Deeplinking is een geavanceerd systeem voor het leveren van app-inhoud of bronnen waarmee u de doelgroep rechtstreeks naar de app-pagina kunt leiden waar u ze precies wilt hebben. Het verbetert uw marketinginspanningen voor apps en producten enorm!
Als marketeer voor mobiele apps heeft u mogelijk honderden tools gebruikt om het bereik van uw app te vergroten. Uw dagelijkse doel is om naamsbekendheid te creëren voor de producten en diensten van de app.
De meeste marketingtools voor het bovenstaande zorgen ervoor dat klanten, prospects en doelgroepen alleen worden geïnformeerd over uw app of merk. Van daaruit zetten klanten de volgende stap. Het is een passieve manier om de klant of gebruiker tot actie aan te zetten.
Deze zijn dus niet efficiënt genoeg. U hebt iets proactiefs nodig om de klanten rechtstreeks naar de app-pagina te leiden of een functie die van invloed is op de downloads, installaties, inkomsten, enz. van uw app. U kunt dit bereiken met behulp van een systeem voor deeplinking van mobiele apps.
Lees verder om kennis van deep links op basisniveau te ontwikkelen, zodat u deze uitstekende marketingtool ook goed kunt gebruiken.
Wat is deeplinken?
Bron: blog.contus.com
In het mobiele app-ecosysteem is deep linking de manier om uw klanten en gebruikers naar een specifieke pagina, functie, product, service, winkelwagentje en al het andere op de mobiele app te leiden.
Door de deep unified resource identifiers (URI’s) te gebruiken, kunnen gebruikers rechtstreeks terechtkomen bij de content in de mobiele app die u voorstelt.
De gebruikers hoeven niet meerdere stappen te doorlopen om bij hun interessepunt te komen. Bovendien omzeilen dergelijke links in speciale gevallen alle logins en aanmeldingen als de gebruiker de app eerder heeft geïnstalleerd en gebruikt of als u het deeplinking-systeem aanpast met voldoende authenticatieprotocollen.
Dit is het gedeelte “Bestemming” van deep linking. U moet ook beslissen hoe u uw doelgroep toegang geeft tot dergelijke links. Het is het ‘bron’-gedeelte van diepe URI’s. Het instellen van de bron is vrij eenvoudig. U kunt een deep link maken en deze vervolgens strategisch plaatsen met behulp van de volgende technieken voor het delen van inhoud:
- Deel diepe URL’s via sms en de brancheterm is tekst-naar-app
- Stuur een deep link naar app-inhoud via e-mail, ook wel e-mail-naar-app genoemd
- U kunt ook deeplinking-URI’s op webpagina’s plaatsen en zo ontstaat het web-naar-app-concept
- Sommige marketeers maken QR-codes (QR-to-app) met behulp van QR-codegeneratoren en plakken QR-codestickers op objecten, winkels of digitale QR-codes op websites zodat de gebruikers kunnen scannen en toegang krijgen tot deep links
- U kunt ook statussen, opmerkingen en afbeeldingen op sociale media plaatsen met deep links om het social-to-app deep linking-model te gebruiken
- Sommige app-marketeers plaatsen ook diepe URI’s in verwijzingslinks voor verwijzingen naar app-deeplinks
- Plaats deep links op advertenties zoals Google Ads-banners, ook wel ad-to-app genoemd.
Voordelen van deeplinken
Marketeers gebruiken deeplinking in de eerste plaats om intuïtieve contentleveringservaringen te creëren. Het helpt om downloads, installaties, abonnementen, aankopen, enz. te stimuleren door klanten direct naar de activiteitenpagina van de app te leiden.
In plaats van je klanten de stappen te sms’en van het downloaden van een app tot het kopen van een product, voeg je het product direct toe aan de winkelwagen en laat je ze het afrekenscherm zien.
