De complete gids voor e-commerce

Als u ooit een product via online platforms heeft gekocht of verkocht, maakt u deel uit van e-commerce.

In de afgelopen jaren is e-commerce een populair bedrijfsmodel in de wereld geworden. Volgens dit model verkopen bedrijven hun producten via websites, apps of online marktplaatsen. Als sommige fysieke bedrijven echter affiliates gebruiken om hun producten te verkopen, worden deze ook als e-commerce beschouwd.

Of u nu een bedrijf bent dat de wereld van e-commerce wil betreden of iemand die dit bedrijfsmodel door en door wil leren kennen, deze gids is voor u. Lees verder om alles te weten te komen over e-commerce en de aspecten ervan.

Inhoudsopgave

eCommerce en zijn evolutie

eCommerce verwijst naar het online kopen en verkopen van producten. U kunt producten verkopen via uw website, app of online marktplaatsen zoals Amazon en eBay. Momenteel bestaan ​​er verschillende eCommerce-modellen, zoals B2B (business to business), B2C (business to customer), C2C (customer to customer) en D2C (direct to customer).

U kunt uw eigen eCommerce-website maken met behulp van platforms zoals Shopify, Adobe Commerce (voorheen bekend als Magento,) Wix, BigCommerce, WooCommerce, enz. Hiervan is Shopify de meest populaire omdat het een verscheidenheid aan apps en thema’s voor eCommerce-websites biedt . Je kunt ook meer te weten komen over Shopify-alternatieven in ons artikel over Shopify-concurrenten.

eCommerce is geen recente uitvinding, aangezien het al meer dan 50 jaar oud is. Het begin werd gemarkeerd door de lancering van CompuServe in 1969, dat tegenwoordig wordt beschouwd als het eerste e-commercebedrijf. Na 10 jaar begon e-commerce zijn reis met de eerste elektronische transactie.

De eerste online marktplaats Book Stacks Unlimited werd voor het eerst gelanceerd in 1992 en verhuisde in 1994 naar internet. De lancering van de Netscape-browser in 1994 maakte het voor mensen gemakkelijker om deel te nemen aan e-commercezaken. In de volgende jaren van dit decennium was de wereld getuige van enkele belangrijke lanceringen in deze branche: Amazon en eBay in 1995, PayPal in 1998 en Alibaba in 1999.

In de vroege jaren 2000 begonnen zowel Walmart als Costco hun klanten online winkelfaciliteiten aan te bieden. Naarmate dit bedrijfsmodel blijft groeien, werd China in 2013 de grootste markt voor e-commerce. e-commerce kende tijdens de Covid-jaren wereldwijd een enorme boost, vooral in de landen die voor een lange periode voor een lockdown kozen.

Essentiële kenmerken van een e-commerce website

  • Gebruiksvriendelijke gebruikersinterface en vlotte navigatie zijn een must voor eCommerce-websites voor een positieve gebruikerservaring.
  • Aangezien steeds meer mensen websites bezoeken vanaf mobiele apparaten, moet het ontwerp van e-commercewebsites responsief zijn.
  • De producten op de website moeten algemene beschrijvingen, veelgestelde vragen en gebruikersrecensies hebben om de bezoekers te beïnvloeden.
  • Gebruikers moeten in staat zijn om op de site te zoeken en filters te gebruiken om snel en gemakkelijk hun favoriete producten te vinden.
  • Een ideale eCommerce-website moet meerdere betalingsopties bieden voor het gemak van de gebruikers.
  • Het moet een transparant en duidelijk retour- en terugbetalingsbeleid hebben.

Hoe u een e-commerce website gebruiksvriendelijker kunt maken

  • Zorg ervoor dat de webpagina’s snel worden geladen op uw eCommerce-website
  • Zorg voor een geavanceerde zoekbalk met behulp van eCommerce-zoekoplossingen
  • Maak bestsellers en gerelateerde producten zichtbaar op de hele website
  • Organiseer de producten op de juiste manier volgens populaire categorieën
  • Markeer promotionele deals en kortingen voor meer betrokkenheid
  • Voeg HD-foto’s, gedetailleerde beschrijvingen, veelgestelde vragen en video’s van producten toe
  • Bied meerdere vertrouwde betalingsopties voor de kopers
  • Gebruik aangename kleuren en ontwerp voor eCommerce-website

