bovenop de WhatsApp Business API een dienst bouwen, zodat bedrijven zonder technische rompslomp de API kunnen gebruiken.

Welke voordelen heeft het voor bedrijven om de verkoop te verhogen?

Bedrijven gebruiken WhatsApp om in contact te komen met bestaande of potentiële klanten. Maar waarom? Nu bijna iedereen WhatsApp gebruikt om met vrienden en familie te communiceren, is het een zegen voor bedrijven om in contact te komen met klanten op hun al bekende platform.

Een andere belangrijke factor is gemak. Klanten hoeven niet langer naar een plaatselijke winkel te gaan om hun vragen op te lossen; ze kunnen dit doen door op de bank te gaan zitten en interactie te hebben met een chatbot die door het bedrijf op WhatsApp zelf wordt aangeboden.

Ook kan een gebruiker met meerdere bedrijven tegelijk chatten op WhatsApp. Met andere woorden, WhatsApp biedt bedrijven een platform om naadloos in contact te komen met hun klanten.

Bedrijven kunnen via de API gebruikmaken van snelle reacties, het verzenden van bestanden, interactieve berichten, het presenteren van producten en services en nog veel meer functies.

WhatsApp Business-app versus API

Ze zijn allebei subtiel anders. De WhatsApp Business App is een niet-programmeerbare oplossing voor kleine bedrijven om handmatig met hun klanten te communiceren. Aan de andere kant is de WhatsApp Business API (ook bekend als WhatsApp Business Platform) een programmeerbare API voor middelgrote tot grote bedrijven die geen gebruikersinterface hebben, maar er wel een bovenop kunnen bouwen.

WhatsApp Business-app

Het is een applicatie die speciaal is ontworpen voor solopreneurs of kleine bedrijven. Het is gratis te gebruiken en komt ten goede aan bedrijven die het zich niet kunnen veroorloven om in een vroeg stadium al te technisch te worden. Enkele van de kenmerken zijn:

  • Een bedrijfsprofiel maken om te vermelden waar het bedrijf om draait en de contactgegevens.
  • Geautomatiseerde begroetingen aan het begin van een gesprek.
  • Berichten wegsturen wanneer een klant buiten kantooruren contact met u probeert op te nemen.
  • Snelle antwoorden op veelgestelde vragen.
  • Klantgesprekken categoriseren met behulp van labels.
  • Omroepberichten naar meerdere klanten sturen om nieuwe aanbiedingen aan te kondigen.
  Hoe gearchiveerde chats in WhatsApp te verwijderen

WhatsApp Business-API

Het is speciaal ontworpen voor grote bedrijven en ondernemingen die zich met conversatiemarketing op een enorm klantenbestand kunnen richten.

Conversational marketing is een techniek die real-time tekstgebaseerde communicatie gebruikt om klanten te betrekken en hen te overtuigen om producten te kopen. Dit verhoogt de conversieratio voor bedrijven en verbetert hun relatie met hun klanten.

Grote bedrijven hebben een geautomatiseerde oplossing nodig om honderden en duizenden klanten te targeten, en dat is precies wat de API biedt.

Hier zijn enkele functies van de WhatsApp Business API:

  • Realtime geautomatiseerde berichtenuitwisseling
  • Aanpasbare berichtsjablonen kunnen op tekst, op media of interactief zijn gebaseerd.
  • Rijke berichtenuitwisseling met call-to-action, bestanden, antwoordknoppen, enz.
  • Producten en diensten onder de aandacht brengen met behulp van productboodschappen.
  • Integratie met CRM-tools (Customer Relationship Management).

Het is een betaalde API-service en bedrijven moeten API-toegang aanvragen. Er is enige technische expertise nodig om de API te gebruiken en berichten programmatisch te verzenden. Dat is waar API-gateways in actie komen.

WhatsApp Business API-gateways (ook bekend als WhatsApp Business Solution Provider – BSP) zijn niets anders dan externe serviceproviders die toegang bieden tot de API en bedrijven de API laten beheren zonder veel technische expertise. Hierdoor kunnen bedrijven zich meer richten op de groei van hun bedrijf in plaats van tijd te besteden aan het configureren van de API.

Met dat gezegd zijnde, laten we eens kijken naar enkele WhatsApp Business API-gateways.

vonage

Vonage is een cloudcommunicatieplatform dat programmeerbare communicatie-API’s en geïntegreerde communicatie biedt.

