De ultieme gids voor analyse van inhoudskloven

Analyse van de inhoudskloof is van cruciaal belang voor het verbeteren van de SEO van de website door de bestaande inhoud te optimaliseren, hiaten tussen u en uw concurrenten te vinden en de gebruikersreis op de website in kaart te brengen.

Voordat we ingaan op de kern van de inhoudskloofanalyse en zelfs in geavanceerde strategie, laten we eerst eens kijken wat de inhoudskloofanalyse is.

In dit artikel zal ik u gedetailleerde informatie geven over de analyse van de inhoudskloof, het doel en het analyseproces van de inhoudskloof.

Laten we er meteen op ingaan.

Wat is Content Gap Analyse?

Content gap-analyse is de methode om de bestaande inhoud op de website te analyseren en de hiaten in onze website te vinden in vergelijking met concurrenten.

Er zijn twee manieren waarop we naar de analyse van de inhoudskloof kunnen kijken:

  • Herbestemming van de oude inhoud op de website
  • Vinden van de inhoudelijke onderwerpen die op de website ontbreken met betrekking tot concurrenten

Door de bestaande inhoud te analyseren, kunt u de volgende soorten inhoud identificeren:

  • Verouderde inhoud
  • Inhoud zonder recente voorbeelden
  • Inhoud met minder details
  • Complexe inhoud

En het onderzoeken van de inhoud van de concurrenten zal ons helpen bij het vinden van:

  • Ontbrekende inhoudsonderwerpen
  • U kunt een inhoudskalender maken op basis van een analyse van de inhoudskloof van concurrenten
  • Zoekwoorden getarget door concurrenten en onze website ontbreekt op die kansen

Content gap-analyse wordt niet alleen gedaan op websiteblogs, maar kan ook worden gedaan voor de volgende inhoudstypen:

  • Website pagina’s
  • Bestemmingspagina’s
  • Loodmagneten zoals downloadbare materialen (e-books, ppt & rapporten)
  • Social media-inhoud
  • En andere inhoudsmiddelen

We weten nu wat voor soort inhoud in het proces wordt geanalyseerd en wat we kunnen bereiken met analyse van de hiaten in de inhoud. Laten we het doel en het proces van de analyse van de inhoudskloof bespreken.

Doel van analyse van de inhoudsgap

Content gap-analyse wordt gedaan om de algehele SEO van de website te verbeteren, de SERP-aanwezigheid te versterken met verbeterde inhoudsrelevantie en de juiste gebruikersreis in kaart te brengen. Dit zijn de belangrijkste doelen:

Verbeter de algemene inhoudsstrategie en SEO voor de website

De analyse van de inhoudskloof zal u helpen de algehele inhoudsstructuur op de website te verbeteren, nieuwe inhoudsonderwerpen te creëren die extra zoekwoorden en verkeersmogelijkheden opleveren.

Analyse van de zoekwoordkloof van concurrenten helpt u de zoekwoorden die u al beter rangschikt dan concurrenten te kennen, en u moet ze de baas blijven door de SEO te versterken.

U kunt ook de zoekwoorden vinden waar u niet scoort en concurrenten wel. Dit maakt het mogelijk om nieuwe inhoud te creëren en de concurrenten op SERP te overtreffen.

Niet te vergeten, analyse van de inhoudskloof wordt niet alleen gedaan om de kloof met de concurrent en u te vinden, maar ook tussen u en uw klanten.

De gebruikersreis in kaart brengen met de juiste intentie

Elke bezoeker op je website kan een andere intentie hebben; niet iedereen die de website bezoekt, wil iets kopen. De websitebezoeker kan op zoek zijn naar wat informatie of twee merken of producten vergelijken, misschien iets kopen.

  10 beste Microsoft PowerApps-cursussen voor beginners

Content audit op uw website geeft u inzicht in de mazen tussen uw gebruikersreis en de inhoud.

U moet controleren of de inhoud op de website voldoet aan alle bedoelingen van de gebruikers of niet.

U moet naar vier hoofddoelen kijken tijdens het maken van uw inhoudsstrategie of het uitvoeren van de inhoudsaudit.