Hoe u het juiste e-commerceplatform kiest

U moet rekening houden met de punten om het beste e-commerceplatform voor uw bedrijf te kennen:

  • SaaS of zelf gehost
  • Hosting en andere kosten
  • Contentmanagement systeem
  • Intuïtief dashboard en SEO-tools
  • Ondersteuning voor mobiele apparaten
  • Integraties en plug-ins
  • Klantenservice
  • Beveiliging en encryptie
  • Schaalbaarheid
  • Makkelijk te gebruiken
  • Zoekoptie filteren
  • Essentiële componenten van een succesvolle e-commerceoperatie

    Als u de bedrijfsvoering van e-commerce wilt begrijpen, moet u de essentiële componenten ervan kennen. Hier zijn de belangrijkste elementen van e-commerce die u moet kennen.

    Orderbeheersystemen (OMS)

    Een orderbeheersysteem betekent het digitaal beheren van de volledige levenscyclus van een bestelling. Het omvat het volgen van alle ordergerelateerde processen, zoals orderinvoer, voorraadbeheer, productlevering, after-sales service, enz. Door een efficiënt OMS te hebben, kunnen organisaties realtime inzicht krijgen in klantervaring en voorraden.

    Voordelen van het gebruik van een orderbeheersysteem

    • Snelle en correcte uitvoering van de bestelling
    • Automatiseer voorraadbeheer
    • Verlaag de voorraadkosten
    • Stroomlijn de magazijnactiviteiten
    • Een gecentraliseerd platform voor alle kanalen
    • Blijf op de hoogte van de magazijnstatus
    • Uitgebreide rapporten van alle eCommerce-kanalen
    • Duidelijke en transparante facturatie
    • Vereenvoudig bestellingen door papierwerk te verwijderen
      Een Chrome-app casten naar Chromecast

    Beste toepassingen voor orderbeheer

    Als het gaat om orderbeheer, zijn hier enkele toepassingen waarop u kunt vertrouwen:

    1. ShipStation is software voor orderbeheer waarmee u al uw online bestellingen kunt beheren en het orderverwerkingsproces kunt automatiseren. Combineer bestellingen, splits bestellingen, bestelfilters en -tags, waarschuwingen en verschillende bestelresorts zijn gemarkeerde kenmerken van dit platform.

    2. Orderhive biedt één dashboard voor orderbeheer via meerdere kanalen, zodat u een holistisch beeld krijgt van uw e-commercebestellingen. Deze software voor orderbeheer is aanpasbaar en laat je naadloos synchroniseren met alle verkoopkanalen.

    3. Zoho Inventory is een orderbeheersysteem dat u helpt bij het beheren van de bestellingen, het verpakken en verzenden en het verzenden van updates over de levering. Het is ook in staat om zendingen te volgen, online betalingen te verzamelen, te integreren met platforms zoals Amazon, Shopify, eBay, enz., en om diepgaande rapporten op te halen.

    Tips om orderbeheer voor bedrijven te verbeteren

    • Naadloze integratie tussen online en fysieke winkels
    • Stroomlijn en standaardiseer uw proces
    • Identificeer pijnpunten en werk eraan
    • Houd voorraadtekorten en onzekerheden over verzending onder controle
    • Maak het retourneren van producten moeiteloos voor de gebruikers
    • Gebruik schone data en maak kopers zichtbaar in OMS

    Uitdagingen waarmee bedrijven worden geconfronteerd bij het beheren van e-commerceorders

    • Naarmate bedrijven groter worden, kan het orderbeheersysteem voor e-commerce lijden onder handmatige inconsistenties en gegevenslacunes.
    • De complexiteit van bulkbestellingen en bestellingen van meerdere pakketten is ook een uitdaging om te verwerken.
    • De meeste platforms voor orderbeheer bieden beperkt maatwerk; vandaar dat bedrijven het niet kunnen aanpassen aan hun behoeften.
    • De onverenigbaarheid van de tools voor orderbeheer met externe applicaties maakt het beheer ook moeilijk.
    • Als de gekozen applicatie niet alle functies heeft die je nodig hebt, hebben e-commercebedrijven problemen.
    • Wanneer bestellingen uit verschillende kanalen komen, wordt het beheer hiervan moeilijk voor eCommerce-websites.

