Effectieve marketing stelt een bedrijf in staat om zijn producten en diensten te promoten bij de doelgroep en de verkoopkansen te vergroten.
De afgelopen jaren hebben veel bedrijven echter aan agressieve marketing gedaan, ook al is hun aanbod niet zo veelbelovend.
Dus als de klant eenmaal een product of dienst heeft gekocht, merkt hij dat de kwaliteit afwijkt van wat wordt geadverteerd.
Daarom verliezen klanten stilaan het vertrouwen in merken en diensten.
Maar hoe zit het met die merken die echt zijn met betrekking tot hun aanbod en advertenties?
Marktonderzoekers zoeken naar manieren om dit probleem op te lossen. Dit leidde tot de ontwikkeling van een merkadvocatuurprogramma, een organische manier om producten of diensten te promoten zonder het vertrouwen van de klant te verliezen.
In dit artikel zal ik bespreken hoe u een programma voor merkadvocatuur voor uw bedrijf kunt opzetten.
Wat is merkadvocatuur?
Brand advocacy is een unieke mond-tot-mondreclamestrategie waarbij een tevreden klant een bepaald merk aanbeveelt aan zijn vrienden en familie. Het is een effectieve manier om organische groei te stimuleren door de reputatie van het merk te versterken, het vertrouwen van klanten te winnen en de acquisitiekosten van klanten te verlagen.
Merkadvocatuur omvat tevreden klanten die positieve beoordelingen van uw bedrijf aan anderen communiceren via verschillende media zoals sociale media, recensies, blogs, forums, enz. Het is een krachtige marketingstrategie die klanten aanmoedigt over uw producten of diensten.
Bovendien is merkadvocatuur alleen mogelijk als een merk relaties met de klanten voor de lange termijn blijft koesteren en tegelijkertijd hun vertrouwen en eerlijkheid hooghoudt. Een uitstekende klantervaring is een andere factor die de belangenbehartiging van het merk stimuleert en het goede vertrouwen in een merk wekt.
De centrale sfeer van dit programma zijn de merkadvocaten, die tevreden klanten, werknemers of beïnvloeders kunnen zijn. Deze personen verspreiden het goede woord over uw merk en waarden aan hun familie, vrienden en andere bekende mensen, en vervolgens elk van hen verder.
Naarmate u meer klanten krijgt door middel van merkadvocatuur, krijgt u ook meer merkadvocaten die u helpen meer marktaanwezigheid te genereren via organische manieren dan via betaalde marketing.
Door gebruikers gegenereerde positieve beoordelingen op verschillende platforms zijn veel waardevoller dan betaalde campagnes, omdat de eerste helpt om meer aandacht te trekken van verkopers en nieuwe die u in ruil daarvoor meer bekendheid geven.
Wie zijn jouw merkadvocaten?
Merkadvocaten zijn de personen die uw merk bij iedereen aanbevelen en uw organisatie helpen haar bereik te vergroten. Ze dienen als een essentieel onderdeel van een organisatie, omdat ze niet alleen organisch helpen bij marketing, maar ook het beheer van de merkreputatie ondersteunen.
De merkadvocaten van een bedrijf kunnen zijn:
Klanten
Klanten dienen als de belangrijkste pleitbezorgers van een merk en verspreiden vooral goede woorden over het merk vanwege de uitstekende ervaring die ze hadden met uw product of dienst.
Klanten kunnen de marketing van een bedrijf organisch ondersteunen, aangezien mensen meer vertrouwen hebben in klantrecensies dan in betaalde marketing. Aangezien deze klanten aan geen enkel merk zijn gekoppeld, zijn de beoordelingen die ze plaatsen echt. Dit helpt bij het creëren van potentiële klanten.
Medewerkers
Niet alleen klanten maar ook medewerkers worden gezien als merkadvocaten omdat ze alles weten over het merk en het product of de dienst die je aanbiedt. Als ze weten dat u een goed product of goede dienst aanbiedt en een goede kantooromgeving handhaaft, worden ze automatisch echte pleitbezorgers van uw merk.
Bijgevolg beginnen ze anderen aan te bevelen om uw producten of diensten op te nemen of om als werknemer bij uw bedrijf te komen werken.
