Data Clean Room – uitgelegd in 5 minuten of minder

Het internet wordt cookieloos! Dus hoe ga je de ROI van advertenties meten? Gebruik gewoon een data-cleanroom. Maar hoe, waarom en wat? Om te weten, lees verder!

Online marketeers en adverteerders zijn sterk afhankelijk van cookies van derden. Voor gegevensprivacy stoppen Google (Chrome), Apple (Safari), Mozilla, Microsoft (Edge), enz. Cookies van derden.

Maar PPC-advertenties hebben nauwkeurige attributie en analyses nodig om het nut ervan te bewijzen. Als marketeers cookies niet kunnen volgen, wordt het moeilijk om statistieken voor dergelijke campagnes op te halen.

Het is een duurzame service die het aankomende vacuüm van cookie-tracking kan opvullen. Lees verder om er vanaf het begin meer over te leren en de aanverwante concepten.

Wat is data-cleanroom?

PPC-advertenties gebruiken klantgegevens via cookies van derden voor meting, personalisatie, inzichten en targeting. Het steeds groter wordende aantal cyberincidenten dwong veel regeringen en wereldwijde organisaties echter om het volgen van gebruikersgegevens te beperken.

De toonaangevende ontwikkelaars van webbrowsersoftware beëindigen de ondersteuning voor het bijhouden van cookies door derden. Dit is de keuze van de tool voor het volgen van gebruikers in het PPC-ecosysteem.

Data cleanroom-technologie vervangt de risicovolle praktijk van het volgen van gebruikerscookies. Met deze nieuwere trend in toegang tot klantgegevensplatforms kunnen bedrijven beschikken over gecontroleerde gegevens, uitgebreide analyses en veilige gegevenssamenwerking. U kunt uw doelgroep volgen terwijl u voldoet aan de AVG en de California Consumer Privacy Act (CCPA).

Het is een gesloten en versleutelde omgeving waar merken veilig toegang hebben tot doelgroepgegevens uit datawarehouses en mediaplatforms. De cleanroom verzamelt de gegevens, reinigt ze, segmenteert de gegevens en maskeert ze met codering.

U kunt de gebruikersgegevens van derden nog steeds matchen met gegevens van de eerste partij zonder de onbewerkte gebruikersgegevens zoals naam, adres, locatie en andere persoonlijk identificeerbare informatie (PII) te kennen.

Waarom hebben merken Data Clean Room Service nodig?

Een data-cleanroom is de meest geschikte optie voor data-samenwerking tussen bedrijven waarbij klantgegevens betrokken zijn, zonder te worden geconfronteerd met privacyrechtszaken.

Het publiek gebruikt nu ommuurd internet in de tuin, cookieblokkers van derden en andere middelen om te voorkomen dat persoonlijke identificatiegegevens naar internet lekken. Bovendien schakelen Google, Apple en andere technische giganten de ondersteuning van cookies van derden uit op apparaten, apps en webbrowsers.

Daarom heb je data-cleanrooms nodig om klantreizen na te bootsen en gebruikersinzichten op een verantwoorde manier te ontdekken met behulp van doelgroepgegevens.

Een populair voorbeeld van deze groeiende zorg is dat de iOS 14-update van Apple gebruikers geen inzicht geeft in Facebook-advertenties. Daarom kunnen Facebook-marketeers zich niet richten op iPhone 14-gebruikers. U kunt het echter gebruiken om de uitdaging aan te gaan terwijl u voldoet aan alle privacyregelgeving.

  Hoe uw iPhone binnenkort uw autosleutels kan vervangen

Kortom, PPC-adverteerders en campagnemanagers hebben een data-cleanroom nodig voor het volgende:

  • PPC-campagnemeting
  • Klant- en doelgroepanalyse
  • Segmentatie van doelgroepen
  • Activering nieuwe gebruiker

Hoe werkt een data-cleanroom?

De managed service provider (MSP) of SaaS-gebaseerde data cleanrooms verwerken first-party data van merken en publieksdata van mediahuizen.

