8 ontwerptips voor e-commercewebsites

Webdesign speelt een cruciale rol bij het creëren van een succesvolle e-commercesite. Het beste product ter wereld kan gemakkelijk over het hoofd worden gezien als het ontwerp er niet is om de presentatie te ondersteunen.

Het beste van webdesign en tips is dat veel ontwerpadviezen gebaseerd zijn op data en casestudies. Hoewel er altijd ruimte is voor creativiteit en inspirerende expressie, garandeert datagedreven advies tastbare resultaten.

Het doel is om meer te verkopen van wat uw merk te bieden heeft. Of het nu door crafty is ontwerp elementen of gewaagde uitspraken die klanten nieuwsgierig maken naar meer.

Een geweldig webdesign inspireert gebruikers om actie te ondernemen, maar helpt ook om het vertrouwen van gebruikers in uw merk te versterken. De actie is wat de verkoop stimuleert, en het ontwerp is er om gebruikers aan te moedigen acties uit te voeren zoals kopen of contact opnemen.

Dit artikel is bedoeld voor iedereen die het ontwerp van hun eCommerce-website wil oppoetsen. Het maakt niet uit of u WordPress, Wix, BigCommerce, of een aangepast e-commerceplatform. De lessen en tips die hieronder worden beschreven, zijn universeel toepasbaar als moderne ontwerpprincipes.

Vertel een verhaal

Voorbeeld van storytelling door Tens

Geweldige producten hebben geweldige verhalen erachter. Iedereen kan een eCommerce-site in elkaar slaan en verkopen wat ze willen. Maar niet iedereen kan een succesvol merkimago rond zijn product creëren.

Uw vermogen om een ​​boeiend verhaal over uw merk te vertellen, zal u daarbij helpen een sterk merkimago ontwikkelen. Bovendien bevordert het vertellen van verhalen loyaliteit. Klanten zullen uw merk eerder onthouden als ze het gevoel hebben dat u oprecht en persoonlijk bent. En de beste manier om persoonlijk te worden, is door een verhaal te vertellen.

  • Wat heeft ervoor gezorgd dat je je product hebt gemaakt?
  • Hoe heeft uw product uw leven beïnvloed?
  • Wat is jouw toekomstvisie?
  • Wie is je doelklant?

Zodra u begint met het beantwoorden van deze vragen, kunt u een veel duidelijker idee krijgen van hoe u uw eCommerce-ontwerp kunt structureren. Geef gebruikers het gevoel dat ze deel uitmaken van iets speciaals.

Zou je niet willen dat klanten terugkeren naar je winkel omdat ze geïnspireerd zijn geraakt?

Creëer minder keuze

Walden wezen vetgedrukt met hun productpromotie.

  Hoe u iTunes-synchronisatie kunt stoppen telkens wanneer u uw iPhone aansluit

Er is niets irritanter dan een slordige winkelnavigatie-ervaring. Het doel van verkopen is om gebruikers artikelen aan hun winkelwagentje toe te voegen. Maar als uw navigatie honderden opties biedt, zullen gebruikers snel hun geduld verliezen en de site helemaal verlaten.

Walmart is een goed voorbeeld van wat u niet moet doen, tenzij u wilt schalen voor longtail-verkopen. Hun navigatie biedt een overdreven verzadigde lijst met navigatie-opties, waardoor je duizelig wordt tegen de tijd dat je klaar bent met vinden wat je nodig hebt.

Eenvoudige eCommerce-navigatie // Mercari

Hoe gemakkelijker het voor klanten is om een ​​specifiek product te vinden, hoe meer tijd ze hebben om over het product te lezen – en uiteindelijk een aankoop te doen.

Handig: Experimenteer met het opstellen van een navigatiestructuur met Sketch, Photoshop of een ander wireframing-tool. Analyseer het proces van gebruikers die naar de startpagina komen, door een directory bladeren en uiteindelijk de productpagina bereiken.

Dit is misschien wel een van de belangrijkste ontwerptips voor e-commercesites.

Kleur inspireert emotie

Eenvoudige en heldere kleuren zorgen voor een prettige gebruikerservaring.

Kleuren hadden al lang voor de digitale revolutie een psychologische impact op de verkoop. Als u de verschillende soorten emoties begrijpt die kleuren kunnen oproepen, kunt u uw eCommerce-site zo ontwerpen dat deze overeenkomt met bepaalde gevoelens en vibes.

Hier is een grafiek met emoties die vaak worden geassocieerd met verschillende kleuren:

Afhankelijk van je product en doelgroep kun je kleur gebruiken om bepaalde gevoelens op te roepen. Als uw winkel bijvoorbeeld milieuvriendelijke producten of producten verkoopt, zal de kleur groen het gevoel voor de natuur aanvullen.

Volgens Onderzoek, duurt het ongeveer 90 seconden voordat klanten hun mening over een product formaliseren. En een groot deel van die interactieperiode – ongeveer 70% – wordt uitsluitend op de kleuren ingesteld.

Consistentie is belangrijk

Gebruikers onthouden uw merkontwerp, niet vanwege een pakkende naam, maar vanwege het algemene merkimago dat u presenteert. Met betrekking tot webdesign heeft dit vooral te maken met hoe u uw pagina’s structureert.

Gebruikt u dezelfde lettertypen en kleuren op alle pagina’s? Sterke typografische patronen kunnen een gedenkwaardige ervaring in de hoofden van uw gebruikers brengen.

Verder, als u een verscheidenheid aan verschillende kleuren op meerdere pagina’s gebruikt, loopt u het risico over te komen als een multi-gevarieerd merk.

