Een gedetailleerd inzicht in kleurentheorie voor ontwerpers

Kleuren en visuals zijn krachtige manieren voor effectieve communicatie.

In feite beïnvloeden kleuren de stemmingen, het gedrag en de emoties van mensen; en kan dus branding en marketing beïnvloeden.

Daarom is het belangrijk voor productontwerpers om kleuren zorgvuldig en doelgericht te gebruiken. Maar hoe zou u weten welke kleur of reeks kleuren u moet gebruiken voor uw product, branding en marketing?

Welke kleur(en) zou(den) het best uw doel omschrijven en de aandacht van uw consumenten trekken?

Door de kleurentheorie te leren, kun je daar achter komen. Deze theorie omvat culturele associaties, menselijke perceptie en kleurenpsychologie.

In dit artikel leg ik de kleurentheorie uit, hoe deze verband houdt met de psychologie van kleuren, de modellen die hierin zijn opgenomen en meer.

Laten we beginnen!

Wat is kleurentheorie?

Kleurentheorie is een enorm kennisgebied dat regels en richtlijnen omvat over de combinaties van verschillende kleuren en hun gebruik. Het helpt je slimme en effectieve ontwerpen te maken.

Kleurentheorie is een belangrijk onderdeel van mens-computerinteractie. Het is vergelijkbaar met andere elementen, zoals typografie, waarbij ontwerpers zorgvuldig kleuren moeten kiezen. In deze theorie leer je een combinatie van kleuren te gebruiken om goed te communiceren met je klanten en gebruikers door middel van verschillende kleurenschema’s in de visuele interfaces.

Er is een kleurenwiel dat u helpt bij het kiezen van de juiste kleurencombinatie voor uw toepassing. In 1666 vestigde Sir Isaac Newton de kleurentheorie toen hij het concept van het kleurenwiel uitvond. Hij categoriseerde de kleuren in drie groepen:

  • Primair (rood, blauw, geel)
  • Secundair (combinaties van primaire kleuren)
  • Tertiair (combinaties van primaire en secundaire kleuren)

Deze indeling helpt mensen kleuren te onderscheiden volgens hun vereisten. Het heeft ook enkele eigenschappen:

  • Tint: hoe het wordt weergegeven (bijvoorbeeld rood)
  • Chroma: hoe puur het is (bijvoorbeeld als de kleur schakeringen heeft, wordt zwarte kleur toegevoegd; als de kleur tinten heeft, wordt witte kleur toegevoegd; als de kleur tonen heeft, wordt grijze kleur toegevoegd)
  • Verlichting: hoe verzadigd of bleek het lijkt

Hoe is de psychologie van kleuren verbonden met kleurentheorie?

De psychologie van kleuren is een belangrijk onderdeel bij het leren van kleurentheorie. Wanneer je als ontwerper een UX-kleurenpalet voor het product selecteert, denk je meestal aan de dingen die ze visualiseren. Maar het is net zo belangrijk om ook aan het gevoel te denken.

Kleur heeft een sterke psychologische invloed op het menselijk brein. Elke kleur vertegenwoordigt verschillende emoties en betekenissen voor de gebruikers. Nou, je zult geen specifieke betekenis vinden van een kleur die perfect bij elk mens past.

Laten we bespreken hoe kleur bij de meeste mensen gevoelens oproept:

  • Rood: rood beschrijft belang, liefde en gevaar. Het wordt ook wel de kleur van energie genoemd. Als je gewoon naar deze kleur kijkt, kan het de hartslag, hartslag en stofwisseling verhogen. Rood is een uitstekende kleur om snel de aandacht van bezoekers te trekken. U kunt het gebruiken om de belangrijke elementen op uw webpagina te markeren.
  • Groen: Groen beschrijft succes, aard en groei. Het is bijvoorbeeld een fantastische kleur voor milieuvriendelijke producten. Het is een populaire kleur die door veel professionals in hun interfaces wordt gebruikt en die de gebruikers een signaal geeft dat een bewerking met succes is voltooid.
  • Oranje: Oranje beschrijft plezier, optimisme en energie. Het geeft een sfeer die energiek en positief is. Veel bedrijven gebruiken deze kleur in hun goedkope producten om de beste prijzen in e-commerce winkels te benadrukken.
  • Blauw: Blauw beschrijft comfort, kalmte, ontspanning en vertrouwen. Merken vertrouwen deze kleur omdat mensen een goede indruk en innerlijke zekerheid hebben over blauw in het algemeen.
  • Geel: geel beschrijft warmte, aandacht en geluk. Je kunt de kleur zelfs van een grote afstand bekijken. Daarom wordt het vaak gebruikt in cabines en banners om klanten van een afstand te lokken.
  • Paars: Paars beschrijft wijsheid, creativiteit en luxe. Het wordt meestal gekoppeld aan luxe en koninklijke producten.
  • Wit: Wit beschrijft gezondheid, onschuld en reinheid. Het zet ons vaak aan het denken over een gezonde en normale levensstijl. Deze kleur wordt veel gebruikt in de medische industrie om productveiligheid te suggereren. Het wordt ook in andere industrieën gebruikt om eenvoud weer te geven.
  • Zwart: Zwart beschrijft verfijning, mysterie en kracht. De meeste merken beperken zwart tot accenten en tekst. Zwart is prominent aanwezig op modewebsites omdat het een gevoel van luxe uitstraalt.
  12 oplossingen voor beschaving 5 Geen fouten starten