Voor services drukt u rechtstreeks op de betalingspagina voor abonnementen. Om klanten te vragen de nieuwste functie van uw app uit te proberen, stuurt u ze ook naar het app-scherm waar de functie beschikbaar is.
Hieronder vindt u enkele extra voordelen die uw app-marketingcampagnes genieten van de deep link-techniek:
#1. Conversies verbeteren
Deeplinking verhoogt de verkoop via uw app. Als u klanten korting of promotieprijzen aanbiedt en een sms met de code stuurt, is de kans groot dat de gebruiker deze negeert. Soms proberen ze de kortingsbon te gebruiken, maar kunnen ze niet helemaal naar de afrekenpagina komen.
In plaats daarvan zal het verzenden van een deep link naar de productkar samen met een ingesloten couponcode de koper rechtstreeks naar een afrekenpagina brengen met de beste prijs. Het is zeer waarschijnlijk dat de gebruiker ernaar zal handelen.
#2. Versterk de klantervaring
Deeplinks van verschillende kanalen, zoals QR-codes, sms’en, e-mails, enz., verbeteren de klantervaring van de app in kwestie. Als de link echter verbroken is, kunt u het vertrouwen verliezen.
#3. Gebruikers en klanten behouden
Verschillende marketingteams hebben de deep linking-tool gebruikt om klanten en gebruikers te behouden. U kunt uw app automatiseren met ingebouwde logica om gebruikers deep links te sturen als de app ziet dat de gebruiker zijn account verwijdert, winkelwagentjes verlaat, abonnementen niet verlengt, enzovoort.
#4. Klantenservice
Diepe URI’s zijn geweldige hulpmiddelen voor klantenserviceteams. In plaats van de gebruiker stap voor stap te begeleiden bij het oplossen van problemen, kunt u hem een deep link sturen die de klant rechtstreeks naar app-instellingen, machtigingen of andere pagina’s brengt waar hij een lopend probleem zelf kan oplossen.
#5. Laat gebruikers betrokken raken bij uw merk
Marketeers sturen sms’jes, WhatsApp-teksten, e-mails en meer met deep links om de gebruikers dingen te laten doen die de marketeers willen, terwijl ze binnen het ethische en nalevingsbeleid blijven.
U ziet bijvoorbeeld dat de beoordelingen en posities van uw app helemaal niet stijgen. Wat u kunt doen, is een sms of WhatsApp-bericht sturen naar gebruikers die nog geen beoordeling hebben ingediend. Hier, in plaats van hen te vragen om te beoordelen, brengt u ze rechtstreeks naar de Google Play-pagina, waar ze de app snel kunnen beoordelen.
#6. Verhoog het aandeel betalende gebruikers
Ook hebben marketeers ontdekt dat strategisch geplaatste deeplinks het aantal betalende gebruikers van je app verhogen.
#7. Verhoog de klik-om-te-installeren tarieven
De click-to-install-ratio’s voor elke advertentiecampagne nemen ook sterk toe wanneer u deep links gebruikt op Google-, Bing-, Facebook- en Twitter-advertenties.
Soorten deeplinking
Er zijn verschillende soorten concepten voor deep links, en deze worden hieronder beschreven:
Universele koppeling
Bron: ontwikkelaar.apple.com
Apple gebruikt het Universal Linking-systeem voor al zijn apparaten zoals iPad, iPhone, iPod, Mac, enz. Als u een diepe link naar een gebruiker stuurt, moet u het Universal Linking-protocol volgen op iOS- en iPadOS-ecosystemen.
Wanneer de gebruiker op deze link tikt, wordt de aangewezen app geopend op iPhone of iPad. Als de app niet is geïnstalleerd, leidt de link de gebruiker om naar uw website of bron van waaruit de gebruiker de deep link heeft geopend.
U kunt de universele link ook zo wijzigen dat de gebruiker wordt omgeleid naar de App Store voor het downloaden en installeren van apps, omdat u met universele links een webpagina vanuit een app kunt openen. Apple introduceerde Universal Linking als deep linking op zijn besturingssystemen sinds iOS 9.
