Microsoft Store-fout 0x80073CFB oplossen

Met behulp van de Microsoft Store kun je de apps en games downloaden op je pc. Maar dit helpt u niet altijd zonder problemen of fouten. U kunt Microsoft Store-fout 0x80073CFB tegenkomen, waardoor u de apps of games niet kunt downloaden. Deze 0x80073CFB Microsoft Store-fout treedt op als gevolg van een storing in de app of soms treedt de activeringsfout 0x80073CFB op als gevolg van een verouderd Windows-besturingssysteem. Als u met dit probleem op uw computer wordt geconfronteerd, helpt deze gids u bij het oplossen van de foutcode 0x80073CFB met een reeks hacks voor probleemoplossing.

Microsoft Store-fout 0x80073CFB op Windows 10 oplossen

Hier volgen enkele veelvoorkomende redenen die foutcode 0x80073CFB, Microsoft Store-fout op uw Windows 10-pc veroorzaken.

  • Internetverbinding is niet stabiel.
  • De regio-, datum- en tijdinstellingen zijn onjuist
  • Een paar tijdelijke storingen in het aanmeldingsproces van Microsoft
  • Enkele noodzakelijke Windows-services werken niet
  • Er zijn een paar corrupte Windows Store-caches
  • Incompatibele DNS- en proxy-instellingen
  • Er zijn enkele Microsoft-app-updates in behandeling op uw Windows 10-pc.
  • De meest recente update is niet compatibel met de Microsoft Store-processen.
  • Eventuele corrupte componenten in uw gebruikersprofiel dragen ook bij aan het probleem.

Methode 1: eenvoudige probleemoplossing

1. Controleer de internetverbinding

Als je netwerkverbinding niet stabiel is, kun je geen online apps en programma’s verwerken. Zorg ervoor dat je internet stabiel is en dat er geen onderbrekingen zijn tussen je router en het apparaat. Voer een snelheidstest om te controleren of je voldoende netwerkstabiliteit hebt om Microsoft Store-apps foutloos te gebruiken.

Controleer ook of uw apparaat voldoet aan de onderstaande vereisten.

1. Wis alle storingen tussen uw router en apparaat.

2. Sluit een beperkt aantal apparaten aan op hetzelfde netwerk.

3. Zorg ervoor dat u de router hebt gekocht die is geverifieerd door uw internetprovider (ISP).

4. Gebruik geen oude, kapotte of beschadigde kabels.

Als u problemen ondervindt met de internetverbinding, raadpleegt u onze gids over het oplossen van netwerkverbindingsproblemen op Windows 10 om ze op te lossen.

2. Voer een malwarescan uit

Verschillende Microsoft-experts suggereren dat het scannen van een pc u zal helpen uw computer vrij van bedreigingen te houden. Als er virussen of malware-inbraken op uw pc zijn die bijdragen aan de 0x80073CFB Microsoft Store-fout en u dus geen van de Microsoft Store-apps kunt gebruiken. Daarom wordt u geadviseerd uw computer te scannen volgens de instructies in onze handleiding Hoe voer ik een virusscan uit op mijn computer?

Als u malware van uw computer wilt verwijderen, raadpleegt u ook onze handleiding Malware verwijderen van uw pc in Windows 10.

3. Windows-besturingssysteem bijwerken

Als er bugs op uw pc zitten, kunnen deze alleen worden verholpen na een Windows-update. Microsoft brengt regelmatig updates uit om al deze bugs op te lossen, waardoor Microsoft Store-fout 0x80073CFB wordt gesorteerd. Zorg er daarom voor dat u uw Windows-besturingssysteem hebt bijgewerkt en of er updates in behandeling zijn, gebruik dan onze gids Hoe u de nieuwste update van Windows 10 kunt downloaden en installeren

Controleer na het updaten van je Windows-besturingssysteem of je foutloos toegang hebt tot je Microsoft-app.

  Top 10 beste add-ons voor 3D-films op Kodi

4. Schakel Antivirus tijdelijk uit

Uw antivirusprogramma kan ten onrechte voorkomen dat nieuwe nieuwste updates op uw pc worden geïnstalleerd. Veel compatibiliteitsproblemen worden door verschillende Windows-gebruikers geïdentificeerd en zijn moeilijk te tolereren en op te lossen. Antivirussoftware zoals Norton en Avast kunnen de nieuwste updates van Windows Store-apps voorkomen en u wordt geadviseerd om ingebouwde antivirussoftware of antivirussoftware van derden tijdelijk uit te schakelen om hetzelfde probleem op te lossen. Lees onze gids over Antivirus tijdelijk uitschakelen op Windows 10 en volg de instructies om uw antivirusprogramma tijdelijk uit te schakelen op uw pc.