Het wordt aanbevolen om kleuren te gebruiken op basis van geslacht en leeftijd. U moet controleren wie uw klant is voordat u naar kleurvoorkeuren gaat.

Om geslacht en kleur in het algemeen te matchen, zijn hier een paar punten om te overwegen:

  • Blauw heeft de meeste voorkeur voor mannen en bij sommige vrouwen ook.
  • Meisjeskinderen kiezen roze als hun favoriete kleur.
  • Geel, oranje en bruin zijn niet de kleuren die mannen of vrouwen over het algemeen kiezen.
  • Mannen geven de voorkeur aan zachte, contrasterende en heldere kleuren. Vrouwen geven de voorkeur aan zachtere kleuren.

Evenzo wordt de psychologie van kleuren ook geassocieerd met leeftijd en kleur. Jongeren geven altijd de voorkeur aan kleuren met langere golflengten, zoals felle kleuren. Maar oudere mensen kiezen voor kortere golflengten.

Door de psychologie van kleuren te begrijpen, kunt u beter de juiste kleur gebruiken voor uw UI-ontwerp. Hier zijn enkele tips die u daarbij kunnen helpen:

  • Gebruik moodboards om de juiste kleur te kiezen.
  • Creëer focuspunten met de kleuren.
  • Bepaal hoe en wanneer u zachte en levendige kleuren gebruikt.
  • Onthoud altijd de toegankelijkheid.
  • Vermijd tekst met weinig contrast.

Kleur modellen

Voordat u kleuren gaat combineren, moet u meer te weten komen over de verschillende aard van kleuren. Eerst komen tastbare kleuren die het oppervlak van de objecten zijn en de tweede wordt geproduceerd door licht, zoals stralen van tv.

Deze aard creëert twee modellen waardoor het kleurenwiel wordt gevormd.

  • Additief kleurmodel
  • Subtractief kleurenmodel
  • #1. Additief kleurmodel

    Dit model beschouwt rood, blauw en groen als de primaire kleuren. Daarom staat het bekend als het RGB-kleursysteem. Alle kleuren die u op het scherm ziet, worden gegenereerd door dit model. Door deze primaire kleuren in gelijke verhoudingen te combineren, ontstaan ​​secundaire kleuren, zoals magenta, geel en cyaan.

    Hoe meer lichte kleur je toevoegt, hoe lichter en helderder de kleur wordt. Hoe meer kleur je toevoegt, hoe dichter je bij wit komt. Voor computers is het gemaakt met behulp van schalen, 0-255, waarbij zwart R=0, G=0 en B=0 zou zijn en wit R=255, G=255 en B=255 zou zijn.

    #2. Subtractief kleurenmodel

    Dit model verkrijgt kleur door licht af te trekken. Het bevat twee kleursystemen. De eerste is RYB (Rood, Geel en Blauw), ook wel bekend als het artistieke systeem dat wordt gebruikt in het kunstonderwijs. Het is de basis voor de moderne kleurentheorie die zegt dat cyaan, magenta en geel effectieve kleuren zijn om te combineren.

    De tweede is het CMY-kleurmodel dat vooral bij drukwerk wordt gebruikt. Wanneer de fotochemische druk zwarte inkt bevat, wordt het model gewijzigd in het CMYK-model, dwz cyaan, magenta, geel en zwart. De tint die het dichtst bij de zwarte kleur ligt, zou modderig bruin zijn.

    CMYK werkt op een schaal van 0-100. Je krijgt de zwarte kleur als C=100, M=100, Y=100 en K=100. Als C=M=Y=K=0, krijg je wit.

    Basisprincipes van kleurenwiel

    Het kleurenwiel begrijpen is net zo opwindend als het nieuwe pakje kleurpotloden. Als u de processen en termen die bij de kleuren horen kunt begrijpen, kunt u uw behoefte en visie gemakkelijk communiceren met de drukker, ontwerper, enz.

