Hoe klantgegevens te beschermen met een CIAM-tool

Vertrouwen is de basis van elke succesvolle verbinding, en dit is nog nooit zo waar als het gaat om uw interacties met uw klanten.

Ongeacht hoe klanten met u omgaan: online, via mobiele apps of persoonlijk, ze verwachten dat hun gegevens worden beschermd.

Een inbreuk op de beveiliging die hun informatie in gevaar brengt, beschadigt het vertrouwen dat u zo hard hebt opgebouwd en kan uw bedrijf in gevaar brengen. Door gefragmenteerd identiteitsbeheer lopen bedrijven en hun klanten het risico op kostbare inbreuken op de beveiliging.

Het is van cruciaal belang voor uw bedrijf om Customer Identity and Access Management (CIAM)-oplossingen te hebben, omdat deze de gegevens van uw klanten beschermen en zorgen voor een consistente klantervaring op elk niveau van uw organisatie.

In deze handleiding wordt uitgelegd hoe u klantgegevens kunt beschermen met behulp van de CIAM-tool. Verder zullen we bespreken hoe klantgegevens van cruciaal belang zijn voor een bedrijf en hoe CIAM-software van onschatbare waarde kan blijken te zijn.

We zullen ook enkele waardevolle tips geven over hoe u klantgegevens kunt beschermen met een CIAM-oplossing. Kom op, laten we eens kijken.

Waarom zijn klantgegevens waardevol voor uw bedrijf?

Volgens de Wall Street Journal was er tussen april 2021 en 2022 een stijging van 10,3% in marketinguitgaven. Uit een ander onderzoek bleek dat ongeveer 49% van de bedrijven consumentengegevens gebruikt om te bepalen hoe ze potentiële klanten kunnen promoten.

Dit illustreert het belang van klantdata voor organisaties. Bekijk enkele factoren die consumentengegevens waardevol maken eens nader.

#1. Klantinformatie staat gelijk aan een betere klantervaring

Om uw consumenten een geweldige ervaring te bieden, is het belangrijk om hun voorkeuren en interesses te kennen. Door uw klanten te kennen, kunt u elke interactie voor hen relevant maken.

Het is daarom noodzakelijk om mensen te bieden wat ze willen. Alle goederen en diensten die u levert en de berichten die u gebruikt om contact op te nemen met uw klanten, moeten aan deze norm voldoen.

#2. Sociale steun

Consumenten houden rekening met social proof bij het doen van aankopen. Meer dan 90% van de consumenten beweert blogs en recensies op sociale media te lezen voordat ze een aankoop doen.

Met behulp van klantgegevens biedt Amazon sociaal bewijs door middel van beoordelingen en beoordelingen van producten, waardoor klanten worden verleid om te kopen en het toont zijn toewijding aan onpartijdige consumentenopinies.

  Op gebaren gebaseerde app voor het maken van notities met tekst, foto, spraakmemo en herinnering

#3. Klantgegevens = beter commercieel oordeel

Zonder data is het onmogelijk om effectieve strategische beslissingen te nemen. Gefundeerde gissingen maken en meer verliezen dan winnen vereist datagestuurde strategieën.

#4. Klantinformatie = meer succesvolle marketing

Wist u dat de kosten van het werven van nieuwe klanten vijf keer zo hoog zijn als het behouden van bestaande klanten?

Een snelle en gemakkelijke manier om uw klanten tevreden te stellen, is hun naam en verblijfplaats te weten.

Het helpt u te beslissen welke inhoud u wilt maken en hoe u verder wilt gaan met marketing. Als de meeste van uw klanten babyboomers zijn, moet u zich dan concentreren op Facebook of Instagram? Zou e-mail een betere manier zijn om te communiceren? Om al deze vragen te beantwoorden heb je consumentendata nodig.

Klanten behouden is makkelijker als je ze goed kent.

De rol van CIAM bij het beschermen van vertrouwelijke klantinformatie

CIAM beschermt de identiteit van consumenten veilig. Als uw consument hetzelfde wachtwoord gebruikt voor veel diensten en toepassingen zonder CIAM, loopt hij mogelijk het risico van identiteitsdiefstal.

Met behulp van pushmeldingen, eenmalige wachtwoorden of biometrische verificatie bevestigen oplossingen voor consumentenidentificatie en toegangsbeheer de identiteit van een klant meerdere keren. Bovendien hebben klanten gemakkelijk toegang tot diensten en toepassingen dankzij de beveiligde inlogpagina van de softwareoplossing.

Bovendien vergemakkelijkt de single-sign-on-technologie van CIAM gemakkelijke toegang tot alle geschikte kanalen, waardoor barrières voor gebruikerservaringen worden verminderd. Een belangrijk aandachtspunt van de diensten van CIAM is het helpen van klanten bij het verdedigen van hun identiteit en accounts tegen kwaadwillende hackers.

