Microsoft Photos.exe Hoog geheugengebruik (OPGELOST) op Windows 10

Foto’s is de stockbeeldviewer op Windows 10. Het wordt geleverd met basishulpmiddelen voor het bewerken van afbeeldingen, een paar afbeeldingseffecten en een video-editor. De app komt van tijd tot tijd in de problemen en loopt vast bij grote fotoalbums of bij het importeren van foto’s van apparaten zoals een telefoon of camera.

Foto’s is misschien een aandelen-app, maar het is geen kerntool voor Windows 10. U kunt elke andere afbeeldingsviewer selecteren en deze op zijn plaats gebruiken. Het enige probleem is dat, hoewel je vrij bent om een ​​andere app te gebruiken, Foto’s de neiging hebben om in een opgeschorte staat te worden uitgevoerd.

Fix Microsoft.Photos.exe hoog geheugengebruik

De Foto’s-app werkt normaal gesproken in een opgeschorte staat. In theorie maakt dit het mogelijk om sneller te starten als je het zou lanceren, maar praktisch heeft het geen zin. Het duurt lang voordat de app uit de opgeschorte staat komt, maar als Foto’s in plaats van in een opgeschorte staat te werken veel geheugen gebruikt, heb je een ander probleem. Hier is hoe het te repareren.

  BDReader biedt paneeldetectie voor stripliefhebbers [Windows]

1. Sluit de achtergrondprocessen van Foto’s af

Als Foto’s te lang actief is geweest en u uw systeem niet routinematig opnieuw opstart, kan het geheugengebruik van de app uiteindelijk stijgen. Dit is waarschijnlijk een eenmalig iets dat kan worden opgelost door het systeem opnieuw op te starten. Volg deze stappen.

Klik met de rechtermuisknop op de taakbalk en selecteer Taakbeheer.
Ga naar het tabblad Processen en selecteer Foto’s Achtergrondtaakhost.
Klik op de knop Taak beëindigen.
Zoek naar Runtime Broker en selecteer het.
Klik op de knop Taak beëindigen.
Start het systeem opnieuw op.

2. Schakel live-tegel uit

De Foto’s-app ondersteunt een live-tegel en dit is soms de reden dat de app te veel geheugen gebruikt. Het heeft normaal gesproken te maken met het indexeren van foto’s door de app en het genereren van miniaturen wanneer er nieuwe foto’s op uw systeem worden gevonden.

  Hoe u internet traag kunt repareren na het downloaden van Windows 11

Open het Startmenu.
Klik met de rechtermuisknop op de app Foto’s en selecteer Meer> Live-tegel uitschakelen.
Start het systeem voor de goede orde opnieuw op.

3. Schakel OneDrive-synchronisatie uit

OneDrive synchroniseert foto’s rechtstreeks met de Foto’s-app. OneDrive is een andere aandelen-app op Windows 10 en het heeft de neiging om nogal wat verschillende delen van het besturingssysteem binnen te vallen. Het goede nieuws is dat je het kunt uitschakelen voor het synchroniseren van foto’s met Foto’s.

Open de Foto’s-app.
Klik rechtsboven op de knop meer opties.
Selecteer Instellingen in het menu.
Verwijder alle OneDrive-maplocaties.
Scroll naar beneden en zet de schakelaar ‘Toon mijn cloud-only content van OneDrive’ uit.
Start het systeem opnieuw op.

4. Foto’s verwijderen en opnieuw installeren

De Foto’s-app wordt van tijd tot tijd bijgewerkt en wordt ook bijgewerkt wanneer Windows 10 een functie-update ontvangt. Deze updates kunnen leiden tot problemen met de app en de eenvoudigste manier om ze op te lossen is door de app te verwijderen en opnieuw te installeren.

  Hoe u uw Linux-systemen kunt exporteren en importeren op Windows 10

Open PowerShell met beheerdersrechten.
Voer deze opdracht uit om de app Foto’s te verwijderen.

Get-AppxPackage *photo* | Remove-AppxPackage

Nadat het is verwijderd, installeert u de Foto’s-app van de Microsoft Store.

5. Probeer een andere app

Foto’s is niet slecht, maar je zult betere opties vinden voor Windows 10. Probeer IrfanView eens uit of zoek naar een ander hulpmiddel. Er zijn tal van gratis oplossingen van derden die u in plaats daarvan kunt gebruiken.

Conclusie

De Foto’s-app heeft in de loop der jaren sporadisch problemen gehad. Ze gebeuren meestal na een functie-update, maar buiten updates zal de app soepel werken. Als het werkt, kunt u de app verwijderen en opnieuw installeren om het probleem op te lossen.

gerelateerde berichten