    Professionals, kunstenaars en ontwerpers gebruiken dit concept om kleurenschema’s te ontwikkelen. Het wiel bestaat uit primaire, secundaire en tertiaire kleuren. Als u een lijn door het midden van het kleurenwiel trekt, kunt u de koele kleuren (verschillende blauw-, groen- en paarskleuren) scheiden van de warme kleuren (verschillende rood-, oranje- en geeltinten).

      Een slimme garage opzetten

    Koele kleuren worden geassocieerd met kalmte, sereniteit en vrede, terwijl warme kleuren vaak worden geïdentificeerd met helderheid, actie en energie. Het kiezen van een kleurencombinatie op een computer omvat een breder kleurengamma, zelfs meer dan 12 kleuren.

    In het kleurenwielconcept moet u de temperatuur van de kleuren herkennen, zodat u kunt begrijpen hoe koele en warme kleuren uw logo-ontwerp of merkindruk beïnvloeden.

    Het visualiseren van kleuren in het wiel is eenvoudig en helpt u bij het kiezen van de juiste kleurenschema’s. Dit laat zien hoe een enkele kleur zich verhoudt tot een andere kleur die ernaast komt op een kleurenschaal die bestaat uit regenboogkleuren (in volgorde van rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet).

    Met het wiel kunt u heldere, zachtere, donkere en lichtere kleuren creëren door grijs, zwart en wit te mengen met de originele kleuren. Deze mixen creëren kleurvarianten als volgt:

    • Tint: Alle primaire en secundaire kleuren zijn tinten in het kleurenwiel. Bij het combineren van primaire kleuren om een ​​secundaire kleur te creëren, is tint een cruciale term om te onthouden. Tint bestaat uit andere kleuren erin, dus als u geen twee primaire tinten gebruikt om ze te mengen, genereert u niet de tint van secundaire kleur.
    • Schaduw: Schaduw is een veelgebruikte term voor donkere en lichte versies van de tint. Technisch gezien is het de kleur die je krijgt als je zwart toevoegt aan de gegeven tint. Bijvoorbeeld rood + zwart = bordeaux.
    • Toon: Toon wordt ook wel verzadiging genoemd, waarbij u zwart en wit (of grijs) aan een kleur kunt toevoegen om een ​​toon te genereren. Verzadiging wordt vaak gebruikt om digitale afbeeldingen te maken.
    • Tint: Een tint is precies de tegenovergestelde term van schaduw. Hier moet u wit aan de kleur toevoegen, zodat de resulterende kleur een reeks tinten en tinten kan hebben. Bijvoorbeeld rood + wit = roze.

    Kleurenschema’s

    U moet kleuren strategisch in uw afbeeldingen plaatsen om uw gebruikerservaring te optimaliseren. De kleurkeuzes die in uw aantrekkelijke interfaces worden gebruikt, zijn zeer bruikbaar.

    Hier zijn verschillende kleurenschema’s:

    #1. Monochromatisch

    In de monochromatische kleurenschema’s wordt een enkele kleur gebruikt met verschillende tinten en schakeringen om een ​​consistente look en feel te genereren. Het mist kleurcontrast en ziet er vaak goed gepolijst en zeer schoon uit.

    Hiermee kunt u eenvoudig de lichtheid en duisternis van uw kleuren wijzigen. Ze worden vaak gebruikt voor grafieken en diagrammen, terwijl voor het maken van een grafiek geen contrastrijke kleur nodig is.

    #2. Analoog

    In analoge kleurenschema’s wordt één hoofdkleur gecombineerd met de twee aangrenzende kleuren op het kleurenwiel. Als u een vijfkleurenschema wilt gebruiken, kunt u naast de buitenkleuren andere kleuren toevoegen.

    Het wordt gebruikt om minder contrasterende en zachtere ontwerpen te maken, omdat het geen thema’s creëert met de sterk contrasterende kleuren. Dit kleurenschema creëert koelere (blauw, groen en paars) of warmere (geel, rood en oranje) kleurenpaletten. Het wordt vaak gebruikt om afbeeldingen te ontwerpen in plaats van staafdiagrammen of infographics.

    #3. Complementair

    Een complementair kleurenschema gebruikt twee kleuren tegenover elkaar in het kleurenwiel en relevante tinten op die kleuren. Het zorgt voor een hoog kleurcontrast. Je moet voorzichtig zijn bij het gebruik van dit schema vanwege dit grotere contrast.

    Bovendien is het geweldig voor grafieken en diagrammen. Met een hoog contrast kunt u belangrijke markeringen en punten markeren.

