11 beste CMP-oplossingen om naleving te garanderen voordat gegevens worden verzameld

Toestemmingsbeheer is de ruggengraat van gegevensprivacy en -bescherming. Het controleert of bedrijven voldoen aan de privacyvereisten en de wetgeving inzake gegevensbescherming. Zonder dat risico loopt een bedrijf het risico het vertrouwen van de klant te verliezen, boetes te krijgen en misschien naar de rechter te stappen.

Toestemmingsbeheer is essentieel bij het verzamelen, gebruiken en delen van persoonlijke klantgegevens. Het stelt bedrijven in staat om de toestemming van gebruikers te verkrijgen, vast te leggen en te beheren terwijl ze hun gegevens verzamelen. Bijgevolg zorgt het ervoor dat mensen volledige controle hebben over hoe hun persoonlijke gegevens worden gebruikt.

Toestemmingsbeheer is belangrijk voor elk online bedrijf, omdat het individuele rechten en vrijheden beschermt. Het dwingt organisaties om te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de California Consumer Privacy Act (CCPA). Bovendien biedt toestemmingsbeheer, met de toename van cyberaanvallen, bescherming tegen gegevensdiefstal en misbruik.

In dit artikel laten we u kennismaken met het toestemmingsbeheerplatform (CMP) en de voordelen ervan. Daarnaast bespreken we hoe u de beste CMP kunt kiezen voordat we enkele van de beste tools belichten.

Een platform voor toestemmingsbeheer helpt bedrijven bij het naleven van de wettelijke vereisten van de EU. Het stelt bedrijven in staat om gebruikerstoestemming te krijgen voordat ze persoonlijke gegevens verzamelen en verwerken. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de California Consumer Privacy Act (CCPA) handhaven privacywetten.

Wanneer mensen over CMP praten, wordt vaak het transparantie- en toestemmingskader (TCF) van IAB Europe en het geregistreerde toestemmingsbeheerplatform bedoeld. IAB & TCF is een raamwerk bedoeld om gebruikerstoestemming te verkrijgen en persoonlijke gegevens te onderhouden. Deze gegevens worden verzameld via leveranciers en gedeeld met derden.

Door gebruik te maken van de IAB TCF (AVG), kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze zaken doen met advertentiepartners die voldoen aan de regels voor gegevensprivacy. Dit vergroot de openheid en verantwoordelijkheid in de advertentietoeleveringsketen. Het is voordelig voor zowel uitgevers als de advertentiepartners

Hoe werkt een platform voor toestemmingsbeheer?

Om de gegevens van de gebruiker te verzamelen en te verwerken, zal het CMP een pop-up of banner op een website tonen. De beslissing om het verzoek te accepteren of af te wijzen is dan aan de gebruiker.

De CMP verzamelt gebruikersinformatie na autorisatie van de gebruiker en bewaart deze in de database. Als gebruikers er echter voor kiezen om te weigeren, kan de website hun gegevens niet verzamelen of beheren.

Hieronder volgen de procedures die een platform voor toestemmingsbeheer volgt:

  • Banners en pop-ups tonen: het platform geeft banners en pop-ups weer op websites (mobiel en desktop). Het doel is om gebruikers te informeren over de gegevens die de site verzamelt en het gebruik ervan. Gebruikers krijgen dan de mogelijkheid om hun toestemming te geven of te weigeren.
  • Toestemmingen opslaan: het bewaart en beheert door de gebruiker gewenste toestemmingen in een centrale database.
  • Gebruikerstoestemming volgen: Houdt alle door de gebruiker gegeven toestemmingsinstellingen bij. Het werkt ook relevante informatie bij wanneer een gebruiker er een selecteert.
  • Omgaan met cookies: het platform controleert en beheert de plaatsing en het gebruik van cookies op de apparaten van gebruikers.
  • Transparantie behouden: het biedt volledige transparantie in het verzamelen en gebruiken van gebruikersgegevens.
  • Tags weergeven of blokkeren: het toont of blokkeert het gebruik van tags in marketing- of advertentiekanalen.
  • Monitoring en rapportage: het geeft grondige informatie over instellingen voor gebruikerstoestemming, die nuttig zijn voor naleving en auditing.

