Fix Windows Store-foutcode 0x80073CF3

Wanneer u apps of programma’s uit de Microsoft Store probeert te installeren, kunt u veel fouten tegenkomen, zoals 0X80073CF3. Veel redenen dragen bij aan dit probleem, maar deze fout treedt meestal op wanneer u een aantal specifieke games installeert, zoals Dishonored, Forza, Gears of War, Minecraft, Phantasy Star Online 2, Outer Worlds en vele andere. Aan de andere kant zult u hetzelfde probleem tegenkomen wanneer u de nieuwste Windows-updates installeert. Als u ook met hetzelfde probleem wordt geconfronteerd, zijn we hier om u te helpen de 0X80073CF3 Windows 10-fout in de Microsoft Store op te lossen.

Hoe Windows Store-foutcode 0x80073CF3 in Windows 10 te repareren

Er is geen enkele belangrijke reden die Microsoft Store-fout 0x80073CF3 veroorzaakt. De volledige foutmelding is als volgt:

Wacht een paar minuten en probeer het opnieuw

De update is mislukt

Code: 0x80073CF3

Er zijn meerdere scenario’s die deze foutcode veroorzaken, maar u moet de meest mogelijke reden analyseren die bijdraagt ​​​​aan deze fout op uw Windows 10-pc.

  • De netwerkverbinding is niet stabiel.
  • Corrupte Microsoft Store-cache.
  • Verouderd Windows-besturingssysteem.
  • Corrupte tijdelijke bestanden.
  • Onjuiste datum- en tijdinstellingen.
  • Onvoldoende schijfruimte om nieuwe apps en programma’s te installeren.
  • Corrupte applicatie/programma.
  • Antivirus/firewall voorkomt dat de app wordt geïnstalleerd.
  • Tijdelijke storingen in verband met het gebruikersprofiel.
  • Corrupte registersleutels.

Ga nu verder met het volgende gedeelte om de besproken fout op te lossen. Zodra u de exacte reden hebt geïdentificeerd die de Microsoft-fout 0x80073CF3 op uw apparaat veroorzaakt, kunt u eenvoudig de probleemoplossingsmethode vinden om hetzelfde op te lossen. Probeer anders alle onderstaande methoden om de foutcode op te lossen.

Methode 1: Zorg voor een juiste netwerkverbinding

U kunt geen applicatie of programma op uw apparaat installeren of downloaden als u niet over voldoende internet beschikt. Lees onze gids over het oplossen van netwerkverbindingsproblemen op Windows 10 om uw netwerkproblemen op te lossen. Dit omvat het opnieuw opstarten van de router/modem, het opnieuw instellen van TCP/IP en het wijzigen van de instellingen van de netwerkadapter.

Controleer na het oplossen van uw netwerkproblemen of dezelfde fout opnieuw optreedt.

Methode 2: Start pc en router opnieuw op

Als er tijdelijke storingen op uw pc zijn, krijgt u te maken met een 0X80073CF3 Microsoft Store-fout. De algemene truc om alle tijdelijke problemen op te lossen, is door uw computer opnieuw op te starten. U kunt uw pc opnieuw opstarten door de stappen te volgen.

1. Houd de toetsen Windows + D samen ingedrukt om naar het bureaublad te gaan.

2. Druk nu tegelijkertijd op de toetsen Alt + F4.

3. Selecteer vervolgens de optie Opnieuw opstarten in het vervolgkeuzemenu en druk op Enter.

Als het opnieuw opstarten van uw Windows 10-pc u niet helpt, is er nog een eenvoudige oplossing waarmee u de 0x80073CF3-fout in eenvoudige stappen kunt oplossen. U kunt een nieuwe verbinding tot stand brengen door uw internetrouter of modem opnieuw op te starten. U kunt uw router opnieuw opstarten door onze gids voor Herstart router of modem te volgen. Nadat uw router opnieuw is opgestart, controleert u of u zonder fouten verbinding kunt maken met de Microsoft Store.

