Printers worden aangesloten via een USB-poort. Ze vereisen speciale stuurprogramma’s om te werken, dwz de USB-stuurprogramma’s op uw systeem alleen zullen het werk niet doen. Een afdruktaak naar een printer sturen is lastig en vaak zult u merken dat ze vastlopen of wanneer een afdruktaak is voltooid, de printer geen andere afdruktaak kan ontvangen.
“Printerpoort in gebruik, even geduld aub”
De foutmelding Printerpoort in gebruik, even geduld a.u.b. verschijnt wanneer Windows 10 detecteert dat de printer niet klaar is om nog een afdrukverzoek te ontvangen. Normaal gesproken zou het een afdruktaak in de wachtrij moeten kunnen zetten, maar problemen met de poort of de printer of een van zijn services verhinderen dat de taak wordt verzonden.
Zorg ervoor dat u de printer controleert op papierstoringen en dat deze online verschijnt. Als het offline lijkt, probeer dan deze oplossingen.
(OPGELOST) Foutpoort in gebruik
Hier is hoe het te repareren.
1. Start Windows 10 en de printer opnieuw op
De eenvoudigste en snelste oplossing voor de meeste printerproblemen is om het systeem en de printer opnieuw op te starten. Het zal services herstarten, de afdrukwachtrij wissen en eventuele andere problemen oplossen die u ervan kunnen weerhouden om af te drukken.
Zet de printer uit en haal de stekker uit het stopcontact.
Sluit Windows 10 af.
Laat de printer vijf minuten losgekoppeld.
Schakel het systeem weer in.
Sluit de printer aan en zet hem aan.
Sluit de printer aan en druk iets af.
2. Printer verwijderen en opnieuw installeren
Als het systeem opnieuw wordt opgestart en de printer werkt niet, verwijder dan de printer en installeer deze opnieuw.
Open de app Instellingen met de sneltoets Win+I.
Ga naar Apparaten.
Selecteer het tabblad Printers en scanners.
Selecteer de printer en klik op Apparaat verwijderen.
Koppel de printer los en koppel deze los.
Laat de printer een paar minuten uit het stopcontact.
Sluit de printer opnieuw aan en verbind deze met uw systeem.
Windows 10 zal de printer automatisch opnieuw installeren.
Probeer opnieuw af te drukken.
3. Update USB-stuurprogramma’s
Een printer heeft zijn eigen stuurprogramma’s nodig om te werken, maar dat betekent niet dat de USB-stuurprogramma’s zinloos zijn. Probeer de stuurprogramma’s voor de USB-poorten bij te werken.
Open Apparaatbeheer.
Vouw USB Seriële Bus-controllers uit.
Klik met de rechtermuisknop op de USB-poort en selecteer Stuurprogramma bijwerken in het contextmenu.
Zoek online naar stuurprogramma-updates.
Installeer de updates die beschikbaar zijn.
Start het systeem en de printer opnieuw op.
4. Voer de probleemoplosser voor printers uit
Windows 10 heeft een ingebouwde probleemoplosser voor printerproblemen en kan mogelijk de gebruikte printerpoort oplossen, een ogenblik geduld.
Open de app Instellingen met de sneltoets Win+I.
Ga naar Update & beveiliging.
Selecteer het tabblad Problemen oplossen.
Klik op Aanvullende probleemoplossers.
Selecteer en voer de probleemoplosser voor printers uit.
Pas alle fixes toe die worden aanbevolen.
Start het systeem opnieuw op.
Conclusie
Een printer kan allerlei problemen veroorzaken. Dit kan zelfs gebeuren als het enkele ogenblikken eerder prima werkte. Hoe ouder de printer is, hoe groter de kans dat deze niet werkt met Windows 10 die op nieuwere hardware draait. Als het probleem zich blijft voordoen, controleert u of de printer nog steeds compatibel is met de nieuwste versies van Windows 10. Als dit niet het geval is, moet u ofwel teruggaan naar een compatibele Windows 10-build of een nieuwe printer kopen.