8 verbluffende online affiniteitsdiagramsjablonen voor bedrijven

Meestal leiden groepsdiscussies of brainstormsessies nergens toe, omdat er veel ideeën zijn in een ongeorganiseerde structuur.

Deelnemers aan een brainstormsessie gooien de ideeën die in hun hoofd opkomen, en alles raakt in de war. Er is echter een oplossing voor dit probleem en in het bedrijfsleven wordt dit een affiniteitsdiagram of affiniteitsproces genoemd.

Het maakt niet uit hoe lang een brainstormsessie duurt, hoeveel deelnemers er zijn en hoe groot de verzamelde gegevens zijn als de output van de sessie, als alles een affiniteitsproces doorloopt, wordt het gemakkelijk om de ideeën te ordenen en te structureren om weloverwogen beslissingen te nemen .

Online affiniteitsdiagramsjablonen kunnen aangepaste affiniteitsdiagrammen voor bedrijven maken.

Wat is een affiniteitsdiagram?

Ook bekend als affiniteitsgrafiek, affiniteitsmapping of KJ-methode, stamt het affiniteitsdiagram uit de late jaren 60. De bekroonde Japanse etnograaf/antropoloog Jiro Kawakita bedacht deze methode om de vele ideeën uit een brainstormsessie te ordenen.

De KJ-methode of het affiniteitsdiagram is een van de zeven plannings- en beheertools die na de Tweede Wereldoorlog werden gebruikt. Tegenwoordig worden deze tools op grote schaal door bedrijven gebruikt.

Zakelijke professionals gebruiken affiniteitsdiagrammen als hulpmiddel om gegevens te ordenen en te analyseren. Ze worden vaak gebruikt in marketingonderzoek om klantsegmenten of marktkansen te identificeren.

Bovendien kunnen bedrijven tijdens de productontwikkeling affiniteitsdiagrammen gebruiken om te brainstormen over ideeën en mogelijke oplossingen voor problemen.

Er zijn veel redenen waarom affiniteitsdiagrammen populair zijn bij bedrijven. Ten eerste zijn ze een geweldige manier om informatie en ideeën te ordenen. Door vergelijkbare items of ideeën bij elkaar te plaatsen, kunnen bedrijven snel relaties en patronen zien die anders verborgen zouden blijven.

Een andere reden waarom affiniteitsdiagrammen populair zijn, is dat ze bedrijven kunnen helpen nieuwe kansen te vinden. Door uiteenlopende ideeën en informatie samen te brengen, kunnen bedrijven vaak nieuwe manieren vinden om problemen op te lossen of kansen te benutten.

  21 Beste freelancewebsites voor beginners

Verder zijn ze relatief eenvoudig te maken en te interpreteren. Met de juiste tools kunnen bedrijven van elke omvang snel affiniteitsdiagrammen maken die waardevolle inzichten opleveren.

Gebruik gevallen van affiniteitsdiagrammen

Affiniteitsdiagrammen zijn krachtige hulpmiddelen die bedrijven van elke omvang kunnen helpen bij het organiseren en analyseren van gegevens. Van het genereren van ideeën en het identificeren van patronen tot het blootleggen van relaties tussen ongelijksoortige informatiesets, ze worden meerdere keren gebruikt.

Kortom, affiniteitsdiagrammen worden binnen bedrijven voor meerdere doeleinden gebruikt. Enkele van de meest voorkomende gevallen van gebruik van affiniteitsdiagrammen zijn de volgende:

Brainstormen

Affiniteitsdiagrammen worden vaak gebruikt tijdens brainstormsessies om groepen te helpen nieuwe ideeën te genereren en patronen te identificeren.

Gegevensanalyse

Affiniteitsdiagrammen kunnen ook worden gebruikt om datasets te analyseren om relaties tussen verschillende stukjes informatie bloot te leggen.

Probleemoplossing

Affiniteitsdiagrammen kunnen ook nuttig zijn bij het oplossen van problemen, omdat ze groepen kunnen helpen snel de oorzaak van een probleem te identificeren.

Stappen om een ​​affiniteitsdiagram te maken

Laten we eens kijken naar de stappen om een ​​affiniteitsdiagram te maken.

Stap 1: Krijg ideeën

De eerste stap is om ideeën te verzamelen via het kanaal dat u gebruikt. Dit kanaal kan een groepsdiscussie, brainstormsessie, enquête, etc. zijn.

Stap 2: Noteer

Geef het weer op een bord in een fysieke GD (groepsdiscussie) of noteer het op Google Jamboard als het een virtuele vergadering is. Kies elk gewenst medium.

Stap 3: Maak relaties en groepen

Nu moet je het kerngedeelte van het affiniteitsdiagram gebruiken, dat een relatie legt tussen verschillende ideeën. Noteer de ideeën die op de een of andere manier voor elkaar relevant zijn. Maak groepjes van relevante ideeën.

Stap 4: maak supergroepen

Nu is het tijd om de groepen te combineren tot supergroepen volgens hun relatie. Door de kop van elke supergroep een naam te geven, kunt u beter beheren.

