Ken de basisprincipes van informatiearchitectuur bij ontwerpen [+4 Tools]

Informatiearchitectuur (IA) is een uitstekende manier om inhoud in digitale producten te organiseren.

Of u nu een website, mobiele applicatie of e-commerce winkel bouwt, IA is een belangrijke overweging bij het ordenen en weergeven van inhoud.

De reden is dat als een gebruiker gemakkelijk en zonder problemen kan vinden waarnaar hij op zoek is, u een grotere kans heeft om hem te winnen en hem om te zetten in klanten.

Maar als u uw inhoud niet correct organiseert en weergeeft, kan dit leiden tot verwarring bij gebruikers en uiteindelijk uw site verlaten voor een andere. Daarom is IA cruciaal voor uw site.

In dit artikel bespreek ik IA, hoe het te doen en enkele van de beste IA-tools.

Laten we beginnen!

Wat is informatiearchitectuur?

Informatiearchitectuur is de praktijk van het duurzaam en effectief organiseren, structureren, labelen en presenteren van inhoud of informatie.

Hier kan de inhoud van alles zijn, zoals een website, delen van een website, blogpost, software, mobiele applicatie, online community, boek, online winkel, enzovoort. Het verbetert de vindbaarheid en bruikbaarheid voor gebruikers wanneer ze de site bezoeken en geeft inzicht in de beschikbare inhoud.

In dit informatietijdperk wordt IA gebruikt door UX-ontwerpers, informatie-architecten, contentmanagers en interactieontwerpers om hun inhoud op een zinvolle manier weer te geven. Informatiearchitectuur wordt gedaan op basis van het volgende:

  • De gebruiker en wat ze zoeken en hoe ze de inhoud zullen gebruiken
  • Inhoud of informatie waarmee de gebruiker te maken krijgt
  • Context of de omgeving waarin de gebruiker interactie heeft met de inhoud

Informatiearchitectuur versus UX

User Experience (UX) design is hoe een gebruiker denkt over het gebruik van een dienst, product of systeem. Het gaat om de perceptie van de gebruiker van de efficiëntie, het gebruiksgemak en het nut van het product. UX tilt informatiearchitectuur IA als fundament naar een hoger niveau.

Aan de andere kant gaat IA over het organiseren en presenteren van de inhoud van een site om gebruikers te helpen snel de inhoud te vinden waarnaar ze op zoek zijn.

Terwijl IA over structuur gaat, gaat UX over emotie.

Waarom gebruiken ontwerpers IA?

Informatiearchitectuur is cruciaal voor de online gebruikerservaring. En gebruikerservaring is een van de belangrijkste factoren die het succes van uw website, app of blog bepalen.

Als uw gebruikers tevreden zijn, zullen ze graag terugkomen om bij u te winkelen of uw blog meer te lezen. Maar als ze de informatie niet snel vinden of te veel afleiding krijgen, zullen ze niet blij zijn met uw site.

Ontwerpers besteden dus tijd aan het goed rangschikken en weergeven van informatie op de site, zodat gebruikers gemakkelijk de gewenste informatie kunnen vinden. En dit is wat informatie-architectuur in haar ware zelf is.

Informatiearchitecten proberen complexe inhoud te vereenvoudigen door navigatiesystemen en de juiste structuur toe te voegen aan de inhoud die beschikbaar is op de site. Op deze manier kunnen gebruikers gemakkelijk met de informatie omgaan en snel en probleemloos hun bestemming bereiken.

Belangrijkste ontwerpprincipes van IA

Het ontwikkelen van de informatiearchitectuur voor een site heeft tijd en geduld nodig, om nog maar te zwijgen van een goede strategie. Naast het logisch organiseren van de gegevens, moet u met verschillende zaken rekening houden, zoals gebruikersgedrag, toekomstbestendigheid, enz.

