Wat zijn Crushed Shadows en Blown Highlights?

“Crushed shadows” en “blown highlights” zijn beide veelvoorkomende belichtingsproblemen bij fotografie. Laten we eens kijken naar wat ze zijn, hoe u ze kunt identificeren en wat u eraan kunt doen.

Verpletterde schaduwen en opgeblazen highlights zijn twee kanten van dezelfde medaille. Wanneer je je schaduwen verplettert, onderbelicht je je afbeelding zo veel dat er grote gebieden met puur zwart in je afbeelding zijn, zoals in deze opname.

Wanneer je je hooglichten opblaast, doe je het tegenovergestelde: je overbelicht je beeld zo veel dat er grote vlakken zuiver wit zijn.

Het probleem met verbrijzelde schaduwen en vervaagde hooglichten is dat je ze niet kunt herstellen in de postproductie, zelfs niet als je RAW-opnamen maakt. Hier is de onderbelichte opname opgefleurd, zie je hoe de schaduwen nog steeds zwart zijn? Het enige wat het ophelderen deed, was veel digitale ruis toevoegen aan de donkere gebieden.

En hier is de overbelichte opname, verduisterd. De lucht is zojuist grijs geworden. Er zijn gewoon geen beeldgegevens om te herstellen.

  USB 4 brengt bliksemsnelle snelheden voor minder geld

Hoe verpletterde schaduwen en vervaagde highlights te vermijden?

Normaal gesproken kun je verpletterde schaduwen of vervaagde highlights op het oog herkennen. Je hoeft alleen maar naar de foto op de achterkant van je camera te kijken. Als grote delen van het beeld pikzwart zijn, heb je enorm onderbelicht; als grote delen van het beeld puur wit zijn, heb je enorm overbelicht.

Het probleem zit in subtielere opnamen, waar delen van het beeld goed worden belicht, maar je niet zeker weet of je extreme schaduwen of hoge lichten in orde zijn. Dit gebeurt veel wanneer je scènes met een hoog dynamisch bereik fotografeert.

De beste manier om de kwaliteit van uw belichting te controleren, is door het in uw camera ingebouwde histogram te gebruiken. Als er een grote piek is of als al uw gegevens zich aan beide uiteinden van de grafiek bevinden – onthoud, het onderste punt is puur zwart en het bovenste punt is puur wit – dan hebt u waarschijnlijk een probleem. Laten we eens kijken naar het histogram van de onderbelichte opname van eerder.

  Veilig en anoniem toegang krijgen tot het dark web en het deep web

En de overbelichte ook.

In het onderbelichte histogram is de grote piek helemaal onderaan de grafiek alle puur zwarte pixels. In het overbelichte histogram is de piek de puur witte pixels.

Nu is een piek van puur wit of puur zwart niet altijd een probleem. Als u een zeer heldere scène fotografeert, is het normaal om een ​​kleine hoeveelheid puur witte “spiegelende highlights” te hebben of dat de zon een witte bal in de lucht is.

Evenzo, als je bij weinig licht fotografeert, is een beetje puur zwart in de schaduwen geen probleem.

Die laatste opname heeft wat puur wit in de zon en wat puur zwart in de rotsen en schaduwen, maar aangezien al het andere er goed uitziet, is het geen probleem.

Het vermijden van verpletterde schaduwen en vervaagde hooglichten gaat er meer om ervoor te zorgen dat u geen belangrijke details verliest, dus u moet zich concentreren op het verkrijgen van een goede belichting over de hele linie. Je ogen hebben een groter dynamisch bereik dan je camera, dus je moet werken met de limieten van je uitrusting. Ik heb een volledig artikel geschreven over het verkrijgen van de juiste belichting op locatie; de belangrijkste tips om verpletterde schaduwen of vervaagde hooglichten te vermijden, zijn RAW-opnamen maken, je histogram controleren en een aantal veiligheidsopnamen maken.

  Hoe te slepen en neer te zetten tussen apps op een iPad

Als het dynamische bereik van de scène veel te hoog is voor je camera om alles in één keer vast te leggen, kun je ook HDR-fotografie proberen.

gerelateerde berichten