    Afgezien van drie hoofdkleurenschema’s, worden andere kleurenschema’s gebruikt om de beste kleuropties ooit te genereren voor uw infographics, grafieken, grafieken en afbeeldingen. Ze zijn als volgt:

    • Complementair splitsen: het bevat één dominante kleur en de andere twee kleuren grenzen direct aan het complement van de eerste kleur. Het is moeilijk in evenwicht te brengen, dus het heeft meer tijd nodig om te creëren.
    • Triadisch: Het behoudt dezelfde toon van de kleur terwijl het contrastrijke kleurenschema’s biedt. Het wordt gemaakt door drie kleuren te gebruiken die gelijkelijk in lijnen over het kleurenwiel zijn geplaatst.
    • Vierkant: dit schema gebruikt vier kleuren die op gelijke afstand van elkaar in het kleurenwiel zijn geplaatst. Het is van groot nut bij het creëren van interesse in uw webontwerpen.
    • Rechthoek: Dit wordt ook wel een tetradisch kleurenschema genoemd. De rechthoekbenadering lijkt waarschijnlijk op de vierkante benadering, maar biedt een subtiele benadering voor het selecteren van kleuren. Het geeft u meer flexibiliteit bij het kiezen van de juiste kleur voor de afbeeldingen die u nodig hebt.
      Hoe IGTV-video's downloaden?

    Voordelen van kleurentheorie

    Kleur doet er meer toe en speelt een cruciale rol in onze visuele ervaringen.

    Laten we eens kijken hoe.

    • Mensen hechten meer belang aan visuele factoren bij het kopen van producten.
    • Mensen vormen binnen enkele seconden na de eerste bezichtiging een onbewust oordeel over een product. Een aantrekkelijker stuk is waarschijnlijk binnen enkele minuten verkocht.
    • Kleuren vergroten de merkherkenning.
    • Een foto zegt meer dan duizend woorden, en daarom is een foto met aantrekkelijke kleuren een miljoen waard. Kleuren helpen mensen om beelden te verwerken en efficiënt op te slaan in hun geheugen.

    Producteigenaren en ontwerpers moeten dus aandacht besteden aan kleurentheorie als ze te maken hebben met branding, marketing en verkoop.

    Welke invloed heeft de kleurentheorie op de keuze van een ontwerper en marketeer?

    Bij UX-ontwerp moeten ontwerpers deze theorie goed begrijpen om zinvolle en harmonieuze gebruikersontwerpen te maken.

    Kleurentheorie is dus zowel de kunst als de wetenschap van het gebruik van kleur. Het beschrijft hoe mensen denken over kleuren, de visuele effecten van kleurencombinaties en hoe ze met elkaar kunnen contrasteren of matchen. Studie zegt dat mensen slechts 90 seconden nodig hebben om in hun onderbewustzijn een oordeel te vormen over een product.

    De juiste combinatie van kleuren kan dus nuttig zijn bij het verbeteren van uw productconversie en bruikbaarheid. Kleur inspireert ons om te ontspannen, ergens gepassioneerd over te zijn en actie te ondernemen. Het vertelt een verhaal over het product.

    Met kleurvisuals kunt u het product beoordelen. Laten we het voorbeeld nemen van Mountain Dew, een frisse energiedrank. Om zijn slogan te rechtvaardigen, kiest het bedrijf de kleur heel verstandig, dwz een intense limoengroene kleur die eruitziet als een neontint. De neontint vertelt je dat dit drankje wordt geassocieerd met energie.

    Daarom kan kleur worden gebruikt om te communiceren en emoties of gevoelens op te roepen. Of het nu gaat om een ​​merklogo, een pakkende slogan of een mooie merknaam, mensen herkennen je merk altijd aan de kleuren die je in je applicatie hebt gebruikt.

    Aanbevolen boeken: kleurentheorie

    #1. Kleurpsychologie door Richards G. Lewis

    Het helpt je de effecten en betekenissen van kleuren te ontdekken.

    #2. Kleur mij succesvol door Judy Haar

    Het zal u helpen te leren hoe kleuren bedrijven en klanten kunnen beïnvloeden en hoe u kleuren op de juiste manier kunt gebruiken en nog meer kunt verkopen.

    #3. Kleurtheorie voor Dummies door Eric Hibit

    U leert de kleuren en kleurencombinaties te kiezen die het beste bij uw projecten passen.

    #4. Kleurentheorie door Patti Mollica

    Dit boek legt de kleurentheorie uit van basisprincipes tot geavanceerde niveaus in praktische toepassingen.

    Gevolgtrekking

    Kleur is een van de belangrijke tools waarmee ontwerpers graag spelen. Als u de kleurentheorie begrijpt, kunt u het kleurenwiel en kleurenschema’s verstandig gebruiken. Hoewel het lastig is om kleuren onder de knie te krijgen, kan het gebruik van de regels en richtlijnen van de kleurentheorie je helpen kleuren te kiezen die passen bij de afbeeldingen die je gebruikt.

    U kunt ook de voordelen van kleurenpsychologie in marketing onderzoeken.

    gerelateerde berichten