Het duizelingwekkende gebruikersbestand van Gmail en de associatie met de zakenwereld zorgen ervoor dat de meeste bedrijven, teams en externe medewerkers het platform bijna dagelijks gebruiken.
Er worden dagelijks meer dan 345 miljard e-mails verzonden en ontvangen, waarbij Gmail het populairste e-mailplatform is met een gebruikersbestand van 1,8 miljard. Dat is enorm!
Maar de meesten zijn zich er niet van bewust dat een simpele CRM-integratie met Gmail het nut van het platform met een factor 10 kan verhogen. 🚀
Met een CRM-integratie met Gmail kunt u uw e-mailmarketing automatiseren, contactgegevens organiseren en uw verkoopproces stroomlijnen binnen Gmail zelf.
In dit artikel laten we u kennismaken met Gmail-CRM’s, hoe ze werken, hun voordelen en de beste met Gmail geïntegreerde CRM’s die op de markt verkrijgbaar zijn.
Inleiding tot Gmail CRM’s
Een Gmail CRM (Customer Relationship Management) is cloudgebaseerde software die helpt bij het beheren van uw klantenbestand, het volgen van verkoopprocessen en het stroomlijnen van klantrelaties zonder de Gmail-inbox te verlaten.
Deze AI-aangedreven CRM’s kunnen worden geïntegreerd met uw Gmail-account en stellen u in staat om:
- Stuur en ontvang e-mails rechtstreeks in CRM
- Segmenteer en organiseer e-mails op basis van contact, bedrijf of dealgrootte
- Identificeer en voeg automatisch nieuwe leads toe aan de verkooppijplijn
- Leg gedetailleerde inzichten vast in de prestaties van e-mails: bekijken, openen, klikken, bouncen
Met meer dan 80% van de MKB-bedrijven die e-mail gebruiken als hun contactpunt met leads of klanten, klinkt het hebben van een Gmail CRM vruchtbaar.
Met de best geïntegreerde Gmail CRM kun je verkooppijplijnen bouwen, rapporten maken, het genereren van leads en eentonige taken automatiseren en adembenemende campagnes maken – allemaal vanuit je inbox.
Hoe werkt een Gmail CRM?
Als u al een bestaand CRM-systeem heeft, integreert u eenvoudig uw Gmail-account via een browser of plug-in.
En vervolgens haalt de software automatisch relevante informatie over elk contact op en slaat deze op: naam, e-mailadres, telefoonnummer, bedrijf en alle notities of tags die u toevoegt.
Vervolgens volgt de CRM uw e-mailinteracties met elk contact en creëert individuele klantpersonages op basis van deze interacties. U kunt deze informatie gebruiken om:
- Geef prioriteit aan vervolgtaken
- Personaliseer je communicatie
- Volg uw verkoopleads
Bovendien kunt u leads toewijzen aan specifieke verkopers, hun voortgang volgen door de verkooptrechter en herinneringen instellen voor vervolgtaken – allemaal vanuit een uniform dashboard.
Maar niet alle CRM’s zijn volledig geïntegreerd met Gmail. Sommigen sluiten gewoon aan op je Gmail-zijbalk en laten je gebruikmaken van beperkte functies. De werkende software hangt dus meestal af van het niveau van integratie met Gmail.
Voordelen van Gmail CRM’s
Beter Gmail-beheer
89% van de marketeers gebruikt e-mail als primaire bron voor het genereren van leads. En met Gmail geïntegreerde CRM’s zijn voor hen de kers op de taart.
Zie je, Gmail CRM’s helpen bij het organiseren en centraliseren van je rommelige inbox in een krachtpatser voor het genereren van leads. U krijgt alle informatie over uw contacten, deals en verkooppijplijn op een verfijnde manier gestructureerd op één plek.
Bovendien kunt u andere Google-apps zoals Google Agenda, Hangout en G Suite-apps verbinden om een gecentraliseerd ecosysteem te creëren zonder met meerdere tabbladen te jongleren.
Verbeterde productiviteit
Gmail-CRM’s zijn goed geautomatiseerde tools waarmee u met minimale inspanning langdurige klantrelaties kunt opbouwen.
Ze scannen je Gmail-inbox om automatisch agenda’s te beheren, vergaderingen te plannen, te bellen, follow-ups te doen en te helpen bij elke typische handmatige taak. Sommige bieden zelfs kant-en-klare e-mailsjablonen voor herhaalde e-mails aan klanten.
