Internetstreaming: wat is het en hoe werkt het?

We streamen al heel lang inhoud van internet en het is zover gekomen dat internet synoniem is met services zoals Netflix en YouTube. Maar wat is streamen precies en hoe werkt het?

Streaming gebeurt beetje bij beetje

Als u een video wilt bekijken of een nummer op uw computer wilt afspelen, moet u deze eerst downloaden. Daar kun je niet omheen. Als je dit weet, kijk je misschien naar Netflix of Spotify en vraag je “hoe zijn we erachter gekomen hoe we video’s en muziek onmiddellijk kunnen downloaden?” Nou, dat is gewoon het ding. Wanneer u media streamt, wordt deze niet onmiddellijk naar uw computer gedownload; het wordt stuk voor stuk in realtime gedownload.

Het woord “streaming” is zelfbeschrijvend. Informatie komt op uw computer binnen in een continue, gestage stroom van informatie. Als het downloaden van films vergelijkbaar is met het kopen van flessenwater, is het streamen van films als het gebruik van een kraan om een ​​lege fles te vullen.

Je zou het streamen van een film kunnen vergelijken met het kijken naar een VHS-band. Wanneer u een VHS-band afspeelt, wordt elke seconde video en audio stukje bij beetje gescand. Dit gebeurt terwijl u in realtime kijkt, wat betekent dat eventuele onderbrekingen uw filmkijkervaring plotseling pauzeren of beëindigen.

Wanneer u een film of een nummer streamt, downloadt en decodeert uw computer kleine stukjes van een mediabestand in realtime. Als je een ongewoon snelle internetverbinding hebt, kan het zijn dat het bestand volledig is gedownload voordat je klaar bent met kijken of luisteren. Daarom blijft een stream soms een tijdje doorgaan, zelfs als het internet wegvalt. Dat gezegd hebbende, alles wat u streamt, gaat niet naar de permanente opslag van uw computer (hoewel sommige services, zoals Spotify, enkele kleine cachebestanden op uw apparaat plaatsen om toekomstige weergaven sneller te maken).

  Hoe (en waarom) Microsoft Word starten vanaf de opdrachtprompt

Bedrijven werken hard om snel te kunnen streamen

Het streamen van video en audio van internet is niet nieuw; het voelt gewoon nieuw omdat het eindelijk handig is. Het bekijken van een video of het afspelen van een nummer van een website was vroeger een vervelende en tijdrovende aangelegenheid. De stream zou constant stoppen en starten, en je zou minuten kunnen besteden aan het wachten op media om te bufferen (en soms zou het helemaal niet bufferen).

Maar de manier waarop streaming werkt, is grotendeels hetzelfde gebleven. Bestanden worden stukje bij beetje gedownload terwijl u ze bekijkt of beluistert. Het is de infrastructuur die is veranderd, en bedrijven zoals YouTube en Netflix hebben hard gewerkt (en veel geld uitgegeven) om die infrastructuur te bouwen.

YouTube en Netflix gebruikten vroeger slechts een of twee servers om hun inhoud te hosten, en het werkte niet. Gebruikers die ver van de servers verwijderd waren, ondervonden veel vertraging, en dagen met veel verkeer (bijvoorbeeld zaterdagavond) zouden streamingservers vertragen tot een crawl. Bedrijven hebben dit probleem opgelost door Content Delivery Networks (CDN’s) te bouwen om inhoud op te slaan en te verzenden. Een CDN is een dicht, wereldwijd netwerk van servers die allemaal dezelfde inhoud bevatten. Dit vermindert vertraging en voorkomt dat servers in dichtbevolkte gebieden overbelast raken.

Natuurlijk is een krachtig CDN nutteloos als al uw gebruikers waardeloze internetverbindingen hebben. In sommige opzichten lost dit probleem zichzelf in de loop van de tijd op. ISP’s strijden altijd om snellere, krachtigere internetverbindingen en ontwikkelingen zoals wereldwijd Google Fiber en 5G-internetverbindingen voor thuis zijn net over de horizon.

Maar sommige streamingdiensten en ISP’s hebben zich gerealiseerd dat, ondanks snelle internetverbinding thuis en dichte CDN’s, hoog wereldwijd internetverkeer streamingvertraging kan veroorzaken. Om nog maar te zwijgen van het gebruik van services zoals Netflix meer dan 15% van ’s werelds wereldwijde internetbandbreedte. Wanneer veel mensen het nieuwste seizoen van Stranger Things streamen, kan het hele internet vertragen.

