Hoe u uzelf van internet kunt verwijderen

Jezelf van internet verwijderen klinkt onmogelijk, en dat is het uiteindelijk ook. Maar u hoeft niet elk laatste stukje persoonlijke gegevens te wissen om te genieten van een meer besloten en veiligere levensstijl, met minder afleiding en minder blootstelling aan risico’s, zowel online als offline.

Waarom u uw persoonsgegevens van internet zou willen verwijderen

Er zijn veel redenen om uw online footprint te willen verkleinen. De kans is groot dat degenen die u kent slechts het topje van de ijsberg zijn.

Dagelijkse overlast verminderen

In een recent onderzoek onder 2.310 Amerikanen ontdekte Incogni dat maar liefst 97% spam-e-mails ontving, 94% hun dagen werd onderbroken door robocalls, 90% het doelwit was van oplichters en 80% op de hoogte was van inbreuken op persoonlijke gegevens.

Al deze marketeers, oplichters en hackers hebben uw persoonlijke gegevens nodig om hun werk te doen. Ze krijgen vrijwel alles wat ze nodig hebben online, vaak voorverpakt en klaar om te misbruiken.

Kosten op lange termijn beheren

Kredietverstrekkers en verzekeringsmaatschappijen zijn vooral geïnteresseerd om zoveel mogelijk over u te weten te komen. U wilt niet dat uw leningaanvraag wordt afgewezen of dat de verzekeringspremies stijgen vanwege iets in uw verre verleden, de producten die u koopt of uw online activiteiten.

  Snel zoeken naar Emoji op een iPhone of iPad

Enkele ernstige gevaren vermijden

Discriminatie is ernstig genoeg, maar uw online voetafdruk kan ook uw kansen vergroten om het slachtoffer te worden van fraude, intimidatie, stalking en zelfs identiteitsdiefstal. Lees verder om het soort persoonlijke informatie te zien dat er is en oordeel zelf of dit een risico is dat u bereid bent te nemen.

Waar ze je informatie vandaan halen

Waar halen deze marketeers, oplichters, stalkers, dieven en bedrijven uw informatie vandaan?

#1. openbare registers

Openbare registers horen bij het leven in een robuuste democratie. Eigendomstitels, rechtbankverslagen en kiezersregistratiegegevens zijn slechts enkele voorbeelden van het soort informatie dat wordt beschouwd als onderdeel van het openbare register.

#2. Je eigen ergste vijand?

U bent een van de grootste en beste bronnen van uw persoonlijke informatie op internet. Denk aan alle plaatsen waar u online uw e-mailadres en telefoonnummer hebt ingevoerd, waarschijnlijk zowel met uw echte naam als met uw straatadres.

Dan zijn er sociale media. Een snelle scan door uw sociale-mediaprofielen zou waarschijnlijk uw familie- en vriendenkringen, arbeidsverleden, amusementsvoorkeuren, seksuele geaardheid (of u deze nu wilde delen of niet), interesses, politieke en religieuze overtuigingen en nog veel meer onthullen.

#3. Gegevensmakelaars – dat is wat ze doen

Gegevensmakelaars zijn bedrijven die winst genereren door uw persoonlijke gegevens te verzamelen, analyseren en verkopen of anderszins geld te verdienen. Deze vaak schimmige bedrijven opereren in een sector van meer dan 250 miljard dollar. Ze concurreren met elkaar om de meest uitgebreide profielen van mensen zoals jij te bieden.

