11 Do’s & Don’ts bij het kiezen van een juist WordPress-thema

Het vinden van een perfect WordPress-thema is een harde noot om te kraken. Dat komt omdat de opties eindeloos zijn en er veel factoren zijn waarmee u rekening moet houden bij het kiezen van de juiste.

Dit artikel bespreekt waarom het kiezen van het juiste thema belangrijk is en vertelt je wat je wel en niet moet doen bij het kiezen van een WordPress-thema.

Dus laten we beginnen.

Wat is WordPress en waarom is het belangrijk om het juiste thema te kiezen?

Het is onwaarschijnlijk dat je nog nooit van WordPress hebt gehoord, of je nu een website hebt of niet.

WordPress is een populair contentmanagementsysteem waarmee je eenvoudig blogs en websites kunt maken. Het voedt bijna 43% van alle websites op het internet.

WordPress is een open-sourceplatform met tal van plug-ins, thema’s en functies die aan alle zakelijke behoeften kunnen voldoen. Iedereen kan ze gebruiken om gratis hun eigen website en blog te ontwerpen zonder enige voorkennis van codering.

Bij het ontwerpen van een mooie website op dit platform wordt met veel factoren rekening gehouden. Het selecteren van het perfecte websitethema is een gebied waar u niet omheen kunt.

Thema’s vatten het verhaal van het merk samen en zijn verantwoordelijk voor een betere gebruikersbetrokkenheid.

De meeste mensen steken echter niet veel moeite in het zoeken naar het perfecte thema. Hier zijn hoofdzakelijk twee redenen voor.

  • Ofwel worden ze overweldigd door de aanwezigheid van meer dan 10.000 WordPress-thema’s.
  • Ze hebben niet de juiste kennis over het selecteren van een geschikt thema voor hun website.
  • Beide redenen kunnen de prestaties en het bedrijf van uw website evenzeer belemmeren.

    Thema’s zorgen ervoor dat uw website er aantrekkelijk uitziet. Het is een perfect cadeau voor mensen die hun website willen ontwerpen maar niet kunnen leren.

    Een andere belangrijke reden om thema’s te gebruiken, is om de veiligheid te waarborgen. Het gebruik van een populair thema heeft goede recensies, houdt updates door en beschermt uw site tegen online aanvallen (hierover later meer).

    Je hebt nu het belang van WordPress-thema’s voor een website begrepen.

    De echte strijd begint echter wanneer je de juiste moet kiezen. WordPress biedt een uitgebreide verzameling thema’s die overweldigend kunnen zijn om uit te kiezen.

      Bureaubladsnelkoppelingen maken op Ubuntu

    Houd bij het selecteren van een WordPress-thema rekening met de onderstaande zaken.

    Do’s bij het kiezen van het juiste WordPress-thema

    #1. Navigatie

    Sitenavigatie is de eerste stap om uw website gebruiksvriendelijk te maken.

    Volgens een onderzoek van HubSpot is slechte navigatie de derde meest gekozen reden voor gebruikers die een website verlaten.

    Bron: Hubspot

    Zorg ervoor dat het thema dat u gebruikt gemakkelijk te begrijpen en te navigeren is, vooral voor de nieuwe gebruiker. Het moet er intuïtief uitzien en aanvoelen, waardoor gebruikers onmiddellijk kunnen vinden wat ze zoeken.

    Een rommelig thema met complexe navigatie kan de gebruiker ervan weerhouden verder te navigeren. En de beste manier om dit te vermijden, is door het thema te testen voordat u het koopt.

    Elk WordPress-thema heeft een demo die u kunt uitproberen voordat u het koopt. Het geeft u een duidelijk beeld van hoe uw menu eruitziet en of het gemakkelijk navigeerbaar is of niet. Je kunt het aanpassen met meerdere thema-opties om te zien wat het beste werkt.

    #2. Zoek naar specifieke functies

    Vaak heeft u een website-idee waarvoor bepaalde functies nodig zijn om te bouwen.