Met behulp van de Vonage WhatsApp Business API kunnen bedrijven berichten en meldingen naar hun klanten sturen. Locatietoegang en AI-chatbots zijn enkele van de krachtige functies van de Vonage WhatsApp Business API.

Een van de opwindende functies van Vonage is de Jumper AI-functie voor conversatiehandel, waarmee u AI kunt integreren in klantgesprekken.

Belangrijkste kenmerken

  • Stuur relevante informatie op basis van de locatie van de gebruiker.
  • Realtime ondersteuning.
  • Stuur klanten tijdig updates over afspraken of transacties.
  • API-schaling en -updates worden afgehandeld door Vonage.

Je kunt de API gratis uitproberen in een sandbox-omgeving van Vonage. Het productiegebruik van de API wordt echter betaald en omvat de WhatsApp-vergoeding + Vonage-platformvergoeding.

verswerken

Freshchat van Freshworks is een tool voor gespreksbetrokkenheid die verschillende communicatiekanalen op één platform combineert, zodat klanten het kanaal van hun keuze kunnen gebruiken.

  Fix WhatsApp-videogesprek werkt niet op iPhone en Android

Dankzij de WhatsApp Business-integratie kunnen bedrijven meldingen verzenden en chatbots bouwen met weinig tot geen technische kennis. Het stelt zakelijke teams in staat zich te concentreren op complexere vragen, aangezien de veelgestelde vragen worden afgehandeld door chatbots.

Belangrijkste kenmerken

  • Werk samen met teamleden op één werkruimte.
  • Maak verbinding met CRM-tools.
  • Krijg inzichten op basis van klantervaringen en neem beter geïnformeerde beslissingen.

Klantinzichten en -analyses aangeboden door Freshchat resulteren in betere kritische en geïnformeerde beslissingen door zakelijke teams.

Verzendeninblauw

Sendinblue is een marketingplatform dat bedrijven helpt groeien met digitale marketingtools. Het biedt diensten zoals sms-marketing, e-mailmarketing, livechat, verkoop-CRM, gerichte marketing, enz. Aan bedrijven over de hele wereld.

De WhatsApp API van Sendinblue helpt bedrijven bij het opzetten van marketingcampagnes, het verzenden van gepersonaliseerde berichten, het opschalen van klantenondersteuning met behulp van meerdere apparaten en het verbinden met potentiële klanten.

Belangrijkste kenmerken

  • Stuur gepersonaliseerde berichten.
  • Maak berichten zonder programmeerkennis.
  • Beheer contacten in een CRM.
  • Marketing via meerdere kanalen.
  • Alle soorten berichten worden ondersteund.
  • Segmenteer WhatsApp-campagnes om een ​​specifiek klantenbestand te targeten.

Het is gratis en biedt de eerste 1000 berichten per maand gratis aan. Deze API biedt veel voor het midden- en kleinbedrijf.

Trengo

Trengo is een platform voor klantbetrokkenheid dat klantcommunicatie over meerdere communicatiekanalen op één plek combineert.

Het maakt het voor bedrijven gemakkelijk om via verschillende kanalen in contact te komen met hun klanten, allemaal vanuit één dashboard. Hiermee kunt u ook CRM-tools integreren, zoals Zapier, Mailchimp, Salesforce, enz.

Je kunt de WhatsApp Business API integreren met Trengo en toegang krijgen tot de features van het WhatsApp Business Platform.

Belangrijkste kenmerken

  • Workflow automatiseren met automatische antwoorden, snelle antwoorden en regels.
  • Berichten massaal uitzenden.
  • Integreer WhatsApp-chat in uw website.
  • Wordt geverifieerd.
  • Bericht sjablonen.

Trengo biedt een gratis proefperiode van 14 dagen en de WhatsApp-integratie is inbegrepen in het “schaal”-tariefplan.

Sinch

Sinch is een platform voor klantbetrokkenheid dat klantbetrokkenheid biedt via berichten-, spraak- en e-mailkanalen. Volgens Sinch maakt het elk jaar 600 miljard klantbetrokkenheid mogelijk.

Belangrijkste kenmerken

  • Rijke tekstcommunicatie
  • Gegevensbescherming
  • Gepersonaliseerde berichten
  • Probleemloze integratie

Het heeft een conversatie-API om meerdere communicatiekanalen voor sociale media te combineren in één enkele API. Daarnaast heeft Sinch ook onafhankelijke API’s voor social media platformen zoals Facebook Messenger, Instagram, WhatsApp, etc.