Hier is slechts een voorproefje van het soort informatie dat gegevensmakelaars kunnen behandelen:

  • Namen en aliassen
  • Geboortedatum
  • Seks
  • Ras of etniciteit
  • Vroegere en huidige adressen
  • Telefoonnummers
  • E-mailadressen
  • politieke voorkeuren
  • seksuele geaardheid
  • Financiële informatie
  • Gezondheidsinformatie
  • Burgerservicenummers
  • Eigendomsrecords
  • Strafblad
  • Mugshots
  • Huwelijks- en echtscheidingsgegevens
  • Werkgeschiedenis
  • Educatieve achtergrond
  • Informatie over familieleden, partners, vrienden en buren
  Meerdere bestanden tegelijk naar Dropbox uploaden met een iPhone of iPad

Ze bij de bron afsnijden

Hier zijn enkele concrete dingen die u nu kunt doen:

Houd je sociale media in bedwang

Je wilt het misschien niet horen, maar het verwijderen van je sociale media-accounts is de beste manier om te voorkomen dat deze bedrijven je gegevens ontginnen en misbruiken. Als je hier nog niet klaar voor bent, ga dan op zijn minst door de privacy- en beveiligingsinstellingen van de accounts die je besluit te behouden.

Smartphone-apps: kies verstandig.

Uit een recent onderzoek van de top 1.000 betaalde en onbetaalde apps in de Google Play Store bleek dat onbetaalde apps 7 keer meer datapunten van hun gebruikers delen dan betaalde. Apps met 500.000 of meer downloads delen 6,15 keer meer data dan minder populaire.

Vraag uzelf, voordat u een app installeert, af of u deze echt nodig heeft: ze doen vaak niets wat u niet in een browser kunt doen. Bedrijven willen dat je hun apps gebruikt vanwege alle gegevens die ze kunnen pakken. Vermijd apps die machtigingen nodig hebben die ze voor geen enkel legitiem doel nodig hebben.

Afmelden voor gegevensmakelaars

Hier kun je het beste doen. Al die openbare registers die u niet kunt verwijderen, alle informatie die u daar zelf plaatst, en al die gegevens die stiekeme bedrijven over u verzamelen terwijl u bezig bent met uw bedrijf – dit alles gaat via gegevensmakelaars voordat het tot het ergste komt slechte acteurs.

Wetten zoals de CCPA in Californië betekenen dat, afhankelijk van waar u woont, zelfs de meest schimmige gegevensmakelaar uw informatie moet verwijderen wanneer hem wordt gevraagd of ze in het bedrijf willen blijven. Dit soort wetten zijn de reden waarom gegevensmakelaars opt-outprocedures hebben waarvan u kunt profiteren.

  Ontvang een screenshot-waarschuwing voor afbeeldingen die via iMessage zijn verzonden

Het probleem is dat er wereldwijd naar schatting 4.000 datamakelaars zijn. Tientallen van hen hebben waarschijnlijk uw gegevens op dit moment. Je zou kunnen uitzoeken welke dat zijn en je er individueel voor afmelden, maar de onderzoekers van Incogni schatten dat dat 304 uur zou duren. Technisch haalbaar, maar enorm onpraktisch.

Werk slimmer door een geautomatiseerde gegevensverwijderingsservice te gebruiken

Een geautomatiseerde gegevensverwijderingsservice kan gegevensmakelaars beter opsporen dan u zou kunnen. Incogni gebruikt bijvoorbeeld een algoritme om dit zo efficiënt mogelijk te doen. Het verzendt vervolgens tientallen opt-out-verzoeken tegelijk, aangepast aan de opt-out-procedure van elke databroker.

Een van de vele problemen met gegevensmakelaars is dat ze de neiging hebben om uw informatie opnieuw toe te voegen nadat u zich hebt afgemeld. De enige manier om dit te omzeilen is om periodiek verzoeken om gegevensverwijdering opnieuw in te dienen.

De gegevensverwijderingsservice van Incogni doet dit automatisch en houdt uw gegevens zo lang als u wilt privé. Dit alles gebeurt zonder dat u een vinger hoeft uit te steken. Incogni behandelt zelfs afwijzingsverzoeken namens u. Je ontvangt regelmatig voortgangsrapportages via e-mail en je kunt altijd inloggen op een interactief dashboard, maar je kunt net zo goed helemaal niets doen.

gerelateerde berichten