Een bondgenoot van marketeers om nieuwe strategieën op gang te brengen

Het Internet of Things (IoT) is de kiem van technologische veranderingen in verschillende marketingmethoden.

De gestage verspreiding van intelligente apparaten brengt enorme mogelijkheden in verschillende sectoren en een nieuw paradigma voor klantrelaties en marketingbeheer.

Verschillende industrieën in de markt gebruiken IoT om hun klanten te begrijpen, efficiënt te werken, betere klantenservice te leveren, de bedrijfswaarde te vergroten en het besluitvormingsvermogen te verbeteren.

IoT is een van de belangrijkste technologieën van de 21e eeuw geworden. Nu kun je objecten zoals auto’s, keukenapparatuur, babyfoons, thermostaten, etc. met internet verbinden door embedded apparaten te gebruiken.

Hierdoor is er nu naadloze communicatie mogelijk tussen processen, mensen en dingen.

In dit artikel leg ik IoT uit, enkele voorbeelden en hoe IoT de marketing van vandaag beïnvloedt.

Daar gaan we!

Wat is IoT?

Het Internet of Things (IoT) definieert het netwerk van vele fysieke objecten of ‘dingen’ die zijn ingebed met software, sensoren en andere technologieën om via internet gegevens uit te wisselen met andere systemen en apparaten.

IoT is een systeem van onderling verbonden mechanische en digitale machines, computerapparatuur, objecten, enz. Het kan informatie over het netwerk overbrengen zonder interactie van mens tot computer of mens tot mens.

Kevin Ashton bedacht de naam “Internet of Things” in 1999. Hij noemde het het IoT omdat het de onderlinge verbondenheid van ‘onze dingen’ integreert met de onderlinge verbondenheid van ons ‘internet’.

Nu zijn er wereldwijd miljarden apparaten met internet verbonden, die allemaal gegevens verzamelen en delen. IoT combineert digitale en fysieke universums, waardoor de stof responsiever en innovatiever wordt.

Het idee om intelligentie toe te voegen aan basisobjecten werd voor het eerst besproken in de vroege jaren tachtig en negentig. Omdat de technologie toen nog niet erg groot was, verliep de vooruitgang traag. De chips waren te omvangrijk en te groot, waardoor ze moeilijk in elk systeem of apparaat konden worden geïnstalleerd.

Zo ontstond het eerste idee om de chip klein en goedkoper te maken. De adoptie van RFID-tags en IPv6 helpt draadloze netwerken te verbeteren en de nodige stappen te zetten om IoT op te schalen. Langzaam werd het een van de krachtigste technologieën ter wereld.

Voordelen van IoT voor bedrijven

De voordelen van IoT zijn afhankelijk van de wendbaarheid en efficiëntie van het bedrijf. Het idee is om meer informatie over producten en interne systemen te verzamelen en wijzigingen aan te brengen volgens de vereisten om de klantervaring te verbeteren.

Fabrikanten voegen sensoren toe aan de objecten of onderdelen van de producten om gegevens door te geven. Dit helpt bedrijven het defect van een onderdeel te herkennen en te verwisselen voordat het andere onderdelen kan beschadigen.

Bedrijven gebruiken data die sensoren genereren om de efficiëntie van het systeem en de supply chain te verhogen. IoT stelt ondernemingen in staat om processen te automatiseren en de dienstverlening te verbeteren, terwijl tegelijkertijd verspilling wordt verminderd en arbeidskosten worden verlaagd

Enkele van de veelvoorkomende voordelen zijn:

  • Algemene bedrijfsprocessen Monitoring
  • Verbeterde klantervaring
  • Geld en tijd besparen
  • Verbeterde productiviteit van medewerkers
  • Eenvoudige integratie van bedrijfsmodellen en deze aanpassen
  • Duidelijkere zakelijke beslissingen nemen
  • Hogere inkomsten genereren

Enkele voorbeelden van IoT-marketing

Een toename van de adoptie van slimme technologie betekent niet alleen het genereren van data, ervaringen en momenten; het heeft ook ingrijpende gevolgen voor verschillende marketeers. Om verstoringen in het bedrijf te voorkomen, moeten merken nieuwe technologische trends volgen, zoals het internet der dingen.

