Instellingen voor accountsynchronisatie van Windows 10 uitschakelen en verwijderen

Met Windows 10 kunt u instellingen synchroniseren op alle apparaten waarop u zich aanmeldt met uw Microsoft-account. Sommige van deze instellingen omvatten thema’s, taalvoorkeuren en wachtwoorden. Maar wat als u niet wilt dat uw oude instellingen worden overgezet? Hier leest u hoe u alle accountsynchronisatie-instellingen op Windows 10 kunt uitschakelen en verwijderen.

Hoe werken synchronisatie-instellingen?

Synchronisatie-instellingen werden voor het eerst geïntroduceerd met Windows 8 en zijn beschikbaar voor elk Windows 10-apparaat waarop u zich aanmeldt met uw Microsoft-account.

Wanneer u Sync-instellingen inschakelt, uploadt Windows standaard verschillende systeeminstellingen en voorkeuren naar OneDrive. Wanneer u zich aanmeldt bij een ander apparaat met hetzelfde account en waarop u ook synchronisatie-instellingen heeft ingeschakeld, worden die instellingen allemaal overgedragen. Het is erg handig als je bijvoorbeeld wilt dat je desktop en laptop er hetzelfde uitzien of als je al je instellingen wilt behouden bij een nieuwe installatie.

Het volgende is een lijst met de instellingen die worden gesynchroniseerd met uw Microsoft-account:

  10 manieren om uw Windows 10-pc te vergrendelen

Thema – Bureaubladachtergrond, gebruikerstegel, taakbalkpositie, enz.
Wachtwoorden – Windows-referentiebeheer, inclusief Wi-Fi-profielen
Taalvoorkeuren – Spellingwoordenboek, systeemtaalinstellingen
Toegankelijkheid – Verteller, schermtoetsenbord, vergrootglas
Andere Windows-instellingen – Een volledige lijst met andere Windows-instellingen

Accountsynchronisatie-instellingen op een apparaat uitschakelen

Als u de synchronisatie-instellingen in Windows 10 uitschakelt, kunt u beperken welke informatie Microsoft naar de cloud verzendt en op hun servers opslaat. Of u nu een enkele instelling wilt uitschakelen of helemaal wilt stoppen met synchroniseren, dit is hoe u voor eens en voor altijd controle over uw instellingen kunt krijgen.

Opmerking: als je meerdere apparaten hebt die allemaal synchronisatie-instellingen gebruiken met je Microsoft-account, moet je deze stappen voor elk apparaat volgen om de synchronisatie-instellingen volledig uit te schakelen en te verwijderen.

Open de app Instellingen door op de knop Start en vervolgens op het tandwiel Instellingen te klikken. U kunt ook op Win+I drukken.

Klik in het venster Instellingen op de optie “Accounts”.

Klik aan de linkerkant van de pagina Accounts op ‘Uw instellingen synchroniseren’.

  5 beste schilder-apps voor Windows 10

Als je nog steeds van het idee houdt om een ​​deel van je instellingen op verschillende apparaten te synchroniseren, maar je wilt beperken hoeveel informatie er wordt opgeslagen, probeer dan specifieke opties uit te schakelen onder het kopje ‘Individuele synchronisatie-instellingen’.

Anders, om de synchronisatie-instellingen helemaal uit te schakelen, zet u de hoofdschakelaar “Synchronisatie-instellingen” op de positie “Uit”. Hiermee worden alle subopties volledig uitgeschakeld.

Synchronisatie-instellingen verwijderen

Als u Synchronisatie-instellingen uitschakelt, voorkomt u dat uw apparaat instellingen naar OneDrive overdraagt ​​of ontvangt. Dat is misschien alles wat je wilt doen. Als u bijvoorbeeld meerdere computers heeft en u wilt dat de meeste van deze worden gesynchroniseerd, kunt u de synchronisatie-instellingen uitschakelen op de computers die u niet wilt synchroniseren.

Aan de andere kant, als je de synchronisatie-instellingen op al je apparaten hebt uitgeschakeld, kun je ook alle opgeslagen instellingen uit OneDrive verwijderen. Misschien ben je helemaal niet van plan de functie opnieuw te gebruiken en wil je die informatie gewoon van OneDrive af, of misschien wil je alleen alle instellingen verwijderen en vervolgens de synchronisatie-instellingen op je apparaten opnieuw inschakelen om een ​​nieuwe start te maken. Hoe dan ook, hier is hoe het te doen.

  Notities maken vanuit het actiecentrum in Windows 10

Opmerking: om alle gegevens van uw OneDrive-account te verwijderen, moet u eerst de synchronisatie-instellingen uitschakelen op alle apparaten die zijn verbonden met uw Microsoft-account.

Start uw browser en ga naar de Verwijder uw persoonlijke instellingen uit de cloud OneDrive-pagina. Scroll naar beneden en klik op “Verwijderen” om de instellingen die in de cloud zijn opgeslagen te verwijderen. Als u zich moet aanmelden, doet u dit met het account waarvan u de instellingen wilt verwijderen.

Klik op “Ja” wanneer om bevestiging wordt gevraagd.

Uw accountinstellingen zijn nu verwijderd van de servers van Microsoft. Elk nieuw apparaat waarmee u zich aanmeldt met uw Microsoft-account, neemt geen instellingen over van uw oude pc. En als u Synchronisatie-instellingen op een van uw apparaten opnieuw inschakelt, worden die instellingen opnieuw opgeslagen in OneDrive.

gerelateerde berichten