Verkooppijplijnbeheer is eenvoudig met Bigin [+ 3 Alternatives]

Zoho Bigin is een intuïtieve en ongecompliceerde CRM voor verkooppijplijnbeheer. Het is zeer geschikt voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) omdat het u niet overlaadt met onnodige functionaliteiten.

Als u een MKB-persoon bent, moet u weten dat het een grote uitdaging is om de verkooppijplijn voor verschillende producten/diensten, verkoopleads en bedrijfsgegevens te beheren. Bovendien moet u contact opnemen met klanten om hen betrokken te houden bij uw aanbod of diensten.

Om alle problemen in één pakket aan te pakken, hebben software-as-a-service (SaaS)-providers CRM-software voor klantrelatiebeheer op locatie of in de cloud ontwikkeld.

Maar niet alle CRM’s zijn geschikt, omdat MKB’s bruikbaarheid, gebruiksgemak en betaalbaarheid vereisen. Om dit vacuüm te vullen, heeft Zoho CRM een op kleine bedrijven gerichte verkooppijplijn en app voor leadbeheer uitgerold, bekend als Bigin. Lees verder om te ontdekken hoe eenvoudig het beheer van verkooppijplijnen is met Bigin by Zoho CRM.

Wat is verkooppijplijnbeheer?

Het verkoopproces is een complex geheel van gebeurtenissen. Verkoopleads of managers verdelen daarom alle verkoopfasen en zetten ze op een spreadsheet of whiteboard voor eenvoudige visualisatie. Zo’n stroomdiagram van verkoopgebeurtenissen staat bekend als een verkooppijplijn.

Een verkooppijplijn omvat voornamelijk taken zoals inkomende verkoopopties en hen door verschillende fasen leiden om de deal als gewonnen of verloren te sluiten. Het proces van het beheren van al deze taken samen met de verkoper die bij deze cyclus betrokken is, staat bekend als verkooppijplijnbeheer.

Vóór het digitale tijdperk gebruikten verkoopteams meestal plaknotities op whiteboards om de verkooppijplijn te visualiseren en te beheren. Maar naarmate de digitale technologie vorderde en spreadsheets ontstonden, begonnen bedrijven tools zoals Microsoft Excel te gebruiken.

Het beheren van verschillende verkooppijplijnen is echter lastig in spreadsheets en u hebt robuustere software nodig die de leads automatisch in de verkooppijplijn plaatst. Dit stelt u in staat om handmatig de klant te bereiken en te overtuigen in plaats van spreadsheets te beheren.

Verschillende CRM-softwareontwikkelaars hebben hun best gedaan om complexe tools voor verkooppijplijnen te maken. Maar de meeste hiervan zijn zo dubbelzinnig dat u alleen voor de tool meerdere operators nodig hebt. Maar Zoho heeft een eenvoudige CRM voor verkoop gemaakt die echt intuïtief en gemakkelijk voor uw portemonnee is.

Maak kennis met Bigin door Zoho CRM

Bigin is een nieuwe, op pijplijn gebaseerde verkoop-CRM die is gebouwd op het Zoho CRM-platform. Zoho heeft de CRM ontwikkeld, rekening houdend met de behoeften van micro-, kleine en middelgrote bedrijven die hun verkoopactiviteiten moeten optimaliseren. De uitrol van de tool is net op tijd, aangezien wereldwijde bedrijven een uitdagende digitale transformatie doormaken waarop de meeste bedrijven zich niet van tevoren hebben voorbereid.

Hoewel bedrijven op ondernemingsniveau de investeringen en middelen hebben om het bedrijf voort te zetten zonder inkomsten te verliezen, is dat niet het geval voor het MKB. Met de bedrijfstransformatie moeten MKB-bedrijven de hele verkooppijplijn opnieuw configureren, wat uiteindelijk inkomsten kost. In plaats daarvan kunnen MKB-bedrijven gratis aan de slag met Bigin en upgraden naar een abonnementspakket dat past bij hun verkoopactiviteiten.

  13 Zoekhulpmiddelen voor domeinnamen voor uw bedrijf - Domeinzoeker

Omdat de Bigin-app geen leercurve heeft, is het voor de bedrijfseigenaren of kleine teams gemakkelijker om de app in de cloud te gebruiken en betere resultaten te zien. Het heeft een intuïtieve gebruikersinterface met verschillende verkooppijplijnvelden, visualisatiefilters en aangepaste velden.