De workflow omvat codering, pseudonimisering, demografische segmentatie, beperkte toegang, geluidsinjectie en differentiële privacy. Uiteindelijk krijgt u datasets waarmee u doelgroepactiviteit, markttrends, PPC-succespercentages, enz. kunt volgen, zonder de AVG en CCPA te schenden.

Hier is een overzicht van de taken:

Gegevensaggregatie

De MSP- of SaaS-app verzamelt gegevens uit de eerste hand (toeschrijving, CRM en websites) en gegevens van derden (partners, uitgevers, merken en medianetwerken) in één database. Vervolgens gebruikt het verschillende concepten van kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) om gegevens te sorteren. De database houdt geldige gegevens bij en verwijdert nutteloze gegevens.

Anonimisering van gegevens

De software anonimiseert de gegevens vervolgens, zodat het marketingbureau of bedrijf dat de doelgroepgegevens gebruikt, specifieke personen niet persoonlijk kan lokaliseren. Dergelijke anonimisering heeft geen negatieve invloed op het uiteindelijke doel van marketeers, zoals het volgen van leads, het verzenden van e-mails over verlaten winkelwagentjes of het opnieuw creëren van gebruikersreizen.

Gegevens verbinden

MSP’s gebruiken ook tools voor gegevensverrijking van derden om gegevens uit de eerste hand te matchen met de doelgroep. Nogmaals, de gegevens zijn versleuteld, dus toegang tot PII’s op dit niveau is vrijwel onmogelijk.

Gegevensanalyse

De data-cleanroom-app zelf doet wat data-analysewerk, zoals hieronder vermeld:

  • Attributie bijhouden
  • Kruisingen en overlappingen met behulp van Python
  • Propensity Score Analyse (PSA)

Toepassingen in digitale marketing

Ten slotte kunnen marketeers verschillende datasets goed gebruiken volgens hun PPC-strategie. U kunt bijvoorbeeld het volgende doen met opgeschoonde en gematchte gegevens uit gegevenscleanrooms:

  • Bereik de relevante doelgroep
  • Ontwikkel de basis van geïnteresseerde leads en prospects
  • Frequentie- en bereikmeting uitvoeren

Voordelen van Data Clean Room

Vervang cookies van derden

Steeds meer bedrijven schakelen het gebruik van cookies van derden uit. Marketeers kunnen echter nog steeds de nodige gegevens verzamelen via een data-cleanroom, wat een veilig en beter alternatief is voor cookies.

Naleving van de regelgeving inzake gegevensprivacy

Veel landen in de wereld maken zich zorgen over de gegevensprivacy van hun burgers. Als gevolg hiervan hebben we compliances gezien zoals GDPR en CCPA. De data clean room service voldoet aan alle belangrijke privacyregelgeving over persoonlijke gebruikersgegevens. Het gebruik van de gegevens die door deze service worden geproduceerd, betekent dus dat u zich aan alle voorschriften houdt.

Consumentenvertrouwen behouden

Eindgebruikers van uw producten hebben ook wat privacy nodig. Door de verzamelde inzichten uit de data-cleanroom te gebruiken voor marketing en promotie schendt u hun privacy niet. Zo kunt u uzelf bewijzen als een betrouwbaar bedrijf.

Strategische relatie versterken

Door een veilige en privacygerichte manier van samenwerking met uw strategische partners te kiezen, kunt u R&D, productstrategie en waardeanalyse verbeteren. Zo kunt u doorgaan met het verkennen van betere kansen met hen.

Gebruik een verscheidenheid aan datasets

Adverteerders en marketeers kunnen op basis van de verzamelde gebruikersgegevens aangepaste doelgroepen maken. Met een betere gebruikerssegmentatie wordt het mogelijk om de juiste categorie consumenten te targeten.

Vanuit data-cleanrooms kunnen marketeers geaggregeerde gebruikersinformatie krijgen over de trends in verschillende sectoren. Of het nu gaat om verschillende gebruikersgroepen, demografieën en branches, u kunt de benodigde gegevens van de serviceproviders krijgen.

  Welke apps worden geleverd met Office 365?