Belangrijkste kenmerken van een CIAM

#1. Het begin van een digitale relatie: gebruikers aan boord

Gebruikersregistratie is de eerste stap in een CIAM-proces dat onbekende, inactieve websitebezoekers omzet in bekende, geregistreerde gebruikers. Desalniettemin, als het registratieproces moeilijk is, zullen consumenten het opgeven, wat nadelig is voor de winst van het bedrijf.

Het registratieproces moet eenvoudig, gebruiksvriendelijk en veilig zijn terwijl kritische, voor de consument identificeerbare informatie wordt verzameld. Sommige CIAM-oplossingen bieden verschillende methoden om de identiteit van een gebruiker te bewijzen, zoals e-mailverificatie, die voor bepaalde accounts en transacties kan worden gebruikt.

#2. Fraude opsporen

Een CIAM-systeem moet fraude-informatie kunnen gebruiken om de juiste authenticatietechnieken te selecteren en toegang of transactievoltooiing te autoriseren of te weigeren.

#3. Authenticatie

CIAM maakt steeds vaker gebruik van social login, multi-factor authenticatie (MFA) en adaptieve authenticatie (risicogebaseerde authenticatie) in plaats van gebruikersnaam- en wachtwoordauthenticatie.

Door gebruik te maken van social login heeft een gebruiker toegang tot een applicatie van derden zonder zich opnieuw te hoeven registreren. Het CIAM-systeem verzamelt identiteitskenmerken van een gebruiker met behulp van een externe IDP, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn of Google.

  9 beste Azure-hulpprogramma's voor prestatiebewaking en probleemoplossing

#4. Progressieve profilering

Progressieve profilering kan bedrijven helpen om in de loop van de tijd een uitgebreid profiel van hun gebruikers op te bouwen. Gebruikersaccounts hebben meestal een paar kenmerken wanneer ze worden gemaakt.

Een bedrijf kan om meer identificerende informatie van een klant vragen nadat hij of zij vertrouwd is geraakt met het bedrijf. Dit kan de naam van het bedrijf, de functietitel en contactgegevens zijn.

#5. Eenmalige aanmelding (SSO)

Door Single Sign-On (SSO) te gebruiken, hebben gebruikers met één set inloggegevens toegang tot de digitale eigendommen van een bedrijf. Het gebruik van single sign-on in hedendaagse IAM-implementaties wordt steeds populairder.

Het is essentieel dat CIAM-systemen gemeenschappelijke federatieprotocollen zoals SAML, OAuth en OIDC tussen bedrijfswebsites ondersteunen.

#6. Ondersteuning voor alle kanalen

In de wereld van vandaag zijn internetdiensten toegankelijk via verschillende apparaten, waaronder laptops, mobiele telefoons, kiosken, spelsystemen en persoonlijke digitale assistenten. Het is daarom belangrijk om prioriteit te geven aan de cross-channel gebruikerservaring voor CIAM-systemen.

De rol van CIAM in een omnichannel-omgeving kan alles omvatten, van het beheren van klantvoorkeuren via verschillende kanalen tot het authenticeren van consumenten via meerdere media.

#7. Beheer van gebruikersprofielen

Via portals voor klantzelfzorg die door CIAM-oplossingen worden aangeboden, moeten klanten en gedelegeerde beheerders hun voorkeuren expliciet kunnen definiëren.

Bovendien moeten deze voorkeuren worden opgeslagen in één klantprofiel, zodat klanten consistente, geïndividualiseerde service via alle kanalen kunnen ervaren.

#8. Privacy- en toestemmingsbeheer

Organisaties moeten zich houden aan de wetten en richtlijnen die de overheid en andere bedrijfsorganisaties opleggen met betrekking tot het verzamelen van gebruikersgegevens.

Om ervoor te zorgen dat aan lokale gegevensopslag en aanvullende privacymandaten wordt voldaan, moeten CIAM-oplossingen gecentraliseerd gegevenstoegangsbeleid bieden, gebruikersinterfacefuncties waarmee klanten specifieke gebruikersgerichte voorkeuren kunnen specificeren, zodat ze kunnen bepalen hoe het bedrijf hun gegevens gebruikt, en andere mogelijkheden om lokale dataopslag te garanderen.

Laten we nu eens kijken naar enkele van de beste CIAM-oplossingen voor uw bedrijf.

LoginRadius

LoginRadius is een bekend enterprise-grade CIAM-platform dat zich richt op B2C-identiteitsbeheer.

Verschillende cloud-implementatie-opties en on-premises implementatie-opties zijn beschikbaar met LoginRadius zonder enige code. De CIAM-oplossing biedt SSO en verschillende authenticatie-opties, waaronder inloggen zonder wachtwoord, sociale authenticatie, telefonische authenticatie en multi-factor authenticatie.