De tool-interface is goed georganiseerd en verdeelt de werkruimte in een navigatievenster aan de linkerkant en een taakbord aan de rechterkant. Net boven het taakbord vindt u ook een aanpassingspaneel waarmee u de pijplijn, deal en vervaldatums kunt wijzigen.

De tool maakt het beheer van verkooppijplijnen een fluitje van een cent, aangezien u alle bronnen en gegevens in één gezellige werkruimte krijgt. U kunt vanuit pijplijnen eenvoudig overschakelen naar Contacten, Bedrijven, Producten, Activiteiten en Dashboards om de volledige verkoopoperatie te overzien.

Kenmerken van Bigin

Hieronder volgen de essentiële functies waarnaar u moet zoeken in een verkoop-CRM voor het MKB. Bigin biedt dit allemaal:

#1. Boeiende zakelijke vooruitzichten

Communicatie met de verkoopleads is de sleutel tot succesvolle deals. Zodra u leads uit uw bron importeert, kunt u ze beheren op Bigin voor een 360-gradenweergave van leads. U kunt naadloos contact opnemen met klanten via telefoongesprekken, e-mails, digitale formulieren en tweets, rechtstreeks vanuit de Bigin-app.

#2. Verkooppijplijnen beheren

Pijplijnbeheer is de kernfunctie van Bigin. Subfuncties zoals meerdere pijplijnen en pijplijnweergave houden je Bigin-werkruimte overzichtelijk. Toch heb je met één klik toegang tot alle leads en hun conversie naar het verkoopproces.

Het biedt ook aangepaste CRM-velden, zodat u verkoopgegevens kunt visualiseren zoals u dat wilt. Bovendien kunt u met activiteitenbewakingsmodules elke verkooplead oppikken die binnenkort een vervolggesprek nadert en een teamlid op de hoogte stellen om het gesprek te sluiten.

#3. Beveiliging van zakelijke gegevens

U kunt de toegang tot CRM-gegevens beheren via rollen en profielen. Daarom kunt u ervoor zorgen dat alleen een specifieke persoon toegang heeft tot bepaalde dealgegevens. Mochten er zich data-incidenten voordoen, dan weet u wie er aan de klant of deal heeft gewerkt.

U kunt ook een audit van het volledige CRM uitvoeren om te visualiseren wie welke activiteit heeft uitgevoerd die heeft geleid tot problemen met het sluiten van een deal. Bovendien voldoet uw bedrijf automatisch aan de AVG, aangezien Zoho Bigin op zijn platform host.

#4. App-integraties van derden

Bigin kan eenvoudig worden geïntegreerd met meer dan 100 apps van Zoho en externe leveranciers. Bijvoorbeeld:

  • Integreer met Zoho Forms en Zoho Analytics voor business intelligence.
  • Synchroniseer met Mailchimp voor moeiteloze e-mailmarketing.
  • Plan klantvergaderingen via Zoom rechtstreeks vanuit de Bigin-app.
  • Stel RingCentral of Constant Contact in voor telefoniediensten.

#5. Mobiele apps

Bigin is een mobiel-ready CRM. U kunt Bigin by Zoho CRM installeren vanaf: App Winkel of Play Store voor compatibele mobiele apparaten. Met de mobiele app kun je bijna alle taken vanaf een smartphone uitvoeren. Daarom kunt u verkoopactiviteiten uitvoeren terwijl u op reis bent.

Meer deals sluiten met Bigin

Meervoudig pijplijnbeheer is het belangrijkste element bij het sluiten van meer deals dan voorheen. U kunt verschillende verkoopkanalen creëren voor verschillende klanten en de workflows efficiënt beheren. U kunt de fasen van de verkoop ook handmatig aanpassen, zodat u nooit enig inzicht in de klantervaring misloopt.

U kunt eenvoudig meerdere deals maken voor verschillende leads en producten. Wijs de deals vervolgens toe aan een of meer medewerkers van uw verkooppersoneel. De deals bevatten Kanban-achtige taken die het verkooppersoneel tijdig moet voltooien. U kunt verkooppijplijngebeurtenissen bekijken vanuit het scherm Activiteiten om te controleren of uw team op schema werkt of niet.