Slimme babyfoons, slimme deurbelcamera’s, slimme sloten en slimme stekkers worden steeds populairder bij veel gebruikers.

Laten we eens kijken naar enkele voorbeelden van IoT-marketing om verbinding te maken met productcampagnes, geofencing, slimme labels, branding en contentmarketing.

Op IoT gebaseerde productcampagnes

Embed een bestaand product met sensoren voor IoT-connectiviteit. Dit brengt uw marketing naar de volgende stap, waardoor klanten hun unieke gegevens of inhoud kunnen delen die naar de systemen worden doorgestuurd voor zinvolle inzichten.

  audio van de computer delen tijdens een vergadering

Het gebruik van software en hardware behoort tot de investeringszware IoT-gevallen, maar de outputresultaten zijn onbetwistbaar. Zo past het drankenbedrijf Diageo zijn whiskyflessen aan om door klanten opgenomen video’s te bevatten, zodat het meer klanten uit de campagne kan halen.

Geofencing

Smartphones worden steeds nuttiger in IoT-marketing, gezien hun enorme populariteit en gebruik onder klanten wereldwijd.

Geofencing is een locatie-intelligentie waarbij de ingebouwde GPS van een smartapparaat wordt gebruikt om bedrijven in de buurt te lokaliseren. In combinatie met geofencing kunnen smartphones u dus helpen om zeer relevante klanten en klanten in het midden van de trechter in de buurt van uw bedrijf of winkel te detecteren.

Het Internet of Things kan uw bedrijf bijvoorbeeld informeren wanneer een koper op de radar staat en passende berichten sturen over coupons, aanbiedingen en kortingen, zodat klanten de winkel kunnen bezoeken om producten te kopen.

Voorbeeld: Burger King voert geofencing IoT-techniek uit om meer succes te behalen. Ze lanceerden een campagne met de naam “Whooper for a Penny”. Dit betekent dat elke McDonald’s-klant binnen een straal van 600 voet een melding op zijn smartphone zou ontvangen en doorverwezen zou worden naar de nabijgelegen Burger King-outlet.

Slimme productlabels

Bestaande klanten zijn het beste startpunt voor de nieuwe campagne. Ze blijven onderaan de trechter, tonen interesse in de zakelijke waardepropositie en staan ​​open voor upselling of cross-selling.

Dit is waarschijnlijk het meest kosteneffectieve voorbeeld van IoT, aangezien de hardware niet nodig is. Bedrijven kunnen QR-labels rechtstreeks op hun producten aanbrengen die klanten kunnen scannen met hun mobiele apparaten. Dit leidt hen naar gerelateerde producten, producttrivia, ervaringen in de winkel, kortingen en meer.

Een restaurant is bijvoorbeeld van plan om een ​​scanbare QR-code op tafel te leggen waar klanten de code scannen om het speciale gerecht van vandaag, aanbiedingen voor drankjes en nog veel meer voordelen te weten. Ook laten sommige bedrijven klanten de QR-code scannen om de kans te krijgen een spel te spelen om spannende prijzen te winnen die in hetzelfde restaurant kunnen worden ingewisseld.

branding

Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone en een social media-account. Branding is opnieuw een kosteneffectief IoT-voorbeeld, maar een zeer effectief voorbeeld. Hierdoor kunnen klanten het merk herkennen via advertenties op sociale media of op sommige websites.

Zelfs als de klanten een foto op hun sociale media-accounts plaatsen, zien anderen de post en weten ze meer over het product. Tegelijkertijd stelt branding gebruikers in staat deel te nemen aan interessante activiteiten, zoals foodbloggers die uw branding en verkoop kunnen verbeteren terwijl ze van uw eten genieten.

