Wat het is en hoe het helpt om conversie te stimuleren

Weet je hoe bedrijven als Volkswagen, Coca-Cola en Kellogg’s solide merken zijn? Het komt door klantsegmentatie.

Hoewel deze bedrijven genoeg concurrentie hebben gehad, hebben ze in aanzienlijk kortere tijd een groter deel van de markt veroverd.

En dit werd uitsluitend mogelijk gemaakt op basis van strategische segmentatiemodellen en campagnes met betere targeting.

Wilt u gebruikmaken van klantsegmentatie om conversies te stimuleren?

In dit artikel hebben we de grondbeginselen van klantsegmentatie blootgelegd, hoe dit verschilt van marktsegmentatie en hoe u klantsegmentatie kunt uitvoeren voor uw bestaande klantenbestand.

Maar laten we eerst begrijpen waarom strategie en betere targeting essentieel zijn voor uw bedrijf.

Het belang van strategie en betere targeting voor een bedrijf

Laten we eerlijk zijn; bedrijven volgen niet langer giswerk.

Een bedrijf functioneert volgens een strategie die fungeert als een routekaart die het moet volgen totdat er een marktverschuiving plaatsvindt. Deze strategie schetst het doel van het bedrijf – budget, doelen, doelmarkt en missieverklaring.

Het biedt een uitgebreid stappenplan van hoe een bedrijf zich zal vestigen in de huidige dynamische markt.

Daarbij omvat een bedrijfsstrategie doorgaans een doelmarkt waarop deze zich in de loop van de tijd moet concentreren. Maar waarom niet de markt in het algemeen?

U ziet, de markt is verdeeld in verschillende niveaus en soorten klanten. En het identificeren van de juiste marktmix helpt bij het opbouwen van duurzame relaties met klanten, waardoor de efficiëntie van uw campagnes wordt verhoogd en positieve conversies worden gegenereerd.

Simpel gezegd, strategische targeting helpt u een aantrekkelijker deel van de markt te kiezen in plaats van u te concentreren op het algemene deel.

Zelfs sociale media nemen marktsegmentatie serieus.

Denk hier eens over na: wie heeft er niet iets gekocht van sociale media waarvan ze niet wisten dat ze het nodig hadden totdat ze het op hun feed zagen?

Wat is klantsegmentatie?

Klantsegmentatie is het proces waarbij het totale aantal klanten in kleine groepen wordt verdeeld op basis van specifieke kenmerken, demografie en gedrag.

In de B2B-industrie kiezen bedrijven er bijvoorbeeld voor om klanten te segmenteren op basis van:

  • Industrie
  • Winst
  • Aantal werknemers
  • Plaats

Terwijl bedrijven in de B2C-industrie er de voorkeur aan geven klanten te verdelen op basis van hun:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Locatie (regio- of landspecifiek)
  • Interesse
  • Type apparaat gebruikt

Behoefte aan klantsegmentatie

Laten we eerlijk zijn; een gemeenschappelijk verkooppraatje helpt je niet om aan elke klant te verkopen.

Klanten worden verdeeld door leeftijdsgrenzen, unieke kenmerken en natuurlijk gedrag, en je kunt ze niet zomaar verkopen door ze te vertellen dat ze het nodig hebben.

In plaats daarvan moet je ze ervan overtuigen dat ze het nodig hebben. En om dit te doen, in plaats van je te richten op een algemeen publiek, segmenteer je de pool van klanten in individuele buyer persona’s.

  Een e-mail verzenden met een ander "Van" -adres in Outlook

Vervolgens maakt u specifieke marketingcampagnes die gericht zijn op die individuele segmenten van klanten.

Dat klinkt als een perfecte techniek om doelen te bereiken, toch?

Hieronder vindt u enkele casestudy’s en resultaten van klantsegmentatie van merken die onze techniek zullen onderschrijven.

#1. Geef uw e-mailcampagnes een boost

Klantsegmentatie is niet beperkt tot winkels of virtuele winkels. Het is ook diep ingebed in uw marketingcampagnes op sociale media.