Nadat u het probleem op uw Windows 10-pc hebt opgelost, moet u ervoor zorgen dat u het antivirusprogramma opnieuw inschakelt, aangezien een systeem zonder beveiligingspakket altijd een bedreiging vormt.

5. Afmelden en opnieuw aanmelden

Fouten tijdens het aanmeldingsproces van een Microsoft-account kunnen bijdragen aan foutcode 0x80073CFB. Dus als u met de fout wordt geconfronteerd en geen idee heeft van welke reden dan ook, moet u zich afmelden bij uw account en opnieuw inloggen. Hier zijn een paar instructies om het te doen.

1. Druk op de Windows-toets en typ Microsoft Store.

2. Klik nu op Openen. Klik vervolgens op uw profielpictogram gevolgd door de optie Afmelden.

3. Klik nu op Aanmelden zoals weergegeven.

4. Selecteer nu uw Microsoft-account en klik op de knop Doorgaan.

5. Typ de inloggegevens en log opnieuw in op uw Microsoft-account om de activeringsfout 0x80073CFB op te lossen.

Methode 2: voer de probleemoplosser voor Windows Store-apps uit

Uw Windows 10-pc heeft een ingebouwde tool voor het oplossen van problemen om de Microsoft Store-fout 0x80073CFB op te lossen. Volg de onderstaande stappen om de probleemoplosser voor Windows Store Apps uit te voeren.

1. Ga naar het zoekmenu en typ Problemen met instellingen oplossen zoals weergegeven.

2. Selecteer de optie Aanvullende probleemoplossers zoals weergegeven.

3. Klik nu op Windows Store-apps gevolgd door Voer de probleemoplosser uit zoals weergegeven.

4. Als er problemen zijn vastgesteld na het probleemoplossingsproces, klikt u op Deze oplossing toepassen.

6. Volg ten slotte de instructies zoals vermeld in de komende prompts en start uw pc opnieuw op. Controleer of u een vaste foutcode 0x80073CFB hebt in het Microsoft Store-foutprobleem.

Methode 3: WLAN-stuurprogramma bijwerken/terugdraaien

Apparaatstuurprogramma’s brengen een verbinding tot stand tussen de hardware en het besturingssysteem van uw computer. Ook leiden defecte of corrupte stuurprogramma’s tot het besproken probleem. Veel gebruikers hebben gemeld dat het updaten van WLAN-stuurprogramma’s hen heeft geholpen het probleem op te lossen. Op dezelfde manier wanneer u uw stuurprogramma’s terugdraait, worden alle huidige versies van het hardwareapparaat verwijderd en worden eerder geïnstalleerde stuurprogramma’s op uw pc geïnstalleerd. Deze functie is erg handig wanneer een nieuwe driverupdate niet goed werkt met uw computer.

Methode 4: Installeer het WLAN-stuurprogramma opnieuw

Incompatibele stuurprogramma’s moeten opnieuw worden geïnstalleerd om het besproken Microsoft-probleem op te lossen. U wordt geadviseerd apparaatstuurprogramma’s alleen opnieuw te installeren als u geen oplossing kunt krijgen door ze bij te werken. Stappen om stuurprogramma’s opnieuw te installeren zijn heel eenvoudig en u kunt dit doen met behulp van een toepassing van derden of handmatig.

Volg onze gids Stuurprogramma’s verwijderen en opnieuw installeren op Windows 10 om stuurprogramma’s opnieuw te installeren op uw Windows 10-computer.

Controleer na het opnieuw installeren van netwerkstuurprogramma’s of u het besproken probleem hebt opgelost.