Stap 5: Maak een affiniteitsdiagram

Ten slotte wilt u de gegevens visueel weergeven, waar het affiniteitsdiagram om de hoek komt kijken. Begin met het schrijven van de probleemstelling die u probeert op te lossen bovenaan en maak een affiniteitsdiagram van ideeën/gegevens die u hebt verzameld via het voorkeurskanaal .

  Verschillende agenda's markeren in Outlook Online

Na genoeg te hebben onderzocht over het affiniteitsdiagram. Laten we nu eens kijken naar de beste sjablonen voor affiniteitsdiagrammen in dit artikel:

Miro

Miro biedt meerdere sjablonen voor affiniteitsdiagrammen die op meerdere plaatsen voor uw bedrijfsteam passen. Er zijn tal van opties beschikbaar, van merkstrategie tot notitieschema’s en werkoverzichten.

Als er tijdens een brainstormsessie veel ‘waaroms’ op je af komen, kun je aan de slag met Miro’s 5 waarom-affiniteitsdiagram.

InVision

InVision is een platform waar UI/UX-teams veel hulp zullen vinden met affiniteitsdiagrammen. Een segment waar de meeste energie in UI/UX-onderzoek wordt gestoken, vereist specifieke affiniteitsdiagramsjablonen.

InVision biedt geweldige sjablonen voor affiniteitsdiagrammen voor UI/UX-onderzoek. Deze sjablonen hebben alle noodzakelijke opties en functies die een onderzoeker van de gebruikersinterface of gebruikerservaring wil.

Visueel paradigma

Ga door met het visuele paradigma en krijg verschillende op doelen gebaseerde sjablonen voor affiniteitsdiagrammen voor uw bedrijf.

Het maakt niet uit tot welke branche of niche u behoort, het vinden van een op maat gemaakt sjabloon voor affiniteitsdiagrammen is mogelijk op Visual Paradigm. Hiermee kunt u sjablonen hebben voor specifieke probleemstellingen, zoals problemen in de voedingsindustrie, marketing voor de gezondheidszorg, enz.

Edraw

Alle sjablonen hebben de aanpasbaarheidsfunctie, maar Edraw biedt meer geavanceerde functies. Als je haast hebt, kies dan snel een sjabloon op Edraw en maak aanpassingen om het eruit te laten zien als het jouwe.

De slimme functies, zoals zwevende knoppen, maken het handiger.

Smartdraw

Smartdraw is een goede optie als u op zoek bent naar een professionele aanbieder van affiniteitsdiagrammen. De grootte van je team doet er hier niet toe, omdat alle teamgenoten samen aan een affiniteitsdiagram kunnen werken.

Hier vindt u sjablonen voor verschillende doeleinden voor bijna elke branche. Van softwareontwikkeling tot ontwerpdenken, u kunt daar op Smartdraw een relevante sjabloon vinden.

figuur

Figma is een van de beste opkomende ontwerptools online en heeft een goede verzameling sjablonen voor affiniteitsdiagrammen. Het oneindige whiteboard van FigJam maakt het de teams gemakkelijk om gezamenlijk de ideeën die uit hun hoofd komen op te slaan en te ordenen.

  14 Beste ARK-serverhosting voor iedereen

Enorme creatieve of productmanagementteams werken meerdere keren aan specifieke dingen vanuit meerdere doelen. Figma lost deze complexe workflow op met zijn eenvoudige oplossingen. Het maken van een affiniteitsdiagram met Figma is nuttig omdat het u helpt om het naar het productontwerpproces te brengen en ideeën in realtime te implementeren.

Moqups

Moqups is het beste als u op zoek bent naar een schone sjabloon voor affiniteitsdiagrammen om een ​​onfeilbare bedrijfsstrategie te creëren.

Moqups zorgen voor een strak ontwerp in affiniteitsdiagrammen, waardoor ze er gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te begrijpen uitzien. Teamwork is een robuust kenmerk waarmee Moqups zich onderscheidt van de overspoelde markt van tools. Alle teamleden kunnen opmerkingen achterlaten die anderen kunnen opvolgen.

Lucidspark

Lucidspark is niet alleen een maker van affiniteitsdiagrammen, maar is een complete oplossing om ideeën naar de ontwikkelings- en implementatiefase te brengen.

Naast de maker van virtuele affiniteitsdiagrammen, heeft Lucidspark een aantal coole oplossingen zoals strategische planning, projectplanning, evaluatiegrafieken, enz. Deze tools kunnen allemaal worden geïntegreerd en u kunt uw affiniteitsdiagram naar een nieuw niveau tillen in uw bedrijfsontwikkeling.

laatste woorden

Om weloverwogen beslissingen te nemen, moet een bedrijf zich verdiepen in de ideeën van alle belanghebbenden. Verdieping betekent het organiseren van de gegevens, het leggen van een onderlinge relatie en het maken van een robuust actieplan.

Alle hierboven genoemde sjablonen voor affiniteitsdiagrammen zijn de best beschikbare bronnen online. Sommige zijn betaald, terwijl andere gratis zijn, dus kies volgens uw zakelijke vereisten.

Vervolgens kunt u leermiddelen en tutorials voor affiniteitsontwerpers bekijken.

gerelateerde berichten