Mailchimp, een populaire serviceprovider voor e-mailautomatisering, onderzocht bijvoorbeeld zijn inzichten uit gesegmenteerde en niet-gesegmenteerde e-maillijsten.

Raad eens? Dit waren de belangrijkste afhaalrestaurants:

  • Campagnes die via gesegmenteerde e-maillijsten liepen, hadden een meer dan 14% hogere open rate
  • Meer dan 101% meer klikken
  • Lager bouncepercentage
  • Lagere afmeldings- en spampercentages

De resultaten waren overtuigend dat gesegmenteerde klantenlijsten hen hielpen om meer gepersonaliseerde e-mails te maken en te bezorgen.

#2. Verhoog het rendement op verkopen

McKinsey voerde een onderzoek uit in de winkelruimte in Europa. In het rapport werd geconcludeerd dat winkels die gebruikmaken van klantsegmentatie een omzetstijging van 3 tot 5% zagen. Maar hoe deden ze dat?

Door klantsegmentatie bepaalden ze wat elke klant bereid was te betalen (op basis van regio en inkomen per hoofd van de bevolking). Ze gebruikten deze inzichten zelfs om concurrerende prijzen voor hun producten te creëren.

Bovendien richtten ze zich ook op gerichte promoties, uitverkoop- en cross-sellingstrategieën voor elk klantsegment.

#3. Ontdek nieuwe markten

Bedrijven willen uitbreiden, maar geblinddoekt een nieuwe markt aanboren, zou het een uitdaging maken om kansen te vinden.

Neem bijvoorbeeld deze casestudy over Canon. Canon’s professionele fotoapparatuur was erg in trek in het beoogde klantensegment. Het bedrijf wilde echter de low-end markt voor digitale camera’s aanboren.

Eigenlijk had dit de slechtste beslissing van Canon kunnen zijn als ze hier niet goed over hadden nagedacht.

Gelukkig deden ze dat!

Canon segmenteerde de low-end doelgroep en richtte zich op de leeftijdsgroep tussen 12 en 20 jaar.

Hoewel het een onaangeroerd segment was voor de concurrenten van Canon, lanceerde het bedrijf een marketingcampagne die inspeelde op de belangstelling van kinderen voor fotografie.

Raad de resultaten?

Binnen een jaar na de lancering van de campagne had Canon een marktaandeel van 40% op de markt voor low-end digitale camera’s.

Soorten klantsegmentatie

De ouderwetse theorie zegt dat klantsegmentatie is gebaseerd op wie ze zijn en wat ze doen. Hedendaags onderzoek verklaart echter verschillende soorten klantsegmentatiemodellen:

#1. Demografische segmentatie

Demografische segmentatie omvat het segmenteren van doelgroepen op basis van leeftijd, geslacht, inkomen, burgerlijke staat en opleiding.

#2. Gedragssegmentatie

Hier groepeert u mensen op basis van gewoonten en gedragingen, zoals hun frequente acties, productgebruik, de website die ze bezoeken en meer. Meestal gebruiken merken dit soort segmentatie om betere advertentiecampagnes op het juiste moment uit te voeren.

Probeer het uit: bekijk een product op amazon (alleen bekijken). Probeer vervolgens uw dagelijkse apps te openen. Er is een grote kans dat u een advertentie voor hetzelfde product ziet lopen in een van uw apps.

#3. Psychografische segmentatie

Psychografische segmentatie duikt dieper in je overtuigingen. Het groepeert consumenten op basis van psychologische kenmerken, waaronder persoonlijkheid, gewoonten, overtuigingen en interesses.

Idealiter gebruiken merken dit segmentatiemodel wanneer ze een diepe fysieke band met de klanten willen opbouwen. Coca-Cola associeerde zich bijvoorbeeld met geluk en vreugde.

#4. Geografische Segmentatie

Geografische segmentatie betekent het verdelen van klanten op locatie – land, staat, regio, stad, enz. Dit is een ideale segmentatie wanneer u uw bedrijf wilt concentreren of uitbreiden in een bepaalde regio.

  Databasemodellering en -ontwerp is eenvoudig met deze 8 tools

#5. Technografische Segmentatie

Ongeveer 63% van het online verkeer komt van smartphones en tablets, de rest komt van desktops en laptops.