Hierdoor krijgen verkoop- en klantenservicemanagers meer tijd om zich te concentreren op waardevolle taken, zoals het onderhouden van klantrelaties, het opsporen van lekken en het optimaliseren van de verkooptrechter.
Vereenvoudig leadbeheer
Een typisch bedrijf houdt zich dagelijks bezig met tienduizenden leads. Sommigen zijn echt geïnteresseerd in wat u aanbiedt, terwijl de meesten gewoon rondhangen in uw inbox.
Met behulp van Gmail CRM’s kunnen bedrijven leads beter beheren zonder cruciale leads te missen. De software volgt e-mailgesprekken met prospects en biedt gedetailleerde kopers.
Bovendien kunt u een verkooppijplijn maken om leads te segmenteren op basis van hun leadscore of stadium in de verkooptrechter. Dit helpt verkoopmanagers de grote vissen te identificeren en prioriteit te geven aan het converteren ervan.
Naadloze teamsamenwerking
Voorbij zijn de dagen dat u uw teamleden moest ‘CC’en op elke klantgerelateerde e-mail.
Met CRM kun je eenvoudig met je teams samenwerken aan strakke deals zonder de klant hiervan op de hoogte te stellen. U kunt met één klik rapporten maken en delen, aantekeningen maken en toegang krijgen tot de gespreksgeschiedenis.
Sommige CRM’s bieden gamificatie om de teamsamenwerking te verbeteren en vriendelijke concurrentie tussen teamleden op te bouwen.
Dat gezegd hebbende, hieronder zijn enkele van de beste Gmail-CRM’s om klantrelaties te stroomlijnen en de verkoop te verhogen zonder veel stress te veroorzaken.
Streep
Streak is een cloudgebaseerde CRM die is ingebouwd in je Gmail om je inbox een boost te geven met het volgen van leads, verkooppijplijnen en klantenbeheer. Het heeft meer dan 750.000 gebruikers, waaronder bedrijven als Uber, WeWork, BlueApron en meer.
Functies
- Meer dan 1000+ integraties via Zapier, inclusief G Suite; robuuste API’s om aangepaste integraties te bouwen of om te integreren met interne systemen
- E-mailmarketingfuncties zoals mail merge, aangepaste e-mailsjablonen, weergavetracking en e-mailplanning
- Ingebouwde klantondersteuningsanalyses om de tijd die nodig is om tickets op te lossen bij te houden en over- of ondermaats presterende ondersteuningsmanagers te identificeren
- Streak kan de communicatie van contacten met afzonderlijke teams over pijplijnen aan elkaar koppelen, zodat u weet met wie u praat en wat u vervolgens moet doen
- Maak aangepaste pijplijnen en vul automatisch gegevens zoals de naam van de afzender, de datum van de laatste e-mail en het laatste contactpunt in met behulp van magische kolommen
Streak is een mobielvriendelijke CRM-oplossing waarmee gebruikers hun contacten en deals onderweg kunnen beheren. De app is beschikbaar voor zowel iOS- als Android-apparaten en wordt in realtime gesynchroniseerd met de webversie van Streak.
Nethunt
Nethunt is een door gebruikers favoriete CRM-software met een robuuste interface en flexibele aanpassingsmogelijkheden. De CRM-integratie met Gmail helpt bedrijven bij het beheren van leads, het onderhouden van klantrelaties, het bewaken van de voortgang van de verkoop en het sluiten van meer deals zonder tussen tabbladen te hoeven schakelen.
Functies
- Automatisch contacten toevoegen en bijwerken in CRM op basis van Gmail-communicatie; gebruik dubbele preventiefuncties om een schone database te behouden
- Schakel op rollen gebaseerd beheer in om te bepalen wie de klantendatabase kan bekijken/bewerken
- Creëer onbeperkte verkooppijplijnen voor producten en diensten en volg de voortgang van de deal in realtime via verschillende stadia van de verkoopcyclus
- Trek CRM-gegevens naar Looker Studio en bouw realtime rapporten die gegevens uit verschillende bronnen verenigen
- Start automatische e-mail- en vervolgreeksen via Gmail, NetHunt SMTP of uw eigen SMTP-server
- Ingebouwde e-mailtracking om diepgaande inzichten te krijgen in e-mailprestaties: weergaven, openen, klikken en antwoorden
In tegenstelling tot andere Gmail-CRM’s, is NetHunt geschikt voor alle afdelingen in verschillende sectoren. Het is een uitstekende tool voor klantenondersteuning, klantensucces en marketing.
