9 Indrukwekkende persona-generator voor marketeers

Probeer je je doelgroep te achterhalen? Wilt u gebruikerspersona’s maken die u inzicht geven in wie mogelijk geïnteresseerd is om bij u te kopen?

Persona-generatoren zijn de bouwstenen van elk bedrijf dat verkeer naar zijn website probeert te krijgen – organisch of via advertenties.

In dit artikel zullen we je vertellen wat een gebruikerspersona is en wat het belangrijk is, je enkele voorbeelden van gebruikerspersona’s laten zien en negen personagenerators opsommen die je kunt gebruiken.

Laten we erin duiken!

Wat is User Persona en waarom is het belangrijk?

Een User Persona helpt marketeers of bedrijven om alle kenmerken van hun doelklanten te identificeren. Hierdoor kunnen ze hun product of dienst maken of aanpassen om beter bij hun kopers te passen.

Hoewel deze persona’s verzonnen zijn, vertegenwoordigen ze echte mensen met identieke achtergronden, demografie, uitdagingen en doelen. Een gebruikerspersona verzamelt ook al die informatie om het op een gemakkelijke en begrijpelijke manier te communiceren.

Gebruikerspersona’s worden niet alleen gemaakt op basis van wat het bedrijf denkt dat zijn ideale klant is. In plaats daarvan worden ze gemaakt door onderzoek te doen naar gegevens en statistieken uit de echte wereld die door daadwerkelijk onderzoek zijn geleverd.

Waarom heb je een gebruikerspersona nodig?

Of je nu AI-software maakt voor B2B-bedrijven of bouwmachines maakt, je hebt een gebruikerspersona nodig.

Het zal u begeleiden bij het maken van een succesvol product door u te helpen begrijpen wie het zal gebruiken en hoe zij het zullen gebruiken.

Hier is een lijst met vragen die een gebruikerspersona voor u kan beantwoorden:

  • Wie gaat uw product gebruiken?
  • Wat zijn de huidige leefstijl- en gedragspatronen van uw klant?
  • De uitdagingen of problemen waarmee uw klanten worden geconfronteerd
  • De behoeften en doelen van uw klant
  • Hoe kunt u hen helpen hun behoeften en doelen te vervullen?

Door duidelijke antwoorden op deze vragen te krijgen, krijgt u een nauwkeurige visualisatie van de dingen die u met uw product moet aanpakken.

Hierdoor kunnen uw productteam en ontwerpers ook rekening houden met de gebruikerstypen tijdens het ontwerpen en ontwikkelen van het product.

Uw team kan specifieke paden en acties nemen die worden gekozen met oog voor de gebruiker.

Achteraf gezien zal een goede persona je begeleiden bij het bouwen van een eindproduct dat een probleem oplost, wenselijk is en nuttig is.

Voordelen van gebruikerspersonages

We hebben zojuist besproken waarom je gebruikerspersona’s nodig hebt. Laten we het nu hebben over hun daadwerkelijke gebruik en tastbare voordelen.

Een product maken voor een zeer specifieke doelgroep

Wanneer u uw doelgebruiker kent, kunt u een product maken dat specifiek is voor hen en hun behoeften.

Het geeft ook richting aan ontwerpers en ontwikkelaars om de strategie en uitvoering vorm te geven.

Dit brengt het hele team op één pagina zonder een verschil van mening om de uitkomsten te beïnvloeden.

Bouw empathie op voor de gebruiker

Wanneer een ontwerper zich inleven in de gebruiker, kunnen ze echt betere producten maken die uw klanten nodig hebben.

Het creëert een goed begrip van waarom ze het product precies nodig hebben en de impact die het kan hebben op het dagelijkse leven van een klant.

  Is Splashtop een levensvatbaar alternatief voor Microsoft Remote Desktop?

Ontwerpers beginnen het product ook te bekijken vanuit het perspectief van de gebruiker en ondernemen acties die de gebruiker zou willen dat ze ondernemen.

Krijg een uitstekend eindproduct

Naarmate de ontwerpers en ontwikkelaars het product strategiseren en implementeren met de persona van de gebruiker in gedachten, zullen ze een goed resultaat opleveren. Het product wordt direct afgestemd op de doelen en behoeften van de gebruiker en maakt het tegelijkertijd relevant genoeg om een ​​langetermijnoplossing te zijn.

Hulp bij productpositionering en marketing

Een product verkopen en een product maken zijn twee verschillende dingen. Beiden profiteren echter van een sterke gebruikerspersoonlijkheid. Als u uw ideale klant begrijpt, kunt u niet alleen een product maken dat ze zullen gebruiken, maar kunt u ook contact met hen opnemen om het te verkopen.