    Online betalingsoplossingen

    Online betalingsoplossing is een verplicht onderdeel van een e-commercebedrijf. Bedrijven of online marktplaatsen moeten klanten meerdere online betaalmethoden aanbieden, zodat ze zonder problemen direct kunnen betalen.

    Soorten online betaalmethoden

    1. Creditcards en betaalkaarten

    Deze kaarten zijn populaire betalingsopties die tegenwoordig worden gebruikt. De klanten moeten het kaartnummer, de geldigheid en het CVV-nummer invoeren om betalingen met kaarten te doen.

    Wanneer klanten een creditcard gebruiken om te betalen, hoeven ze het geld niet meteen te betalen. Als ze er echter niet in slagen om een ​​minimale betaling aan de uitgever van de creditcard te doen, zou er een boete of rente zijn.

    2. Digitale portemonnee

    Apple Pay, Amazon Pay en Google Pay zijn populaire voorbeelden van de digitale portemonnee. Het bespaart de klanten geld op de lange termijn, omdat deze prikkels bieden om gebruikers aan te trekken.

    Deze zijn afhankelijk van je telefoon, dus zonder telefoon met internetverbinding kunnen klanten geen betalingen doen. Ook moeten ze geld van de bank naar de portemonnee overmaken voordat ze de betaling uitvoeren.

    3. Bankoverschrijvingen

    Als u ervoor kiest om bankoverschrijving als betalingsoplossing te gebruiken, betaalt u rechtstreeks van hun bankrekeningen aan de eCommerce-handelaar. Ook als je geen pinpas of creditcard op de bankrekening hebt staan, levert dat geen problemen op.

    Deze betaalmethode is niet alleen veilig, maar heeft ook geen kans op terugboekingen of terugboekingen. Soms worden deze betalingen vertraagd omdat de klanten contact moeten opnemen met de bank om de betaling te voltooien.

    4. Cryptocurrencies

    Met de opkomst van cryptocurrency accepteren veel betalingsgateways cryptomunten als betaalmiddel. Platforms die cryptocurrency accepteren, zijn Paypal, Newegg, Microsoft, AT&T en AMC Theaters.

    Het grootste voordeel van het gebruik van deze online betaalmethode is de anonimiteit. Klanten kunnen hun identiteit verborgen houden tijdens het doen van transacties. Er zijn echter transactiekosten aan verbonden die ze moeten betalen aan het cryptocurrency-netwerk.

    De rol van aanbieders van betalingsgateways in e-commerce

    eCommerce-activiteiten zijn grotendeels afhankelijk van elektronische transacties; daarom is het onmogelijk om een ​​e-commercebedrijf te runnen zonder betalingsgateways. Het is begrijpelijk dat aanbieders van betalingsgateways een cruciale rol spelen bij de verwerking van betalingen. In de eerste plaats is zijn functie het goedkeuren van de transactie die door de klant aan de handelaar is gedaan.

    Dergelijke platforms gebruiken front-endmechanismen om klantinformatie te verzamelen, over te dragen en te autoriseren en deze in realtime aan de bank van de handelaar te verstrekken. Zo kan de transactie worden verwerkt. Deze snelle, gemakkelijke en veilige betalingen bieden zowel klanten als verkopers gemak.

    eCommerce-bedrijven hebben verschillende opties op het gebied van online betalen. De populaire zijn PayPal, Stripe, GoCardless, WePay, Checkout.com en Braintree. Hier is nog een artikel over PayPal-alternatieven.

    U kunt zelfs betaalmethoden aan uw WordPress-website toevoegen met behulp van WordPress-betalingsplug-ins. Bovendien passen veel bedrijven de Buy Now Pay Later (BNPL)-aankoopmethode toe voor meer omzet.

    Dingen die bedrijven zouden moeten doen voor veilige transacties

    E-commercebedrijven moeten de volgende stappen nemen om online transacties veilig te maken. Ze kunnen ook eCommerce-beveiligingsoplossingen gebruiken om misdaden zoals kaartverkoop te verminderen.

