Hoe geld verdienen op TikTok in 2023? – 12 bewezen manieren

TikTok is een trending platform voor sociale media en biedt mogelijkheden om geld te verdienen. Dus waarom wachten? Duik erin en bekijk de manieren om geld te verdienen op TikTok als maker van inhoud.

De rage voor korte, zeer virale inhoud op TikTok is de afgelopen jaren trending en sneeuwbaleffect geweest. Behalve dat merken en videomakers in contact kunnen komen met hun publiek, kunnen videomakers ook inkomsten genereren met hun inhoud op het platform.

Met meer dan 1 miljard maandelijkse gebruikers is het platform videomakers op verschillende manieren gaan belonen. Als je als maker ongeveer 10.000 volgers op het platform of zelfs 1.00.000 videoweergaven in een maand hebt, is dit een uitstekende kans voor jou om je TikTok-publiek te benutten en naar het volgende niveau te springen.

Mensen als Khaby Lame (142 miljoen volgers), Addison Rae (88,7 miljoen volgers) en Zach King (77,5 miljoen volgers) hebben hun TikTok-accounts goed gebruikt en via het platform deals van miljoenen dollars met merken en kansen verzameld.

Voordat u zich richt op de manieren om geld te verdienen met TikTok, moet u het ‘Creator Next’-initiatief van TikTok in detail kennen.

Een programma voor het genereren van inkomsten gericht op het promoten van videomakers; hier is alles wat u erover moet weten.

Wat is het ‘Creator Next’-programma van TikTok?

Volgens TikTok is het ‘Creator Next’-initiatief ontworpen om TikTok-makers te helpen groeien en geld te verdienen met hun publiek. Via de portal hebben makers toegang tot alle functies voor het genereren van inkomsten op TikTok, waaronder enkele:

  • TikTok Creator-fonds
  • TikTok Creator-marktplaats
  • Live- en videogeschenken
  • Tips

Om deel te nemen aan het programma, moet u aan de volgende geschiktheidscriteria voldoen:

  • Je zou een bepaald aantal volgers moeten hebben (meestal 1.000+)
  • Je zou in de afgelopen 30 dagen minstens drie keer moeten hebben gepost.
  • Je moet 18 jaar of ouder zijn (19 jaar in Zuid-Korea en 20 jaar in Japan)
  • Moet een goede reputatie hebben volgens de ‘TikTok-communityrichtlijnen en’ Servicevoorwaarden.

Nu je je bewust bent van de kansen die het je biedt, is hier een snelle maar uitgebreide gids met verschillende methoden om geld te verdienen op TikTok:

TikTok Creator-fonds

Gebruikers die een aanzienlijke aanhang op TikTok hebben verzameld, kunnen overwegen om lid te worden van het ‘TikTok Creator Fund’ – een initiatief van het bedrijf om videomakers te helpen geld te verdienen op het platform.

  Hoe duetten op TikTok met een opgeslagen video

Het fonds, ter waarde van $ 200 miljoen, werd in 2020 gelanceerd om videomakers de kans te geven hun stem en creativiteit te gebruiken om te groeien in hun carrière.

Inkomsten uit het Creator Fund kunnen per gebruiker verschillen en worden vaak berekend rekening houdend met de volgende factoren:

  • Publiek grootte
  • Frequentie van posten
  • Type betrokkenheid gegenereerd op de berichten van de gebruiker

Het geschiktheidsproces is vrij strikt en het kost veel tijd en consistentie om inhoud te maken en het account te laten groeien.

TikTok Creator-marktplaats

Creators op het platform kunnen gebruikmaken van de ‘Creator Marketplace’ om samen te werken met merken in verschillende categorieën. Net als het Creator Fund heeft de marktplaats ook specifieke criteria om in aanmerking te komen voor het gebruik van de functie.

De huidige database heeft meer dan 8 miljoen actieve makers in 24 landen en regio’s op TikTok. Als maker ontvang je meestal uitnodigingen van merken in de app en kun je vervolgens kiezen met welk merk je wilt werken.

U moet echter begrijpen dat de contracten en uitbetaling per campagne en merk verschillen.

TikTok-videogeschenken

TikTok beloont makers ook voor het regelmatig maken van hoogwaardige inhoud op het platform. Volgers kunnen reageren op de video’s en de maker waarderen voor hun inspanningen. TikTok-videogeschenken zijn een extreem populaire methode geworden voor opkomende TikTokers om te groeien en geld te verdienen met een publiek.