Voorbeelden van gebruikerspersonages

Om het creëren van gebruikerspersona’s beter te begrijpen, volgen hier een paar voorbeelden van scenario’s en geschikte gebruikerspersona’s.

Gebruikerspersona voor een e-learning-app

In dit voorbeeld is het belangrijkste product van het bedrijf een E-learning App. De beoogde klanten voor deze service zijn leraren, scholen en ouders. Om de beste app voor de beoogde klanten te maken, moet het bedrijf weten wie ze zijn.

Dit is het gebruikerspersonage van een leraar die kan profiteren van de e-learning-app

Door zijn uitdagingen te identificeren, kan het product worden gemaakt om die problemen aan te pakken en de gebruiker een geweldig product te geven.

In dit geval is Rahims grootste uitdaging het werken met studenten die consequent slecht presteren. De ontwikkelaars kunnen dus inhoud zoals oefentests, hoofdstukgewijze quizzen, enz. opnemen om de uitdaging aan te gaan.

Bovendien is het doel van Rahim om zijn studenten alle belangrijke lessen te laten begrijpen en ze betere studenten te maken.

Om hem te helpen dit doel te bereiken, kan de productontwerper inhoud zoals geanimeerde video’s, rijmpjes of iets anders opnemen waardoor elk hoofdstuk gemakkelijk te leren is.

Gebruikerspersona voor een softwarebedrijf voor projectbeheer

In dit voorbeeld is het belangrijkste product van het bedrijf een projectmanagementtool voor grote organisaties en teams.

De beoogde klanten voor deze service zijn CEO’s, directeuren en managers van grote bedrijven en bedrijven.

Dit is het gebruikerspersonage van een marketingdirecteur die kan profiteren van de projectbeheertool.

Enkele van de grootste uitdagingen voor Jim zijn: het niet halen van deadlines en een gebrek aan coördinatie op zijn afdeling. Door dit te begrijpen, kan de projectmanagementtool worden gemaakt om deze problemen op te lossen.

De ontwikkelaars kunnen functies zoals tijdregistratie, projectborden en communicatiemedia aan de tool toevoegen. Als u dit doet, kunnen de problemen waarmee Jim wordt geconfronteerd, worden opgelost.

Hier zijn enkele van de beste persona-generators die u kunt proberen.

Hubspot – Maak mijn persona

Hubspot is een van de meest populaire platforms voor een verscheidenheid aan marketingtools. Make My Persona van Hubspot is een gratis en uiterst gebruiksvriendelijke personagenerator.

Kenmerken van Make My Persona door Hubspot

  • De tool is ontworpen voor gebruik door iedereen, waardoor hij extreem gebruiksvriendelijk en gebruiksvriendelijk is
  • U kunt in slechts een paar minuten een sjabloon voor gebruikerspersona’s maken
  • Met Make My Persona kunt u ook aangepaste velden toevoegen die u mogelijk moet toevoegen
  • Aanpasbaar ontwerp met verschillende kleurenschema’s, vooraf gemaakte gebruikersavatars en de mogelijkheid om de velden te reorganiseren

Make My Persona van Hubspot heeft geen onnodige stappen of functies die je niet nodig hebt.

U kunt beginnen met het maken van een gebruikerspersona zonder enige voorkennis hiervan en toch de klus klaren.

Adobe Express

Voorheen bekend als Adobe Spark, Adobe Express is niet in de eerste plaats een User Persona Generator, maar heeft gratis persona-sjablonen voor gebruikers die u kunt gebruiken.

Het is eigenlijk een ontwerptool die is gemaakt om in een browser te worden gebruikt voor het maken van eenvoudige ontwerpen.

Functies van Adobe Express

  • Een enorme bibliotheek met sjablonen voor gebruikerspersona’s en kant-en-klare ontwerpen die u kunt uitproberen
  • Eenvoudige integratie met andere Adobe Suite-apps zoals Photoshop, Illustrator, enz. voor een soepele workflow
  • Maak een volledig nieuw gebruikerspersona-ontwerp met behulp van tal van tools om de juiste ontwerpelementen te krijgen
  • Een zeer collaboratieve tool die het delen van de sjablonen of ontwerpen met teamleden of iemand anders ondersteunt om wijzigingen aan te brengen
  Markeer de vier belangrijkste tabbladen die u hebt geopend [Firefox]

Adobe Express is een van de beste ontwerptools voor het maken van een gebruikerspersona. Als je ervaring hebt met het maken van gebruikerspersonages, kun je je eigen ontwerp maken op basis van je behoeften.