Beïnvloeders
Influencers zijn populaire en belangrijke figuren geworden als het gaat om merkadvocatuur. Ze kunnen uw merk helpen meer bereik te krijgen dan betaalde campagnes. Aangezien influencers een aanzienlijk aantal volgers hebben op sociale mediaplatforms zoals Instagram, YouTube, Facebook, enz., worden hun meningen en gedachten over iets als waardevol beschouwd.
Dus als influencers op hun kanaal of pagina over je product of services praten, kan dat de aankoopbeslissingen van mensen beïnvloeden. Het helpt uw merk om veel aandacht in de markt te trekken en meer verkopen te genereren.
Zakenpartners
Investeerders, organisaties en personen die met uw bedrijf verbonden zijn, kunnen ook uw merkadvocaten worden. Net als uw medewerkers zijn ook zij goed op de hoogte van uw merk, waardoor ze ook kopers kunnen beïnvloeden.
Het belang van merkadvocatuur
Merkadvocatuur is op de volgende manieren belangrijk voor bedrijven:
#1. Grotere zichtbaarheid van het merk
Merkadvocatuur speelt een belangrijke rol bij het op organische wijze vergroten van de zichtbaarheid van een merk in de markt. Merkadvocaten helpen bij het verspreiden van de merknaam onder de consumenten, waardoor uw zichtbaarheid in de markt wordt vergroot.
Hierdoor hoeft u niet alleen aan advertenties enorme bedragen uit te geven. In plaats daarvan kunt u zich concentreren op uw merkadvocatuurprogramma en ervoor zorgen dat de klant terug blijft komen.
#2. Realiseer betere verkopen
Door middel van programma’s voor merkbeïnvloeding kunt u getuige zijn van betere verkoopprestaties dankzij meer vertrouwen, reputatie en zichtbaarheid van klanten.
Veel onderzoeken en enquêtes hebben aangetoond dat programma’s voor merkadvocatuur organisaties hebben geholpen om betere verkoopprestaties te behalen en nieuwe deals te sluiten. Ongeveer 20% tot 50% van de aankoopbeslissingen wordt beïnvloed door peer-to-peer marketing.
#3. Een buzz maken
Wanneer een klant of een groep klanten via verschillende platforms positieve beoordelingen van uw merk verspreidt, verspreidt dit zich snel in de markt, waardoor er een buzz ontstaat.
Aangezien gewone consumenten meer vertrouwen hebben in de echte feedback van andere gebruikers dan in bedrijfsadvertenties, helpt het uw merk om enorme aandacht te krijgen bij potentiële kopers. Wanneer mensen positieve dingen leren over uw product of dienst, raken ze meer geïnteresseerd en genereren ze meer leads voor uw bedrijf.
#4. Aandachtstrekker
Als mensen meer over je merk of product gaan praten, trekt dat ook de aandacht van media en nieuwsuitzendingen. U zult natuurlijk niet alleen zien dat uw merk wordt vermeld in verschillende mediaberichten, maar ook op nieuwsberichten en forums.
Op deze manier helpt het het publieksbereik van het merk uit te breiden en resulteert het in meer klantenwerving. Aangezien veel mensen tegenwoordig naar het nieuws kijken en artikelen doornemen op zoek naar een bepaald product of een bepaalde dienst, helpt merkadvocatuur uw merk bij het bereiken van nieuwe klanten die aanwezig zijn op verschillende geografische locaties.
#5. Meer bereik
Het zal je verbazen dat merkadvocaten meer bereik hebben dan betaalde campagnes en je groei op natuurlijke wijze stimuleren. Ze zullen de informatie over uw merk delen met mensen die ze kennen als ze tevreden zijn met uw product of dienst. Mond-tot-mondreclame heeft een enorme penetratiekracht in de markt en het bereik groeit geleidelijk wanneer de positieve beoordeling wordt doorgegeven.
#6. Humaniseert uw merk
Wanneer uw merkadvocaten met iemand over uw merk communiceren, begint de potentiële klant uw merk niet alleen als een bedrijf te beschouwen, maar als een groep echte mensen die ervoor werken.
Wanneer mensen ervaringen en positieve opmerkingen van de merkadvocaten beginnen te horen, wordt uw merk menselijker. Het effect wordt sterker wanneer pleitbezorgers vertellen hoe uw product of dienst hen heeft geholpen en hoe het merk een goede relatie met hen onderhoudt en hun feedback waardeert.