Belangrijkste kenmerken:

  • Biedt integratie met meer dan 150 cloud-applicaties.
  • LoginRadius claimt de engineeringkosten tot 95% te verlagen met hun kant-en-klare CIAM-oplossing.
  • Het is mogelijk om te authenticeren met behulp van MFA, sociale inloggegevens of een traditioneel gebruikersnaam-/e-mailsysteem.

Oké

Okta is een van de snelst groeiende aanbiedingen op het gebied van klantidentiteit en toegangsbeheer. Meer dan 7000 vooraf gebouwde integraties maken Okta tot een uitstekende keuze voor SSO en authenticatie.

Bovendien biedt het B2B-authenticatie, verbeterde servertoegang en een universele directory voor eenvoudiger gebruikersbeheer. Bovendien biedt Okta gratis identificatieproeven aan zowel klanten als werknemers.

Belangrijkste kenmerken:

  • Mogelijkheden voor klantidentiteit en toegangsbeheer omvatten levenscyclusbeheer, adaptieve multi-factor authenticatie, toegangsgateways, API-toegangsbeheer en andere.
  • U kunt uw producten veiliger maken door gebruik te maken van een beveiligingstechnologie die adaptieve multifactorauthenticatie (MFA) wordt genoemd.
  • Hiermee kunnen gebruikers inloggen met hun Facebook-, Google-, Twitter- of LinkedIn-accounts.
  Meest populaire CS: GO Crosshair-generatoren

Ping-identiteitsplatform

Ping Identity is een CIAM-platform dat gebruikers verschillende opties voor authenticatie en toegangscontrole biedt.

Naast SSO, wachtwoordloze authenticatie en Zero Trust-implementatie biedt Ping Identity ook hybride implementatieopties. Je kunt het ook gebruiken om je oude identiteitsbeheersysteem te moderniseren.

Belangrijkste kenmerken:

  • Via API’s en apps is het mogelijk om beveiligde toegang te regelen.
  • Het maakt gebruik van geavanceerde kunstmatige intelligentie-algoritmen om afwijkingen te detecteren en vertrouwelijke informatie en bedrijfsactiviteiten te beveiligen.
  • Uw website en mobiele platforms kunnen in realtime worden gecontroleerd en beschermd tegen fraude.
  • Bedrijven kunnen een aangepast authenticatiebeleid gebruiken om de identiteit van een gebruiker te bevestigen.

Voorei

Met behulp van Frontegg kunnen app-ontwikkelaars eenvoudig hun gebruikers beheren, van de eenvoudigste authenticatieprocessen tot de meest geavanceerde, inclusief complexe organisatiestructuren (multi-tenancy), fijnmazige autorisatie, API-tokenbeheer, een self-service beheerportaal, abonnementsafdwinging, eenmalige aanmelding (SSO) en nog veel meer.

Belangrijkste kenmerken:

  • Toegangscontrole: Frontegg biedt eenvoudige toegangscontrolebeveiliging voor apps, services en API’s.
  • SSO: Integreer Frontegg om eenmalige aanmelding (SSO) te ondersteunen. Voor totale veiligheid maakt het gebruik van protocollen zoals SAML en OIDC.
  • Multi-factor authenticatie: Frontegg kan multi-factor authenticatie toevoegen als u een extra beschermingslaag nodig heeft. Frontegg biedt een eenvoudige interface om MFA in te schakelen.
  • Gebruikersbeheer: Gebruikers kunnen eenvoudig hun organisaties creëren door gebruikers en leden uit te nodigen, dankzij het multi-tenant ontwerp van Frontegg. Voor alle gebruikers dient het als een dynamische selfservice beheerportal.

Auth0

Bedrijven kunnen hun beveiliging verbeteren met behulp van Auth0, een bekend platform dat verschillende beveiligingsdiensten levert.

Voor B2C-bedrijven biedt dit platform Customer Identity Management-oplossingen zoals wachtwoordbeheer, wachtwoordloze registratie, afwijkingsdetectie en gecentraliseerd beheer.

Belangrijkste kenmerken:

  • Biedt een brede selectie Quickstarts en SDK’s voor elk platform en elke ontwikkelingsbenadering.
  • Biedt multi-factor authenticatie voor klanten.
  • U kunt uw identificatiesystemen op alle platformen en eigendommen consistent integreren.

laatste woorden

CIAM geeft bedrijven meer slagkracht, waardoor ze zich continu kunnen aanpassen aan de veranderende behoeften van klanten en bedrijven.

Deze punten moeten in gedachten worden gehouden bij het kiezen van het juiste CIAM-systeem voor uw bedrijf, dwz multi-factor authenticatie, privacy en compliance, schaalbaarheid, hoge beschikbaarheid, API’s en analyses.

Nu kunt u lezen over de beste CIAM-platforms om de toegang tot gegevens te beheren.