Aan de andere kant kunnen totale beginners slechts één sjabloon kiezen en de veldgegevens aanpassen aan hun gebruikerspersona.

UXPressia

UXPressia is een zeer uitgebreide generator voor gebruikerspersona’s die bijna alle functies heeft waar u om zou kunnen vragen.

Marketeers kunnen deze persona’s gemakkelijk online ontwerpen en gaan ook voor diepgaande beschrijvingen en velden.

Kenmerken van UXPressia

  • Toegang tot een breed scala aan bestaande informatievelden of nieuwe creëren, afhankelijk van uw behoeften.
  • Voeg een personatype toe door 1 van de 4 opties te kiezen en voeg de marktomvang toe per percentage.
  • Creëer meerdere gebruikerspersonages en maak onderscheid tussen deze twee om de best geïnformeerde beslissingen te nemen
  • Naam- en fotogenerator voor eenvoudig ontwerpen zonder dat u naar stockfoto’s hoeft te zoeken
  • Voeg aangepaste schuifregelaars en pictogrammen toe aan uw informatievelden om het creatiever te maken.
  • Ingebouwde presentatiemodus
  • Integreer data met embed codes in je persona’s
  • Live samenwerken met je team

UXPressia is een uitstekende tool voor diegenen die op zoek zijn naar de meest uitgebreide gebruikerspersona’s met unieke maar eenvoudige ontwerpen.

Je hebt gratis toegang tot de basispersonagenerator, maar je hebt ook de mogelijkheid om te upgraden naar premiumversies om toegang te krijgen tot alle functies.

Duik AI

Duik AI is een unieke buyer persona generator die de data uit je Google Analytics gebruikt om automatisch een of meerdere user persona’s voor jouw bedrijf/product te maken.

Kenmerken van Delve AI

  • Delve is een op AI gebaseerde gebruikerspersonagenerator en u hoeft zelf geen informatie in te vullen.
  • Maak gebruikerspersonages op basis van uw Google Analytics-gegevens voor zeer nauwkeurige resultaten
  • U kunt ook competitief onderzoek doen met betrekking tot uw gebruikerspersonages
  • Krijg nauwkeurige antwoorden en gegevens zoals gedragspatronen, demografie, enz.

Hoewel Delve AI een geweldige en gemakkelijke persona-generator voor gebruikers is, mist het nog steeds een paar functies.

U kunt bijvoorbeeld geen informatie toevoegen aan de persona’s of verschillende velden maken voor bepaalde informatie.

Hoe dan ook, het is een geweldige tool die veel tijd bespaart door zelf gebruikerspersonages te maken. Het helpt je ook om op een andere manier naar Google Analytics-gegevens te kijken.

GebruikerForge

GebruikerForge is een van de oudste gebruikerspersona-generators op deze lijst.

Het is een geweldig hulpmiddel voor wat het moet zijn en doet het werk van het maken van sjablonen voor gebruikerspersona’s precies zoals u dat wilt.

Kenmerken van UserForge

  • Maak unieke en moderne ontwerpen voor uw gebruikerspersona-sjabloon
  • Eenvoudige interface met frequente updates om meer functies toe te voegen en de tool vrij van bugs te houden
  • Voeg meer diepte toe aan uw persona’s met storymaps en visuals om beter aan te sluiten op de gebruikerservaring
  • Grote geïntegreerde beeldbibliotheek en meer dan 1000+ pictogrammen om uit te kiezen
  • Werk samen met uw team en verbind UserForge met JIRA-software voor beter projectbeheer

UserForge-sjablonen voor gebruikerspersona’s lijken meer op miniblogs en bieden diepgaande persona’s om de gebruikers beter te begrijpen. U kunt UserForge gebruiken met een gratis proefversie of het van verschillende versies kopen.

SEMRush persona

SEMRush is een uiterst eenvoudige en eenvoudige generator voor gebruikerspersona’s. Begin met een polaroid-afbeelding en creëer binnen enkele minuten een afgewerkt gebruikerspersonage.

Ondanks dat het een eenvoudige en eenvoudige tool is, kunt u aan al uw behoeften voldoen met hun sjablonen voor gebruikerspersona’s.

  APICS Certified Supply Chain Professional (CSCP)-certificering: hoe u het kunt krijgen?

