Simkaart repareren werkt niet op Android

Als je een nieuwe simkaart of een oude simkaart hebt gekocht en deze in je Android-smartphone hebt gestoken om toegang te krijgen tot internet, heb je een probleem met je telefoon ondervonden, waarbij nu de simkaart niet is gedetecteerd. U hebt de simkaart verschillende keren verwijderd om opnieuw te controleren of deze correct is geplaatst, maar u krijgt nog steeds dezelfde fout. Je bent misschien gefrustreerd en hebt geen opties meer om te proberen. Als u zich afvraagt ​​​​hoe u dit probleem met het niet-werkende SIM-slot kunt oplossen, bent u bij het juiste artikel. Hier bespreken we waarom de fout optreedt en de juiste oplossingen om het Android-probleem met de SIM-kaart effectief op te lossen. Laten we beginnen.

Hoe SIM-kaart te repareren werkt niet op Android

Hieronder staan ​​de belangrijkste redenen voor dit Android-probleem:

  • Vliegtuigmodus is ingeschakeld
  • Niet-ondersteunde netwerkmodus
  • Uitgeschakelde simkaart
  • Onjuiste netwerk-APN-instellingen
  • SIM-kaart verkeerd geplaatst
  • Corrupte gegevens in de cache
  • SIM-kaart probleem

Opmerking: aangezien smartphones niet dezelfde instellingen hebben en daarom van fabrikant tot fabrikant verschillen, moet u ervoor zorgen dat de instellingen correct zijn voordat u deze wijzigt. De volgende methoden zijn geprobeerd op Moto G (8) power lite – Android 10 (Stock).

Methode 1: Basismethoden voor probleemoplossing

Hier zijn een paar basismethoden voor probleemoplossing om de SIM-kaart te repareren die niet werkt op een Android-apparaat.

1A. Telefoon opnieuw opstarten

Ingevoegde SIM-kaarten vereisen mogelijk een herstart om te initialiseren in het geval van een nieuw geïnstalleerde. Volg de onderstaande stappen:

1. Houd de aan/uit-knop ingedrukt.

2. Tik vervolgens op Opnieuw opstarten.

1B. Schone gouden kant van simkaart

De gouden kant van de simkaart trekt na verloop van tijd stof aan dat met een zachte doek kan worden schoongemaakt. Verwijder de simkaarthouder en de simkaart om de gouden kant van de simkaart schoon te maken. Schuif de simkaart naar binnen. Dit kan het probleem oplossen dat het probleem met de SIM-sleuf niet werkt.

Foto door Manik Roy op Unsplash

1C. Probeer een andere simkaart

Soms twijfel je eraan dat de simkaart niet werkt. Er is mogelijk een probleem met de simkaarthouder. Het kan beschadigd zijn of niet functioneel zijn. Als dit het geval is, kunt u proberen een andere werkende simkaart in de simkaarthouder te plaatsen om te zien of deze werkt. Als het apparaat nog steeds de foutmelding SIM-kaart niet gedetecteerd weergeeft, is er mogelijk een probleem met het apparaat of de SIM-kaarthouder.

  Hoe OK Google op Android uit te schakelen

1D. Probeer een andere Android-mobiel

Als het plaatsen van een andere simkaart op uw huidige Android-apparaat niet werkt, probeer dan de simkaart in een ander Android-apparaat te plaatsen, aangezien er een kans is op hardwareproblemen in het apparaat zelf.

Foto door Shiva ID op Unsplash

1E. Vliegtuigmodus uitschakelen

Een probleem met de netwerkontvangst kan ertoe leiden dat SIM-kaarten het type problemen niet detecteren. Om deze problemen op te lossen, helpt het om de vliegtuigmodus in en uit te schakelen om de problematische netwerkontvangst te blokkeren en te kijken of de simkaart wordt gedetecteerd.

1. Ga naar het meldingenpaneel op uw apparaat door de bovenste meldingsbalk op het scherm naar beneden te vegen.

2. Tik op het pictogram Vliegtuigmodus om het in te schakelen als het standaard is uitgeschakeld.

3. Wacht een paar seconden en tik op het pictogram Vliegtuigmodus om het uit te schakelen.

Methode 2: Simkaart inschakelen

Mogelijk hebt u per ongeluk de simkaart uitgeschakeld in de instellingen. In Android is er een schakelaar om de simkaart uit te schakelen terwijl deze in gebruik is. Volg de onderstaande stappen:

1. Veeg omlaag op het startscherm en tik op het tandwielpictogram om het instellingenmenu te openen.

2. Tik vervolgens op Netwerk & internet.

3. Tik op SIM-kaarten.

4. Schakel de schakelaar voor de geplaatste SIM-kaarten in als deze is uitgeschakeld.

Methode 3: Android-besturingssysteem bijwerken

Houd uw Android-telefoon altijd up-to-date om software- en hardwareconflicten te voorkomen. Volg de onderstaande stappen om uw telefoon bij te werken:

1. Ga naar Instellingen vanuit het meldingenpaneel.

2. Veeg omlaag en tik op Systeem.

3. Tik nu op Geavanceerd.

4. Tik vervolgens op Systeemupdates om te controleren op updates.

4A. Als er een update beschikbaar is, installeert u de update en start u uw apparaat opnieuw op.

4B. Als uw Android-besturingssysteem up-to-date is, zal het zeggen Uw systeem is up-to-date.