Methode 3: Log opnieuw in

Fouten tijdens het aanmeldingsproces van een Microsoft-account kunnen bijdragen aan Microsoft Error 0x80073CF3 Windows 10. Dus als u de fout onder ogen ziet en u geen idee heeft van de redenen, moet u zich afmelden bij uw account en opnieuw aanmelden. Hier zijn een paar instructies om het te doen.

  Maak een kleurenthema voor elke achtergrond in Windows 10

1. Druk op de Windows-toets en typ Microsoft Store en klik vervolgens op Openen.

2. Klik nu op Openen. Klik vervolgens op uw profielpictogram gevolgd door de optie Afmelden.

3. Klik nu op Aanmelden zoals weergegeven.

4. Selecteer nu uw Microsoft-account en klik op de knop Doorgaan.

5. Typ de inloggegevens en meld u opnieuw aan bij uw Microsoft-account.

Methode 4: Start Microsoft Store-processen opnieuw

Als er geen tekenen van fouten zijn, kunnen er corrupte Microsoft-processen zijn die bijdragen aan de 0X80073CF3 Microsoft Store-fout. Sluit alle Microsoft Store-processen af ​​zoals hieronder wordt aangegeven.

1. Druk tegelijkertijd op de toetsen Ctrl + Shift + Esc om Taakbeheer te openen.

2. Klik nu op het tabblad Processen op Microsoft Store en vervolgens op de knop Taak beëindigen zoals weergegeven.

3. Start Microsoft Store opnieuw en controleer of Microsoft Store-foutcode 0x80073CF3 is opgelost of niet.

Methode 5: Incompatibele achtergrondprocessen afsluiten

Sommige incompatibele programma’s en toepassingen die op de achtergrond worden uitgevoerd, kunnen het downloadproces van de Microsoft Store verstoren en bijdragen aan foutcode 0x80073CF3. U wordt geadviseerd om alle achtergrondprocessen te sluiten volgens de instructies in onze handleiding Taak beëindigen in Windows 10.

Naast het sluiten van alle achtergrondprocessen, kunt u proberen alle opstartprocessen op uw Windows 10-pc uit te schakelen door onze gids te volgen 4 manieren om opstartprogramma’s in Windows 10 uit te schakelen

Methode 6: Datum- en tijdinstellingen synchroniseren

Als u een game of toepassing uit de Microsoft Store wilt installeren, moet uw pc de datum- en tijdwaarden synchroniseren met de algemene instellingen. Hier zijn een paar instructies om de datum-, regio- en tijdgegevens op uw pc te synchroniseren om 0X80073CF3 Windows 10 te repareren.

1. Houd de Windows + I-toetsen samen ingedrukt om de Windows-instellingen te openen.

2. Selecteer nu de optie Tijd en taal zoals weergegeven.

3. Zorg er vervolgens voor dat op het tabblad Datum en tijd de twee waarden Tijd automatisch instellen en Tijdzone automatisch instellen zijn ingeschakeld.

4. Klik vervolgens op Nu synchroniseren zoals hierboven aangegeven.

Methode 7: Voer de probleemoplosser voor Windows Store-apps uit

Uw Windows 10-pc heeft een ingebouwde tool voor probleemoplossing om eventuele problemen in de Microsoft Store op te lossen. Volg de onderstaande stappen om de probleemoplosser voor Windows Store-apps uit te voeren.

1. Druk op de Windows-toets, typ Instellingen voor probleemoplossing en klik op Openen.

2. Selecteer Windows Store-apps en klik op de optie Probleemoplosser uitvoeren.

3. Als er problemen zijn vastgesteld na het probleemoplossingsproces, klikt u op Deze fix toepassen.

4. Volg ten slotte de instructies zoals vermeld in de komende prompts en start de pc opnieuw op.

Methode 8: Windows Store-cache verwijderen

Corrupte cache en corrupte gegevens in de Microsoft Store dragen bij aan de 0X80073CF3 Microsoft Store-fout. Volg de onderstaande instructies om de cache van de Windows Store te verwijderen.