Marketeers maken gebruik van IoT-apparaten om uit te leggen wat hun producten speciaal maakt en hoe ze verschillen van andere producten. Het draait allemaal om het demonstreren van de kenmerken van de producten om uw merk te onderscheiden van de concurrenten.

Een bedrijf communiceert bijvoorbeeld met zijn klanten om hen op de hoogte te houden van nieuwe aanbiedingen. Hiervoor lanceert het bedrijf een applicatie die geautomatiseerde en op maat gemaakte sms-berichten met aanbiedingen en kortingen naar hun bestaande klanten stuurt.

Contentmarketing

In marketing kunnen veel benaderingen worden gebruikt, maar contentmarketing is een van de meest populaire methoden. Deze marketingstijl is gericht op het creëren van hoogwaardige consumenteninhoud via consistente uploads op websites en sociale media-accounts.

Met behulp van contentmarketing kan een bedrijf meer vertrouwen en loyaliteit van klanten opbouwen, wat resulteert in een sterk klantenbestand. De gegevens die via de interacties worden verzameld, helpen marketeers de behoeften van klanten te begrijpen.

Het gebruik van gegevens uit IoT-systemen kan een bedrijf helpen opvallen in de massa, omdat het zijn strategie kan individualiseren en klanten een unieke ervaring kan bieden. Dit leidt tot een nieuw soort engagement tussen een bedrijf en zijn klanten. Zo kan een bedrijf zijn verkoopcijfer verbeteren.

Verder zijn ook zoekoptimalisatie en trefwoorden belangrijk om contentmarketing uit te breiden met IoT. Op deze manier kunt u uw trechter verkleinen en tegelijkertijd uw leads verbeteren.

Welke invloed heeft IoT op marketing?

IoT heeft een grote impact op de marketingwereld. Deze technologie helpt bedrijven om hun diensten en producten aantrekkelijker te maken voor consumenten door te luisteren naar de behoeften van de klant en dienovereenkomstig te reageren.

  Browsen als gast in Chrome en op een Chromebook

Slimme managers, marketeers en eigenaren gebruiken deze technologie om de juiste marketingstrategie op het juiste moment op slimme apparaten te verzenden. Dit zal helpen bij het verkrijgen van meer klantgegevens die waardevol zijn voor het kennen van het gedrag en de verwachtingen van de consument, wat resulteert in zakelijk succes.

Laten we de impact van IoT op verschillende gebieden begrijpen.

Klantervaring en betrokkenheid

IoT biedt winstgevende mogelijkheden om klanten continu in realtime te betrekken en productwaarde op te bouwen gedurende de gehele levensduur van het bedrijf. Verbonden IoT-apparaten geven bedrijven inzicht in het gebruik, waardoor ze problemen sneller kunnen detecteren en oplossen, gegevens kunnen vastleggen en hun omzet kunnen verhogen.

Denk aan connected cars, proximity marketing en domotica; IoT verandert hoe u zaken doet en verandert hoe klanten zich gedragen en verwachten, dankzij draadloze connectiviteit en netwerken.

Om een ​​betere klantervaring en betrokkenheid te stimuleren, stelt IoT uw bedrijf in staat zich te concentreren op vier gebieden:

  • Relevante aanbiedingen op het relevante moment
  • Bevredigende winkelervaringen
  • Naadloze en snelle probleemoplossing
  • Meer overtuigende keuzes bieden om klantenloyaliteit te stimuleren

Zo transformeert IoT de relaties tussen bedrijven en klanten, en evolueren snel de ideeën over wat tegenwoordig mogelijk is.

Personalisatie

De toegenomen concurrentie tussen bedrijven heeft bedrijven gedwongen om meerdere tactieken te gebruiken om aan de top te komen. Een van deze tactieken is personalisatie. Elk bedrijf probeert zijn klanten verbeterde diensten aan te bieden. IoT kan bedrijven helpen om aan de vraag van hun klanten naar meer gepersonaliseerde diensten te voldoen.

Aangezien steeds meer bedrijven in de IoT-wereld duiken, zal degene die effectief kan personaliseren bovenaan succes staan. Nu, in deze wereld van IoT-personalisatie, zijn bedrijven en klanten meer verbonden.