Methode 5. Voer de juiste regio, datum en tijd in

Als de tijd- en datuminstellingen in uw regio niet met elkaar worden gesynchroniseerd, voert u mogelijk geen functies uit in de Microsoft Store. Voordat u een taak in Microsoft Store installeert of uitvoert, moet u zich ervan bewust zijn dat deze apps uw computer controleren op bepaalde certificaten en als de tijd, zone en datum in dit stadium onjuist zijn, worden alle certificaten als ongeldig beschouwd leidend tot 0x80073CFB Microsoft Store-fout. Volg de onderstaande stappen om de datum- en tijdinstellingen aan te passen en te bevestigen:

  Importeer uw MS Office-woordenboek naar een andere pc of nieuwe installatie

1. Houd de Windows + I-toetsen tegelijk ingedrukt om Windows-instellingen te openen.

2. Klik nu op Tijd & Taal.

3. Zorg er vervolgens voor dat op het tabblad Datum en tijd Stel de tijd automatisch in en Stel de tijdzone automatisch in opties zijn ingeschakeld.

4. Klik vervolgens op Nu synchroniseren zoals hierboven aangegeven.

5. Schakel nu naar het tabblad Regio in het linkermenu en de optie Land of regio, zorg ervoor dat u de Verenigde Staten kiest zoals weergegeven.

Opmerking: als u de regio wijzigt, kunt u problemen oplossen met het oplossen van de activeringsfout 0x80073CFB als het probleem zich alleen voor een bepaalde regio voordoet. Zorg ervoor dat u de regio weer wijzigt in uw geografische gebied nadat u het probleem heeft opgelost.

Methode 6: Start Essential Windows Services opnieuw

Sommige belangrijke Windows-services zoals Windows Update en Background Intelligent Transfer-services moeten op uw computer zijn ingeschakeld om het Microsoft Store Error 0x80073CFB-probleem te voorkomen. De Background Intelligent Transfer-services gebruiken elke inactieve bandbreedte om de nieuwste updates te installeren, zodat uw computer alleen updates installeert als er geen andere installatie bezig is. Als deze services in uw systeem zijn uitgeschakeld, is de kans groter dat u met de besproken fout wordt geconfronteerd. Herstart daarom essentiële Windows-services zoals hieronder aangegeven.

1. Typ Services in het zoekmenu en klik op Als administrator uitvoeren.

2. Blader nu naar beneden en dubbelklik op Background Intelligent Transfer Service.

3. Selecteer nu het opstarttype op Automatisch, zoals afgebeeld.

Opmerking: als de servicestatus Gestopt is, klik dan op de Start-knop. Als de servicestatus Running is, klikt u op Stop en start u het opnieuw.

4. Klik op Toepassen en vervolgens op OK om de wijzigingen op te slaan. Controleer of u de besproken fout kunt herstellen.

5. Herhaal al deze stappen voor andere Windows-services zoals Cryptographic, Network Location Awareness, MSI Installer en Windows Update Services.

Methode 7: Reset Windows Store App Cache

Corrupte cache en corrupte gegevens in Microsoft Store dragen bij aan 0x80073CFB Microsoft Store-fout. Volg de onderstaande instructies om de Windows Store-cache te verwijderen.

1. Start het dialoogvenster Uitvoeren door tegelijkertijd op de Windows + R-toetsen te drukken.

2. Typ nu wsreset.exe en druk op Enter.

Methode 8: Apps-updates installeren

Om de activeringsfout 0x80073CFB op te lossen, moet u ervoor zorgen dat alle toepassingen in uw Microsoft Store-bibliotheek zijn bijgewerkt naar de nieuwste versie. Als er veel updates in behandeling zijn, kunnen nieuwe updates of installaties tijdens het proces verschillende fouten tegenkomen. Volg de onderstaande stappen om updates van de Microsoft Store-app te installeren.

1. Ga naar het zoekmenu en typ Microsoft Store. Klik vervolgens op Openen.

2. Klik vervolgens op het pictogram Bibliotheek in de linkerbenedenhoek van het Microsoft Store-venster.

3. Klik vervolgens op de knop Updates ophalen zoals weergegeven.

4. Klik vervolgens op de knop Alles bijwerken zoals gemarkeerd.

5. Wacht tot de updates zijn gedownload naar uw Windows 10-pc en zorg ervoor dat uw apps en games up-to-date zijn om de activeringsfout 0x80073CFB op te lossen.

Methode 9: Recente update verwijderen

Eventuele eerdere incompatibele updates op uw Windows 10-pc staan ​​mogelijk niet toe dat er nieuwe updates worden gedownload. Daarom wordt u geadviseerd om de recente updates die op uw computer worden geïnstalleerd te verwijderen om Microsoft Store-fout 0x80073CFB op te lossen. Het is heel gemakkelijk om de taak uit te voeren en de stappen worden als volgt gedemonstreerd.