Bewustzijn: Bewustzijnsintentiepagina’s moeten informatiegerelateerde zoekwoorden targeten. Deze intentie-inhoud is gemaakt om gebruikers te dienen die op zoek zijn naar informatie. Het creëren van inhoud over productinformatie of algemene bewustzijnsonderwerpen rond uw product of niche zal helpen om de bewustzijnsintentie te bevredigen.

Overweging: Deze intentie speelt vlak voor de aankoopfase, bezoekers die verschillende producten willen vergelijken. Hier moet u inhoud maken, zoals lijsten met beste producten en vergelijkingen.

Het perfecte voorbeeld hiervan kan content zijn voor kopers die op zoek zijn naar een API-analyseoplossing om een ​​goede klantervaring op te bouwen. Kopers zullen zoeken naar termen als de beste API-analyseoplossingen.

Aankoop: dit is de intentie van de beslissing waarbij de koper het product heeft geselecteerd en nu in de koopfase is. Aankoopintentie wordt bevredigd door productpagina’s, bestemmingspagina’s of verkooppagina’s.

Het type trefwoord voor deze intentie is: kopen, toepassen, krijgen en kopen. Een voorbeeld hiervan kan zijn ‘hosting kopen voor WordPress’.

Loyaliteit: Loyaliteit is de laatste in de customer journey-trechter. Deze intentie voldoet na aankoop aan de behoeften van bezoekers. Hier is inhoud meer merkgebonden dan generiek omdat klanten op zoek zijn naar vragen met betrekking tot uw product, service of merk.

Dit zijn dus de vier kopersintenties die u als website-eigenaar moet dienen om de perfecte gebruikersreis op uw website in kaart te brengen. Een inhoudsaudit helpt u de hiaten in de intentie te kennen en het aandachtsgebied te identificeren.

Door de gebruikersreis in kaart te brengen, kan worden vastgesteld of onze website inhoud heeft die voldoet aan de gebruikersintentie in elke trechterfase of niet

Aangezien u het doel van analyse van de inhoudskloof kent, gaan we dieper in het proces graven.

Analyseproces voor inhoudskloof

Stap #1: Gedetailleerd zoekwoordonderzoek

Gedetailleerd zoekwoordonderzoek geeft u het hele zoekwoorduniversum met betrekking tot uw product of niche. Deze zoekwoorden moeten worden toegewezen aan verschillende kopersintenties.

Bijvoorbeeld, trefwoorden met vragen als wat, hoe, waar kan worden toegewezen aan bewustzijnsintentie, trefwoorden met vs. beste kunnen worden toegewezen aan overweging, trefwoorden met kopen, krijgen, kopen, toepassen gaan in tegen de koopintentie.

Verdeel na de intentietoewijzing de trefwoorden in subonderwerpen en onderwerpen. Zoekwoorden die bij hetzelfde onderwerp en dezelfde intentie horen, kunnen bijvoorbeeld één subonderwerp zijn en vergelijkbare subonderwerpen zullen in één onderwerp voorkomen.

Zoekwoordonderzoek kan worden gedaan met behulp van tools zoals Semrush, Ahrefs of Ubersuggest.

Breng na het voltooien van het zoekwoordenonderzoek uw huidige posities en URL in kaart met de zoekwoorden.

URL-toewijzingsactiviteit geeft u de lijst met onderwerpen waar de website momenteel in rangschikt, maar de rangen zijn niet goed, en er zullen enkele onderwerpen zijn waar geen inhoud bestaat, wat betekent dat u nieuwe inhoud voor die zoekwoorden moet maken volgens de bedoeling .

De opvallende afstand trefwoorden zijn de trefwoorden ranking op pagina 2 of pagina 3 die kunnen worden geoptimaliseerd.

Stap #2 Inhoudscontrole op uw website

Je hebt zoekwoordonderzoek gedaan en rangschikkings-URL’s in kaart gebracht voor elk zoekwoord. Wat nu? U moet de inhoud handmatig controleren om de hiaten in de bestaande inhoud te controleren.