  Screencasts maken in de hoogste resolutie van uw monitor [OS X]

U kunt ook de algehele verkoopstatus bekijken door naar het Bigin-dashboard te kijken. Hier vindt u belangrijke prestatiestatistieken zoals gewonnen deals, verloren deals, openstaande deals, voltooide oproepen, enz.

Waarom Bigin voor Sales Pipeline Management?

Startups, micro-, kleine en middelgrote bedrijven moeten zich richten op verkoop met een evenwichtige klantenservice. Bovendien moeten deze bedrijven zich richten op interne verkoopactiviteiten in plaats van outsourcing. Hoewel automatisering een belangrijk voordeel is voor dergelijke scenario’s, moet u zich ook voorbereiden op doe-het-zelfoplossingen (DIY).

Bigin geeft je al het bovenstaande. U kunt de fase van de CRM-instellingen overslaan en meteen beginnen met verkopen. Dankzij kant-en-klare en bewerkbare sjablonen van Bigin. U kunt de verkooppijplijn ook op elk moment wijzigen wanneer er een wijziging is in de verkoopstrategie of het klanttype.

U kunt kiezen uit onroerend goed, softwareadvies, juridische zaken, verzekeringen, enz., sjablonen voor verkoopbeheer. U kunt ook verschillende teams opzetten, zoals onboarding van klanten, orderafhandeling, lancering van websites, fondsenwerving voor startups, enz., als u toegewijde groepen wilt die aan verschillende bedrijfsverticalen werken.

Dat is niet alles! Er zijn meer redenen om Bigin te gebruiken, en dat zijn:

  • Spreadsheets kosten veel tijd voor installatie, opmaak en onderhoud. De tijd die u erin steekt, levert geen waarde op voor uw bedrijf, aangezien het grotendeels handmatig en offline is.
  • Spreadsheets kunnen op elk moment fout gaan, zoals iemand die onomkeerbare wijzigingen aanbrengt, een klant die de cijfers niet kan begrijpen, enz.
  • Kanbanborden kunnen eruitzien als een CRM-alternatief, maar het helpt je niet met een automatisch klanten- of leadbeheer.
  • Kanbanborden bieden ook geen automatisering van de verkoopworkflow.

Voordelen van Bigin voor het MKB

Terwijl ondernemingen een complexe verkoop-CRM nodig hebben, hebben MKB-bedrijven het tegenovergestelde nodig. Ze hebben een vereenvoudigde tool nodig waarvoor geen gespecialiseerd team nodig is en die ook goedkoop is. Bigin is precies de verkoop-CRM die uw kleine of middelgrote bedrijf nodig heeft. Dit zijn de voordelen waarvan u zult genieten:

#1. Passende functionaliteitspakketten

Bigin wordt geleverd met alle functies die u nodig hebt om verkoopactiviteiten efficiënt te beheren. Het bevat geen onnodige modules of ingewikkelde workflows die u dwingen een toegewijde executive in te huren voor toolbeheer.

Het heeft ingebouwde e-mails, informatie over sociale media, spraakoproepen, enquêteformulieren, gegevenscompliance en audittools. Dus als u een CEO-vergadering met een potentiële klant moet opvolgen, kunt u de klant bellen of een e-mail sturen vanuit Bigin.

De tool verwerkt al deze gegevens in de cloud en u kunt deze eenvoudig downloaden in rapportvorm voor rapportagedoeleinden van beleggers of autoriteiten.

#2. Makkelijk te gebruiken

Hoewel de tool geen spreadsheet is, heeft deze een vergelijkbaar uiterlijk, zodat bestaande werknemers het gemakkelijk kunnen inhalen. U hoeft uw verkooppersoneel dus niet op te leiden voor de app of een nieuw team in te huren, wat van invloed kan zijn op de winstgevendheid van het bedrijf.

In het begin kunt u eenvoudig een verkooppijplijnsjabloon kiezen die bij uw bedrijf past en gemakkelijk beginnen met het beheren van verkoopactiviteiten. U kunt de sjabloonvelden ook aanpassen als er nieuwe vereisten komen. U kunt dus direct vanaf de eerste dag van het abonnement aan de slag. U hoeft ook geen verlies aan verkoopleads te dragen als gevolg van het instellen van het gereedschap en gerelateerde uitvaltijden.

