Een goede foto beoordelen en analyseren?

Na een shoot is het tijd om alle gemaakte foto’s door te nemen en de goede eruit te halen. Maar wat is een goede foto? Laten we eens kijken hoe u uw afbeeldingen kunt beoordelen en analyseren.

In dit artikel ga ik me vooral concentreren op het beoordelen van je eigen werk om te zien welke van je afbeeldingen sterk zijn en potentieel hebben, maar je kunt hetzelfde proces gebruiken om kritisch te kijken naar de foto’s die je elke dag ziet. Kijken naar geweldige foto’s en jezelf afvragen waarom ze werken (of net zo goed, kijken naar slechte foto’s en jezelf afvragen waarom ze niet werken) is een van de beste manieren om over fotografie te leren. Als je een van de vaste lezers van mijn tutorials bent, zal ik je aanmoedigen om kritisch te kijken naar elk van de afbeeldingen die ik post; ze zijn niet perfect, dus haal uit elkaar wat je denkt dat werkt en wat niet. Onthoud gewoon dat als er een afbeelding is die je haat, ik die opzettelijk heb gekozen om je te testen – of dat is tenminste mijn excuus.

Laten we het nu allemaal opsplitsen.

Stap één: vind je het leuk?

De eerste stap bij het beoordelen van uw afbeeldingen is eenvoudig: wat is uw instinctieve reactie daarop? Vind je het schot leuk? Haat het? Ergens tussenin? Als je een foto die je hebt gemaakt niet leuk vindt, markeer deze dan als een afwijzing in Lightroom of welke catalogus-app je ook gebruikt. Het heeft weinig zin om over een afbeelding te blijven nadenken als je eerste reactie onverschilligheid is.

Hier is een willekeurige foto uit mijn verzameling die ik meteen heb afgewezen. Er is niet veel om van te houden: mijn hond poseert onhandig, de compositie is niet geweldig, en het is allemaal een beetje meh.

  Chrome dwingen om pdf's in een externe app te openen

Met de beelden van andere mensen, zelfs als je eerste reactie onverschillig is, moet je op zijn minst overwegen waarom je je zo voelt. Is het het onderwerp? De samenstelling? De kleuren? Is het slechts een matige momentopname? Denk er over na.

Stap twee: technische beoordeling

Het technisch beoordelen van een beeld komt neer op twee grote vragen: is het scherp en is het goed belicht? Als het antwoord op beide vragen nee is, zelfs als je van het beeld houdt, is het in dit stadium waarschijnlijk de moeite waard om te doden.

Om iets specifieker te worden, het soort dingen dat je jezelf op dit moment moet afvragen zijn:

Is de foto scherp? Is het juiste deel van het onderwerp scherp? Zijn de ogen scherp?
Is er een lange sluitertijd gebruikt? Zo ja, is er enige onscherpte door het bewegende onderwerp? Hoe zit het met onscherpte door het trillen van de camera?
Is het beeld correct belicht zonder uitpuilende hooglichten of verpletterde schaduwen? Het is oké als het een beetje overbelicht of onderbelicht is, maar ziet het histogram eruit alsof je eventuele problemen bij het bewerken kunt oplossen?
Is het in RAW geschoten of heb je je camera per ongeluk in JPEG laten staan? Dit is me eerder overkomen, en het is een grote hoofdpijn als het gaat om het bewerken.
Hoe zien de kleuren eruit? Hoe is de witbalans? Dit spul is eenvoudig genoeg te repareren tijdens het bewerken, maar je zou er nu over moeten nadenken.

Laten we eens kijken naar enkele foto’s die ik om technische redenen heb afgewezen. In deze opname heb ik de focus gemist, dus de ogen van de man zijn wazig.

In deze opname was mijn sluitertijd te lang, dus er is wat onscherpte van de camera in mijn handen.

Deze opname is gewoon te onderbelicht. Ik herinner me dat ik mijn belichting op de scène heb aangepast, dus ik heb even later een betere.