Geen wonder dat dit segmentatiemodel tegenwoordig vaker voorkomt.

Dit model verdeelt klanten op basis van technisch gebruik – mobiele telefoons, desktops, tablets, apps, software – en andere gadgets die worden gebruikt om op internet te surfen.

#6. Firmografische segmentatie

Het firmografische segmentatiemodel omvat het creëren van subgroepen rond de decennia of tijdperken waarin uw consumenten zijn geboren.

En het is logisch: iemand die in 1980 is geboren, bevindt zich in een andere levensfase, met andere behoeften en zorgen, dan iemand die in de jaren 2000 is geboren.

#7. Op behoefte gebaseerde segmentatie

Het is een algemeen segmentatiemodel dat wordt gebruikt door merken die het klantenbestand verdelen op basis van behoeften. De segmentatie begint met een simpele vraag: wie heeft jouw product NODIG en wie niet?

#8. Op waarde gebaseerde segmentatie

Deze segmentatie maakt gebruik van omgekeerde psychologie, waarbij bedrijven klantgroepen segmenteren op basis van de economische of monetaire impact die ze op het bedrijf hebben.

Bedrijven halen de markt- en klantsegmentatie vaak door elkaar, dus laten we dat voor u ophelderen.

Markt versus klantsegmentatie

Hoewel beide termen vaak door elkaar worden gebruikt, zijn markt- en klantsegmentatie twee verschillende hoofdstukken van hetzelfde boek: Conversies.

Bij beide modellen kiest marktsegmentatie de hogere weg met een breder overzicht van doelen in een markt. Het omvat het snijden en snijden van de totale markt op basis van algemene subgroepen zoals leeftijd, inkomen, opleiding, gewoonte en behoeften.

In B2B-instellingen is marktsegmentatie gebaseerd op de bedrijfsgrootte en omzet.

Klantsegmentatie daarentegen is een nogal gedetailleerde benadering die zich richt op individuele klantkenmerken.

Maar de dissectie gaat dieper om klanten in verschillende persona’s te ontleden.

Idealiter is klantsegmentatie een feilloze aanpak voor marketeers om buyer persona’s te creëren. Omdat het u kan helpen een diepgaand klantprofiel op te bouwen.

Hoe klantsegmentatie te doen

We hebben het klantsegmentatieproces opgedeeld in vijf eenvoudige stappen:

Stap 1: Plan uw klantsegmentatieproject

Om elk bedrijf te laten slagen, is planning een must.

Je gaat niet tienduizenden mensen in één keer analyseren. En dus moet u duidelijk zijn over het doel, de reikwijdte en de te leveren resultaten van het proces.

Aan het einde van dit segmentatieproces zou u voor het grootste deel het volgende hebben:

  • Een lijst met de belangrijkste klantsegmenten in uw doelmarkt
  • Aanvullende inzichten in deze segmenten
  • Individuele klanten personen binnen het segment

Stap 2: bekijk branchegegevens en marktanalyse

Zodra u een plan in actie heeft, begint u met nieuw marktonderzoek. En nee, de eeuwenoude bestanden op je pc helpen niet want die gegevens zijn verouderd.

Voer dus grondig marktonderzoek uit naar trends in de branche en consumentengedrag.

Probeer antwoorden te vinden op subjectieve vragen zoals:

  • Hoe voorziet de industrie in de behoeften en eisen van de klant?
  • Wie zijn de grote spelers in mijn branche?
  • Hoe segmenteren ze hun klanten?
  • Zijn er verborgen mogelijkheden om te verkennen?

Zodra u een beter begrip heeft van de branche, concurrenten en het potentieel dat de markt biedt, gaat u verder met de volgende stap.

Stap 3: onderzoek uw huidige klantenbestand

Analyseer uw huidige klantenbestand en identificeer mogelijke segmenten.

Onderzoek verder die segmenten en de klantgegevens die ze bevatten om het juiste segmentatiemodel voor uw bedrijf te kiezen.

Als u klaar bent met onderzoeken, kiest u uit de verschillende klantsegmentatiemodellen die we eerder hebben genoemd.