Zodra u een lijst heeft met alle zoekwoorden en toegewezen URL’s die moeten worden geoptimaliseerd, moet u op zoek gaan naar primaire relevante zoekwoorden voor de webpagina’s die zijn geselecteerd voor de inhoudsoptimalisatie.

  Hoe de thuiswerkproductiviteit van externe werknemers te meten

Zoek nu naar dat specifieke trefwoord in de Google-zoekopdracht om de SERP-resultaten te scannen, kijk naar de SERP-concurrenten, welke inhoud ze schrijven en wat voor soort onderwerpen en rubriek ze behandelen.

Analyseer de hiaten in uw inhoud door deze te vergelijken met concurrenten.

Naarmate AI slimmer en indringender is geworden op elk gebied, heeft het ook zijn aanwezigheid opgenomen in marketing- en inhoudstools.

Met op AI gebaseerde tools zoals Market Muse kun je eenvoudig je contentscore vergelijken met de contentscore van de concurrent.

Market Muse-inzichten zijn erg nuttig bij het analyseren van de inhoud. Het geeft ons ook de gegevens zoals het gemiddelde aantal woorden, het aantal gerichte woorden, de gemiddelde inhoudsscore en de gerichte inhoudsscore en stelt de distributie van zoekwoorden voor.

Al deze datapunten maken het gemakkelijk voor contentschrijvers en SEO’s om content te analyseren. Met de inhoudsscores voor elke pagina, kunt u zoeken naar de hoogste inhoudslacunes en met prioriteit aan die inhoudsstukken beginnen te werken.

Stap #3 Concurrentenanalyse

Dit is de laatste stap bij het uitvoeren van de analyse van de inhoudskloof. De analyse van de kloof tussen concurrenten helpt u de extra hiaten in uw inhoud te vinden.

Wat moet u analyseren als u naar de websites van concurrenten kijkt?

Inhoud van de concurrent

U moet kijken naar de inhoud van de concurrenten en de onderwerpen die door hen worden behandeld. Kijk in zoekwoorden van concurrenten waar ze goed scoren, en jij niet.

De Semrush keyword gap tool kan deze keyword gaps van concurrenten gemakkelijk vinden. Het geeft de lijst met alle zoekwoorden die concurrenten rangschikken, maar uw website niet.

Het verschil tussen de inhoud van een concurrent en uw bestaande inhoud kan worden gemeten met behulp van op AI gebaseerde voorspellende inhoudstools zoals: Markt Muse. Market Muse geeft uw inhoudsscores en doelscore op basis van de analyse van de top 20 resultaten op de SERP.

Trechter van de concurrent

Analyseer de website van de concurrent en zoek naar de klantreis die ze voor bezoekers over de website navigeren.

Sturen ze hun bezoekers bijvoorbeeld rechtstreeks van blogpagina’s naar de contactpagina, of leiden ze ze om naar pagina’s zoals e-books, FAQ’s, casestudy’s, enz., om de gebruikers te koesteren?

Als uw website ook dezelfde trechter volgt, hoeft u zich alleen te concentreren op inhoudscontrole, maar als er scheuren in uw websitetrechterstrategie zijn, moet u mogelijk uw inhoud en trechterstrategie controleren.

Hopelijk moet u het proces en het doel van de analyse van de concurrentiekloof hebben begrepen. Content gap-analyse verbetert uw SEO en lost de kloven in de inhoud en het gebruikerstraject op.

We bespraken het handmatige proces voor het uitvoeren van de gap-analyse, maar een deel ervan kan ook worden gedaan met behulp van tools die tijd besparen en het werk gemakkelijker maken.

Laten we dus snel kijken naar tools die ons bij dit proces kunnen helpen.

Tools voor analyse van inhoudskloven

Het handmatig uitvoeren van de inhoudskloofanalyse is het beste proces waarmee u alle problemen in detail kunt zien, maar als u tijd en middelen mist, kan een zoekwoordkloofanalyse worden uitgevoerd met behulp van hulpmiddelen.