Hiervoor moeten ze ook de sitefunctionaliteit en inhoudsinventaris begrijpen. Als u er eenmaal klaar voor bent, moet u rekening houden met deze principes zoals die zijn opgesteld door Dan Brown, een informatiearchitect:

  • Het principe van keuzes: Hier wordt deze strategie gevolgd – minder is meer. U moet een minimaal aantal opties behouden om verwarring te voorkomen en de precisie te vergroten.
  • Het principe van objecten: behandel uw informatie als een levend object met gedefinieerde attributen, gedragingen en levenscycli.
  • Het principe van openbaarmaking: houd een voorbeeld van uw inhoud bij, zodat gebruikers ernaar kunnen kijken en het type informatie kunnen begrijpen dat dieper in de inhoud duikt.
  • Het principe van voordeuren: stel dat minstens de helft van de gebruikers een ander toegangspunt gebruikt dan de startpagina van uw site.
  • Het principe van voorbeelden: neem voorbeelden op wanneer u de inhoud in verschillende categorieën beschrijft.
  • Het principe van groei: stel dat de inhoud van de site zal groeien en maak het schaalbaar om de groei op te vangen.
  • Het principe van navigatie: houd de navigatie van uw site eenvoudig en vermijd het door elkaar halen van verschillende dingen om de complexiteit niet te vergroten.
  • Het principe van meerdere classificaties: bied uw gebruikers meerdere classificatieschema’s terwijl ze door uw inhoud bladeren.
  Top programmatische advertentieplatforms in 2022

Informatie-architectuur omvat dus veel dingen. Op basis van de grootte en het type van de site, moet u het goed doen en goed beheren om meer aandacht te trekken en het succes van uw bedrijf te vergroten.

Gemeenschappelijke methodologieën rond IA

Informatiearchitecten voeren vele activiteiten uit, waaronder het maken van navigatie, gegevensmodellering, onderzoek, labeling, wireframing, enzovoort. Hier zijn enkele van de methodologieën die betrokken zijn bij informatie-architectuur:

Gebruikers onderzoek

Om tot een goed ontwerp te komen, zijn informatiearchitecten nodig die grondig gebruikersonderzoek en -analyse uitvoeren. Het helpt hen de doelgroep van een project te begrijpen. Het wordt gedaan met behulp van enquêtes onder gebruikersinterviews, interviews met belanghebbenden, kaartsorteeroefeningen, bruikbaarheidstests, enzovoort.

Technieken zoals kaartsortering helpen informatie-architecten te leren hoe een gebruiker verschillende dingen en hun interactie met de applicatie zal categoriseren. Het laat ze ook leren hoe gebruikers de gegevens die in de app worden weergegeven, zullen gebruiken en wat ze ermee doen.

Na het uitvoeren van het onderzoek analyseren IA’s zorgvuldig de gepresenteerde gegevens in de vorm van spreadsheets, aanbevelingen, gebruikerspersonages, enz. Het laat zien wie de gebruiker is, hun doelen en hun manier van gebruik van uw app.

Navigatie maken

Hiërarchie en navigatie zijn een van de belangrijkste aspecten van informatiearchitectuur, dus het is cruciaal om dit correct en met strategie te doen.

Om een ​​goede hiërarchie te creëren, is een IA vereist om rekening te houden met de verwachtingen van gebruikers over welke inhoud ze in uw app willen zien en hoe ze er gemakkelijk mee kunnen communiceren en hun doel om naar uw site te komen vervullen.

Een organisatie die producten op haar website verkoopt, moet bijvoorbeeld productbeschrijvingen zorgvuldig plaatsen samen met enkele veelgestelde vragen om gebruikers te helpen enkele van de veelgestelde vragen te beantwoorden waarop ze graag een antwoord willen zien. De IA moet er dus voor zorgen dat beide onder elke productpagina worden geplaatst.

Etikettering

De IA’s zijn verantwoordelijk voor de beslissing waar de informatie moet worden geplaatst en hoe in de aanvraag. Zodra dit is gebeurd, moeten ze elke sectie een naam geven. Bij dit proces kunnen zowel IA’s als contentstrategen betrokken zijn.

Labelen omvat het correct rangschikken van alle links en inhoud op de site, terwijl ervoor wordt gezorgd dat de hiërarchie en navigatie goed zijn getiteld. Dit is een belangrijke stap die gebruikers helpt sneller en gemakkelijker informatie in de applicatie te vinden.