1. Start het dialoogvenster Uitvoeren door tegelijkertijd op de toetsen Windows + R te drukken.

2. Typ nu wsreset.exe en druk op de Enter-toets om de Windows Store-cache opnieuw in te stellen.

Zorg ervoor dat u Microsoft Store-foutcode 0x80073CF3 hebt opgelost.

Methode 9: Herstart essentiële Windows-services

Sommige belangrijke Windows-services zoals Windows Update en Background Intelligent Transfer-services moeten op uw computer zijn ingeschakeld om de 0x80073CF3 Windows 10-updatefout te voorkomen. Als deze services in uw systeem zijn uitgeschakeld, is de kans groter dat u met de besproken fout te maken krijgt. Start daarom essentiële Windows-services opnieuw zoals hieronder wordt aangegeven.

1. Druk op de Windows-toets, typ Services en klik op Als administrator uitvoeren.

2. Scroll nu naar beneden en dubbelklik op Background Intelligent Transfer Service.

3. Selecteer nu het Opstarttype op Automatisch, zoals afgebeeld.

Opmerking: Als de servicestatus Gestopt is, klikt u op de knop Start. Als de servicestatus Actief is, klikt u op Stoppen en opnieuw starten.

4. Klik op Toepassen en OK om de wijzigingen op te slaan.

5. Herhaal al deze stappen voor andere Windows-services zoals Cryptographic, Network Location Awareness, MSI Installer en Windows Update Services.

Methode 10: Tijdelijke bestanden verwijderen

Als er onvoldoende ruimte is op uw Windows 10 pc, kunt u geen nieuwe toepassingen of programma’s toevoegen of installeren. Controleer eerst of u voldoende ruimte op uw schijf heeft en als er onvoldoende ruimte is, wist u alle tijdelijke bestanden zoals hieronder wordt aangegeven.

  Desktopstickers inschakelen en gebruiken op Windows 11

Stap I: schijfruimte controleren

Volg de onderstaande stappen om de schijfruimte op uw Windows 10-pc te controleren.

1. Druk tegelijkertijd op de Windows + E-toetsen om Verkenner te openen.

2. Klik nu op Deze pc in het linkerscherm.

3. Controleer de schijfruimte onder Apparaten en stuurprogramma’s zoals weergegeven. Als ze een rode kleur hebben, overweeg dan om de tijdelijke bestanden te wissen.

Stap II: Tijdelijke bestanden wissen

Om nieuwe toepassingen uit de Microsoft Store te installeren en de 0X80073CF3 Microsoft Store-fout te voorkomen, moet u wat ruimte op uw computer vrijmaken. Hier is onze gids 10 manieren om ruimte op de harde schijf vrij te maken op Windows waarmee u alle onnodige bestanden op uw computer kunt wissen. Volg hetzelfde om de Microsoft-foutcode op te lossen.

Methode 11: Apps-updates installeren

Om Microsoft-fout 0x80073CF3 op te lossen, moet u ervoor zorgen dat alle toepassingen in uw Microsoft Store-bibliotheek zijn bijgewerkt naar de nieuwste versie. Volg de onderstaande stappen om app-updates van Microsoft Store te installeren.

1. Druk op de Windows-toets, typ Microsoft Store en klik op Openen.

2. Klik vervolgens op de optie Bibliotheek in de linkerbenedenhoek van het Microsoft Store-venster.

3. Klik vervolgens op de knop Updates ophalen zoals weergegeven.

4. Klik nu op de knop Alles bijwerken zoals gemarkeerd.

5. Wacht tot de updates zijn gedownload naar uw Windows 10-pc en zorg ervoor dat u de prompt krijgt Uw apps en games zijn up-to-date.

Controleer of u de 0X80073CF3 Microsoft Store-fout hebt opgelost.

Methode 12: Windows bijwerken

Als er bugs, fouten en patch-gerelateerde problemen zijn op uw Windows 10-computer, kunt u mogelijk geen nieuwe apps en games installeren. Dit probleem kan worden opgelost door een Windows-update te installeren. Controleer eerst of u een bijgewerkte versie van het besturingssysteem gebruikt, of dat er een update in behandeling is, volg de stappen zoals beschreven in onze handleiding Hoe u de nieuwste update van Windows 10 kunt downloaden en installeren

Controleer na het bijwerken van de versie van het Windows-besturingssysteem of u Microsoft-fout 0x80073CF3 hebt opgelost.

