Een vragenlijst maken in Microsoft Forms

Microsoft is de afgelopen jaren druk bezig geweest met het toevoegen van nieuwe tools aan Office, en Forms is er een die je handig zult vinden als je een enquête, poll, quiz of vragenlijst wilt maken. Laten we eens kijken hoe het werkt.

Formulieren is een tool die alleen online te gebruiken is, maar u moet zich wel aanmelden met een gratis Microsoft-account. U kunt alle reacties op het formulier exporteren naar Excel (ook gratis online te gebruiken) voor weergave, filtering en rapportage. Als je het nog nooit hebt gebruikt, open je dan de Formulieren-site en klik op de grote groene knop ‘Aan de slag’ in het midden van het scherm of op de link ‘Aanmelden’ in de rechterbovenhoek. Meld u aan bij uw Microsoft-account of maak zelf een nieuw account aan.

Zodra je dat hebt gedaan, zie je een welkomstscherm als je nog niet eerder een formulier hebt gemaakt, dat je kunt doorgaan en sluiten.

Een formulier maken

Formulieren zijn vrij intuïtief in gebruik, maar er zijn enkele toeters en bellen verborgen als je weet waar je moet kijken. We gaan het simpel houden door een basisvragenlijst te maken, dus klik op “Nieuw formulier” om te beginnen.

Dit opent een leeg formulier. Klik op “Naamloos formulier” en typ een naam voor uw vragenlijst.

Nadat je een titel hebt ingevoerd, heb je de mogelijkheid om een ​​afbeelding en een beschrijving toe te voegen. Voor nu gaan we direct in op de vragen, dus klik op “Vraag toevoegen” om te beginnen.

  SSH-tunneling instellen en gebruiken

Wanneer je een vraag toevoegt, kun je het vraagtype kiezen: meerkeuze, wat tekst, een beoordeling of een datum/tijd. Als je op de drie puntjes aan het einde klikt, krijg je ook de mogelijkheid om een ​​ranking, een Likert-schaal of een Net Promoter Score-vraag toe te voegen.

We gaan voor een meerkeuzevraag. Klik op “Keuze” om een ​​nieuwe meerkeuzevraag te openen.

Voeg de vraag toe en voeg vervolgens de opties toe waaruit u wilt dat mensen kunnen kiezen. We zijn bij de standaard twee keuzes gebleven, maar we hebben de vraag verplicht gesteld, dus mensen moeten kiezen. Er is geen “Opslaan”-optie in Formulieren, omdat uw gegevens automatisch worden opgeslagen terwijl u bezig bent. Als u wilt dat mensen meer dan één van de antwoorden die u opsomt, kunnen kiezen, kunt u de optie “Meerdere antwoorden” selecteren.

Als u klaar bent, kunt u de vraag wegklikken om te zien hoe deze eruitziet voor mensen die deze invullen. (Let op de rode ster, wat betekent dat iedereen die het formulier invult, deze vraag moet beantwoorden.)

Klik op “Vraag toevoegen” om nog een vraag toe te voegen en ga door totdat u alle gewenste vragen heeft toegevoegd. Klik op de optie “Voorbeeld” in het menu rechtsboven om de hele vragenlijst te zien zoals uw gebruikers deze zouden zien, en probeer de antwoorden in te voeren om te zien of het werkt zoals verwacht.

  Samenwerken aan Microsoft Whiteboard

Als u het thema van de vragenlijst wilt wijzigen, klikt u op de optie “Thema” en kiest u een effen kleur of achtergrondafbeelding. Als u een aangepaste afbeelding voor de achtergrond wilt gebruiken, vindt u rechtsonder een knop ‘afbeelding uploaden’.

Voordat u uw formulier met mensen deelt, zijn er enkele aanvullende instellingen die u kunt openen door op de drie stippen in de rechterbovenhoek van de pagina te klikken en vervolgens op “Instellingen” in het menu te klikken.

De enige optie Instellingen die standaard is ingeschakeld, is ‘Reacties accepteren’. Dit betekent dat wanneer u de vragenlijst met mensen deelt, zij deze kunnen invullen.

Met de andere instellingen kun je een start- en einddatum kiezen voor wanneer mensen het formulier mogen invullen, of je de volgorde van de vragen willekeurig wilt schudden voor elke persoon die het opent, of je een e-mailmelding krijgt wanneer iemand de vragenlijst invult in , en de optie om het standaard bedankbericht aan te passen dat mensen zien wanneer ze de vragenlijst hebben ingevuld. Wijzig deze instellingen naar eigen inzicht en u bent klaar om uw vragenlijst te delen.

Klik op “Delen” in de rechterbovenhoek van de pagina. Dit geeft je vier opties om de vragenlijst met mensen te delen:

  Waarom u Flash niet op een iPad kunt installeren (en wat u in plaats daarvan kunt doen)

Een link die u kunt kopiëren (de standaardoptie)
Een QR-code die u kunt downloaden als .png-bestand
Een HTML-tag die u in een webpagina kunt insluiten
Een e-mail met de link

Als u op een kantoor werkt dat Office 365 gebruikt, heeft u mogelijk extra opties waarmee u de vragenlijst kunt delen met alleen mensen in uw organisatie. Selecteer de gewenste optie en deel uw vragenlijst met mensen!

Reacties op uw formulier bekijken

Zodra mensen uw vragenlijst beginnen in te vullen, wilt u de reacties bekijken. We gaan ervan uit dat je een tijdje bent vertrokken en andere dingen hebt gedaan, dus log opnieuw in op Formulieren en je zult je vragenlijst op de voorpagina zien.

Klik erop en vervolgens op het tabblad “Reacties”.

U kunt de individuele antwoorden bekijken door op “Resultaten bekijken” te klikken of u kunt alle antwoorden naar Excel exporteren.

Als u een samenvatting wilt zien of bestaande reacties wilt verwijderen, klikt u op de drie stippen en kiest u uit het menu.

Dat is de basis van het maken van uw vragenlijst in Microsoft Forms. Er is extra functionaliteit voor het maken van een quiz en vertakking (met verschillende vragen op basis van de antwoorden van de respondent) als u meer wilt onderzoeken, maar voor de meeste mensen zal deze inleiding behandelen wat u nodig hebt.

gerelateerde berichten