Uitdagingen van Data Clean Room

interoperabiliteit

Grote aanbieders van data-cleanrooms zoals Google en Facebook bieden alleen geaggregeerde gebruikersinformatie voor hun platformen. Het staat bekend als de single platform-benadering of de ommuurde tuin-benadering.

Deze methode zorgt ervoor dat u geen gegevens van meerdere platforms kunt combineren.

Gebrek aan standaardisatie

Tot nu toe is er geen standaardisatie in deze technologie. Verschillende serviceproviders gebruiken verschillende methodologieën en formaten om de gegevens te aggregeren en er toegang toe te krijgen. Daarom krijgt u de gegevens in verschillende formaten als u ze van meerdere platforms verzamelt.

Afwezigheid van kwaliteitsgegevens

Aangezien marketeers geen directe toegang hebben tot first-party data, hangt de datakwaliteit uitsluitend af van de dataproviders. Ook kan men de nauwkeurigheid en kwaliteit van de gegevens niet onafhankelijk verifiëren.

Niet geschikt voor kleine gebruikersgroepen

Naast alle bovengenoemde punten kunnen datacleanrooms geen inzicht bieden in een kleine groep gebruikers. De bedrijven hebben zelfs een minimale gebruikerslimiet ingesteld voordat ze de resultaten met marketeers en bedrijven delen.

Als u bijvoorbeeld Google Ads Data Hub gebruikt, moet het platform 50 gebruikersgegevens hebben om de gecombineerde resultaten te kunnen delen.

Risico’s van Data Clean Room Services

Gegevenslek

Adverteerders moeten first-party data delen met data cleanroom-platforms voor inzichten. Als er sprake is van een datalek of cyberaanval, kunnen de gegevens in verkeerde handen vallen. Het gevolg is dat bedrijven te maken krijgen met forse boetes, een slechte reputatie en verlies van klantenbestand.

Menselijke fouten

Als bedrijven besluiten de platforms handmatig te beheren, kan het proces vatbaar worden voor menselijke fouten. Onnauwkeurige opmaak van query’s, onbedoelde gegevenstoegang voor onbevoegden en gegevensoverdracht via onbeveiligde kanalen zijn enkele van de incidenten die de data-cleanroom tot een riskant proces kunnen maken.

Veiligheid

Afhankelijk van de bedrijven waarop men zich moet richten, moeten de serviceproviders de beveiliging op verschillende niveaus afdwingen. Anders kan er een datalek plaatsvinden.

Soorten Data Clean Room

#1. Puur of Neutraal

Dit zijn beheerde data-cleanrooms die als SaaS-oplossingen worden aangeboden aan bedrijven, startende merken en mediahuizen. Aangezien MSP’s diensten aanbieden, heb je geen interne datawetenschapper nodig om data te analyseren.

Dergelijke oplossingen bieden meer waarde voor uw investering in een veilige technologie om gepersonaliseerde advertenties aan uw publiek aan te bieden.

U kunt marketingdatasets van dergelijke oplossingen gebruiken in verschillende advertentie-ecosystemen zoals Google, Facebook, Amazon, Bing, enz.

#2. Ommuurde tuin

Het is het meest populaire en meest gebruikte type. Grote IT-bedrijven als Google, Facebook en Amazon zijn eigenaar van dergelijke data-cleanrooms. U kunt alleen advertentiegegevens van eerste en derde partijen gebruiken binnen een geselecteerd advertentie-ecosysteem.

Google Ads Data Hub (ADH) is bijvoorbeeld alleen voor het Google Ads-ecosysteem en werkt niet op Amazon of Facebook.

#3. Niet standaard

Cloudmarketing- en gegevensopslagserviceproviders hebben nichedata-cleanrooms gecreëerd. BlueConic is bijvoorbeeld een CDP-serviceprovider en heeft deze service aangekondigd. U kunt de oplossing alleen binnen BlueConic gebruiken.

Evenzo hebben cloud computing-platform Snowflake en marketingsoftwareleverancier Epsilon vergelijkbare individuele oplossingen voor hun bestaande of nieuwe klanten.

Met dergelijke oplossingen kunt u ook geen datasets exporteren naar ommuurde tuinoplossingen en vice versa.