Laten we nu eens kijken naar de voordelen die websites met oplossingen voor toestemmingsbeheer bedrijven kunnen bieden.

Voordelen van platform voor toestemmingsbeheer voor bedrijven

Door misbruik en datalekken worden de privacywetten met de dag strenger. Toestemmingsbeheertools worden dus cruciaal voor commerciële organisaties.

Online bedrijven kunnen eenvoudig gebruikerstoestemming verkrijgen en behouden om persoonlijke informatie van klanten te verzamelen en te gebruiken met behulp van CMP-software. Uiteindelijk zijn CMP’s verantwoordelijk voor het beschermen van gebruikersgegevens en naleving van de regelgeving.

  Hoe de epcdream.nl-API in JavaScript te gebruiken (NodeJS)

De voordelen van het gebruik van een platform voor toestemmingsbeheer zijn echter:

  • Naleven van de voorschriften: met een platform voor toestemmingsbeheer kunt u zich houden aan de wetgeving inzake gegevensbescherming (AVG en CCPA). Met behulp van een toestemmingsbeheertool kunt u snel de toestemming van bezoekers vragen en documenteren, waarmee u kunt aantonen dat u hieraan voldoet.
  • Verbeterde transparantie: met een CMP kunt u open en eerlijk zijn over de informatie die u verzamelt en gebruikt. Door transparant te zijn, kunt u het vertrouwen van uw bezoeker winnen en hun bereidheid vergroten om u hun toestemming te geven.
  • Autoriteit over het verzamelen van gegevens: dankzij het toestemmingsbeheerplatform heeft u volledige controle over de gegevens die u over uw bezoekers verzamelt. U kunt kiezen welke informatie u wilt verzamelen en krijgt alleen het vereiste deel.
  • Aanpasbare formulieren: met CMP kunt u de toestemmingsformulieren wijzigen die bezoekers kunnen zien. U kunt de formulieren aanpassen aan uw specifieke behoeften. Bijvoorbeeld een formulier maken om meer specifieke informatie te verzamelen.
  • Cookiebeheerautomatisering: Met een CMP-implementatie kunt u het cookiebeheer automatiseren. Dit omvat het uitschakelen van cookies van derden om datalekken te voorkomen.
  • Gebruikerservaring optimaliseren: een platform voor toestemmingsbeheer kan de gebruikerservaring aanzienlijk verbeteren omdat het bezoekers een gebruiksvriendelijke manier biedt om instellingen voor gegevensprivacy aan te passen. Daarom kunnen ze snel begrijpen of ze toestemming moeten geven of weigeren.
  • Eenvoudige monitoring en opname: een CMP maakt het gemakkelijk om door de gebruiker verstrekte gegevens op te nemen en te controleren. Zo wordt het gemakkelijk om te achterhalen wie toestemming heeft gegeven en welke gegevens toestemming hebben gekregen.

Hoe u het beste platform voor toestemmingsbeheer kiest

Het kiezen van het ideale toestemmingsbeheerplatform voor uw bedrijf kan een moeilijke onderneming zijn, omdat er verschillende CMP-keuzes beschikbaar zijn om aan de uiteenlopende behoeften van verschillende bedrijven te voldoen.

U moet rekening houden met uw specifieke vereisten, budget en gegevensbeschermingsvoorschriften waaraan u moet voldoen. Overweeg echter de volgende gemeenschappelijke kenmerken voordat u een CMP-platform kiest:

