TeamViewer is een remote desktop-oplossing die beschikbaar is voor zowel Windows als macOS. Het heeft een gratis versie waarmee gebruikers het op persoonlijke titel kunnen gebruiken en een commerciële versie waarmee gebruikers het voor hun werk kunnen gebruiken, dwz het is bedoeld voor bedrijven. Met beide versies komt de beste ervaring op afstand wanneer gebruikers inloggen op hun TeamViewer-account.
Commercieel gebruik van TeamViewer gedetecteerd in Windows 10
TeamViewer-gebruikers krijgen soms een bericht dat de app heeft gedetecteerd dat deze commercieel wordt gebruikt. Dit bericht is een stopbericht waarmee de app wordt afgesloten/de sessie op afstand wordt beëindigd nadat deze 5 minuten is verschenen. Als u dit bericht ziet, zorg er dan voor;
Je hebt niet één sessies of connecties te veel actief. Het is een van de dingen die ervoor kunnen zorgen dat dit bericht verschijnt.
Als u meerdere sessies hebt gestart en beëindigd, start u de systemen waarop u deze sessies bent begonnen opnieuw. Het is mogelijk dat ze niet correct zijn afgesloten en een herstart van het systeem zal het probleem oplossen.
Als je het bericht nog steeds ziet wanneer je een nieuwe sessie probeert te maken, probeer dan de onderstaande oplossingen.
1. Verwijder en installeer TeamViewer opnieuw
TeamViewer is eenvoudig in te stellen en te gebruiken, maar het is niettemin een complexe app en het kan zijn eigen problemen tegenkomen. Als u het bericht ‘Commercieel gebruik gedetecteerd’ ziet, verwijder dan TeamViewer en installeer het opnieuw door deze stappen te volgen.
Configuratiescherm openen.
Ga naar Programma’s>Een programma verwijderen.
Selecteer TeamViewer in de lijst met apps.
Klik op de knop Verwijderen.
Wacht tot de app is verwijderd.
Tik op de sneltoets Win+R om het vak Uitvoeren te openen.
Voer in het vak Uitvoeren regedit in en tik op de Enter-toets.
Ga naar deze sleutel: HKEY_CURRENT_USERSOFTWARETeamViewer
Klik met de rechtermuisknop op de TeamViewer-toets en selecteer Verwijderen in het contextmenu.
Ga vervolgens naar deze sleutel: HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWARETeamViewer
Verwijder TeamViewer.
Tik nogmaals op de sneltoets Win+R om het vak Uitvoeren te openen.
Voer %appdata% in het vak Uitvoeren in en tik op de Enter-toets.
Verwijder de TeamViewer-map.
Open het vak Uitvoeren opnieuw met de sneltoets Win+R en voer %temp% in het vak Uitvoeren in.
Verwijder de TeamViewer-map.
Start het systeem opnieuw op.
Download en installeer de gratis versie van TeamViewer.
2. Wijzig het MAC-adres
Computers worden geïdentificeerd aan de hand van hun MAC-adres en dit adres verandert niet vanzelf. Het wordt automatisch toegewezen/ingesteld. Gebruikers kunnen het echter wijzigen en soms wordt de ‘commercieel gebruik gedetecteerd’-fout opgelost.
Open Apparaatbeheer.
Vouw Netwerkadapters uit.
Dubbelklik op de netwerkcontroller en ga naar het tabblad Geavanceerd.
Selecteer in de kolom Eigenschap Netwerkadres.
Voer in het vak Waarde een nieuw MAC-adres in. Jij kan genereer er een met deze tool.
Klik op Toepassen en start het systeem opnieuw op.
3. Controleer het TeamViewer-account en neem contact op met de ondersteuning
Als u meer dan één TeamViewer-account hebt, of als u zowel een gratis als een commercieel account op hetzelfde systeem hebt gebruikt, is uw systeem mogelijk gemarkeerd als een commercieel account. Neem contact op met TeamViewer-ondersteuning en vraag of ze kunnen helpen. Controleer bovendien of uw abonnement op TeamViewer (als u dat heeft) up-to-date is en of er geen openstaande contributie is.
Conclusie
TeamViewer is een geweldige, gratis oplossing voor externe desktopsessies. De Windows Remote Desktop-functie stuit vaak op problemen en is voor velen moeilijk in te stellen. Als u externe toegang met de functie wilt, moet u Windows 10 Pro gebruiken. Dit is de reden waarom veel gebruikers TeamViewer verkiezen.