Het iOS-besturingssysteem verwerkt rechtstreeks de opdrachten van alle Universal Linking-verzoeken. Daarom is Universal Linking veiliger dan conventionele deeplinks.
App-koppelingen
Bron: ontwikkelaar.android.com
Android App Links is een deep linking-protocol voor de website naar mobiele app-omleidingen op Android-apparaten zoals smartphones en tablets. App-links gebruiken HTTP-URL’s om gebruikers rechtstreeks naar het scherm van een mobiele app, functie of inhoud van een website te leiden.
Als er geen geïnstalleerde versie van de genoemde app is, probeert de HTTP-code de gebruiker naar een kopie van dezelfde inhoud op de website van de app te leiden. Als de inhoud niet beschikbaar is op de website, wordt de gebruiker naar de bron van de app-link geleid.
App Link ondersteunt Google Ads-producten zoals display-, zoek-, Shopping-, app-engagement-campagnes en meer.
Uitgestelde deeplinking
Uitgestelde deep links zijn in wezen twee omleidingen. Het maakt gebruik van mobiele attributietechnologie en herinneringen voor inhoudslinks. Het brengt de gebruiker naar één pagina om enkele taken uit te voeren en brengt ze vervolgens terug naar de bron van de deep link om de originele link te krijgen die de gebruikers omleidt naar inhoud in de mobiele app.
Het is de meest betrouwbare deeplink-variant voor online adverteerders om gebruikers te targeten die de app nog niet hebben geïnstalleerd.
Zodra de gebruiker op de link klikt, is de eerste actie het openen van de downloadknop in de Google Play- of App Store-app op de mobiele telefoon voor de app die op de markt wordt gebracht. Nadat de gebruiker de app heeft geïnstalleerd, leidt de link opnieuw naar de inhoud of functie in de app.
Contextuele deeplinking
Contextuele deeplinks tillen deeplinksystemen naar een hoger niveau door zeer aanpasbare en herkenbare ervaringen aan de klant te bieden.
U kunt dergelijke links samen met een gespecialiseerde bestemmingspagina in de app implementeren met een welkomstgroet en een eenmalige promotiecode of korting die alleen beschikbaar is voor de huidige gebruiker. Het haalt ook verschillende metrische gegevens over deep links op, zoals de prestaties van advertentiecampagnes, klikken, rendement op investering (ROI), enz.
Wat zijn URI-schema’s bij deeplinking?
Uniform Resource Identifier of URI is een reeks tekens die netwerk- en niet-netwerkapparaten naar fysieke of logische bronnen verwijst. URI is vergelijkbaar met URL. URL wordt echter alleen gebruikt in het geval van internet- en intranetprotocollen. Terwijl URI kan worden gebruikt voor zowel online als offline resource-identificatie.
Het formaat van het maken of schrijven van een URI-adres staat bekend als URI-schema’s. De componenten van URI-schema’s zijn schemanaam (een domein, schijf, app-gegevens, enz.), autorisatie, query en fragment.
In het geval van omleidingen van web naar mobiel zijn URI-schema’s de componenten van deep linking. Twitter://, facebook://, netflix://, etc. zijn bijvoorbeeld URI-schema’s. Deep links gebruiken deze URI-schema’s om de gerelateerde app op smartphones en tablets te openen. Dit zijn ook een soort aangepaste deep links.
URI-schema’s werken samen met de app-gegevens op het apparaat. Als een app dus niet beschikbaar is op het doelapparaat, geven URI-schema’s een foutmelding.