Marktonderzoek

Zoals hierboven besproken, is IoT essentieel voor consumenten en bedrijven in elke branche. De gegevens zijn dus een goudmijn voor marktonderzoek. Big data heeft dagelijkse implicaties voor bedrijven, marktonderzoekers en consumenten. De datatoepassing speelt een zeer cruciale rol in marktonderzoekenquêtes voor gegevensverwerking en -analyse.

Marktonderzoek wordt tegenwoordig steeds digitaler. Daarom helpt IoT marktonderzoekers om op de hoogte te blijven van het gedrag en de gewoonten van consumenten. Bovendien is IoT betrouwbaarder, waardevoller en nauwkeuriger voor marktonderzoekers.

Hyper-verbonden

In de hyperverbonden wereld verbindt IoT informatie, dingen en mensen op een manier die de samenleving en het bedrijfsleven tegelijkertijd fundamenteel verandert. IoT is een ontwrichtende kracht geworden in alle sectoren, een belangrijke aanjager van alle digitale transformatie en een enabler voor hyperverbonden bedrijven.

Bedrijven werken samen met hun klanten om digitale oplossingen te creëren waarmee ze hyperverbonden kunnen worden. Door de kracht van het internet der dingen te combineren met netwerkoplossingen, AI en technologieën, kunnen veel industrieën een 360-graden beeld van bedrijfsbeheer en -prestaties bieden.

Hypersnelle transactie

Klanten die op zoek zijn naar een snelle offline ervaring, kunnen gebruikmaken van supersnelle transactie-opties met behulp van IoT.

Onthoud dat snelle service snelle klanten aantrekt. Aangezien veel snelle transacties meer klantinformatie vereisen, zullen marketeers profiteren van het verzamelen van waardevolle gegevens. En je weet dat informatie tegenwoordig als geld is.

Supersnelle transacties zijn dus nieuwe kansen voor bedrijven om meer informatie over klanten te verzamelen. Deze transacties stellen bedrijven ook in staat het gedrag van klanten en hun gebruikelijke procedure te begrijpen. Op deze manier kan een bedrijf zijn merk vormgeven in reactie op de behoeften van klanten.

Reis kopen

De koopreis van klanten moet soepel verlopen. Bedrijven moeten hier dus voor zorgen.

IoT-systemen kunnen een koper helpen om producten te bestellen op basis van hun keuze en voorkeur. Ze kunnen sommige IoT-instellingen eenvoudig aanpassen aan hun voorkeuren en de rest met automatisering verplaatsen.

Bovendien informeren IoT-systemen klanten over de productstatus, of het nu niet of weer op voorraad is. U kunt zelfs in een vroeg stadium uw benodigde informatie verstrekken wanneer het product niet op voorraad is, zodat wanneer het beschikbaar is, het IoT-systeem het automatisch voor de klant koopt.

End-to-end optimalisatie van de ervaring

Met IoT-data kunnen merken veel data verzamelen over hun producten. De gegevens die het gebruik van het product in de echte wereld bevatten, kunnen gegevens terugkoppelen naar het merk en klanten met betrekking tot de prestaties van het product.

  5 manieren om uw verouderde iPhone 4 goed te gebruiken

Dit helpt merken bij het voorspellen van problemen en aanbevelingen op basis van de feedback. Merken kunnen deze gegevens ook gebruiken om klanten te informeren over productfunctionaliteit en hen te waarschuwen wanneer onderhoud nodig is. Dit leidt tot een betere klantenservice en tevredenheid.

Sociale media

Het gemeenschappelijke effect dat IoT-systemen hebben op sociale media is stimulerend en enorm. IoT kan veel voordelen bieden, zoals het in realtime volgen van het gedrag van klanten, het verbeteren van het bewustzijn van de situatie en meer.