  • Toestemmingsformulier: de mogelijkheid om toestemmingsformulieren op te stellen en te personaliseren die aan bezoekers kunnen worden gepresenteerd. Bied ook opties om toestemmingsformulieren in of uit te schakelen om de toestemming voor het verzamelen en gebruiken van gegevens te weigeren of te accepteren.
  • Nalevingsadministratie: De app moet garanderen dat gegevensbeschermingsnormen zoals GDPR en CCPA worden gevolgd.
  • Toestemming vastleggen: de app moet de capaciteit hebben om toestemming vast te leggen en te behouden. De gegevens kunnen vervolgens worden gebruikt om naleving van de regelgeving aan te tonen en te traceren wie toestemming heeft verleend.
  • Cookiebeheer: dit verwijst naar de mogelijkheid om cookies op uw website te controleren en te beheren. Ook moet het cookies van derden blokkeren en de cookies reguleren die op het apparaat van een bezoeker zijn opgeslagen.
  • Analyse en rapportage: de capaciteit om rapporten te maken en de gegevens te analyseren om toestemmingsratio’s te bewaken om verbeterpunten te ontdekken.
  • Data Auditing: De mogelijkheid om audits uit te voeren op toestemmingsgegevens om naleving van regelgeving te garanderen.
  • Ontwerpflexibiliteit: de mogelijkheid om het uiterlijk en de stijl van de toestemmingsformulieren, pop-ups en andere componenten aan te passen aan uw website.
  • Meertalige ondersteuning: het moet meertalige ondersteuning bieden om ervoor te zorgen dat bezoekers van verschillende locaties het toestemmingsformulier kunnen begrijpen.
  • Integratie met verschillende systemen: het zal worden gekoppeld aan andere systemen, waaronder klantrelatiebeheer (CRM) en marketingautomatiseringsplatforms.
  • Gebruiksvriendelijke interface: het biedt een gebruiksvriendelijke interface die eenvoudig te doorbladeren is en het verzamelen van toestemming gemakkelijker maakt.

We hebben enkele van de beste platformen voor toestemmingsbeheer samengesteld om uw inspanningen te minimaliseren. Deze oplossingen voor toestemmingsbeheer zullen u zeker helpen bij het verzamelen van gegevens door te zorgen voor naleving:

Iubenda

Iubenda helpt u bij het bijhouden van de toestemmings- en privacykeuzes die uw gebruikers hebben gemaakt voor GDPR en LGPD. Het is gemakkelijk om toestemmingsvoorkeuren voor elke gebruiker op te slaan, te beheren, bij te houden en op te halen. Het werkt feilloos samen met de formulieren die je gebruikt om toestemming te verzamelen en toont je alle records binnen een dashboard.

  Systemd gebruiken om services weer te geven

Belangrijkste kenmerken:

  • Maak en pas cookie-toestemmingsmeldingen aan
  • Privacybeleid maken, aanpassen en automatisch genereren
  • Biedt tools om gegevensbeschermingsregels te beheren (GDPR & CCPA)
  • Inclusief analyse- en trackingscript, dat kan worden ingebed in de website

Termijn

De volgende op onze lijst is Temrly, een budgetvriendelijke oplossing die data-compliance gebruiksvriendelijk maakt. Het biedt de meest uitgebreide oplossing voor beleid en toestemming op de markt. Aangezien de wetgeving inzake gegevensprivacy evolueert, behoudt het de transparantie bij het verzamelen en onderhouden van klantgegevens.

Belangrijkste kenmerken:

  • Creëer aanpasbaar privacybeleid, algemene voorwaarden, disclaimer en restitutiebeleid
  • Geavanceerde tool voor het beheer van cookie-toestemming beschikbaar
  • Ontvang gebruikersvoorkeurencentrum, automatische blokkering, taal en bannerinstellingen
  • Implementeer met één klik toestemmingsoplossingen en -beleid op uw website
  • Altijd up-to-date met het laatste privacybeleid en dataregelgeving

Eén vertrouwen

De noodzaak van consumentenprivacy neemt toe met de opkomst van digitale platforms en online bedrijven. Hier komt Onetrust binnen met een robuuste en gebruiksvriendelijke oplossing voor toestemmingsbeheer.

Deze oplossing maakt het gemakkelijk om toestemmingsvoorkeuren vast te leggen, te centraliseren, te bewaken en te synchroniseren. Zo wordt voldaan aan de transparantie binnen consumenteninteracties en de regelgeving inzake gegevensprivacy.

Belangrijkste kenmerken:

  • Maak en beheer cookietoestemming en banners op websites
  • Biedt een mobiele applicatie voor toestemmingsbeheer
  • Helpt de organisatie om te voldoen aan de regelgeving inzake gegevensbescherming
  • Biedt hulpmiddelen om risico’s van externe leveranciers te beheren
  • Integreert met API’s, SDK’s, datafeeds en meer

VoorwaardenFeed

TermsFeed is een geavanceerde oplossing voor het beheer van de toestemming van de consument, het privacybeleid, T&C, EULA en meer. Dit platform voor toestemmingsbeheer is beschikbaar als desktop- en mobiele app, e-commerce, SaaS en meer. Het algehele proces voor het beheren van cookies en het maken van toestemmingsbanners is zeer gebruiksvriendelijk.