Je krijgt ook toegang tot “diamonds” – de virtuele valuta van TikTok; wanneer een gebruiker een virtueel geschenk stuurt, verdien je een diamant. Zodra je genoeg diamanten hebt, kun je ze inwisselen voor geldbeloningen.

TikTok-tips

Een andere goede manier om als maker geld te verdienen, is via de fooienfunctie op TikTok. Kijkers kunnen rechtstreeks tips naar het account van de maker sturen als ze hun inhoud leuk vinden en de maker willen steunen.

De functie werd eind 2021 gelanceerd en stelde gebruikers in staat om tussen de 5 en 15 dollar fooi te geven aan hun favoriete maker. Bovendien kunnen ze ook een aangepast bedrag inleggen als ze dat willen, waardoor de kans groter wordt dat videomakers goed geld verdienen als fooien.

Net als bij het Creator Fund, vereisen deze tips ook dat je ten minste 100.000 volgers hebt, afgezien van een constante betrokkenheid bij je clips.

De TikTok Tips-functie is echter alleen van toepassing op makers ouder dan 18 jaar.

TikTok Live cadeaus

Vergelijkbaar met de functie ‘Videogeschenken’, is de TikTok Live Gifting-optie een andere geweldige methode om geld te verdienen op TikTok. Gebruikers kunnen via deze optie hun waardering tonen door simpelweg op de optie ‘Cadeau’ te klikken tijdens uw livesessies. Opgemerkt moet worden dat u de functie moet inschakelen om geschenken te ontvangen.

Voor videomakers in het VK, Zwitserland of de EU vervangt TikTok het “beleid voor virtuele items” door een beleid voor ‘munten en beloningen’. Gebruikers die munten kopen, kunnen deze vervolgens gebruiken om virtuele items te kopen voor hun favoriete maker.

Verkopen op TikTok Shop

Een van de meest populaire methoden om geld te verdienen op TikTok is door merchandise te verkopen. Het is omdat mensen kunnen resoneren met uw merk en zich op hun gemak voelen om het een onderdeel van hun garderobe te maken. U kunt deze optie ook gebruiken om uw inkomen te diversifiëren en online een betrokken publiek op te bouwen.

  Volgers verbergen op TikTok

Als maker kun je je TikTok Business-account ook koppelen aan e-commerceplatforms zoals Shopify, Bigcommerce en Ecwid om online te verkopen.

Daarnaast is de ‘TikTok Shop’-functie een andere uitstekende manier om producten op TikTok te verkopen. U kunt uw producten op de volgende plaatsen laten zien:

  • Infeed-video’s
  • Tabblad productpresentatie
  • In de live videostream.

Affiliate-marketing

Hoewel het verkopen van merchandise een geweldige optie is, hoeft u niet altijd de producten te bezitten. Deelnemen aan een TikTok-partnerprogramma in een niche kan een uitstekende strategie zijn om geld te verdienen op TikTok.

U kunt inhoud publiceren met links naar producten van andere bedrijven. Telkens wanneer een persoon de affiliate-link koopt, krijgt u een percentage als commissie.

Een goede manier om verkeer naar deze gelieerde links om te leiden, is door organische inhoud te maken, los van deze in uw profiel te plaatsen. TikTok Affiliate is een goed programma voor zowel videomakers als bedrijven.

Song-promoties

Betaald worden om nummers aan je video’s toe te voegen? Klinkt ongelooflijk? Maar duizenden makers worden nu betaald voor het gebruik van populaire nummers in hun clips.

Als je een grote aanhang en betrokkenheid hebt, betalen muzikanten graag om hun liedjes in je video’s te promoten.

Bovendien kun je je beats en liedjes ook publiceren op het TikTok-platform.

Voer TikTok-advertenties uit

Ongeveer 43% van de TikTok-gebruikers bevindt zich in de leeftijdscategorie van 18 tot 24 jaar. Daarom is TikTok een geweldig platform voor merken en bedrijven die hun producten op de markt brengen voor Gen Z. Het TikTok-advertentieplatform heeft verschillende krachtige tools waarmee je advertenties een breder publiek kunnen bereiken.