Wireframen

Wireframes zijn een goede manier om alle verbindingen tussen verschillende schermen weer te geven en te identificeren hoe een website praktisch zal werken. Het vereist dat IA’s de gegevens gebruiken die in de onderzoeksfase zijn verzameld en wireframes gebruiken om de gegevenshiërarchie weer te geven.

Wireframes zijn ook belangrijke informatie die wordt gedeeld met klanten. Bovendien gebruiken ontwerpers en ontwikkelaars wireframes als referentie bij het bouwen van prototypen, mockups en eindproducten als web- of mobiele applicaties.

Modellering van inhoud

Contentmodellering kan worden gedeeld met de contentstrategen van een organisatie. Dit proces brengt ontwikkelaars en IA’s samen om inhoudstypen te bepalen met hun structuur die gebruikersbehoeften, redactionele praktijken en zakelijke vereisten en logica vertegenwoordigt.

Voor het herontwerpen van een website, wil je misschien nieuwe datamodellen in kaart brengen om een ​​naadloze contentmigratie te garanderen. U kunt dit doen met behulp van spreadsheets om relatievereisten en bestandstypen in kaart te brengen. Als alternatief kan het direct in een contentmanagementsysteem (CMS) worden geïmplementeerd.

Metadata en taxonomieën

Een taxonomie betekent een reeks verschillende dingen die u kunt groeperen. In de wereld van informatiearchitectuur zijn taxonomieën records die laten zien hoe vergelijkbare gegevenstypen zijn gegroepeerd.

Een IA kiest dus een geschikte taxonomie voor een site of applicatie op basis van het mentale model van hun doelgroep. Ze kunnen hun inhoud ook taggen met metadata en gebruikers helpen de inhoud te vinden waarnaar ze op zoek zijn op basis van de weloverwogen taxonomie.

  De beste gratis Microsoft Office-alternatieven

Een e-commercebedrijf kan bijvoorbeeld een of meer taxonomieën overwegen, elk voor hun productcategorie, zoals kleding, woonaccessoires, enz.

Systemen zoeken

Als u een website heeft die een groot aantal producten aan klanten aanbiedt, is een zoekoptie een zeer nuttige manier om klanten te helpen de juiste producten te vinden.

Er zijn informatie-architecten nodig om een ​​krachtige zoekmachine aan de website toe te voegen met handige filters en sorteermogelijkheden. Ze beslissen ook hoe de inhoud op de site er na elke zoekopdracht uit zal zien.

Hoe te beginnen met IA in elk ontwerp?

IA is een belangrijke stap bij het maken van elk digitaal product, zoals een mobiele applicatie of een website, omdat het een logische structuur vereist. Als u eerder bekend bent op dit gebied, kunt u zelf informatiearchitectuur maken of een professional inhuren om dit voor u te doen.

Informatiearchitectuur vereist samenwerking van verschillende afdelingen, waaronder ontwerp, engineering, ontwikkeling en makers van inhoud. Hoewel de stappen kunnen verschillen voor een andere organisatie die IA uitvoert, is de basis min of meer hetzelfde.

Hier zijn enkele van de stappen die u moet nemen bij het maken van IA voor uw site.

Houd een inhoudsinventaris bij

Ga aan de slag met contentinventarisatie door alle content of informatie op een plek te verzamelen. Het helpt u bij het maken van een catalogus voor al uw digitale inhoud, inclusief uw lopende inhoud en ideeën.

Op deze manier krijgt u een idee van hoe uw bestaande site werkt en van de belangrijke pagina’s en secties, de belangrijkste subonderwerpen en onderwerpen, de kwaliteit van de inhoud en hoe de gegevens momenteel zijn georganiseerd.

Door een inhoudsinventaris bij te houden, kunt u ook bepalen welke dingen u weggooit, bewaart en andere dingen toevoegt die u mogelijk nodig heeft. U kunt alle gegevens in spreadsheets plaatsen om het beheer te vergemakkelijken.

Deze gegevens zijn gebaseerd op het project waaraan u werkt. Als u bijvoorbeeld aan een site werkt, inclusief huidige URL’s, paginatitel, laatste updatedatum, media, auteur, paginatype, trefwoorden, enz.