    Als u bijvoorbeeld een e-commercewebsite bouwt, moet u een thema gebruiken met relevante e-commerce-integraties. Of misschien wil je een online cursus verkopen. In dat geval heb je een thema nodig dat LMS-plug-ins biedt.

    Kies dus een thema op basis van uw zakelijke behoeften. Bedenk waar u uw bedrijf over tien jaar ziet en zorg voor een thema met alle functies die u nodig hebt om het waar te maken.

    #3. Website-indeling

    Een thema krijgen met de exacte lay-out van de website in gedachten is als het zoeken naar een speld in een hooiberg; daarom moet uw thema zeer aanpasbaar zijn.

    Dit zal u helpen de vooraf gemaakte pagina’s aan te passen en een lay-out te bouwen die u in gedachten heeft.

    Alle thema’s zijn tot op zekere hoogte aanpasbaar. Sommige bieden meer opties dan andere, terwijl andere uw branding kunnen beperken. Kies degene waarmee u alle kleine details op de pagina kunt aanpassen.

    Pro-tip: WordPress-aanpasser, een essentiële WordPress-functie, laat je de lay-out en het ontwerp van de site aanpassen door soepel een eenvoudige en beginnersvriendelijke interface te gebruiken. Zorg ervoor dat het thema dat u kiest compatibel is met de aanpasser.

    #4. WordPress-beveiliging

    Het kiezen van een veilig WordPress-thema is een van de belangrijkste dingen om te overwegen.

    in 2020, Sucuri heeft een enquête gehouden dat opluchtte dat van de 8.000 geïnfecteerde websites (door malware, virussen of enige vorm van online aanval), 74% op WordPress was gebouwd.

    En de meeste van deze aanvallen zijn te wijten aan een kwaadaardig thema of een keuze voor een plug-in.

    Een veilig thema is:

    • Gedownload van een betrouwbare bron
    • Compatibel met de meeste WordPress-plug-ins
    • Blijft regelmatig updates uitvoeren
      Hoe te repareren "Sta niet-vertrouwde snelkoppelingen toe" grijs weergegeven op iPhone of iPad

    Bij het kiezen van een thema moet u ervoor zorgen dat het perfect compatibel is met uw WordPress-versie. Als u dit niet doet, kan dit leiden tot een websitecrash.

    #5. Ontvankelijkheid

    Ongeveer 72% van de mensen wil mobielvriendelijke websites. Dit vraagt ​​om een ​​responsive thema waardoor uw website er op elk platform goed en gebruiksvriendelijk uitziet.

    Een responsief thema past zich aan de grootte van de browser aan en verbetert de algehele browse-ervaring.

    Over het algemeen zijn de meeste thema’s standaard responsive. U moet het echter controleren om te garanderen of het mobielvriendelijk is of niet.

    Een eenvoudige manier om de responsiviteit van een pagina te evalueren, is door het formaat ervan aan te passen. Terwijl u het formaat wijzigt, kunt u zien of de pagina zichzelf aanpast aan de breedte-indeling of niet.

    #6. Voor zoekmachines geoptimaliseerd thema

    Uw WordPress-thema weerspiegelt uw merkverhaal en heeft als doel een rijke gebruikerservaring te bieden. Maar vaak negeren ondernemers de SEO-vriendelijkheid van het thema.

    Een thema dat niet is geoptimaliseerd voor SEO kan u niet helpen hoger te scoren in SERP (Search Engine Result Page). Dit kan organisch verkeer en leads belemmeren, wat van invloed is op de totale omzet.

    Het installeren van SEO-geoptimaliseerde thema’s garandeert echter geen betere resultaten. Je moet SEO doen om verkeer te krijgen; een thema biedt u alleen de juiste middelen om het te doen.

    #7. Updates

    Je hebt een thema nodig dat gelijke tred houdt met elke verandering. Verouderde thema’s kunnen ernstige schade aan de website aanrichten.

    Het kan beveiligingsproblemen veroorzaken en uw website blootstellen aan malware en hacks. Investeer daarom altijd in een thema dat regelmatig updates uitrolt.