    • Gebruik het SSL-certificaat op uw website
    • Kies een betrouwbaar eCommerce-platform
    • Vermijd het opslaan van klantgegevens
    • Voldoen aan PCI DSS
    • Controleer het factuuradres en de transactie
    • Gebruik encryptie

    Magento-gebruikers kunnen ook deze beveiligingstips volgen en Magento 1 beschermen na EOL.

    Winkelwagensoftware is een op zichzelf staande applicatie en ingebedde service waarmee klanten artikelen kunnen selecteren en reserveren voor toekomstige aankopen. Hier voegen mensen producten toe terwijl ze door de website bladeren.

    Als ze klaar zijn, bekijken ze de bestelling en de uiteindelijke betaling, maken ze indien nodig aanpassingen en selecteren ze een betaalmethode. Ten slotte bekijken klanten de volledige bestelling en voegen ze verzend-, factuur- en betalingsgegevens toe om te kopen.

    Voordelen van winkelwagensoftware

    • Biedt veilige winkelmogelijkheden voor klanten met beveiligde betalingen
    • Maakt gemakkelijk winkelen mogelijk met gemakkelijke toegang tot geselecteerde producten
    • Functioneert als een datahub voor klanttrends en -patronen
    • Biedt winkelanalyses en prestatiegegevens
    • Het maakt het betalingsproces probleemloos

    Als u een klein bedrijf heeft en op zoek bent naar aanbieders van winkelwagenoplossingen, zijn er verschillende software voor u beschikbaar. De prominente zijn Ecwid van Lightspeed, OpenCart, SamCart, Snipcart, Shoprocket, Foxy.io en Big Cartel. We hebben ook een uitgebreid artikel dat u kunt lezen om meer te weten te komen over hulpprogramma’s voor winkelwagentjes.

      8 beste marktplaatsen om marketeers in te huren voor uw startup

    Hoe u de juiste winkelwagensoftware kiest

    • Bepaal de doelen van uw eCommerce-website
    • Zoek naar de functies die u het meest nodig heeft
    • Vind software die iedereen gemakkelijk kan gebruiken
    • Vergelijk prijzen of abonnementen
    • Kies een schaalbare applicatie
    • Zoek naar 24/7 klantenondersteuning

    Spraakgestuurde winkelwagentjes: bij veel winkelwagentjes kunt u tegenwoordig producten toevoegen via spraakopdrachten. Deze handsfree-optie wordt steeds populairder bij smarthome-apparaten.

    Integratie van sociale media: een andere trend die populair wordt, vooral onder jongeren. U kunt advertenties weergeven op sociale media en gebruikers rechtstreeks vanuit sociale media producten aan hun winkelwagentje laten toevoegen.

    Klantrelatiebeheer (CRM)

    Met het CRM-platform kunt u consistent communiceren met de klant en potentiële klanten. Het slaat alle interactiegegevens op één plek op en helpt u klantreizen met uw bedrijf te volgen.

    Voordelen van het gebruik van CRM voor bedrijven

    • Bied uw klanten een betere service
    • Stroomlijn het verkoopproces door een pijplijn te creëren
    • Behoud meer klanten en verhoog de klantloyaliteit
    • Ontvang gedetailleerde analyses en rapporten van klantgegevens
    • Verhoog de productiviteit en efficiëntie van teamgenoten
    • Zorg voor een centrale database voor alle informatie
    • Naadloos communiceren met potentiële leads
    • Segmenteer klanten en ontvang nauwkeurige prognoses

    Soorten CRM-systemen

    • Operationele CRM: het stroomlijnt de bedrijfsprocessen van een organisatie door ze te vereenvoudigen.
    • Analytische CRM: het verzamelt de gegevens en analyseert deze om u te voorzien van klantinzichten.
    • Collaborative CRM: Deze CRM kan door verschillende afdelingen van een bedrijf worden gebruikt door middel van naadloze communicatie.

    Er is een scala aan cloud-CRM beschikbaar voor e-commercebedrijven om uit te kiezen. De topnamen zijn Salesforce, Hubspot, monday.com, Zoho CRM, Pipedrive, Freshsales en Zendesk Sell. Als u op zoek bent naar een gratis CRM, kunt u dit artikel over gratis CRM-tools lezen.