Instrumenten die worden gebruikt voor analyse van de inhoudskloof zijn:

Semrush

Semrush biedt u de keyword gap-tool om de zoekwoorden te achterhalen die u niet rangschikt, maar uw concurrenten wel. Deze tool biedt meerdere opties om de zoekwoordkloof tussen u en uw concurrent te analyseren.

U kunt maximaal 5 concurrenten toevoegen om de gegevens te vergelijken.

  Fix Firefox-verbinding reset fout

Het geeft u de gegevens van de gedeelde zoekwoorden,

Ontbrekende zoekwoorden: U rangschikt niet en de concurrent rangschikt.,

Zwakke zoekwoorden: Uw concurrenten hebben betere rankingposities dan u

Sterke zoekwoorden: U scoort beter op de zoekwoorden in vergelijking met uw concurrent

Ongebruikte zoekwoorden: Uw concurrenten staan ​​op de ranglijst, maar u heeft geen positie op die zoekwoorden

Unieke zoekwoorden: U bent op hen gerangschikt, maar uw concurrent heeft geen rangorde.

Al deze gegevenspunten helpen u de gegevens op de door u gewenste manier te analyseren en bieden u ook de flexibiliteit om de gegevens te filteren met behulp van geavanceerde filters, zoals filteren op trefwoorden, positie, volume, moeilijkheidsgraad van trefwoorden en intentie.

Over het algemeen maakt de Semrush keyword gap tool het proces eenvoudig door de diepgaande keyword gap te bieden.

Ahrefs

Ahrefs inhoudskloof ookIk kan ook hetzelfde werk doen als de Semrush keyword gap tool. Het analyseert ook de trefwoordenrangschikking voor alle websites en vindt de hiaten in uw websitezoekwoorden.

Het geeft ook de trefwoorden, het zoekvolume, de moeilijkheidsgraad van het trefwoord, uw rangorde en de rangorde van de concurrent. Hiermee kunt u de gegevens filteren op trefwoordkruising, zoekvolume, moeilijkheidsgraad, CPC, aantal woorden en trefwoorden.

Deze twee zijn de meest betrouwbare SEO-tools in de branche die uw doel dienen voor bijna alles wat SEO nodig heeft.

Markt Muse

Markt Muse kan worden gebruikt om de inhoudskloof tussen de bestaande inhoud op uw website en de topresultaten op de SERP te analyseren.

Met behulp van AI-algoritmen wijst dit platform de score op 100 toe aan de resultaten op de SERP. Op basis daarvan geeft het ons het aantal woorden van de doelinhoudscore en suggereert het de distributiestrategie voor zoekwoorden. Het werkt ook op dezelfde manier voor de nieuwe inhoud.

Deze tool kan een geweldige aanvulling zijn op uw arsenaal aan digitale marketingtools, omdat het het gemakkelijk maakt om de inhoud van de concurrent te analyseren.

Veelgestelde vragen over analyse van inhoudslacunes

Wat is Content Gap Analyse in SEO?

Analyse van de inhoudskloof is het proces van het vinden van hiaten in de bestaande inhoud in vergelijking met concurrenten en het identificeren van de problemen in de gebruikersreis op de website. Het omvat het vinden van de ontbrekende onderwerpen die moeten aansluiten bij de bedoeling van de bezoekersreis.

Hoe kunt u de inhoudskloof opvullen?

De inhoudskloof kan worden opgevuld door de gebruikersreis in kaart te brengen op basis van de doelen en intentie van de doelgroep. En het kan ook worden gedaan door de inhoudscontrole van de bestaande inhoud op de website uit te voeren en de inhoud van de concurrent te analyseren om te zien wat voor hen werkt.

Conclusie

Analyse van content gaps geeft de exacte details over de ontbrekende content en patch gaten in de user journey, wat helpt om de contentstructuur verder te verbeteren.

Het zal u helpen het websiteverkeer te verbeteren en de organische conversies van de website te verbeteren, omdat het de kloof tussen gebruikersreizen oplost. Content gap-analyse is een belangrijke activiteit waar elke webmaster naar moet kijken om de SEO van de website te verbeteren.

gerelateerde berichten