Belangrijkste kenmerken:

  • U kunt op maat gemaakte juridische overeenkomsten maken (AV, privacybeleid, etc.)
  • Vooraf gemaakte juridische sjablonen beschikbaar om gebruikers te helpen
  • Toont het toestemmingsformulier en de overeenkomst in de door de gebruiker gewenste taal
  • Er zijn routinematig updates beschikbaar in alle regelgeving inzake gegevenscompliance
  • Integreer in verschillende platforms (WordPress en Squarespace, enz.)

Didomi

Consumenten maken zich zorgen over hoe hun gegevens op een website worden gebruikt. Met Didomi kunt u de regelgeving inzake gegevensnaleving handhaven en de privacy van gegevens aan uw klanten verzekeren. Als resultaat kunt u waarde creëren door het vertrouwen van klanten te winnen en privacy om te zetten in een zakelijke kans.

Belangrijkste kenmerken:

  • Voldoen aan wereldwijde regelgeving voor gegevensbescherming en lokale gegevensbeschermingsautoriteiten.
  • Biedt een technologische infrastructuur om toestemming voor cookies te bewaren en te beheren.
  • Deelbare toestemmingsgegevens voor interne systemen en met vertrouwde derde partijen.
  • Krijg betere controle over uw toestemmingspercentages en analyses voor bruikbare inzichten.

Cookiebot

Cookiebot is een CMP-tool die ervoor zorgt dat uw website de regels voor gegevensbescherming volgt om de gegevens van gebruikers te beschermen. Met deze tool is het eenvoudig om cookies bij te houden en mensen geven toestemming om ze te gebruiken. Bovendien wordt het geleverd met geavanceerde scantechnologie en integreert het soepel met de Google Consent-modus.

Belangrijkste kenmerken:

  • Next-gen scantechnologie die alle cookies en trackers automatisch herkent
  • Volledig configureerbare cookie-toestemmingsbanner beschikbaar
  • Gebruiksvriendelijke widgets waarmee gebruikers hun toestemming op elk moment kunnen bijwerken
  • Op de cloud gebaseerde opslagcapaciteit voor toestemming
  • Profiteer van banner- en verklaringsondersteuning voor cookies in meer dan 40 talen

Gebruikersgerichtheid

Usercentrics beweert een van de beste platforms voor toestemmingsbeheer te zijn. Het voldoet aan de AVG-, CCPA-, LGPD- en POPIA-conformiteit voor websites en apps. Deze oplossing biedt een aantal geweldige tools die essentieel zijn om volledige controle te krijgen over de toestemming van gebruikers.

Belangrijkste kenmerken:

  • Volledig aanpasbare CMP waar u cookiebanners, privacymuren en meer kunt maken.
  • Aanpasbaar aan de laatste wettelijke eisen.
  • Om de toestemming te optimaliseren, kunt u A/B-testen implementeren.
  • Contextuele toestemming voor kanalen zoals Google Maps, YouTube en meer.
  • Integreert met enkele van de beste marketingtools, zoals MailChimp, Hotjar en meer.

Quantcast

Als u op zoek bent naar een gratis platformoplossing voor toestemmingsbeheer, dan is Quantcast uw tool. Het vereenvoudigt toestemmingsbeheer door via toestemming toegang te bieden tot realtime doelgroepinzichten.

  Ontgrendel de kracht van internet met deze 13 essentiële IoT-starterskit

Belangrijkste kenmerken:

  • Verbeterde leverancierscontrole en -beheer
  • Autoriseer toegang tot toestemmingsgegevens voor verschillende gebruikerstypen
  • Geoptimaliseerde gebruikersinterface voor hoge toestemmingspercentages
  • Site-eigenaren kunnen auditlogboeken bekijken en bijhouden
  • Ondersteunt de belangrijkste regelgeving inzake gegevensprivacy (AVG, CCPA, TCF v2.0)
  • Stel privacyvoorkeuren in voor websitebezoekers

Kroonpiek

Crownpeak, voorheen bekend als Evidon, is een platformoplossing voor privacy- en toestemmingsbeheer. Dit CMP is gebouwd voor ondernemingen en voldoet aan alle wereldwijde regelgeving inzake gegevensprivacy.