    Best practices voor het implementeren van een CRM-systeem

    • Ken uw doelstellingen en problemen
    • Bespreek het belang ervan met collega’s
    • Kies een aanpasbare en schaalbare CRM
    • Begrijp het werkproces en train het team
    • Creëer een intern team om te implementeren
    • Implementeer het nieuwe systeem gefaseerd

    Veelvoorkomende uitdagingen bij het implementeren van een CRM-systeem

  • Het verschil tussen budget en kosten
  • Duidelijke doelstellingen hebben met meetbare statistieken
  • Mensen overtuigen om over te stappen naar CRM
  • Het kiezen van het juiste platform (SaaS/self-hosted) voor implementatie
  • Het geven van de nodige training aan sleutelpersoneel
  • Integratiebehoeften plannen
  • Dataveiligheid
  • Voorraadbeheer

    Voorraadbeheer betekent het kopen, opslaan en verkopen van artikelen om ervoor te zorgen dat u de voorraad in de juiste hoeveelheid beschikbaar heeft. Het omvat het bijhouden van de inventarisitems van sourcing tot productverzending.

    Voordelen van het gebruik van voorraadbeheer

    • Goed voorraadbeheer helpt u om overbevoorrading en voorraadtekorten te voorkomen
    • Krijg een nauwkeuriger idee over wat u in voorraad moet hebben en hoeveel u in voorraad moet hebben
    • Volg voorraad en backorders om overselling te voorkomen
    • Bespaar geld op opslagbeheer, verzekeringen, transport en meer
    • Onderhandel beter met verkopers en leveranciers
    • Meer winst door magazijnbeheer en verhoogde teamproductiviteit
    • Betere klantervaring en hoger klantbehoud

    Soorten inventaris

    • Grondstoffeninventaris:
    • Deze voorraad slaat de grondstof op die nodig is om de afgewerkte producten te produceren. Deze materialen worden ingekocht, ingekocht of geproduceerd door uw eigen bedrijf.
    • Onderhanden werk (OHW) inventaris:
    • OHW-inventaris bevat meestal de materialen die u bent gaan gebruiken op uw fabrieksvloer, maar de productie van het product is nog aan de gang.
    • Voltooide goederen inventaris:
    • In deze inventaris bewaar je de producten die klaar zijn om op de markt verkocht te worden. Deze inventaris is eenvoudig en duidelijk te volgen en te verantwoorden.
    • Maintenance, Repair, and Operations (MRO) Inventaris: MRO-inventaris slaat items op die nodig zijn om uw fabriek volledig operationeel te houden. Dingen die in deze inventaris worden opgeslagen, zijn uitsluitend voor bedrijfsconsumptie en niet voor verkoop.

    Verschillende technieken voor voorraadbeheer

    • Just-in-Time (JIT)-inventaris: e-commercebedrijven die deze aanpak volgen, krijgen inventaris op basis van hun behoeften om het risico van dode voorraad te voorkomen.
    • Economic Order Quantity (EOQ): Met deze formule kunt u erachter komen hoeveel voorraad moet worden gekocht om de inkoop- en bewaarkosten te minimaliseren.
    • Veiligheidsvoorraad: Dit type voorraadbeheer omvat het hebben van een extra voorraad om voorraadtekorten als gevolg van onjuiste prognoses te voorkomen.
    • ABC-analyse: Men kan deze techniek volgen om de producten te categoriseren op basis van hun waarde.

    Hulpmiddelen voor voorraadbeheer

    Er zijn verschillende voorraadbeheersoftware beschikbaar voor eCommerce-websites. Enkele van de populaire tools zijn:

    inFlow-inventaris

    inFlow Inventory is de juiste software voor end-to-end optimalisatie van het voorraadproces. Het heeft een gebruiksvriendelijke interface en kan moeiteloos worden geïntegreerd met uw eCommerce-platform. Dit cloudgebaseerde platform ondersteunt ook implementatie op locatie.

    Cin7

    Cin7 is een andere krachtige tool die kan worden gebruikt om voorraadverzameling, bestellingen, magazijn, workflow en verkoopkanalen synchroon te houden. Hiermee kunt u het verkoopproces via meerdere kanalen beheren.

    Vissenkom

    Met Fishbowl-voorraadbeheer krijgt u volledig inzicht in de magazijn- en productieworkflows. Het platform heeft een reeks efficiënte tools zoals scannen en barcodes, traceerbaarheid en activabeheer om aan uw operationele vereisten te voldoen.