#7. Bespaart geld en tijd
In tegenstelling tot betaalde campagnes en marketing, is merkadvocatuur goedkoop en minder tijdrovend. Aangezien uw merkadvocaten degenen zijn die uw merknaam verspreiden, kost het geen extra tijd en kunt u zich concentreren op andere aspecten om uw merk te laten groeien.
Bovendien hoeft u geen aanzienlijke investering te doen in betaalde marketing, aangezien uw advocaten een groot deel van uw marketing gratis dekken. In het begin zul je echter wat geld en tijd en geld moeten investeren in het ontwikkelen van je merkadvocatuurprogramma, dat naarmate het vordert enorm zal groeien.
Andere voordelen van merkadvocatuur
- Betere human resources: belangenbehartiging door werknemers heeft een aanzienlijke impact op het bedrijf, omdat elke werknemer een belangrijke rol speelt bij het verbeteren van de reputatie van uw merk. Als u een sterke werknemersbasis heeft, zal dit niet alleen kwaliteitskandidaten aantrekken, maar het zal hen ook inspireren om met hun collega’s te delen over de goodwill van uw merk.
- Verhoogde loyaliteit: merkadvocatuur helpt uw merk om loyale klanten te krijgen die uw producten vaker zouden kopen dan nieuwe klanten. Bovendien zouden loyale klanten meer potentiële klanten opleveren dan uw advertentiecampagnes.
- Waardevolle inzichten: Brand Advocacy-programma’s helpen u waardevolle inzichten te krijgen in de klanten en markttrends. Uw merkadvocaten kunnen u helpen nieuwe producten of diensten te testen en u helpen eerlijke feedback te krijgen.
Hoe u een sterk merkadvocatuurprogramma opbouwt
Brand advocacy-programma’s gaan niet alleen over het leveren van goede producten of diensten; er is meer aan de hand dan op het eerste gezicht lijkt. U moet bepaalde stappen nemen om een sterk programma voor merkadvocatuur op te bouwen. Deze stappen zijn:
Verspreid de voordelen en bouw vertrouwen op
Een van de essentiële noodzakelijke stappen voor het opzetten van een solide programma voor merkadvocatuur is het verspreiden van de voordelen die zullen helpen bij het opbouwen van vertrouwen.
U moet vertrouwd raken met uw product en de voordelen ervan voor uw werknemers en belanghebbenden, zodat zij zich aangemoedigd kunnen voelen om hun positieve mening met anderen te delen. Wanneer u vertrouwen schept en hun werk aanmoedigt, zullen uw werknemers natuurlijk meer betrokken raken bij de belangenbehartiging van werknemers.
Identificeer vitale factoren
Wanneer u besluit een programma voor merkadvocatuur voor uw bedrijf op te zetten, moet u factoren identificeren die ervoor zorgen dat uw klant uw merkadvocaten wordt.
Kwaliteit en services zijn de belangrijkste factoren die de basis van uw programma zullen vormen. Daarnaast zullen ook klantrelaties en klantenservice een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling.
Train uw merkadvocaten
Welnu, het is vrijwel onmogelijk om uw klanten te trainen voor programma’s voor merkadvocatuur, maar u kunt zeker uw werknemers trainen, die uw pleitbezorgers kunnen zijn.
Niet iedereen weet goed hoe en wat ze kunnen delen om goede woorden te verspreiden over hun bedrijf of het product waarmee ze worden geassocieerd.
Focus op relaties
Als uw klant of een medewerker zich niet verbonden voelt met het merk of product, zal niets hen ertoe aanzetten om merkadvocaten te worden.
U zult een gepersonaliseerde relatie met uw klant en medewerkers moeten ontwikkelen die hen zal inspireren om merkadvocaten te worden.
Volgens een rapport van SaaSquatch zijn doorverwezen klanten 18% loyaler, geven ze meer geld uit en hebben ze een hogere levenslange waarde dan reguliere klanten.
Inspireer en verras uw klanten
Om een sterk programma voor merkadvocatuur op te bouwen, kunt u uw klanten verrassen met opwindende voordelen en een indrukwekkende klantenservice, waardoor ze worden aangemoedigd om hun ervaringen te delen.
Identificeer uw klanten op sociale mediaplatforms en waardeer ze met een verrassing die hen zal inspireren om een band met uw merk op te bouwen.