Methode 13: Proxy & VPN uitschakelen

Proxyservers en VPN-services verbergen uw internetidentiteit, maar als de instellingen niet compatibel zijn met uw computer, krijgt u te maken met verschillende fouten. Een zo’n probleem is 0X80073CF3 Windows 10. Om proxy- en VPN-services uit te schakelen, volgt u onze gids over VPN en proxy uitschakelen op Windows 10 en voert u de stappen uit zoals aangegeven in het artikel.

Controleer na het uitschakelen van de VPN-client en proxyservers of u een vaste foutcode heeft. Nogmaals, als de foutcode u irriteert, maak dan verbinding met een mobiele hotspot en controleer of deze opnieuw optreedt.

Methode 14: Google DNS-adres gebruiken

Veel gebruikers hebben gesuggereerd dat het gebruik van Google DNS-adressen eventuele conflicten oplost die zich voordoen tijdens de installatie van games en applicaties uit de Microsoft Store. Als u Microsoft-foutcode 0x80073CF3 tegenkomt, volgt u onze handleiding over het wijzigen van DNS-instellingen in Windows 10.

Nadat u bent overgeschakeld naar het DNS-adres van Google, controleert u of u nieuwe applicaties vanuit de Microsoft Store kunt installeren.

Methode 15: Antivirus tijdelijk uitschakelen (indien van toepassing)

Soms, als u bijzondere apps of games uit de Microsoft Store probeert te installeren, identificeert de antivirussuite op uw computer dit als een bedreiging en voorkomt dat de app wordt geïnstalleerd. Schakel dus verstandig elk antivirusprogramma van derden of ingebouwde beveiligingssuite op uw pc uit door de stappen te volgen zoals gedemonstreerd in onze gids Antivirus tijdelijk uitschakelen op Windows 10.

Nadat u de vereiste applicatie op uw apparaat hebt geïnstalleerd, moet u ervoor zorgen dat u de beveiligingssuite opnieuw inschakelt om kwaadwillende aanvallen te voorkomen.

Methode 16: Windows Firewall uitschakelen (niet aanbevolen)

Net als bij een antivirusprogramma, kan de Windows Defender-firewall op uw computer voorkomen dat apps worden gedownload via de Microsoft Store. In dit geval moet u dus de ernst van de beveiligingssuite verminderen door een paar functies op de witte lijst te zetten of Windows Defender Firewall volledig uit te schakelen volgens de instructies in onze handleiding Windows 10 Firewall uitschakelen

  Hoe Windows Update-componenten te resetten op Windows 10

Nadat u uw toepassing hebt geïnstalleerd, moet u ervoor zorgen dat u de Firewall-suite opnieuw inschakelt en uw pc blijft gebruiken.

Methode 17: Windows Register-editor gebruiken

Hoewel het werken met registersleutels onveilig is, kan het verwijderen van een corrupte registersleutel u helpen de 0X80073CF3-foutcode te herstellen. Hier zijn een paar instructies om de Windows Register-editor aan te passen om de besproken fout op te lossen.

1. Druk op de Windows-toets en typ Register-editor en klik vervolgens op Als administrator uitvoeren.

2. Kopieer en plak nu de volgende paden in het navigatiepad van de Register-editor.

ComputerHKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesGamingServices
ComputerHKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesGamingServicesNet

3. Klik in het rechterdeelvenster met de rechtermuisknop op elke map en klik op Verwijderen.

4. Start ten slotte uw computer opnieuw op en controleer of u het besproken probleem hebt opgelost.

Methode 18: Microsoft Store opnieuw registreren

Als het opnieuw instellen van de Microsoft Store de 0X80073CF3 Microsoft Store niet oplost, kan het opnieuw registreren van de Windows Store u misschien helpen. Volg de instructies hieronder.