    Voorspelling van vraag en voorraadbeheer: best practices voor e-commerce

    Het voorspellen van de vraag is erg belangrijk bij voorraadbeheer, omdat u voorbereid moet zijn op een plotselinge stijging of daling van de vraag als gevolg van seizoensgebonden of onverwachte oorzaken. Zo daalde de vraag naar formele kleding tijdens de COVID-pandemie drastisch toen mensen thuis gingen werken. In dergelijke gevallen wordt het essentieel om extra magazijnruimte toe te voegen om onverkochte voorraad op te slaan. Hier zijn enkele van de best practices voor vraagprognoses.

    • Voel de e-commerce trend en vraag nauwkeurig
    • Kruis de prognose aan met de seizoensgebonden vraag
    • Gebruik software voor vraagvoorspelling
    • Begrijp de prognoseperiode
    • Controleer regelmatig de toeleveringsketen
    • Beheer alle data vanaf één platform
    • Heb een georganiseerde wirehouse-lay-out met QC-controlepunten

    Product Informatie Management (PIM) Systeem

    Met Product Management System (PIM) kunt u uw productinformatie verzamelen, verwerken, opslaan en distribueren naar verschillende verkoopkanalen, zoals eCommerce-websites. Om dit systeem in uw e-commercebedrijf te implementeren, heeft u PIM-software nodig om nauwkeurige en uniforme productinformatie te genereren en te onderhouden.

      Spotlight-zoekopdracht aanpassen op iPhone en iPad

    PIM is een centrale opslag voor allerlei productinformatie die verschillende afdelingen van uw bedrijf nodig kunnen hebben. Het moet ook in staat zijn om de informatie uit de database door te geven aan uw klanten, detailhandelaren en groothandelaren.

    Belangrijkste kenmerken van PIM-systemen

    • Samenvoeging van productgegevens door gegevensmigratie
    • Centrale productrepository
    • Snelle zoek- en filteroptie
    • Workflowbeheer en bewerkingsfuncties
    • Opslaan van aanvullende productinformatie
    • Beheer productcatalogus en relaties
    • Rol- en toegangsrechtenbeheer
    • Ondersteuning voor integratie en API’s

    Soorten PIM-software

  • Single-Domain PIM: hiermee kunt u gegevens vanuit één domein beheren.
  • Multi-Domain PIM: hiermee kunt u gegevens van meerdere domeinen beheren en synchroniseren.
  • Open-Source PIM: De applicatie is open-source en kan gratis worden gebruikt.
  • Cloudgebaseerde PIM: de software werkt in de cloud en is overal toegankelijk.
  • Hoe PIM voor e-commerce te implementeren

    • Focus op PIM-strategie en resultaat
    • Stem noodzakelijke bedrijfsgegevens op elkaar af
    • Stel het PIM-systeem in
    • Productinformatie migreren
    • Integreer PIM met andere applicaties
    • Ontwerp workflow en verleen toestemming
    • Test gegevenssynchronisatie en -ontwerp
    • Start PIM en ga verder

    Orderverwerking en verzending

    In de e-commercesector is orderafhandeling het proces dat het ontvangen of picken, opslaan, verpakken, verzenden en leveren van een artikel of product aan de klant omvat. Het kan ook gaan om het accepteren van retourzendingen, het verstrekken van vervangingen en het terugbetalen van betalingen.

    Soorten verzendopties voor e-commercebedrijven

    e-commercebedrijven bieden hun klanten meestal een of meer van de verzendopties aan:

    • Geen verzendkosten
    • Forfaitaire verzending
    • Standaard verzending
    • Levering op dezelfde dag
    • Nachtelijke verzending
    • 2-daagse verzending
    • Versnelde verzending
    • Lokale bezorging
    • Vrachttransport
    • Internationale verzending
    • Milieuvriendelijke verzending

    Manier om verzendkosten te berekenen voor e-commerce winkel

    De verzendkosten van een e-commerce winkel zijn afhankelijk van verschillende factoren, waaronder vervoerder, verzendlocatie en verzendoptie. Voor het berekenen van de verzendkosten kunt u gebruik maken van vervoerders en tools van derden. U moet echter rekening houden met het volgende voor de berekening van de verzendkosten.