Bedrijven die vertrouwen op diepgaande inzichten kunnen sociale media gebruiken om de verwachte diensten te leveren. Smartphones zijn een cruciaal onderdeel van ieders leven geworden en worden het meest gebruikt onder gadgets. Het heeft een slagveld neergezet voor alle IoT-gadgets.

Hier zijn enkele van de effecten van IoT op sociale media:

  • Het stelt bedrijven in staat om de manier waarop ze hun diensten leveren te veranderen.
  • Ondernemingen kunnen een betere reputatie opbouwen bij hun publiek.
  • Het stelt bedrijven in staat om hun privacy te behouden.

SEO

IoT verandert de manier waarop mensen online naar iets zoeken. Slimme horloges, intelligente auto’s, verbonden huizen, spraakassistenten en draagbare apparaten zijn de beste voorbeelden van de huidige best practices voor SEO. Om je voor te bereiden op een IoT-gedreven toekomst, moet je enkele strategieën volgen, zoals:

  • Geef prioriteit aan gesproken zoekopdrachten
  • Evolueer met SERP
  • Kijk op IoT-gebaseerde zoekmedia
  • Focus op personalisatie
  • Offline en online gegevens synthetiseren

Vacatures

Elke sector profiteert ongetwijfeld van de IoT-technologie. Met evoluerende technologie veranderen de werkculturen, en dat geldt ook voor de banenmarkten over de hele wereld. Maar om efficiëntie en vooruitgang in het komende tijdperk te garanderen, moeten werknemers en organisaties de beschikbare IoT-technologie omarmen.

IoT biedt werknemers een veiligere omgeving, hoge productiviteit en een betere werkervaring. Aan de andere kant kunnen organisaties getuige zijn van een verhoogde verkoop. Meer vraag naar producten en diensten betekent ook betere uurtarieven voor werknemers.

Automatisering

Fabrikanten automatiseren onderhoudsdiagnostiek en rapportage door de oplossing van IoT en automatisering te combineren. Het helpt bij het verstrekken van informatie over elk aspect van het proces om de efficiëntie te verhogen en ongevallen te verminderen. Met IoT-systemen kunnen bedrijven hun beveiligingssystemen van stroom voorzien.

Productintegratie

IoT vereist een meer flexibele en gedisciplineerde benadering van productintegratie. Het is omdat:

  • Consumenten worden steeds technischer
  • IoT stimuleert innovatie
  • Betere analyse van het product
  • Lagere ontwikkelingskosten en -tijd
  • Stimuleert samenwerking

Voorspellende reclame

U krijgt volop advertentiemogelijkheden wanneer u slimme apparaten met internet kunt verbinden. IoT-systemen kunnen uw bedrijven ook helpen om elk object als kanaal te gebruiken om klanten te betrekken.

Product ontwikkeling

Het internet der dingen omvat snelle en veilige connectiviteit, geavanceerd informatiebeheer en krachtig apparaatbeheer. Het helpt je dus om slimmere IoT-producten te bouwen.

Gegevens vastleggen

Bedrijven kunnen gegevens uit elke bron verzamelen via ingebouwde of externe sensoren. Gegevens zoals statusgegevens, locatiegegevens, automatiseringsgegevens en bruikbare gegevens helpen verschillende industrieën om hun bedrijf te laten groeien en hun verkoop te verbeteren.

Conclusie

IoT biedt talloze mogelijkheden aan ondernemingen en helpt hen meer omzet en omzet te genereren. Met behulp van IoT kunnen industrieën snel nieuwe strategieën voor marketing aannemen.

IoT is geschikt voor verschillende industrieën en bedrijven die te maken hebben met internetreclame, contentmarketing, productontwikkeling, sociale media, virale marketing en meer. Het helpt ook de communicatie tussen marketeers en klanten te verbeteren, verbetert de merkherkenning en zorgt voor een grotere klanttevredenheid.

Gezien de wijdverbreide acceptatie ervan, zal IoT waarschijnlijk jarenlang blijven bestaan.

U kunt deze IoT-leermiddelen gebruiken als u nieuw bent op het gebied van IoT.

gerelateerde berichten