Verkoopgenoot
Salesmate is een eenvoudig in te stellen CRM voor teams en bedrijven die Google Workspace gebruiken. Het platform stelt meer dan 4.000 verkoopteams in 70 landen in staat, waaronder enkele topnamen zoals Sony Music, Kissflow, Piktochart en meer.
Functies
- Meer dan 700+ integraties met zakelijke apps, waaronder Google Apps, Microsoft en Zapier
- Tweerichtings Gmail-synchronisatie met Salesmate CRM stelt u in staat uw e-mails vanuit beide apps te beheren
- Gebeurtenisgestuurde waarschuwingen om deals, verkoopactiviteiten en gesprekken in realtime bij te houden
- Gebruik kant-en-klare rapportsjablonen of maak aangepaste dashboards om inzichten en verkoopprestaties beter te begrijpen
- Ingebouwde tools voor verkoopinformatie, zoals verkoopprognoses, het volgen van doelen en teaminzichten om dieper in uw verkooppijplijn en de prestaties van uw team te duiken
Bovendien kan Salesmate worden geïntegreerd met Quickbooks, zodat u uw boekhouding kunt bijhouden zonder uw inbox te verlaten. Afgezien van de dagelijkse verzendlimiet voor e-mails, is de software een betaalbare Gmail CRM-optie en wordt deze geleverd met een gratis proefperiode van 15 dagen.
Koper
Copper is uitgebreide CRM-software die is ontworpen voor teams die Google Workspace gebruiken. Het integreert met Gmail en andere Google-apps om een scala aan aanpasbare oplossingen te bieden voor end-to-end verkoop en klanttrajecten.
Functies
- Schakel automatische magische synchronisatie in zodat contacten uw beschikbaarheid kunnen zien en vergaderingen kunnen boeken; bekijk met één klik contextuele informatie over deelnemers
- Voeg automatisch bestanden toe en bekijk ze die naar klanten en prospects zijn verzonden via een gecentraliseerd dashboard
- Eenvoudig te bouwen verkooppijplijnen met intuïtieve slepen-en-neerzetten-functionaliteit om leads of kansen moeiteloos te volgen en te beheren
- Heeft meer dan 70+ integraties, waaronder Google Hangout, Google Chat en samenwerkingstools van derden, zoals Slack
Copper is gebouwd met het ontwerp van Google Materials. Het is gemakkelijk te navigeren en bootst het uiterlijk van Google-producten na. Daarom is Copper CRM een goede keuze voor teams die niet bekend zijn met het gebruik van CRM-software.
Flowlu
Folwlu is een allesomvattende oplossing voor bedrijfsbeheer die wordt vertrouwd door meer dan 25.000 bedrijven over de hele wereld. De gratis CRM-oplossing kan worden geïntegreerd met Gmail om bestaande e-maillijsten, databases, klanten en zakelijke functies op één plek te centraliseren – geen gedoe met verschillende apps en tabbladen.
Functies
- Gemakkelijk leesbare Kanban-borden, waarmee gebruikers leads kunnen centraliseren en workflows onder één dak kunnen optimaliseren
- Maak gebruik van functies voor lead- en contactbeheer om gedetailleerde klantpersonen te creëren en op te slaan
- Heeft ingebouwde verkoopanalyses om uw verkooptrechter en financiële gegevens te analyseren
- Gebruik opmerkingen om eenvoudig samen te werken aan uw kansen, notities achter te laten, bestanden bij te voegen en updates te verstrekken.
- Beheer uw verkooppijplijn efficiënt door leads bij te houden, herinneringen in te stellen en vervolg-e-mails te automatiseren
Flowlu Gmail CRM integreert met uw telefonieprovider om uw klanten met een enkele klik rechtstreeks vanuit hun CRM-record te bellen. Bovendien legt het automatisch de volledige communicatiegeschiedenis vast met oproepregistratie en audio-opnamen.
AgileCRM
Agile CRM is gebruiksvriendelijke maar krachtige software voor kleine tot middelgrote bedrijven met verkoop- en marketingautomatisering. De systeemintegratie met Gmail wordt geleverd met tal van CRM Gmail-tools, waardoor het de beste CRM voor gebruikers is.