  • De waarde van het pakket
  • De bestemming van het pakket
  • Pakket gewicht en afmeting
  • Hoe snel het pakket de bestemming moet bereiken
  • Eventuele extra kosten of toeslagen voor onverwachte problemen
  • Cruciale statistieken voor verzend- en uitvoeringsprocessen

    E-commercebedrijven moeten deze orderafhandelingsstatistieken analyseren om te begrijpen waar ze moeten verbeteren. Hier zijn de formules voor het berekenen van deze statistieken:

    Afhandelingspercentage van bestellingen

    Orderverwerkingspercentage = (bestellingen geleverd bij de eerste poging / totaal aantal verzonden bestellingen) x 100

    Verzending en levertijd

    Verzendtijd = Werkelijke verzenddatum – besteldatum klant

    Levertijd = Leveringsdatum product – besteldatum klant

    Verzendkosten als percentage van de omzet

    Verzendkosten als percentage van de omzet = (totale jaarlijkse verzendkosten / jaarlijkse omzet) x 100

    Retourpercentage

    Retourpercentage = Totaal aantal geretourneerde bestellingen / het totale aantal uitgevoerde bestellingen.

    Tools om verzend- en uitvoeringsprocessen te optimaliseren

    Om het orderafhandelingsproces van een e-commercebedrijf te optimaliseren, kunt u gebruik maken van de hulp van een aantal applicaties. Met verzendsoftware kunnen e-commercebedrijven verschillende vervoerders integreren in hun verzendservice.

    Er zijn ook makers van verzendlabelsjablonen die u helpen bij het maken van gepersonaliseerde labels voor branding en tracking.

    Strategieën om de verzendkosten te verlagen en de winstgevendheid te verbeteren

    • Ga voor kostenbesparende verpakkingen
    • Maak pakketten in kleinere afmetingen
    • Zet bezorgcentra op om de verzendafstand te verkleinen
    • Garandeer de levering van producten met behulp van tools voor adresverificatie
    • Kies voor gebundelde verzending
    • Onderhandel over prijzen met meerdere vervoerders
    • Betaal online voor verzending
    • Kies voor vooruitbetaalde verzending en hybride services
    • Sluit een WA-verzekering af
    • Besteed operaties waar mogelijk uit

    Beste praktijken voor verzending en uitvoering

  • Organiseer, optimaliseer en digitaliseer uw magazijn
  • Automatiseer opslag en andere processen
  • Maak een gebruikersgericht verzendbeleid en volg dat
  • Leid uw personeel op om de beste gebruikerservaring te bieden
  • Houd de verzendkosten laag en transparant
  • Bied meerdere verzendopties aan, waaronder gratis verzending
  • Volg bestellingen van het begin tot het einde
  • Gedraag je verantwoordelijk bij elk probleem met de afhandeling van bestellingen
  • Veelvoorkomende uitdagingen bij verzending en orderverwerking

    • Lage verzendsnelheid
    • Verre verzendlocaties
    • Gebrek aan betrouwbare wereldwijde uitvoering
    • Beperkte merkmogelijkheden
    • Inefficiënt retour- en ruilbeheer
    • Klantverwachting van gratis verzending
    • Beschadigde en ontbrekende producten
    • Efficiënte klantenservice bieden

    Online Marktplaatsen

    Online marktplaatsen zijn in feite e-commerceplatforms of websites die verkopers met kopers verbinden. Als productverkoper krijg je de kans om je producten op dergelijke platformen te laten zien. Wanneer iemand uw product koopt, moet u deze naar de klant verzenden, terwijl de marktplaats een commissie krijgt voor elke aankoop.