Methode 4: Zoek handmatig naar netwerkoperators

Soms kunnen de instellingen van uw provider worden gewijzigd vanwege systeemconflicten als gevolg van netwerk- of gegevensconflicten. Hierdoor kan het zijn dat het Android-probleem met de simkaart niet werkt. Volg de onderstaande stappen om hetzelfde op te lossen:

  Hoe Flash-berichten in Android uit te schakelen

1. Veeg het meldingsmenu omlaag vanaf het startscherm en tik op het pictogram Instellingen.

2. Tik op Netwerk & internet.

3. Tik nu op Mobiel netwerk.

4. Tik nu op Geavanceerd.

5. Schakel de schakelaar voor de optie Automatisch netwerk selecteren uit.

6. Tik nu op Netwerk kiezen.

6. Kies nu handmatig uw netwerkoperator.

Methode 5: APN-instellingen maken en bijwerken

Dit probleem kan soms optreden als het toegangspunt van uw SIM-kaartaanbieder niet is geconfigureerd. U kunt proberen de APN handmatig te bewerken om te zien of het Android-probleem met de simkaart niet werkt. Volg de onderstaande stappen:

1. Ga naar Instellingen en tik op Netwerk & internet.

2. Tik op Mobiel netwerk.

3. Tik op Namen toegangspunten.

4. Tik op de drie stippen en selecteer Resetten naar standaard.

5. Tik nu op het pictogram + en voeg de APN-details toe.

Opmerking: de details van APN zijn beschikbaar op de officiële website van de provider (bijv. Vodafone).

6. Als je klaar bent, tik je op het vinkje in de rechterbovenhoek.

Methode 6: Netwerkinstellingen resetten

Oudere bestanden en instellingen in de cache kunnen een conflict veroorzaken met de simkaart en netwerkproblemen veroorzaken, zoals het niet detecteren van de simkaart. Om dit op te lossen, moet u mogelijk de cache met netwerkinstellingen op uw telefoon handmatig wissen.

1. Open Instellingen.

2. Scroll naar beneden en tik op Systeem, gevolgd door Opties voor resetten.

3. Tik ten slotte op de optie Reset, Wi-Fi, mobiel en Bluetooth.

4. Tik op RESET INSTELLINGEN.

5. Voer uw pincode of wachtwoord in als daarom wordt gevraagd.

6. Tik nogmaals op de RESET INSTELLINGEN optie.

Methode 7: SIM-kaartcache wissen

Er is een systeem-app genaamd SIM-kaartmanager (of SIM-toolkit op sommige apparaten). Het kan nuttig zijn om de gegevens en het cachegeheugen hiervan te wissen. Volg de onderstaande stappen:

1. Ga naar het menu Instellingen vanuit het menu voor snelle toegang.

2. Tik op de Apps & meldingen.

3. Tik op het pictogram met drie stippen in de rechterbovenhoek en selecteer Systeem weergeven.

4. Tik op SIM-toolkit.

5. Tik vervolgens op Opslag & cache.

6. Tik ten slotte op CLEAR CACHE.

Methode 8: interne gegevens in de cache van Android wissen

Het is de moeite waard om de interne Android-cache te wissen, aangezien de cache na verloop van tijd verstopt raakt en later problemen veroorzaakt. Volg de onderstaande stappen:

  17 Beste Instagram Story Saver-app voor Android

1. Veeg het meldingenpaneel omlaag en ga naar Instellingen.

2. Veeg omlaag en tik op Opslag.

3. Tik nu op Interne gedeelde opslag.

4. Tik ten slotte op Gecachte bestanden om bestanden te verwijderen.

Dit kan het Android-probleem met de simkaart oplossen

Methode 9: opstarten in veilige modus

Het is mogelijk dat apps de initialisatie van de simkaart kunnen verstoren. Als dat het geval is, kunt u proberen uw mobiel op te starten in de veilige modus. Veilige modus laadt alleen de apps die nodig zijn om het apparaat te starten zonder door de gebruiker geïnstalleerde apps. Als uw simkaart werkt, zijn er mogelijk problemen met een van uw apps.

1. Houd de aan/uit-knop ingedrukt.

2. Houd in het pop-upmenu de optie Uitschakelen ingedrukt totdat de veilige modus verschijnt.

3. Tik op OK om opnieuw op te starten in de veilige modus.

U ziet onderaan ook de woorden Veilige modus op uw startscherm.

Methode 10: Fabrieksreset uitvoeren

Als al het andere faalt, kunt u een fabrieksreset proberen om te zien of dat werkt. Gebruik deze methode als laatste redmiddel, omdat hiermee alle gegevens van uw telefoon worden gewist. Het is verstandig om een ​​back-up van al uw gegevens te maken voordat u deze stap uitvoert. Volg de onderstaande stappen om op te lossen dat de simkaart niet werkt op Android:

1. Open Instellingen en tik op Systeem.

2. Tik nu op Reset-opties, gevolgd door Wis alle gegevens (fabrieksreset).

3. Tik op de knop Alle gegevens wissen.

4. Voer uw pincode of eventueel patroon in.

5. Tik op Gegevens wissen om de fabrieksinstellingen te herstellen.

Methode 11: Neem contact op met het klantenservicecentrum

Als geen van de bovenstaande methoden heeft gewerkt en uw Android-mobiel nog steeds onder de garantie valt, kunt u uw mobiele telefoon inleveren bij het dichtstbijzijnde servicecentrum. Als het niet onder de garantie valt, is het toch de moeite waard om je mobiel naar het servicecentrum te brengen, omdat de servicetechnici de problemen waarschijnlijk kunnen oplossen.

***

We hopen dat het bovenstaande artikel over het probleem met de fix-simkaart die niet werkt met Android nuttig was en dat u uw probleem kon oplossen en oplossen. Laat ons in de opmerkingen weten welke van de methoden het probleem voor u heeft opgelost. Vergeet ook niet om uw vragen of feedback over dit artikel te delen. Bedankt!

gerelateerde berichten