Rits

Ziper is een tool die toegang geeft tot de WhatsApp Business API en waarmee je de functies van de API kunt gebruiken.

Ondersteunde API-talen zijn PHP, NodeJS, Javascript en Python. Volgens Ziper hebben meer dan 2000 bedrijven en ontwikkelaars de afgelopen 4 jaar geprofiteerd van de API.

  WhatsApp-back-up overzetten / herstellen van Google Drive naar iPhone / iCloud - iTransor Review

Belangrijkste kenmerken

  • JSON-API.
  • Groepsbeheer in WhatsApp.
  • Webhook-integratie.
  • Interactieve berichten – momenteel in de bètafase.

Ziper biedt een gratis proefperiode van 3 dagen met 1000 gratis credits.

verzondenWA

SentWA is een WhatsApp API-gateway voor ondernemers en ontwikkelaars waarmee ze de bedrijfsstroom via WhatsApp kunnen automatiseren.

U kunt SentWA integreren met uw WooCommerce-site en bestelmeldingen verzenden via WhatsApp. Met de REST API kunt u uw applicatie bouwen en berichten verzenden vanuit uw app.

Belangrijkste kenmerken

  • Chatbot-bouwer.
  • Ondersteuning voor meerdere apparaten.
  • Berichten uitzenden.
  • Geplande berichten.
  • Webhook-integratie.
  • WooCommerce-ondersteuning.

SentWA heeft geen gratis abonnement en je kunt maar één WhatsApp-account toevoegen aan het startersplan.

Ultramsg

Ultramsg is een API om te communiceren met de WhatsApp API, waarmee je berichten kunt verzenden en ontvangen met behulp van HTTP-verzoeken. Het is een REST API die programmeertalen ondersteunt zoals PHP, NodeJS, Java, Python, .Net, Android, etc.

U kunt de API gaan gebruiken door drie eenvoudige stappen te volgen:

  • Account aanmaken
  • Scan de QR-code om uw WhatsApp-instantie te verifiëren
  • Begin met het verzenden van berichten met de API

Het is een multifunctionele API die kan worden geïntegreerd in websites, CRM of ERP-software om berichten en meldingen te verzenden.

Belangrijkste kenmerken

  • Geen verborgen kosten.
  • Onbeperkt berichten sturen.
  • Geen kosten per bericht.
  • Snelle onboarding.
  • Chatbot.

Het biedt een gratis proefperiode van 3 dagen en het basisplan begint bij $ 39 per maand of $ 390 per jaar.

WaReageer

WaRespond is een WhatsApp-marketingtool waarmee bedrijven hun marketingcampagnes via WhatsApp kunnen automatiseren en potentiële klanten kunnen bereiken.

Belangrijkste kenmerken

  • Webhook-integratie
  • Autoresponder
  • Bulkverzending
  • Chatbot

Twilio

Twilio is een platform voor klantbetrokkenheid dat klantgegevens uit de eerste hand gebruikt om gepersonaliseerde communicatie mogelijk te maken. Het is een datagestuurd platform en in combinatie met de WhatsApp API kunnen bedrijven een ongeëvenaarde schaal en betrokkenheid krijgen.

Twilio’s WhatsApp-integratie valt onder zijn MessagingX-product. Er zijn verschillende Twilio API’s voor WhatsApp-communicatie:

  • Transactionele berichten – Stuur eenrichtingsmeldingen en productupdates naar klanten.
  • Conversational messaging – Pas conversational commerce toe met één enkele API.
  • Gepersonaliseerde communicatie – Target specifieke klanten met behulp van het Twilio-segment.

Belangrijkste kenmerken

  • Gespreksgerichte handel.
  • Bezorgmeldingen.
  • Noodwaarschuwingen.
  • Afspraak herinneringen.
  • Beheer van klantrelaties.
  • Digitale marktplaats.

Twilio biedt een pay-as-you-go-prijsmodel voor de WhatsApp API. Het omvat het tarief per gesprek samen met het tarief per Twilio per bericht.

laatste woorden

Kies bij het kiezen van een WhatsApp API-gateway voor uw bedrijf er een op basis van uw zakelijke behoeften en schaalbaarheid. Beveiliging en compliance zijn ook enkele aspecten waar u voor moet zorgen.

De basis WhatsApp API blijft hetzelfde als alle API-providers, maar de functies die je er bovenop krijgt en hun integratie met je workflow maken het verschil.

Bekijk vervolgens cloudcommunicatieplatforms voor kleine bedrijven.