April Fools’ Day was vroeger leuk, maar nu niet meer. Het is een dag van belachelijke grappen, valse persberichten en slechte grappen die services zoals Gmail kapot maken. Iedereen zou het moedige voorbeeld van Microsoft moeten volgen en er een eind aan maken.
Hoe 1 april erger is geworden
April Fools’ Day lijkt elk jaar erger te worden. En nee, we denken niet dat het aan ons ligt dat we oud worden. De manier waarop internet werkt – en de manier waarop iedereen, van technologiebedrijven tot nieuwswebsites, 1 april benadert – is fundamenteel anders.
De beroemde hoax van de BBC uit 1957 toonde aan dat spaghetti van bomen werd geoogst. Natuurlijk, misschien heeft dit sommige mensen voor de gek gehouden, maar het was grappig. Met een beetje kennis of onderzoek zou je kunnen ontdekken dat dit fysiek gewoon niet mogelijk was.
Het spaghettistuk werd op de BBC uitgezonden op 1 april en werd geen segment dat het hele jaar door keer op keer werd uitgezonden – in tegenstelling tot online, waar je maanden later nepartikelen kunt tegenkomen en misleid kunt worden voordat je je realiseert dat ze in april zijn gepubliceerd Dag van de dwazen.
Het internet is nu anders. Technologiebedrijven ‘kondigen’ vaak producten aan die echt zouden kunnen zijn, maar dat zijn ze niet, want het is 1 april!
Om het allemaal extra verwarrend te maken, kunnen gekke aankondigingen op 1 april echt zijn. Gmail werd op beroemde wijze aangekondigd op 1 april 2004, en mensen dachten dat het nep was omdat Google op geen enkele manier 1 GB aan e-mailopslag kon bieden. Hotmail bood destijds immers maar 2 MB (0,2% van de Gmail-opslag). Dus is het een verrassing als mensen denken dat Google het daadwerkelijk aankondigt? een gazonkabouter met Google Assistent, of een app store voor huisdieren, of zelfs zelfrijdende fietsen? Mensen verwachten dat bedrijven hen niet bedriegen met valse persberichten, en het is gemakkelijk om de datum over het hoofd te zien, vooral als je dat verhaal dagen of weken later vindt.
Het gaat niet alleen om misleidende verhalen. Sommige grappen zitten in de weg en veroorzaken problemen. Google’s 2016 Gmail “mic drop” grap een knop toegevoegd aan Gmail die de huidige e-mailthread heeft gearchiveerd, gedempt en een geanimeerde GIF van een Minion heeft verzonden. Veel mensen hebben per ongeluk op deze knop geklikt – en Gmail heeft de functie soms per ongeluk geactiveerd, zelfs als je er niet op hebt geklikt! Plots heeft Gmail een van je e-mailthreads gedempt, zodat je geen antwoorden ziet – wat een grappige grap, toch?
April Fools’ Day was vroeger allemaal erg leuk, maar wanneer technologiebedrijven knoeien met de tools die we allemaal gebruiken en problemen veroorzaken, is het tijd om de grens te trekken – of, zoals Google het zou zeggen, de microfoon laten vallen.
En laten we eerlijk zijn: zelfs als de grappen van de April Fools overduidelijk nep zijn en niet in de weg staan, zijn ze vaak ongelooflijk huiveringwekkend en gewoon niet grappig. We houden van Roku, maar is “Roku SnackSuggereren:‘, een Roku-kanaal dat snacks voorstelt die bij tv-shows passen, echt een grappige grap? Wij denken van niet.
Microsoft zet voet aan de grond
Gelukkig kreeg ten minste één bedrijf de boodschap. Microsoft haalde de krantenkoppen toen marketingchef Chris Capossela verboden April Fools’ Day-grappen dit jaar, waarbij alle Microsoft-medewerkers worden gewaarschuwd om alle openbare April Fools’ Day-grappen te annuleren. “Ik begrijp dat mensen tijd en middelen aan deze activiteiten hebben besteed, maar ik geloof dat we meer te verliezen dan te winnen hebben door te proberen grappig te zijn op deze ene dag”, schreef hij.
In het verleden heeft Microsoft 1 april grappen gebruikt om beledig Google op Bing.com, verwijzend naar de schone startpagina van Google met “meer een inbelgevoeligheid uit 1997” die laat zien “hoe onze wereld eruit zou zien als we niet waren geëvolueerd”. Zoals Matt McGee bij… Zoekmachine Land schreef in 2013: “Tot zover de lichte en humoristische geest van April Fool’s Day. Wauw, Bing.”
Gelukkig loopt Microsoft tegenwoordig voorop – en liet de gemene Scroogled-campagne ook jaren geleden vallen.
Natuurlijk hebben niet alle bedrijven de flauwe 1-aprilgrappen omarmd. Als John Gruber notities, heeft Apple nog nooit een 1 aprilgrap gemaakt.
Pas op met wie je prankt
We hebben een lijst met geeky computergrappen die je met mensen kunt uithalen, maar gebruik je gezond verstand. Je broer in de maling nemen of een vriend met wie je een voortdurende grappenoorlog hebt? Dat kan natuurlijk grappig zijn. Knoeien met de computer van een minder technisch onderlegde collega als je niet zo’n relatie hebt? Doe het niet.
Dat is het grote probleem waar technologiebedrijven tegenaan lopen. Het is allemaal leuk om met mensen te rommelen die van grappen houden, maar het hele internet in de maling nemen en de manier veranderen waarop Gmail voor iedereen werkt? Dat is niet tof.