Kenmerken van SEMRush Persona

  • Makkelijk te gebruiken en heeft zeer aanpasbare sjablonen
  • Voeg inhoudsvelden toe en verwijder ze volgens uw wensen en behoeften
  • Herschik informatie en voeg verschillende kleuren toe aan verschillende blokken om belangrijkheidsniveaus weer te geven
  • Uitleg en opmerkingen voor alle velden die uitleggen wat het betekent, waardoor het een geweldige beginnersvriendelijke tool is

SEMRush mist een paar essentiële functies, zoals het kunnen uploaden van persoonlijke afbeeldingen en het kiezen van de gebruikersnaam.

De tool doet echter uitstekend werk bij het uitleggen van alle velden aan beginners en maakt het gemakkelijk om gratis gebruikerspersona’s te maken.

Xtensio

Creëer zeer creatieve en beschrijvende gebruikerspersonages met Xtensio gratis.

Met Xtensio hebt u toegang tot enkele van de beste sjablonen en ontwerpen voor gebruikerspersona’s met uitgebreide informatievelden.

Kenmerken van Xtensio

  • Blader door meer dan 100 sjablonen en voorbeelden om inspiratie op te doen
  • Creëer gebruikerspersonages met behulp van een uitgebreide tool die alle belangrijke ontwerpkenmerken bevat
  • Realtime samenwerking met uw team
  • Aangepaste schuifregelaars en velden zoals eigenschappen, motivaties, vaardigheden, enz.
  • Kies je eigen afbeelding en naam voor de gebruikerspersoon
  • Voeg naar wens verschillende secties toe en herschik ze

Met Xtensio kunt u verbluffende ontwerpen maken voor uw buyer persona zonder dat u een ontwerper hoeft te zijn.

Het is ook voor altijd helemaal gratis. U kunt dus zoveel projecten maken als u wilt.

voorbeeld

voorbeeld stelt u in staat om helemaal opnieuw een gebruikerspersona-sjabloon te maken of een bestaande te kiezen met geweldige aanpassingen.

Het is een betaalde tool, maar je kunt de gratis proefversie krijgen om te beginnen met experimenteren met je gebruikerspersonages.

Kenmerken van Sample

  • Zeer aanpasbare sjablonen die u kunt aanpassen met afbeeldingen, tekst en elementen
  • Richt zich meer op de basis in plaats van onnodige aanpassingsopties te nemen
  • Beginnersvriendelijk proces en gebruikersinterface met stijlontwerp met slepen en neerzetten of eenvoudig de inhoud van een kant-en-klaar sjabloon wijzigen
  • U kunt de gebruikerspersona heel gemakkelijk in PDF-bestanden exporteren of dupliceren

De tool maakt het genereren van gebruikerspersona’s uiterst eenvoudig. Het ontbreken van aantrekkelijkere ontwerpen maakt het echter een ‘niet zo esthetisch aantrekkelijk’ hulpmiddel.

Desalniettemin kun je Samly zonder aarzeling krijgen en toch een fatsoenlijk product krijgen.

EvenDigit

EvenDigit is een marketingbureau dat zijn eigen Persona Generator-tool heeft gemaakt die iedereen kan gebruiken.

Het is een basistool die snel en gemakkelijk te gebruiken is zonder ingewikkelde functies.

Kenmerken van EvenDigit

  • Gebruiksvriendelijke gebruikerspersonagenerator met een basisontwerp waar iedereen mee kan werken
  • Uitgebreide gegevensinvoer met 9 verschillende segmenten om zeer gedetailleerde gebruikerspersonages te creëren

Voor een ervaren ontwerper zal EvenDigit aanvoelen als een zeer eenvoudige tool die niet veel te bieden heeft op het gebied van goede ontwerpen voor gebruikerspersona’s.

Een ervaren marketeer zal echter zeker waarderen hoe gedetailleerd deze tool is terwijl hij uiterst gebruiksvriendelijk en snel blijft.

Conclusie 🧑‍🦰 🧑‍🦲 👩

Gebruikerspersona’s zijn altijd uiterst belangrijk geweest voor een bedrijf om succes te behalen.

Tegenwoordig is die behoefte vertakt naar het hebben van een geweldige sjabloon of generator voor gebruikerspersona’s die de klus klaren zoals jij dat wilt.

Alle tools die in deze lijst worden genoemd, zijn geweldig voor een groot aantal dingen, dus het is geen probleem om voor een van hen te gaan!

Mogelijk bent u ook geïnteresseerd in het maken van mockups voor uw producten die passen bij de persona’s die u hebt gemaakt.

gerelateerde berichten