    Voordelen van verkopen op een online marktplaats

    • Bereik een breder publiek in verschillende landen
    • Kans op verbeterde omzet en omzet
    • Lagere kosten
    • Win eenvoudig het vertrouwen van klanten
    • Minder technische problemen om te behandelen
    • 24/7 klantenservice
    • Verzend- en leveringsbeheerfaciliteit

    Risico’s en uitdagingen van verkopen op online marktplaatsen

  • Lage winstmarge vanwege verkoperskosten en andere kosten
  • Verplichting om marktplaatsvoorschriften te volgen
  • Beperkte controle over merkimago
  • Nepproducten worden op hetzelfde platform verkocht
  • Oneerlijke concurrentie met de producten die door de eigenaren van de marktplaats worden verkocht
  • Uitgestelde betalingen
  • Kosten online marketing
  • Hoe u de juiste online marktplaats voor uw producten kiest

    • Vergelijk de populaire marktplaatsfuncties
    • Leveranciersbehoud en samenwerking
    • Klantenwerving en retentiegraad
    • Betalingsmogelijkheden en gegevensbeveiliging
    • Gebruiksvriendelijke interface en responsieve website
    • Analyseer uw concurrenten en kijk waar ze verkopen
    • Lees meer over de reputatie van het platform via online beoordelingen
    • Passende logistieke ondersteuning bij ophalen en afzetten
    • Abonnementsprijs en andere kosten

    Tips voor optimalisatie van productvermeldingen

  • Optimaliseer de productvermelding op basis van de markt
  • Maak een beschrijvende producttitel
  • Vermeld de waarde vermeld in de productverklaring
  • Gebruik HD-foto’s en verklarende video’s
  • Focus op veelgevraagde producten
  • Voeg uw product toe aan de juiste categorie
  • Focus op SEO om producten te optimaliseren voor populaire zoekopdrachten
  • Best practices voor productbeschrijvingen en afbeeldingen

    • De beschrijving moet alle relevante informatie bevatten
    • Voeg waarde en voordeel toe samen met relevante zoekwoorden
    • Genereer scanbare beschrijvingen met behulp van generatoren voor productbeschrijvingen
    • Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit die zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten
    • Zorg ervoor dat de afbeeldingen uniek en nauwkeurig zijn
    • Toon weergaven vanuit meerdere hoeken en witte achtergrond

    Hoe u een soepel e-commerce kooptraject voor klanten kunt creëren

    De eCommerce-klantreis bestaat uit meerdere fasen (bewustzijn, overweging, beslissing, service en loyaliteit). Je moet ervoor zorgen dat ze alle stadia met maximaal gemak kunnen doorlopen. Zo kun je bijvoorbeeld de winkelwagen zichtbaar maken op alle pagina’s die ze bezoeken. Dit zal hen helpen beslissen wanneer ze doorgaan met de aankoop.

    U moet ook het verzendadres, het factuuradres en de betalingsgegevens uit het klantprofiel automatisch toevoegen. Het is dus niet nodig dat ze de informatie herhaaldelijk typen. Ga voor een betrouwbare gateway met een hoge uptime. Elke vertraging tijdens de betalingsverwerking kan de klant van gedachten doen veranderen.

    Manieren om uitstekende klantenservice te bieden aan e-commerceklanten

    • Voeg een Live Chat-faciliteit toe aan uw online winkel
    • Wees actief op social media platformen
    • Creëer een gedetailleerde kennisbank voor de gebruikers
    • Automatiseer klantenservice voor de beste ervaring
    • Probeer problemen in de eerste interactie op te lossen
    • Bied consistente klantenservice aan de gebruikers
    • Gebruik een multi-channelstrategie voor uw website

    Feedback van klanten voor het verbeteren van de e-commerce klantervaring

    Als u wilt dat uw eCommerce-klanten een betere winkelervaring hebben, moet u rekening houden met de feedback van klanten. Ontdek hun pijnpunten en werk continu aan het oplossen ervan. Bedrijven kunnen korte en duidelijke enquêtes maken om feedback van klanten te verzamelen.

    De toekomst van e-commerce winkelen

    De toekomst van e-commerce ziet er inderdaad rooskleurig uit, aangezien steeds meer mensen mobiele apparaten gebruiken om producten van online platforms te kopen. Het enige waar u op moet letten, zijn de opkomende trends die de manier waarop mensen winkelen op e-commerceplatforms kunnen veranderen.

    Met de opkomst van slimme apparaten zullen meer mensen gesproken zoekopdrachten gebruiken om hun favoriete items te vinden. Naarmate bedrijven zich meer zullen richten op gebruikerservaring, zullen ze proberen om meer gepersonaliseerde aanbiedingen en suggesties aan de klanten te geven. Hier zullen AI en chatbots een grotere rol blijven spelen.