#3. Zuinig voor het MKB

Kleine, micro- en middelgrote bedrijven kunnen de kernfuncties van Bigin gratis uitproberen. Het gratis abonnement omvat maximaal 500 records, één verkooppijplijn, drie verkoopworkflows, klantoproepen, Zapier-integraties, Zoho-formulieren en Android- en iOS-apps.

  Hoe het leesvenster in Outlook aan te passen

Als je de tool leuk vindt en meer functies wilt, kun je je abonneren op Express- of Premier-abonnementen. Er zijn ook betaalbare add-ons die u kunt krijgen om bewerkingen op te schalen, zoals extra records, bestandsopslag en eenmalige gegevensback-up.

Alternatieven voor Bigin door Zoho CRM

#1. Verkoopgenoot

Salesmate is een van de populaire alternatieven voor Bigin. Het helpt je leads om te zetten in tevreden klanten en meer win deals te sluiten dan verloren. Het stelt u ook in staat om elke reis in de verkooppijplijn te personaliseren op basis van de klant. Bovendien is de gebruikersinterface eenvoudig maar productief voor uw verkooppijplijnbeheerteam.

In de kern is er een Sales Pipeline-module voor gestroomlijnde verkoopactiviteiten, het beheren van meerdere verkoopkanalen, dealstatussen, geautomatiseerde taken en meldingen. Daaromheen zijn er andere standaardfunctionaliteiten zoals het volgen van verkoopactiviteiten, contactbeheer, productbeheer, vergaderplanner en gedeelde teaminbox voor samenwerking.

#2. Pijpaandrijving

Pipedrive is nog een andere CRM voor verkooppijplijnbeheer die u kunt bekijken zonder voor het daadwerkelijke product te betalen. Het duurt slechts een paar minuten om de CRM in te stellen op basis van de verkoopactiviteiten van uw bedrijf. Als u klaar bent, kunt u zich eenvoudig concentreren op acties die u tot een succesvol gesloten deal leiden in plaats van deze virtueel te visualiseren.

De Pipedrive-app is geschikt voor allerlei verkoopgerelateerde bedrijven. Of u nu computertoepassingen of auto-accessoires verkoopt, het is de juiste verkoop-CRM voor u. De belangrijkste verkoopfunctie is de pijplijn en deals. Hieromheen zijn er andere geavanceerde functies zoals pijplijnontwerp met slepen en neerzetten, aangepaste pijplijnvelden, een chatbot voor het genereren van leads, mobiele apps en nog veel meer.

#3. Keap

Keap is een sales- en marketingautomatiseringstool die een groot aantal functionaliteiten biedt voor het MKB. Bijvoorbeeld CRM, sms, bestemmingspagina’s, e-mailmarketing, betalingen, e-commerce en verkooppijplijn in één intuïtieve applicatie.

De functionaliteit voor verkooppijplijnbeheer geeft u een groot beeld van de bedrijfsvoering zonder rommel. U kunt de functie slepen en neerzetten gebruiken om de leads naar verschillende statussen te verplaatsen, zoals kwalificatie, gewonnen, enz. Bovendien, totdat de deal met succes is gesloten, herinnert Keap uw team automatisch aan vervolggesprekken of e-mails.

Laatste woorden

Tot nu toe moet je erachter zijn gekomen dat Bigin gelikte tools en een eenvoudige interface heeft, maar toch in staat is om meerdere verkooppijplijnen voor verschillende diensten of producten te beheren. Bovendien wordt het geleverd met een chronologische interface waarmee u eenvoudig kunt bepalen hoe de klanten omgaan met uw bedrijf.

Bovendien maakt Bigin het eenvoudig om records, bestanden, producten, diensten en gegevens te beheren. En de ultieme kracht is dat het zeer zuinig is dan alternatieve opties waar MKB-bedrijven voor kunnen kiezen.

Kortom, Bigin by Zoho CRM is geschikt voor kleinere bedrijven, omdat het volledige controle biedt en de verwerkingskracht van de verkooppijplijn levert die standaard CRM’s of Office Enterprise Resource Planning (ERP)-tools niet kunnen bieden.

gerelateerde berichten