  Hoe code correct op te maken in OneNote

Ik weiger op zijn minst een paar foto’s die ik leuk vind, elke shoot omdat ik technisch iets fout heb gedaan.

Stap drie: overweeg de compositie

Wat meestal gebeurt wanneer je fotografeert, is dat je een paar iets verschillende foto’s maakt van vrijwel hetzelfde. Hier zijn twaalf zeer vergelijkbare foto’s die ik heb gemaakt van een vuurtoren in de buurt van mijn huis. Er zijn maar weinig testshots; Ik speelde met sluitertijden en wachtte op de schepen in de baai om te bewegen.

Voor het grootste deel zijn de beelden technisch allemaal gelijk: ze zijn scherp, scherp en redelijk goed belicht. Ze hebben ook hetzelfde onderwerp, dus hier spelen kleine verschillen in de compositie een rol.

Naarmate je beter wordt, krijg je een meer instinctief idee van wat wel en niet werkt, maar het is nog steeds de moeite waard om bewust over compositie na te denken.

Houd je je strikt aan de regel van derden of ben je voor een evenwichtiger imago gegaan? Onthoud dat u uw afbeelding kunt bijsnijden, maar te veel bijsnijden vermindert de beeldkwaliteit.
Gebeurt er iets op de voor- en achtergrond?
Waar vallen je ogen als je voor het eerst naar de afbeelding kijkt? Is het waar je wilt dat de ogen van de kijker vallen? Zijn er leidende lijnen die je naar bepaalde gebieden trekken?
Wat is er aan de hand met de kleuren en het contrast? Zijn er heldere of verzadigde onderwerpen? Gaat het kleurenpalet goed werken?
Laat de afbeelding zien wat u wilt laten zien? Maakt het het punt dat je wilt maken?

Dit alles is subjectief en vaak zal het moeilijk zijn om te kiezen tussen twee zeer vergelijkbare afbeeldingen. In die gevallen ga ik ofwel met mijn gevoel of kies ik de eerste die ik heb geschoten.

Als je nieuwsgierig bent, hier is de afbeelding waarmee ik die dag uiteindelijk de vuurtoren fotografeerde.

Ik fotografeerde het voor een specifiek project, waardoor mijn compositie enigszins werd beperkt, maar over het algemeen ben ik er tevreden mee. De zwaargrijze lucht is niet ideaal, maar ik hou van de diepte tussen de vuurtoren op de voorgrond en de subtiele variaties in schaduw van het eiland en de bergen op de achtergrond.

  Waarom u geen MicroSD-kaarten in DSLR- of spiegelloze camera's zou moeten gebruiken

Stap vier: alles samentrekken

Zodra je je paar favoriete foto’s uit een shoot hebt gehaald, is het tijd om ze te bewerken. U moet nadenken over hoe u eventuele problemen kunt oplossen, de sterke punten kunt benadrukken en eventuele zwakke punten met de afbeelding kunt minimaliseren. Dit is het moment om de horizon recht te trekken en eventuele oneffenheden te verwijderen. Elke digitale afbeelding die u maakt, heeft op zijn minst een paar kleine aanpassingen aan helderheid, contrast en kleur nodig. Hier is bijvoorbeeld de originele versie van die vuurtoren.

En hier is mijn definitieve versie weer.

Ik heb niets drastisch gedaan. Ik heb het donkere stukje land rechtsonder uitgesneden en alles opgefleurd. Nogmaals, het is niet de beste foto die ik ooit heb gemaakt, maar wel de beste die ik die dag heb gemaakt.

Zodra je een verzameling goede afbeeldingen begint te verzamelen die je leuk vindt, kun je ze allemaal opnieuw door dit proces laten gaan. Bekijk ze heel kritisch en plaag wat je goed hebt gedaan, wat je fout hebt gedaan, wat je leuk vindt, wat je niet leuk vindt, en vooral, waarom je deze dingen denkt. U kunt en moet hetzelfde doen met de afbeeldingen van andere mensen. Zelfs als je door een fatsoenlijk tijdschrift bladert, krijg je tientallen afbeeldingen om te beoordelen.

gerelateerde berichten