Hoe maak je een moodboard?

Moodboards kunnen het ontwerpproces op één lijn brengen, creativiteitsblokkades vermijden en uw ideeën georganiseerd houden. Dit artikel behandelt alles over Moodboards.

Ontwerpers en makers hebben veel te doen wanneer ze vanaf het begin aan een project werken, van projectplanning tot het uiteindelijke project. En het is normaal dat ze vastlopen in het proces of een creativiteitsblokkade krijgen.

Wanneer dit gebeurt, kan het Moodboard voor hen als een redder in het leven werken. Het helpt een ontwerper om zijn ontwerpideeën op één plek te ordenen, en zelfs zij kunnen deze moodboards aan anderen laten zien en zeggen hoe het uiteindelijke resultaat eruit zal zien.

In dit artikel bespreken we wat moodboards zijn, welke soorten boards er zijn en hoe je een uitstekend moodboard kunt maken en elk project naar een hoger niveau kunt tillen.

Wat is een moodboard?

Een moodboard is een populair probleemoplossend hulpmiddel voor ontwerpers, hoewel het niet nieuw is. Het is een samenwerking van de zintuigen die creativiteit stimuleert en leidt tot ontwerpoplossingen.

Naast het definiëren van een kleurenpalet, kunt u ze gebruiken om een ​​grafische identiteit en gevoel te creëren, de essentie van een merk of product in één afbeelding te vereenvoudigen of de afstand tussen een idee en de uiteindelijke manifestatie te verkleinen. Zo helpt het een ontwerper tijdens de hele reis van een project.

Wie gebruikt moodboards?

Ontwerpers gebruiken meestal moodboards om hun gedachten te stroomlijnen, of het nu gaat om grafische ontwerpers, interieurontwerpers, fotografen, UI-ontwerpers, enz.

Bovendien kunnen niet-professionals ze ook gebruiken om meer persoonlijke doelen te bereiken, zoals het decoreren van hun muren of het projecteren van een bepaalde stemming via hun kleerkasten.

Ook zijn moodboards niet alleen beperkt tot ontwerpdoeleinden. Zo kunnen schrijvers een bepaalde schrijfstijl uitbeelden of een fictieve setting voor een plot.

Moodboards, om het kort te zeggen, zijn een handig visueel hulpmiddel om snel het algemene “gevoel” van een project op anderen over te brengen. Ze worden gebruikt voor meer dan alleen woonaccessoires. Moodboards ondersteunen het creatieve proces door organisatie en artistieke vrijheid in evenwicht te brengen.

  9 beste hardware-portefeuilles voor cryptocurrencies

Waarom een ​​moodboard gebruiken?

Het gebruik van een moodboard helpt bij het creëren van een idee van de uiteindelijke output van een project of kunstwerk. Bij het plannen van een nieuw project, of het nu een app, een website of iets anders is, kan het moeite kosten om erachter te komen hoe dat ding eruit moet zien. Je hebt veel ideeën in je hoofd, maar ze zijn allemaal door elkaar gegooid en het is moeilijk om erachter te komen welke ideeën geschikt zijn voor jouw project.

Daarom zijn moodboards een geweldige manier om al je ideeën voor een project te combineren en ze voor anderen begrijpelijk te maken. Ze helpen u na te denken over het algemene thema, gevoel en uiterlijk van uw project en wat u ermee wilt communiceren. Daarnaast zijn hier enkele voordelen van het maken van een moodboard.

Voordelen van moodboards

  • Ze helpen je ontwerpen voor je doelgroep.
  • Verbeter uw visualisatie van “hoe zal het uiteindelijke product eruit zien?”
  • Ze helpen je te spelen met verschillende kleurenpaletten.
  • Het verkort het totale ontwerpproces.
  • Stimuleert de creativiteit en organiseert ideeën.
  • Het helpt je zoveel te experimenteren als je wilt.
  • Het helpt je om je ideeën gemakkelijk over te brengen aan de klant.

Soorten moodboards

Er zijn twee manieren om een ​​moodboard te maken. Ten eerste is er een klassiek fysiek moodboard of een modern digitaal moodboard. Bovendien hangt het af van het type project waaraan u werkt.

Laten we eens kijken naar de use cases van fysieke en digitale moodboards.

#1. Fysieke moodboards

Fysieke moodboards worden gemaakt met echte materialen – verfstalen, stoffen, papierstalen, enz. – en worden vaak in een gemeenschappelijke ruimte opgehangen zodat iedereen ze kan zien.

Het is ideaal als u uw gewenste merkuitstraling fysiek wilt creëren. Je kunt echte materialen gebruiken of er foto’s van afdrukken en ophangen.

#2. Digitale moodboards

Digitale moodboards worden gemaakt met software zoals Adobe Photoshop of Canva. Dit worden ook wel ‘virtuele’ moodboards genoemd omdat er geen andere fysieke items bij betrokken zijn dan het computerscherm waarop ze worden weergegeven.