Klantgegevensplatform versus. Data Cleanroom

Adverteerders en mediabedrijven gebruiken CDP’s om doelgroepgegevens te beheren en te verzamelen. Datacleanrooms kunnen de use cases van CDP’s bij de verwerking van marketinggegevens vergroten en verbeteren. Er zijn echter enkele verschillen, en deze zijn:

  Herstel fatale fout 1603 bij het updaten van TurboTax

FunctionaliteitenCDPData Clean RoomGebruikersgegevensprivacyNominaal, vatbaar voor hacks en lekkagesVrijwel onmogelijk om gegevensprivacy te hacken of te schendenGegevenstypeEerste partij gebruikersgegevens met PIIEerste partij en derde partij gematchte gegevens zonder PIIBeveiligingsniveausBasis zoals op toestemming gebaseerde toegangHoge beveiliging met coderingssleutels en decoderingenCross Company Compatibiliteit CDP-gegevens zijn bedrijfsgericht Gegevenssets die in deze tools worden gevonden, zijn nuttig voor elk bedrijf dat kiest voor online marketing

Data Clean Room: alternatieven

Hier zijn enkele alternatieven:

#1. Universele ID’s

Omdat het een perfect alternatief is voor cookies, helpt het adverteerders om cross-network attributie gemakkelijker te maken. Het gebruikt e-mail-ID’s om gehashte ID’s te maken en anoniem gegevens te verzamelen van alle grote advertentieplatforms.

#2. Contexttargeting

Deze oude methode voor advertentietargeting is terug van weggeweest, waardoor marketeers advertenties kunnen weergeven op basis van de context van de pagina die de gebruiker bezoekt. Men kan deze strategie zelfs effectiever maken door andere gegevens van de uitgever op te nemen.

#3. Google-privacysandbox

Dit platform anonimiseert gebruikersgegevens en verzamelt de klanten op basis van gedeelde attributen. Het is beter in het beschermen van de privacy van gebruikers terwijl adverteerders hun marketingcampagnes kunnen uitvoeren en meten.

Toekomst van Data Clean Room

In de toekomst zal deze technologie de go-to-service worden voor adverteerders om gerichte advertenties naar hun publiek te sturen. Ze zullen ook beheerde datasets van deze service gebruiken om campagneprestaties te meten, inzichten te verzamelen en prognoses te maken.

Gartner zegt dat 80% van de online adverteerders met enorme mediabudgetten tegen 2023 zal overstappen op data-cleanrooms. Om aan deze enorme behoefte te voldoen, hebben techreuzen sinds 2017 in deze technologie geïnvesteerd.

Bestaande services in dit domein zijn Google Ads Data Hub, Amazon Marketing Cloud (AMC), InfoSum, Disney Advertising Sales en meer.

Bovenstaande ondernemingen hebben al aangegeven geïnteresseerd te zijn in het verhogen van het budget voor de ontwikkeling, het onderhoud en de marketing van data-cleanrooms.

Opmerking van de auteur over Data Clean Room

Volgens Data Intelo zal de PPC-advertentiemarkt tot 2030 met 10% CAGR groeien. In 2017 lag de omzet rond de 14,5 miljard dollar. De bestaande technologieën om gepersonaliseerde advertenties te verzenden en klanttrajecten bij te houden, zullen echter binnenkort verdwijnen.

Data cleanroom wordt de meest gebruikte tool om PPC te optimaliseren zoals u dat nu doet. Daarom kunt u op het wereldtoneel miljarden dollars aan inkomsten verwachten in dit domein. Als je een frisser marketing- of digitaal marketingbureau bent, moet je het nu omarmen!

Afsluiten

Als u een digitale marketeer, eigenaar van een reclamebureau, individuele ondernemer of enthousiast bent over de huidige technologieën voor toegang tot klantgegevens, moet u de data-cleanroom kennen.

Deze technologie helpt u bij het navigeren door uw toekomstige inspanningen voor PPC-campagneanalyse. Daarnaast krijgt u ook managed services wanneer u kiest voor data-clean room service.

De volgende stap zijn de beste CIAM-tools en bewezen strategieën voor het opschonen van gegevens.

gerelateerde berichten