  Hoe u de klokwidget op uw startscherm kunt stileren en vergroten/verkleinen

1. Druk op de Windows-toets en typ Configuratiescherm. Klik vervolgens op Openen zoals weergegeven.

2. Klik nu op de optie Een programma verwijderen in het menu Programma’s, zoals afgebeeld.

3. Klik nu op Geïnstalleerde updates weergeven in het linkerdeelvenster, zoals weergegeven.

4. Zoek en selecteer nu de meest recente update door te verwijzen naar Geïnstalleerd op de datum en te klikken op de optie Verwijderen zoals hieronder weergegeven.

5. Bevestig ten slotte elke prompt en start uw computer opnieuw op en controleer of u de activeringsfout 0x80073CFB op Windows 10 hebt kunnen oplossen.

Methode 10: SoftwareDistribution-mapbestanden verwijderen

Maar als u de 0x80073CFB Microsoft Store-fout tegenkomt, is er nog een eenvoudige oplossing om deze problemen op te lossen. Stop eerst de Windows Update-service en verwijder de map SoftwareDistribution in uw bestandsverkenner. Start vervolgens opnieuw de Windows Update-services. Lees onze gids, SoftwareDistribution-map op Windows 10 verwijderen om verder te gaan.

Methode 11: Registreer de Microsoft Store-app opnieuw

Als bovenstaande methoden u niet helpen bij het oplossen van de activeringsfout 0x80073CFB, kan het opnieuw registreren van de Windows Store u helpen. Volg zoals hieronder aangegeven.

1. Navigeer naar het zoekmenu en typ Windows PowerShell. Klik vervolgens op Als administrator uitvoeren zoals weergegeven.

2. Plak nu de volgende opdrachtregel in de Windows PowerShell en druk op Enter.

PowerShell -ExecutionPolicy Unrestricted -Command "& {$manifest = (Get-AppxPackage Microsoft.WindowsStore).InstallLocation + 'AppxManifest.xml' ; Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register $manifest}

4. Wacht tot de commando’s zijn uitgevoerd en nu zul je de besproken fout niet meer tegenkomen.

Methode 12: Microsoft Store opnieuw installeren

Als geen van de hierboven besproken methoden u heeft geholpen bij het oplossen van Microsoft Store-fout 0x80073CFB, is de laatste optie om het probleem op te lossen het opnieuw installeren van Microsoft Store. Dit verwijderingsproces kan niet worden geïmplementeerd via het Configuratiescherm of de instellingenprocedure. Met PowerShell-opdrachten kunt u Microsoft Store opnieuw installeren, zoals hieronder wordt besproken.

1. Start PowerShell met beheerdersrechten zoals hierboven beschreven.

2. Typ nu get-appxpackage –allusers en druk op Enter.

3. Zoek nu naar Microsoft.WindowsStore Name en kopieer de invoer van PackageFullName.

4. Ga nu naar een nieuwe regel in het PowerShell-venster en typ remove-appxpackage gevolgd door een spatie en de regel die u als volgt hebt gekopieerd:

remove-appxpackage Microsoft.WindowsStore_22202.1402.2.0_x64__8wekyb3d8bbwe

Opmerking: de opdracht kan enigszins variëren, afhankelijk van de versie van Windows die u gebruikt.

5. Nu wordt Microsoft Store van uw pc verwijderd. Start nu uw Windows 10-pc opnieuw op.

6. Om het vervolgens opnieuw te installeren, opent u Windows PowerShell opnieuw als beheerder en typt u de volgende opdracht.

Add-AppxPackage -register "C:Program FilesWindowsAppsMicrosoft.WindowsStore_11804.1001.8.0_x64__8wekyb3d8bbweAppxManifest.xml" –DisableDevelopmentMode

7. Ten slotte wordt Microsoft Store opnieuw op uw pc geïnstalleerd en krijgt u het besproken probleem niet meer te zien.

***

We hopen dat de gids nuttig was en dat je de Microsoft Store-fout 0x80073CFB op je Windows 10-pc hebt kunnen oplossen. Blijf onze pagina bezoeken voor meer toffe tips & tricks en laat hieronder je reactie achter. Laat ons weten waar je de volgende keer over wilt leren.

gerelateerde berichten