Werk bovendien uw verouderde inhoud bij terwijl u irrelevante stukken verwijdert die geen waarde toevoegen aan uw bezoekers of klanten. Als u dit doet, krijgt u meer inzicht in de ontbrekende gegevens, kunt u verbroken koppelingen beheren en kunt u andere belangrijke zaken regelen. Deze manier van het uitvoeren van een site-audit geeft u een duidelijk inzicht in hoe u uw website moet organiseren.

Voer gebruikersonderzoek uit

Nadat u een site-audit hebt uitgevoerd en hebt begrepen wat er moet gebeuren voor het ontwerp, volgt gebruikersonderzoek. Het omvat het maken van de koperspersoon en gebruikersinterviews. Met deze technieken kunt u de behoeften van uw gebruikers in kaart brengen, of dit nu uw oudere klanten of nieuwkomers zijn.

Om dit te doen, kunt u deze activiteiten uitvoeren:

  • Boomtesten: hiermee kunt u de reactie van uw gebruiker op labels en navigatie bekijken. Het geeft weer hoe gemakkelijk de bezoekers gegevens op uw website kunnen vinden.
  • Kaartsortering: het helpt u de gewoonten en het gedrag van gebruikers te leren om categorisering te vergemakkelijken.

Een ding om hier op te merken is om aantekeningen te maken na het uitvoeren van elk onderzoek. U kunt zien welke strategie werkt en welke u moet wijzigen om betere resultaten te krijgen.

Categorieën maken

Categorieën kunnen op meerdere manieren worden gemaakt, zoals persoonlijke gewoonten. Maar bij het maken van categorieën moet u ervoor zorgen dat het waarde toevoegt voor gebruikers.

Als u bijvoorbeeld een site heeft die is georganiseerd op basis van interne woordenschat en acroniemen, kan deze voor nieuwe gebruikers moeilijk te begrijpen zijn. Dus om categorieën te maken die voor uw publiek werken, kunt u beginnen met een volledige inhoudslijst. Voer vervolgens gebruikersonderzoek uit om de inhoud te groeperen en te prioriteren.

U kunt beginnen met het maken van categorieën die van toepassing zijn op grotere inhoudsgroepen met vergelijkbare onderwerpen. Als u bijvoorbeeld verschillende producten heeft, zoals t-shirts, jurken, overhemden, formele kleding, enz., kunt u deze groeperen als ‘kleding’. Nu kunt u kleding in verschillende secties verdelen, zoals herenkleding, dameskleding, enz.

Om tot de beste indeling te komen, kunt u frequente gebruikerstests uitvoeren en het onderzoek voor elke sectie gebruiken. U kunt ook onderzoek doen naar concurrenten om uw categorisatie-inspanningen te stimuleren.

Label uw categorieën

Nadat u al uw categorieën en subcategorieën hebt gemaakt, moet u ze allemaal labelen. En als u labels wilt maken, zorg er dan voor dat u dit goed doet, aangezien de manier waarop u elke categorie labelt, van invloed is op gebruikers terwijl ze de site gebruiken.

Enkele van de belangrijkste eigenschappen van een goed label zijn:

  • Het moet de aandacht van de gebruikers trekken met vertrouwde, snel te begrijpen termen zoals “Over ons”, “Home”, enz. Het zal gebruikers helpen te begrijpen welke pagina ze bereid zijn te openen en informatie te zoeken.
  • Een label moet laten zien wat een gebruiker ervan kan verwachten als hij op een label klikt.
  • Voeg context toe door afbeeldingen te gebruiken en maak het label begrijpelijker voor gebruikers.
  • Een label moet gemakkelijk te scannen zijn, zodat gebruikers snel de gebieden kunnen vinden waar ze naar antwoorden moeten zoeken. Vermijd hiervoor complexe of zeldzame woorden die lezers misschien moeilijker te begrijpen vinden.
  Hoe kan ik mijn Philo-account verwijderen

Zodra alles is gedaan, kunt u bruikbaarheidstests uitvoeren om ervoor te zorgen dat het goed voor hen werkt.