Het is een ideale optie als u liever geen fysieke display in uw kantoor of vergaderruimte heeft; Bovendien kunnen ze direct met anderen worden gedeeld en vergen ze minder inspanning dan fysieke (wat betekent dat ze meestal tijdelijk zijn).

  Wilt u ransomware overleven? Hier leest u hoe u uw pc kunt beschermen

Verder kun je ontwerpinspiratie halen uit websites zoals designzaden, koelers, designgalerijen, Pinterest en andere socialemediakanalen.

Wat moet een moodboard bevatten?

Of je nu een fysiek of digitaal moodboard maakt, je hebt de volgende dingen nodig om een ​​moodboard te maken.

Foto’s/afbeeldingen

Voeg afbeeldingen toe van dingen die u inspireren, zoals afbeeldingen van producten of websites met vergelijkbare ontwerpen en stijlen als die van u; alles van natuurtaferelen tot architectuurfoto’s is voldoende!

Voor een fysiek moodboard kun je de foto’s die je mooi vindt uitprinten of uit je favoriete tijdschrift knippen.

Merkkleuren en logo

Door creativiteit te gebruiken om een ​​merkkleurenschema te behouden, valt een project op en spreekt het voor het merk. Voordat je een moodboard maakt, moet je de kleuren kiezen. U kunt zich laten inspireren door een merklogo als u aan een bepaald project werkt. Of u kunt kleuren kiezen die geschikt zijn voor uw project.

U kunt verfstalen, stofstalen of zelfs knipsels uit tijdschriften gebruiken voor een fysiek moodboard. Je kunt je laten inspireren door websites zoals koelers en online kleurenpaletten voor een digitaal moodboard.

Ontwerpelementen (zoals kaders, randen en texturen):

Materialen, prints en texturen kunnen worden opgenomen in moodboards om het eindproduct te verbeteren. Het geeft de ontwerppresentatie diepte en variatie. Naast kleurblokken voegen prints levendigheid en een nieuw gevoel toe aan een project.

Tekstinhoud

Voeg tekst toe om verschillende elementen op je moodboard te beschrijven.

Hoe maak je een moodboard?

Hier zijn de punten waarmee u rekening moet houden bij het maken van een moodboard: –

#1. Verzamel inspiratie voor een moodboard: de eerste stap is om dingen te verzamelen die u inspireren, bijvoorbeeld afbeeldingen, lettertypen, texturen, typografie, enz., en maak een projectoverzicht.

#2. Gebruik afbeeldingen die goed bij elkaar passen: Vervolgens is het belangrijk om afbeeldingen te kiezen die goed bij elkaar passen – ze moeten allemaal dezelfde kleuren en tinten hebben, of in ieder geval niet met elkaar botsen!

Als je foto’s van mensen of locaties als inspiratie gebruikt, zorg er dan voor dat ze allemaal in zwart-wit zijn, zodat ze er goed uitzien als ze op papier worden afgedrukt (en niet op kleurenpapier).

  9 online cursussen om de basisprincipes van investeringsbankieren te leren

Zorg ervoor dat je ze bijsnijdt, zodat ze niet veel ruimte op je bord innemen – dit maakt het gemakkelijk voor anderen om te zien wat er aan de hand is zonder kleine woorden of foto’s te bekijken!

#3. Kies kleuren en lettertypen. Daarna moet je kleuren en lettertypen kiezen die bij je bord passen. Het zorgt ervoor dat het er professioneel en georganiseerd uitziet.

#4. Voeg woorden toe om uw ideeën uit te leggen. Het helpt je ideeën samen te brengen en zorgt ervoor dat je bord genoeg woorden heeft, en geeft je meer manieren om je concepten uit te leggen.

U kunt pijlen of pijlen die in verschillende richtingen wijzen gebruiken om te laten zien hoe dingen met elkaar verbonden zijn. U kunt ook afbeeldingen maken, zoals mensen die een product of dienst gebruiken, om te illustreren wat u probeert over te brengen.

#5. Voeg een logo, website en profielen op sociale media toe: Last but not least, als u een logo heeft voor uw bedrijf of project waaraan u werkt. U kunt ook links naar uw website en sociale media-profielen opnemen, zodat mensen gemakkelijk meer informatie over uw merk kunnen vinden, vooral als u aan een digitaal moodboard werkt.

#6. Organiseer je bord: Zodra alles op je bord staat, is het tijd om alles te organiseren. U wilt vergelijkbare items naast elkaar plaatsen, zodat mensen gemakkelijk kunnen zien hoe alles in elkaar past.

Moodboard voorbeelden om je te inspireren

Conclusie

Moodboards maken de hele ontwerpreis zeker gemakkelijk en interessant. Bovendien helpt een moodboard je om creativiteitsblokkades weg te werken. U kunt een moodboard maken volgens uw behoeften en voorkeuren en genieten van het hele ontwerpproces.

Er zijn tools voor het maken van moodboards waarmee u eenvoudig moodboards voor uw merk of bedrijf kunt ontwerpen.

Dus maak indruk op uw klant met een stoer moodboard en laat ze het eindproduct voelen.

gerelateerde berichten