Moedig uw merkadvocaten aan
Het aanmoedigen van uw merkadvocaten zal een lange weg helpen. Wanneer uw klanten feedback of lof geven over uw merk, moet u dit delen op de sociale media van uw merk, waardoor ze meer geneigd zijn om het merk te waarderen.
Bied shoutouts en speciale aanbiedingen aan de voorstanders die meer merkbetrokkenheid hebben veroorzaakt dan anderen. U kunt ook maandelijkse inhoud organiseren en uw pleitbezorgers belonen met unieke prijzen.
Volg de algehele impact
Wanneer u vooruitgang heeft geboekt in uw programma voor merkadvocatuur, moet u het algehele resultaat volgen en onderzoeken. U kunt verschillende analytische tools en andere programma’s gebruiken om de algehele impact te meten. Dit zal u helpen uw positieve en negatieve punten te begrijpen om te verbeteren.
Hoe u uw merkadvocatuurprogramma kunt meten
Dus je hebt een programma voor merkadvocatuur gemaakt en voert het uit. Maar hoe zou je weten dat het werkt?
Daarom is het van vitaal belang om de impact van uw merkadvocatuurprogramma te meten. Naast inzicht in de prestaties van uw programma, helpt het u ook bij het bepalen van de volgende stappen voor de groei van uw bedrijf.
Hier zijn enkele essentiële factoren die u zullen helpen bij het meten van uw programma voor merkadvocatuur:
#1. Totaal aantal merkadvocaten gewonnen
Het is geen geheim dat hoe meer merkadvocaten u heeft, hoe meer bereik u waarschijnlijk op de markt krijgt. Het totale aantal pleitbezorgers vertelt u over de populariteit van uw product in de markt en hoe goed uw product of dienst is.
#2. Acties van advocaten
Als het gaat om het meten van de impact van uw merkadvocatuurprogramma, dient het aantal acties dat door pleitbezorgers wordt ondernomen als een cruciale maatstaf.
Het totaal aantal acties dat advocaten hebben ondernomen, geeft u een breder beeld van de betrokkenheid van uw advocaten. Als het totale aantal ondernomen acties groter is dan het aantal pleitbezorgers, dan is dat een enorme prestatie.
#3. Inhoud delen
Merkadvocaten pleiten voornamelijk voor uw merk door hun mening te delen op sociale-mediaplatforms in de vorm van inhoud zoals posts, blogs, video’s, podcasts, enz. Dus, om de belangenbehartiging en groei van uw merk te meten, kijk eens naar het soort inhoud dat uw merk voorstanders delen.
Bovendien moet je kanalen of platforms bijhouden waar ze het goede nieuws over je merk verspreiden. Het helpt je te meten wat het publiek van je merk vindt door te kijken naar het aantal likes en shares en het lezen van de reacties.
#4. Conversieratio
Het conversiepercentage dient als een van de cruciale criteria voor het meten van merkbeïnvloeding, omdat dit het uiteindelijke doel van uw campagne is. Een hoge conversieratio geeft aan dat u populair wordt bij nieuwe consumenten en dat de boodschap van uw merk de juiste doelgroep bereikt.
Afgezien van het bovenstaande, zorg er bij het opzetten van een programma voor merkbeïnvloeding voor dat u kwaliteitsproducten en -diensten produceert, zodat uw klanten van hen blijven houden en bij u blijven kopen. Je moet ook een uitstekende bedrijfscultuur en -omgeving behouden die indruk kan maken op iedereen binnen en buiten de organisatie.
Conclusie
Merkadvocatuur speelt een belangrijke rol bij de groei van uw bedrijf, omdat het authentiek is en organisch een uitstekende marktaanwezigheid kan creëren. Deze unieke strategie biedt veel voordelen, zoals een beter bereik en zichtbaarheid, hogere verkopen, merkloyaliteit en meer.
Dit is de reden waarom veel merken en organisaties programma’s voor merkadvocatuur implementeren om hun bedrijf en aanwezigheid op de markt te laten groeien en meer winst te behalen.
Dus als u het goed doet, kan een solide merkadvocatuurprogramma de weg vrijmaken voor het succes van uw product, dienst en organisatie. Deze gids bevat alle essentiële informatie die u nodig hebt om een programma voor merkadvocatuur in uw organisatie te begrijpen en te implementeren.
U kunt ook enkele beste virale marketingcampagnes verkennen om uw naamsbekendheid te vergroten.