Als gevolg hiervan hebben streamingdiensten de neiging om Open Connect Appliances (OCA’s) aan ISP’s te leveren. Deze OCA’s zijn in feite harde schijven die vol staan ​​met populaire films, liedjes en andere streambare inhoud, en ze verminderen de noodzaak voor uw ISP om uw internetverkeer om te leiden naar een Netflix- of Hulu-server. Dit maakt niet alleen het streamen sneller, maar het voorkomt ook dat het hele internet vertraagt ​​​​overgeleverd aan Netflix.

  De toekomst van telefoons: wat is opvouwbaar glas?

Live streaming levert nieuwe problemen op

Met live videostreaming op platforms zoals Facebook Live of Twitch gebeurt de informatie die u op uw computer ontvangt in realtime (of zo dicht mogelijk bij dat). Dus zoals je je kunt voorstellen, moet een livestreamer inhoud net zo snel kunnen uploaden als je inhoud kunt downloaden.

Terwijl een livestreamer hun video opneemt, wordt elke milliseconde van die video (en de bijbehorende audio) opgesplitst in minuscule kleine bestanden. Deze kleine bestanden worden gecomprimeerd en georganiseerd door een encoder, ze vliegen over het internet en uw computer downloadt ze beetje bij beetje. Omdat de bestanden zijn gecodeerd, kan uw computer ze samenvoegen tot een begrijpelijke video en zou er niet veel vertraging moeten zijn tussen u en de streamingbron.

Populaire livestreamingservices zoals Twitch en YouTube maken gebruik van een wereldwijd netwerk van servers om vertraging te verminderen en de kwaliteit van videostreaming te verbeteren. Maar alle live gestreamde video’s zijn overgeleverd aan de internetverbinding van een livestreamer. Zoals je je kunt voorstellen, kunnen livestreamers geen OCA’s gebruiken. Gelukkig heeft de ontwikkeling van snelle internetverbindingen voor thuis, zoals Google Fiber, livestreaming mogelijk gemaakt en zal de implementatie van 5G-internetverbindingen voor thuis de kwaliteit van livestreams een beetje verder brengen.

De toekomst van streaming is videogames

Het idee om videogames in je browser te spelen is niet erg nieuw. Een groot deel van het internet is gewijd aan kleine games, en er zijn genoeg mensen die specifiek op Farmville en Candy Crush op Facebook gaan. Maar sommige bedrijven proberen browsergamen een stap verder te brengen door streamingdiensten te creëren voor consolegames die veel resources nodig hebben.

  Hoe u uw wachtwoord op een Chromebook kunt wijzigen

Voor alle duidelijkheid: we hebben het niet over het livestreamen van Farm Simulator op Twitch, we hebben het over het op afstand spelen van videogames, zonder een speciale console of een computer van $ 1000. Met gamestreaming kan een server ver van je huis al het rekenwerk afhandelen dat nodig is om bronnen-hongerige games van stroom te voorzien. Diensten zoals die van Google Projectstroom en die van Nvidia GEFORCE NU beloof dat je waardeloze laptop van $ 100 zelfs de grootste, mooiste games kan spelen. Dit kan mensen veel geld besparen en het zal de barrière wegnemen die hardwarebeperkingen hebben ingesteld voor videogames.

Natuurlijk is het streamen van een videogame naar iemands computer een stuk moeilijker dan het streamen van een film. U bent niet geleidelijk een statisch bestand aan het downloaden; je manipuleert en werkt in realtime met een bestand. Als er enige vertraging is tussen de input van de controller en de activiteit op het scherm, is de game onspeelbaar. Je zou diensten als Skype en FaceTime kunnen zien als een voorloper op gamestreaming, omdat ze snelle tweerichtingsverbindingen vereisen. Maar gamestreaming moet veel naadlooser zijn.

Bron-zware game-streamingservices zijn nog niet mainstream of superbetrouwbaar, dus bedrijven hebben de mond gesnoerd over hun handelsgeheimen. Maar we weten wel dat ze in wezen in de voetsporen treden van Netflix. Bedrijven zoals Nvidia bouwen CDN’s die vol zitten met superkrachtige grafische kaarten, en Google probeert erachter te komen hoe Open Connect-apparaten vol games kunnen worden gekoppeld aan de snelle Google Fiber-internetdiensten voor thuis. Hoe dan ook, gamestreaming is de volgende stap in het verhaal van streaming media.

gerelateerde berichten