Voeg metagegevens en taxonomieën toe

Organiseer na het instellen van de labels elke categorie en prioriteer inhoud voor elke groep. Met metadata zijn verschillende taxonomieën eenvoudig terug te vinden. Zo kunnen bezoekers sneller de juiste producten of content vinden.

Om het proces efficiënt te maken, moet u het rustig aan doen, consistent zijn en enkele handige hulpmiddelen gebruiken.

Voeg een zoekfunctie toe

Door een “zoek”-functie toe te voegen, wordt de doorzoekbaarheid van producten of inhoud op uw site vergroot. Dus wanneer u een zoekfunctionaliteit voor uw site bouwt, zorg er dan voor dat u veel pagina’s of producten op uw site heeft, dat de navigatie goed is en houd rekening met de gewoonten van de gebruiker.

Op dit punt wilt u misschien ook een goede navigatie voor uw site ontwikkelen, zodat gebruikers gemakkelijk alle opties kunnen zien en deze kunnen gebruiken om te komen waar ze maar willen. U moet ook uw website-architectuur voltooien met de juiste wireframing, prototyping en datamodellering.

Gebruikers testen

Nadat bovenstaande stappen zijn doorlopen, moet uw informatiearchitectuur gereed zijn. En om ervoor te zorgen dat het goed is, voert u gebruikerstests uit. U kunt ook analytische gegevens gebruiken en gebruikersinzichten verkrijgen om uw inspanningen op het gebied van informatiearchitectuur vorm te geven.

Hulpmiddelen voor informatiearchitectuur

#1. Optimale werkplaats

Om gebruikers te helpen de juiste informatie te vinden, kunt u Optimal Workshop gebruiken en verbluffende architectuur creëren. U kunt eenvoudig hun boomtest- en kaartsorteerhulpmiddelen gebruiken om nieuwe IA’s te testen of bestaande ontwerpen te benchmarken.

Bovendien kunt u datavisualisaties gebruiken en er zeker van zijn dat uw ontwerp overeenkomt met de mentale modellen van uw gebruikers. Optimal Workshop helpt ook de ontwerpontwikkeling te versnellen door uw belanghebbenden bij elke stap te betrekken.

#2. Treejack van Optimal Workshop

Treejack is een ander aanbod van Optimal Workshop dat u zal helpen bij het creëren van een verstandige informatiearchitectuur voor uw site. Hiermee krijgt u binnen enkele seconden krachtige inzichten over uw site, zodat u betere zakelijke beslissingen kunt nemen.

Treejack helpt giswerk te voorkomen en stelt u in staat de problemen van gebruikers te begrijpen en betere strategieën te bedenken.

#3. FlowMapp

Ontwerp een uitzonderlijke informatiearchitectuur voor uw site terwijl u uw digitale producten, apps en sites bouwt met FlowMapp.

Het wordt vertrouwd door meer dan 200.000 gebruikers over de hele wereld vanwege de intuïtieve tools die u zullen helpen bij het verzamelen, samenwerken en organiseren van uw ontwerp-, ontwikkeling-, UX- en contentstrategie. FlowMapp maakt ook verbinding met Zoho, Slack, Intercom, etc. om uw werk eenvoudiger te maken.

#4. Adobe

Gebruik Adobe XD om u te begeleiden bij het maken van realistische prototypen die uw verhalen vertellen en u helpen helderdere ideeën met gemak en snelheid tot leven te brengen. Of u nu een webapp, website of game wilt ontwerpen, het staat voor u klaar.

Adobe XD is speciaal voor jou gemaakt met krachtige tools en deskundige tutorials en tips. Van wireframing tot ontwikkeling, Adobe XD is de one-stop-applicatie voor al je ontwerpbehoeften.

Conclusie

Informatiearchitectuur is een belangrijke stap bij het beheren van de inhoud van een site, zodat gebruikers sneller relevante informatie kunnen vinden. Hierboven zijn enkele van de principes en methodologieën uitgelegd die u kunt overwegen en enkele van de beste IA-tools kunt gebruiken om verbluffende ontwerpen te maken.

U kunt ook enkele beste wireframe-tools verkennen om uw productontwerp te verbeteren.