U kunt deze oplossing eenvoudig op uw locatie implementeren en diepgaande inzichten en verbeterde controle over het delen van gegevens verkrijgen. Bovendien kunnen marketeers de klantervaring behouden en zorgen voor het hoogste niveau van naleving.

Belangrijkste kenmerken:

  • Implementeer dit CMP met minimale en zelfs zonder enige code
  • Creëer ideale presets voor regelgeving zoals GDPR, CCPA, LGPD en meer
  • Mededelingen zijn altijd up-to-date met realtime scans en gebruikersgegevens
  • Zeer aanpasbare mededelingen omvatten sjablonen, talen, apparaatopties en meer.
  • Er is een toestemmingsdashboard beschikbaar met een rapportageoptie voor gegevensanalyse
  • Handhaaft gegevensbeveiliging en verbetert de prestaties van de website

Clarip

Clarip is nog een andere CMP-tool die uw marketingteam zal helpen bij het voldoen aan de regels voor gegevensbescherming. De tool voor het maken van toestemmingsformulieren helpt bij het verwerven van leads en het volgen van toestemmingen.

De tool voldoet aan de GDPR- en CCPA-regelgeving voor gegevenscompliance. Het onderhoudt de voorkeuren van de klant en stelt bedrijven in staat om toestemming te krijgen voor het verzamelen, delen en gebruiken van talloze gegevens.

Belangrijkste kenmerken:

  • Integreert feilloos met een platform voor beheer van bedrijfsvoorkeuren.
  • Vraag toestemming van gebruikers terwijl u voorkeuren voor verschillende kanalen beheert.
  • Toestemmingsinformatie van Collet is gebaseerd op locatie en gedrag.
  • Het centrale dashboard biedt gedetailleerd inzicht in klanten.
  • Bevat een exporteur waarmee u een lijst kunt exporteren van gebruikers die toestemming hebben gegeven.

Sirdata

De gebruiksvriendelijke CMP-software Sirdata biedt een hoogwaardige, aanpasbare oplossing. Het maakt het voor uitgevers en mediabedrijven eenvoudig om te voldoen aan de wetgeving inzake gegevensprivacy op hun websites.

Na het configureren van de huidige banner en partnerkeuzes, kan dit CMP binnen enkele minuten worden geïmplementeerd. Aan de specificaties van de uitgevers en adverteerders wordt voldaan door deze tool, die voortdurend wordt bijgewerkt met de meest recente regelgeving.

Belangrijkste kenmerken:

  • Pas de toestemmingsbanner aan met uw favoriete merk, kleur, logo, tekst en meer.
  • De doelstellingen van uitgevers en ontvangers worden gediend door het voorkomen van datalekken.
  • Het accepteert ePrivacy-, CCPA- en AVG-conforme instellingen.
  • Meertalige optie met optie voor automatische taalselectie is beschikbaar.
  • Toegankelijk op zowel desktop- als mobiele platforms en werkt in de Google AMP-omgeving.

Laatste gedachten

Bedrijven kunnen vooruitgang boeken zonder zich zorgen te hoeven maken over naleving door CMP-software te gebruiken, omdat CMP-oplossingen alle nalevingsvoorschriften voor gegevensbeveiliging afhandelen, waaronder de AVG, CCPA en andere wetten.

Bovendien zullen de klanten zich veilig voelen over hun gegevens wanneer de juiste CMP-tool in een website is geïmplementeerd. Het afdwingen van de regelgeving inzake gegevensprivacy is dus verplicht, ongeacht hoeveel gegevens u verzamelt voor reclame- en marketingdoeleinden.

Het kiezen van het beste toestemmingsbeheerplatform voor uw organisatie hangt af van factoren zoals uw specifieke behoeften, budget en gebruiksgemak. We hebben enkele van de beste oplossingen voor toestemmingsbeheer op de markt opgenomen.

Sommige platforms zijn ontworpen voor specifieke industrieën, terwijl andere een breed scala aan functies bieden. We raden u ten zeerste aan er een te kiezen die binnen uw budget valt en voldoet aan uw zakelijke vereisten.

Met deze tools kunt u privacybeleid, voorwaarden en cookietoestemming voor uw site genereren.