Als gevolg hiervan is het, als u herkend en herinnerd wilt worden, absoluut noodzakelijk om u te concentreren op het gebruik van overeenkomsten in uw ontwerppatronen. Zelfs als uw product veel vertakkingen heeft, helpt het ontwerpen van pagina’s met overeenkomsten in gedachten alleen maar om een ​​sterkere merkaanwezigheid te creëren. En dat is het kaartje voor het stimuleren van uw verkoop.

  Waarom u de wachtwoordbeheerder van uw webbrowser niet zou moeten gebruiken

Experimenteer met urgentie

Urgentie is voornamelijk gebaseerd op aanbiedingen en exclusieve deals. Zoals te zien is op de bovenstaande foto, gebruikt Bestbuy het bovenste deel van hun startpagina om onweerstaanbare deals te markeren. Maar zijn er andere methoden om een ​​gevoel van urgentie te bevorderen?

Een van de grootste redenen waarom klanten hun winkelwagentje verlaten, is: de hoge prijzen voor verzending. Dit creëert dus een kans om te profiteren door speciale aanbiedingen voor verzendkosten aan te bieden.

Dit is ook een tactiek die merken als Bestbuy toepassen. En Amazone staat bekend om zijn eersteklas service. Prime-gebruikers krijgen exclusief gratis verzending voor bijna alle producten. U kunt gebruikers ook aanmoedigen om een ​​bepaald bedrag in uw winkel uit te geven en in ruil daarvoor een gratis verzendtarief krijgen.

Een andere vorm van urgentie is het beperken van de beschikbare voorraad voor een bepaald product.

Hier is een prachtig sweatshirt met ronde hals voor de feestdagen. De aanbieding wordt geleverd met gratis verzending in de VS, maar is slechts gedurende een bepaalde periode beschikbaar. Dit is een goed voorbeeld van urgentie die wordt gebruikt bij het ontwerpen van eCommerce-winkels.

Kunt u nog andere manieren bedenken om urgentie te bevorderen? We horen graag uw mening en succesverhalen.

Duidelijke en mooie foto’s

Er zijn genoeg gegevens om de bewering te staven dat hoogwaardige, relevante en visueel aantrekkelijke afbeeldingen helpen om de conversieratio’s te verhogen. En we hebben het niet alleen over productafbeeldingen.

De afbeeldingen die u in uw algehele ontwerp gebruikt, kunnen een enorme impact hebben op het boeien van de aandacht van gebruikers.

Een geweldige foto wekt emotie op, creëert een identiteitsgevoel en is gemakkelijk te onthouden. De gemiddelde persoon kan tot 2.000 afbeeldingen herinneren met een bijna perfecte nauwkeurigheid.

Dat gezegd hebbende, producten worden pas verkocht als er foto’s zijn om het productontwerp te ondersteunen. Het is van cruciaal belang dat u als eigenaar van een eCommerce-winkel uw best doet om de essentie van uw product te boeien door middel van foto’s van hoge kwaliteit.

Het beste van alles is dat u geen dure foto-installatie hoeft te huren om de klus te klaren. er is veel tutorials en handleidingen over het maken van uitzonderlijke productfoto’s met niets anders dan je telefoon of een goedkope camera.

  Verwijder duplicaten van de optie "Openen met" in het contextmenu met de rechtermuisknop [OS X]

Sites zoals Pexels en Unsplash staan ​​bekend om het leveren van verbluffende en professionele licentievrije fotografie.

Word de klant

Webdesign heeft twee kanten, professioneel en subjectief. Professionele kant heeft alles te maken met het volgen van UX- en UI-trends bij het structureren van een ontwerp.

De subjectieve kant vereist dat je een stap terug doet en je ontwerp bekijkt vanuit het oogpunt van een klant. Een sitebezoeker zo u wilt.

  • Wat vind je van de algehele lay-out van het ontwerp?
  • Vindt u snel de informatie die u zoekt?
  • Is de navigatie zinvol?
  • Is de productbeschrijving luid en duidelijk?
  • Hoe snel kom je op de afrekenpagina?

Door deze vragen te beantwoorden, kunt u eventuele inconsistenties opmerken die moeten worden aangepakt.

Gebruik A/B-testen vaak

Nu we het laatste deel van onze ontwerptips voor e-commercesites hebben bereikt, sluiten we de lijst af door A/B-testen te bespreken.

A/B-testen is noodzakelijkerwijs het middel om twee verschillende websitelay-outs tegelijkertijd te gebruiken. A is een versie, en B is een andere.

Vervolgens kunt u na enige tijd de statistieken voor elke versie afzonderlijk vergelijken. De statistieken die u kunt controleren, zijn onder meer conversiepercentages, bruikbaarheid en algehele interactie voor verschillende delen van de lay-out.

Zelfs een kleine verandering in het ontwerp kan drastische verbeteringen in de gebruikersbetrokkenheid opleveren. Evenzo kan het uitproberen van verschillende kleurvariaties en meer u een veel duidelijker idee geven van waar u zich op moet concentreren voor uw toekomstige ontwerpen.

Afsluiten

Het ontwerp is een steeds veranderend landschap. Inzicht in patronen, gebruikersgedrag en de nieuwste trends kan u een voorsprong geven om uw verkoop te stimuleren.

Onze ontwerptips zijn bedoeld voor iedereen die de gebruikerservaring van hun eCommerce-site wil verbeteren.

Verspil dus geen minuut en ga aan de slag! We horen graag hoe deze tips hebben geholpen om een ​​beter ontwerp voor uw eCommerce-winkel vorm te geven. Als je een deskundige ontwerper nodig hebt, kun je altijd een kijkje nemen 99designs.

gerelateerde berichten