1. Druk op de Windows-toets en typ Windows PowerShell en klik op Als administrator uitvoeren.

3. Typ nu de volgende opdracht in de Windows PowerShell en druk op de Enter-toets.

PowerShell -ExecutionPolicy Unrestricted -Command "& {$manifest = (Get-AppxPackage Microsoft.WindowsStore).InstallLocation + 'AppxManifest.xml' ; Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register $manifest}

4. Wacht tot de opdrachten zijn uitgevoerd en u zult de besproken fout nu niet meer tegenkomen.

Methode 19: Microsoft Store opnieuw installeren

Als geen van de hierboven besproken methoden u heeft geholpen om code 0x80073CF3 te repareren, is de laatste optie om het probleem op te lossen, de Microsoft Store opnieuw te installeren. Dit verwijderingsproces kan niet worden geïmplementeerd via het Configuratiescherm of de procedure Instellingen. Met PowerShell-opdrachten kunt u Microsoft Store opnieuw installeren, zoals hieronder wordt besproken.

1. Start Windows PowerShell als beheerder.

2. Typ nu de opdracht get-appxpackage –allusers en druk op de Enter-toets.

3. Zoek nu naar Microsoft.WindowsStore Name en kopieer de invoer van PackageFullName.

4. Ga nu naar een nieuwe regel in het PowerShell-venster en typ remove-appxpackage gevolgd door een spatie en de regel die u in de vorige stap hebt gekopieerd. Het lijkt op,

remove-appxpackage Microsoft.WindowsStore_22202.1402.2.0_x64__8wekyb3d8bbwe

Opmerking: de opdracht kan enigszins variëren, afhankelijk van de versie van Windows die u gebruikt.

5. Nu wordt Microsoft Store van uw pc verwijderd. Start uw Windows 10-pc opnieuw op.

6. Om het vervolgens opnieuw te installeren, opent u Windows PowerShell opnieuw als beheerder en typt u de volgende opdracht.

Add-AppxPackage -register "C:Program FilesWindowsAppsMicrosoft.WindowsStore_11804.1001.8.0_x64__8wekyb3d8bbweAppxManifest.xml" –DisableDevelopmentMode

7. Ten slotte wordt Microsoft Store opnieuw op uw pc geïnstalleerd en wordt u niet geconfronteerd met Microsoft Store-code 0x80073CF3.

Methode 20: Nieuw gebruikersprofiel maken

Sommige gebruikers hebben gemeld dat het maken van een nieuw gebruikersprofiel een vaste 0X80073CF3 Windows 10-fout heeft gemaakt. U kunt een nieuw gebruikersprofiel maken door de stappen te volgen die worden besproken in onze handleiding, Een lokaal gebruikersaccount maken op Windows 10

Controleer na het aanmaken van een nieuw gebruikersprofiel of u de besproken fout hebt verholpen.

Methode 21: Systeemherstel uitvoeren

Toch, als u worstelt met Microsoft-fout 0x80073CF3, probeer dan uw computer te herstellen naar de vorige versie waar deze goed werkte. U kunt hetzelfde eenvoudig implementeren door onze handleiding over het gebruik van Systeemherstel op Windows 10 te volgen. Dus in dit geval zal het systeemherstelpunt dat u al hebt gemaakt zeer nuttig zijn om de besproken fout op te lossen.

Methode 22: PC resetten

Als u geen problemen vindt met Microsoft Store, maar nog steeds wordt geconfronteerd met Microsoft Store-fout Microsoft-fout 0x80073CF3, raden we u aan uw computer opnieuw in te stellen. Om het besproken probleem op te lossen, volgt u de stappen in onze handleiding Windows 10 opnieuw instellen zonder gegevens te verliezen.

***

We hopen dat de gids nuttig was en dat je Microsoft-fout 0x80073CF3 hebt kunnen oplossen. Blijf onze pagina bezoeken voor meer toffe tips & tricks en laat hieronder je opmerkingen achter. Laat ons weten waar je de volgende keer over wilt leren.

gerelateerde berichten