Hoe Deep Linking te implementeren
Bron: support.google.com
U kunt een Mobile Deep Linking-bibliotheek gebruiken om uw deep links voor iOS- of Android-apps te maken. Of u dergelijke tools nu gebruikt of niet, u moet het volgende doen om deeplinking te implementeren:
#1. Een uniek URI-schema selecteren
U moet een URI-schema selecteren voordat u een deep link kunt maken. Het URI-schema moet uniek zijn. Anders kan uw deep link de app van uw concurrent openen en daarin een fout weergeven. Nadat u een URI-schema heeft gemaakt, dient u de URI-details in bij het app-manifest.
#2. Definieer Deep Link-acties
Zodra het URI-schema gereed is, kiest u een reeks acties voor de koppeling die wordt uitgevoerd wanneer de gebruiker erop tikt.
Op voorwaarde dat u de bovenstaande twee stappen hebt voltooid, kunt u nu al het bovenstaande in een URI-schemacode compileren. Sluit de code nu in verschillende bezorgsystemen in, zoals WhatsApp, sms, QR-codes, websites, enz.
U moet ook deeplinking in uw app activeren. Voor Android-apps gaat u naar Test uw Android-app-links en voor Apple-apparaten downloadt u Apple’s App Search API Validation Tool.
Voorbeelden van deeplinking
#1. Deep Linking voor verwijzingen en gebruikersacquisitie
Gaming- en berichten-apps gebruiken vaak deep links om nieuwe gebruikers te werven en ze de app onmiddellijk te laten ervaren om ze te behouden.
Een verwijzingsdeeplink brengt gebruikers bijvoorbeeld direct na het downloaden, installeren en aanmelden rechtstreeks naar de gebeurtenissen in de game-app.
#2. Instanties voor het verlaten van de winkelwagen beheren
Gebruikers kunnen om verschillende redenen een winkelwagentje verlaten, zoals het kwijtraken van de afrekenpagina vanwege een meldingspop-up of een probleem met de betaalmethode. E-commerce en digitale detailhandel gebruiken deep links om gebruikers naar vergeten winkelwagentjes te leiden.
#3. Verlatingsverwerking bankproces
Banken, verzekeringen en investeringsniches maken gebruik van deep links om een nieuw instapproces voor klanten nieuw leven in te blazen. Als klanten een aanmeldings- of aanvraagformulier achterlaten, worden de deep links via Google Ads en andere formulieren als banners weergegeven. Wanneer gebruikers erop klikken, gaan ze direct naar het formulierveld van waaruit ze het proces hebben verlaten.
Enkele andere populaire voorbeelden van deeplinken zijn:
- Promoties en kortingen verzenden
- Introductie van nieuwe app-functies
- Bied gepersonaliseerde inhoud aan
- Promoot nieuws en trending content
- Virale video’s en memes verzenden
- Het aanbieden van gepersonaliseerde onboardingtrajecten voor klanten of gebruikers
Wanneer diepe links vermijden
De ontwikkelaars, marketeers en gebruikers moeten stoppen met het gebruik van deep links in onveilige netwerken. De gebruiker mag ook niet op deep links tikken als hij vermoedt dat iemand het apparaat heeft gehackt.
Deeplinks verzenden beveiligde gegevens tussen de app-server en het mobiele apparaat. Daarom kunnen hackers app-imitatie, social engineering en phishing gebruiken om de gebruiker ertoe aan te zetten een nep-app te downloaden. Vervolgens kunnen de aanvallers gegevens stelen en gegevens exfiltreren zonder dat zelfs gebruikers dit weten.
laatste woorden
Als u weet hoe u een deeplinking-systeem voor uw mobiele app moet ontwikkelen en implementeren, kunt u met minimale investeringen maximale marketingdoelen behalen.
Gebruikers houden ook van deze aanpak, omdat het intuïtief is om toegang te krijgen tot gepromote app-functies, inhoud, producten, kortingen en meer.
Het enige dat u als slimme app-marketeer hoeft te doen, is het deeplinking-systeem strategisch te gebruiken om de maximale voordelen van deze marketingtechniek te benutten.
Bekijk vervolgens de beste App Store Optimization (ASO) tools.