U kunt kiezen uit verschillende advertentie-indelingen, waarbij u mensen target op leeftijd, locatie, interesses en andere factoren. Als maker kun je kiezen wat voor jou het beste werkt.

Daarnaast kunt u ook profielweergaven genereren en hun volgers vergroten door gerichte advertenties op het platform weer te geven.

Hier zijn enkele van de populaire advertentie-indelingen die op TikTok worden gebruikt:

  • In-feed video’s: dit soort videoadvertenties worden weergegeven op de pagina ‘Voor jou’ van gebruikers die deel uitmaken van uw doelgroep.
  • Merkovernames: met deze advertentie-indeling kan uw advertentie gedurende enkele seconden worden uitgebreid tot de breedte van het volledige scherm voordat deze uiteindelijk weer een in-feed video wordt.

Er zijn meerdere andere advertentie-indelingen op TikTok waarmee u digitale en fysieke producten op het platform kunt verkopen.

Merken werken vaak samen met videomakers voor verschillende product- en merkactiveringscampagnes. Als gevolg hiervan kunnen ze berichten rechtstreeks op het profiel van de maker sponsoren. Met deze campagnes kunnen merken de maker betalen voor het organisch promoten van hun producten via een reeks berichten.

Als de berichten meer grip krijgen, kunt u ze verder stimuleren voor meer betrokkenheid en organisch bereik, waardoor uw prijzen en inkomsten exponentieel stijgen.

Donaties en crowdfunding

Crowdfunding is een andere populaire optie om nieuwe content van hoge kwaliteit te creëren zonder in te leveren op het financiële aspect. Als maker kun je kleine bedragen accepteren als donaties tijdens je TikTok LIVE-sessies.

Daarnaast kun je ook een Patreon-account aanmaken om financiële steun te krijgen in ruil voor achter de schermen en premium content.

Stel, u wilt een eigen bedrijf starten; wat gaat u doen om de markt te testen? Als maker kun je ook crowdfundingmethoden gebruiken om de levensvatbaarheid van je idee te testen.

Bovendien kunt u ook promotiecampagnes uitvoeren op uw TikTok-accounts om een ​​publiek voor hetzelfde idee op te bouwen.

Laat TikTok-accounts groeien en verkopen

Naast de bovengenoemde methoden, kunt u geld verdienen op TikTok door niche-gebaseerde TikTok-accounts te laten groeien en verkopen. Het is een goede stap vooruit als je talent hebt voor het opbouwen van publiek en accounts organisch kunt laten groeien.

Om met succes TikTok-accounts te verkopen, moet je je richten op niche-onderwerpen die duurzaam zijn voor de koper, omdat dit het voor de accountkoper gemakkelijker maakt om inhoud te blijven plaatsen en de betrokkenheid te behouden.

Merken die overwegen TikTok-themapagina’s te kopen, volgen strikte due diligence. Het is mogelijk dat een account met duizenden volgers maar een zeer lage betrokkenheid geen resultaten voor hen oplevert.

Met dat in gedachten, als u TikTok-themapagina’s wilt verkopen, mag u dit alleen doen met merken die aansluiten bij de doelen en doelgroep van uw pagina.

Opmerking van de auteur: een overzicht

TikTok is een snelgroeiend platform met miljarden gebruikers. Met verschillende makers die het platform nu serieus nastreven en een groeiende voorliefde voor korte, virale inhoud, biedt het een geweldige kans om inkomsten te genereren met creativiteit.

Dankzij al deze methodes is het makkelijker geworden om geld te verdienen op TikTok. Nu het platform ook aandringt op een diepere relatie tussen maker en consument, ziet de toekomst voor makers van inhoud zoals jij er veelbelovend uit.

Als je een maker van inhoud bent en serieus geld wilt verdienen met TikTok, is het ‘TikTok Creator Fund’ de beste optie. Het vereist alleen dat je een aanhang krijgt en geweldige inhoud plaatst. De andere opties brengen daarentegen een financieel risico met zich mee, vooral als je nog maar aan het begin staat van je carrière als het gaat om het maken van content.

We hopen dat deze inzichten nuttig waren en dat je je inkomen als maker kunt diversifiëren door ze te gebruiken en geld te verdienen op TikTok.

Je verkent ook enkele beste TikTok-video-editors voor verbluffende beelden.