    Gelukkig voor jou meldt WordPress een verouderd thema wanneer je er een uploadt. U ziet een geel gekleurd bericht dat aangeeft dat het thema niet is getest voor de nieuwste versie van WordPress.

    Opmerking: als een thema meer dan twee jaar niet is bijgewerkt, kunt u het beter niet gebruiken.

    Don’ts bij het kiezen van het juiste WordPress-thema

    #1. Opgeblazen Thema

    Een thema met duizenden functies kan je overweldigen en je ertoe verleiden het te installeren.

    Maar de meeste webmasters zijn zich er niet van bewust dat het hebben van verschillende ongewenste functies in een thema ervoor zorgt dat uw website erg traag laadt.

    Vermijd dus het toevoegen van elke functie waarvan u denkt dat deze er trendy en cool uitziet. Het kan ervoor zorgen dat uw website er chique uitziet, maar doet afbreuk aan de prestaties van de website.

    Onthoud: Trendy functies zijn tijdelijk; een uitstekende gebruikerservaring is permanent.

    #2. Moeilijk te lezen lettertype

    Vaak geef je je over aan praktijken die de gebruikerservaring schaden. moeilijk leesbare lettertypen zijn er een van en zijn moeilijk te herkennen.

      Wat is SD Express en hoeveel sneller is het?

    Er is een grote kans dat een lettertype dat u als gemakkelijk te lezen ziet, voor websitebezoekers oncomfortabel is om te lezen, met een torenhoge bounce rate van de website.

    Een rommelig en onleesbaar lettertype kan voor gebruikers frustrerend zijn om te navigeren of blogs op uw website te lezen.

    Houd uw lettertypen gemakkelijk en duidelijk leesbaar. Dit resulteert in effectieve communicatie en verhoogt de algehele gebruikersinteractie met het merk.

    #3. Inleveren op aanpassingsopties

    Met een aangepast WordPress-thema kunt u zich onderscheiden van anderen in uw niche.

    Stel dat u een e-commerce winkel heeft in een concurrerende niche.

    U weet dat de merken waarmee u concurreert grote spelers zijn, en het enige dat u kunt doen om ze te verslaan, is door uw thema aan te passen om het zo veel mogelijk te personaliseren.

    Dus ga je gang en lanceer je website in meerdere talen, verander afbeeldingen op basis van geolocatie en geef kopers de mogelijkheid om in hun lokale valuta te betalen.

    Dit zal u helpen beter te presteren dan uw concurrenten, hoe groot ze ook zijn.

    #4. 404-foutpagina

    Wanneer u de verkeerde URL op Google invoert, heeft u mogelijk een bericht gezien als:

    • 404 pagina niet gevonden
    • HTTP 404 niet gevonden

    Deze worden meestal weergegeven wanneer een gebruiker een niet-bestaande pagina bereikt of een pagina die is verwijderd.

    Websites moeten 404-pagina’s ontwerpen met dezelfde navigatie-elementen die dergelijke berichten weergeven. Het brengt gebruikers beleefd over de onbeschikbaarheid van die pagina.

    Bovendien stellen dergelijke pagina’s de gebruikers in staat om verbroken en ontbrekende links te melden.

    Het is een feit dat deze pagina’s frustrerend zijn voor de gebruiker, en ze kunnen geïrriteerd blijven. Google raadt echter aan dat elke website een foutpagina toevoegt op een vergelijkbare manier waarop andere webpagina’s zijn gemaakt.

    Afsluiten

    Hopelijk heb je wat inzichten om je selectie te verfijnen.

    WordPress-thema is een bouwsteen van een website en u wilt er geen haast mee maken om er een te kopen.

    Houd alle bovengenoemde punten in gedachten en maak een checklist zodat u alles kunt afvinken wanneer u van plan bent een thema voor uw website te kopen.

    Bekijk enkele beste WordPress-thema’s die oneindig scrollen ondersteunen.

    gerelateerde berichten