  Hoe bestanden in alfabetische of numerieke volgorde af te spelen in VLC Player

Stap 4: Verzamel klantervaringsgegevens

Klantervaringsgegevens zijn kwalitatieve gegevens die bestaan ​​uit interacties tussen een bedrijf en zijn klanten.

Toegang krijgen tot deze gegevens zal u enorm helpen bij het volgen en meten van diepgaande trends, zoals:

  • Klanten kopen geschiedenis en besteden aan uw merk versus uw concurrent
  • Klantbetrokkenheid bij e-mailcampagnes, aanmeldingen voor nieuwsbrieven of digitale advertenties
  • Gemiddelde tijd om klantenondersteuningstickets en -problemen op te lossen

En veel meer…

Stap 5: analyseer klantervaringsgegevens

Het podium zal de perfect geëxtraheerde gegevens gebruiken om het klantsegment te bepalen.

Analyseer om te beginnen zowel kwalitatieve als kwantitatieve gegevens en identificeer gemeenschappelijke trends – redenen om een ​​product wel of niet te kopen, een toename in betrokkenheid of andere gemeenschappelijke interesses.

Evalueer deze trends vervolgens in de context van andere factoren, waaronder demografie, geografie, psychografie en technografie, om uw klanten in groepen te segmenteren.

En dat is het; u kunt verder visualisaties gebruiken om deze gegevens in een gemakkelijk te begrijpen formaat te presenteren aan investeerders en belanghebbenden.

Laten we nu eens kijken naar enkele bronnen die u kunnen helpen klantsegmentatie beter te begrijpen.

#1. Marketing Klantanalyse, segmentatie en targeting

Deze Udemy-cursus heeft meer dan 6.000 geregistreerde deelnemers en een uitstekende beoordeling van 4,4 van meer dan 2.000 studenten. Het is een alles-in-één cursus in uw eigen tempo om klantanalyse, segmentatie en targeting te leren.

De bovenstaande cursus is uw keuze als u segmentatie wilt gebruiken om de conversie te stimuleren. Dit leer je van deze cursus:

Het meest geschikt voor het analyseren van locaties voor restaurants of winkels

Ten slotte bieden topbedrijven zoals Nasdaq, Box, Volkswagen en meer deze cursus aan hun werknemers aan.

#2. Klantsegmentatie – een complete gids

Het Customer Segmentation Guide-boek van Gerardus Blokdyk legt de uitdagingen van klantsegmentatie bloot en helpt u klantsegmentatie te gebruiken om conversies te stimuleren.

Het boek bevat een aantal evidence-based best practices voor klantsegmentatie terwijl de doelstellingen van de organisatie worden nageleefd. Bovendien kunt u met de allesomvattende zelfbeoordelingstool zien welke klantsegmentatiegebieden aandacht nodig hebben.

#3. Klantsegmentatie – een complete gids (tweede editie)

De tweede editie van de Handreiking Klantsegmentatie van Gerardus Blokdyk helpt u expliciet:

  • Diagnose van projecten, initiatieven en organisaties met behulp van geaccepteerde diagnostische praktijken
  • Implementeer evidence-based beste segmentatiestrategieën
  • Integreer recente ontwikkelingen en procesontwerpstrategieën met uw bestaande segmentatiemodel
  • Gebruik een scorekaart voor zelfevaluatie om een ​​duidelijk beeld te krijgen van verbeterpunten

Afsluiten

Om uw bedrijf uit te breiden, moet u verschillende marktsegmenten aanboren, en om dat goed te doen, is klantsegmentatie de sleutel.

Het segmenteren van uw doelgroep op basis van hun interesses, gedrag, gewoonten en demografische gegevens is cruciaal om uw marketingtactieken naar succes te leiden.

Wat beter is, is dat de cursussen en boeken die we hierboven noemden enorm kunnen helpen bij het leren en implementeren van klantsegmentatie in uw dagelijkse marketingactiviteiten.

Dus pak vandaag nog de middelen en laat uw bedrijf groeien als een professional.

U kunt ook enkele software voor de beste klantervaring verkennen om uw bedrijf te laten groeien.

gerelateerde berichten