Functies
- Heeft een gecentraliseerd dashboard om uw e-mails bij te houden en inzichten te visualiseren met betrekking tot e-mailbezorging, geopende e-mails en klikken
- Stel met regelmatige tussenpozen synchronisatie in twee richtingen in om toegang te krijgen tot al uw contacten van beide systemen in Gmail of Agile CRM
- 360° contactweergave voor een gedetailleerd kopersprofiel voor elk contact, inclusief gesprekken, oproepnotities, sociale aanwezigheid en webactiviteit
- Biedt gamification-elementen om de efficiëntie van werknemers te belonen, te motiveren en te verbeteren
De software wordt vertrouwd door meer dan 15.000 klanten, waaronder Indeed, mensen per uur en TNW (The Next Web). Freelancers en kleine tot middelgrote bedrijven doen het het beste met Agile CRM.
Methode
Method is een AI-aangedreven CRM die kan worden geïntegreerd met Gmail om je te helpen je workflow te stroomlijnen en de klantervaring te verbeteren met automatisering. Hiermee kunnen gebruikers rechtstreeks vanuit hun Gmail-inbox contacten toevoegen, follow-ups plannen en mogelijkheden vastleggen.
Functies
- Krijg een 360°-weergave van elke lead en klant – contactgegevens, aankoopgeschiedenis, eerdere gesprekken – zonder dat u uw Gmail-inbox hoeft te verlaten
- Krijg toegang tot verkoopactiviteiten, zet e-mails om in taken en creëer eenvoudig nieuwe leads die automatisch worden bijgewerkt in Method’s CRM
- Tweerichtingsintegratie met Quickbooks maakt boekhouding en belasting een fluitje van een cent
- Met geautomatiseerde leadregistratie kunt u nieuwe prospects uit webformulieren rechtstreeks opslaan in Mehod’s CRM
- Creëer verschillende verkooppijplijnen om de status van elke lead of deal bij te houden, wijs leadscores, kansenscores en dealgewichten toe om prioriteit te geven aan de juiste deals
Method CRM wordt geleverd met een speciale mobiele app waarmee u klantrelaties vanuit uw vingertop kunt beheren en verbeteren.
Dichtbij
Close CRM integreert met Gmail om de communicatie te stroomlijnen en de verkoopproductiviteit te verbeteren. Het is een schaalbare CRM-oplossing die zijn mogelijkheden uitbreidt naarmate uw bedrijf groeit.
Functies
- Tweerichtingssynchronisatie tussen Close en Gmail; automatische aanmaak van contacten, waardoor nieuwe contacten rechtstreeks vanuit Gmail kunnen worden toegevoegd
- Heeft ingebouwde e-mailtracking en -analyse, waardoor verkoopteams inzicht krijgen in wie hun e-mails heeft geopend, erop heeft geklikt of erop heeft gereageerd
- Gebruik kant-en-klare e-mailsjablonen of maak aangepaste fragmenten voor monotone e-mails voor snellere en efficiëntere communicatie
- Aanpasbare workflows en automatisering, waardoor gebruikers taken en follow-ups kunnen automatiseren op basis van specifieke acties of triggers binnen Gmail
De robuuste functies en gebruiksvriendelijke interface van Close maken het tot een onmisbare tool voor elk verkoopteam dat zijn workflow wil stroomlijnen en de algehele teamprestaties wil verbeteren.
Afsluiten
Ondanks de toenemende populariteit van mobiele messenger-apps, is Gmail nog steeds een gewilde tool voor professionele communicatie.
Hierboven staan de beste CRM’s die met Gmail zijn geïntegreerd om de workflow te stroomlijnen en de klantrelaties probleemloos te verbeteren. Er zijn echter bepaalde functies die u moet hebben in uw gekozen Gmail CRM:
- Automatische contactverkenning en opslagcapaciteit
- Heeft een speciale mobiele app
- Biedt rapportage- en dashboardingopties
- Ingebouwde inzichten voor e-mails en verkoopanalyses
Zorg er ten slotte voor dat de CRM past bij uw zakelijke vereisten en licht op uw portemonnee is. 💰
U kunt ook de beste Cloud CRM-oplossingen voor groeiende bedrijven verkennen.